Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:53

magda_90 schreef:
Bedankt voor de tekst, je was sneller dan mij. Als ik het goed begrijp dus een soort 'kruising' van een D-trens met hefboomwerking met de mondstuk van een watertrens?

Begrijp ik hieruit nou dat jij in de veronderstelling verkeert dat een D-trens een hefboomwerking heeft?

Het extra gleufje van de schenkeltrens lijkt mij ook voor een kinriempje bedoeld. Het kinkettingidee, om de kanteling van het mondstuk wat te (kunnen) beperken misschien?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 13:54

germie schreef:
French link bit is een dr. Bristol trens. Herkenbaar aan een PLAT middenstukje van de dubbelgebroken trens. Dus het bovenste bit is een schenkeltrens (met hefboomwerking dus) voor de westernsport. Een dr. Bristoltrens werkt wat scherper in dan een dubbelgebroken bit met bol middenstukje (africhtingsbit wordt dit ook wel genoemd).

De middelste is een zgn. 4-ringtrens. Je kunt 1 paar ringen gebruiken om de bakstukken aan vast te zetten en 1 paar ringen voor de leidsels. Het is dus een menbit.

De onderste is een menbit, ongebroken trensbit.

Maar begrijp ik het goed, jij verzamelt dus bitten? En je hebt er dus zowieso meer dan 24 verschillende? Heb je ze ook wel gebruikt of is dit puur een verzameling?

Zijn alle trenzen met een plat middenstukje (horzinontaal en verticaal) dan een dr. Bristol trens?

Een roosjesbit is toch een stang? Weliswaar voor mennen gebruikt, maar naar mijn weten geen trens?

Ik verzamel bitten inderdaad. Een groot deel is tweedehands of nog ouder en enkele zijn nieuw die ik uit Engeland heb laten komen. Diegene die gebruikt zijn door mijzelf, zijn de simpele trensbitten, de rest niet. :)

Een foto van de verzameling (inmiddels zijn er nieuwe bitten bijgekomen):

Afbeelding

WendyBZ schreef:
RoosIris schreef:

Ik begrijp de verwarring al nav deze foto. Bovenstaande is echter geen vierringentrens maar een gewone trens met een speelketting. Die extra ring is van de ketting.

Nu je het zegt, na even heel goed gegeken te hebben zie ik het. Maar dan zie ik in feite dus drie bitten daar. Een ophaaltrens, een speelketting en een normaal bit?

linky schreef:
Germie de onderste is geen trens maar een stang, een roosjenbit heeft een kinketting en weliswaar niet veel maar wel iets stangwerking.

Bij dat groene roosjesbit hoort van oorsprong een kinketting, maar die is in het verleden kwijtgeraakt door de eigenaar oid. Deze komt uit de kringloopwinkel. :)

hestejente schreef:
magda_90 schreef:
Bedankt voor de tekst, je was sneller dan mij. Als ik het goed begrijp dus een soort 'kruising' van een D-trens met hefboomwerking met de mondstuk van een watertrens?

Begrijp ik hieruit nou dat jij in de veronderstelling verkeert dat een D-trens een hefboomwerking heeft?

Het extra gleufje van de schenkeltrens lijkt mij ook voor een kinriempje bedoeld. Het kinkettingidee, om de kanteling van het mondstuk wat te (kunnen) beperken misschien?

Nee, je begrijpt het verkeerd of ik leg het verkeerd uit. :P

De D-trens geeft druk aan de zijkant van de mond tijdens het sturen, wat als het goed is de Wilson ook doet. De binnenste ringen van het wilson zorgen voor de hefboomwerking en het mondstuk is die van een watertrens. Zo beter uitgelegd?

Ik heb ondertussen al antwoord van Equimatch, dat stukje is inderdaad bedoeld voor de kinriem, ik heb een vraag teruggestoord aan wat voor een soort riem ik moet denken (of zal het echt de kinketting van een stang zijn?).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:56

magda_90 schreef:
WendyBZ schreef:
RoosIris schreef:

Ik begrijp de verwarring al nav deze foto. Bovenstaande is echter geen vierringentrens maar een gewone trens met een speelketting. Die extra ring is van de ketting.

Nu je het zegt, na even heel goed gegeken te hebben zie ik het. Maar dan zie ik in feite dus drie bitten daar. Een ophaaltrens, een speelketting en een normaal bit?

Bijna :+ Geen ophaaltrens, die wordt niet gebruikt bij de dravers. Een gewone trens met een speelketting, die daarboven is een opzetbitje. Ik wil wel een betere foto voor je opzoeken, heb er zat thuis :)

/edit: linkerrij, vierde van boven, dat is nou een veelgebruikt draversbitje :)

magda_90

Re: Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:00

Die bedoel ik (sorry ben met schoolwerk bezig let dus niet helemaal op), het opzetbitje. :) Die komt deze week ook als het goed is met de post. :)

Die halve kneveltrens daar bedoel je? Diegene waar ik hem van overgenomen heb heeft hem weer in de western gebruikt.

*gaat weer naar de les*

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:04

Ja, die halve knevel. Die zie je eigenlijk voornamelijk, alleen sporadisch een ander soort bit. Ze zijn er wel in veel varianten, enkel- of dubbelgebroken, happy mouth of met leer bekleed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:06

linky schreef:
Germie de onderste is geen trens maar een stang, een roosjenbit heeft een kinketting en weliswaar niet veel maar wel iets stangwerking.

Had ik er trens staan? Ja dus, oeps, ik bedoel ook stang, sorry. had dus moeten staan ongebroken stangbit, net als een liverpool.

Ik zie leuke bitten op de foto van de ts. Postkandare vind ik nog altijd gewoon een mooi bit als het in de mond van een paard ligt (inwerking is normaal gesproken gelijk aan liverpool, maar de ogen van de postkandare zijn mooier vind ik). Ik heb het dus niet over scherptes e.d., maar puur over mooie exemplaren.

Ik weet niet anders dan dat een bit met een plat stukje een dr. bristol genoemd wordt, of french link.
Met een bol stukje spreek je van africhtingstrens, remontentrens, africhtingsbit, deze namen worden gewoon door elkaar gebruikt voor een dubbelgebroken bit.

Leuke verzameling heb je hoor.
Je hebt geen kneveltrens zie ik, maar wel een fulmertrens (zelfde idee van inwerking), fulmertrens zie je niet zo vaak. Verder zie ik wel een waterfordtrens, dat zijn hele scherpe bitten. De onderlegtrens ontbreekt bij de dressuurstang. Wat ik ook nog mis op de foto is een fluittrens en een bit met tongspeler (beide soorten worden volgens mij nooit meer gebruikt tegenwoordig). Ik heb thuis nog een bijzonder bit van Sprenger liggen, een enkelgebroken watertrens met 1 kant 14 mm dikte en 1 kant 16 mm. Idee was dat je de sterke kant van het paard de dunne kant van het bit in de mond liet houden. Volgens mij wordt dit type ook niet meer gemaakt. Ik heb dit bit ook nooit gebruikt, maar het zat ooit eens bij een tweedehands hoofdstel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 10:42

WendyBZ schreef:
Ja, die halve knevel. Die zie je eigenlijk voornamelijk, alleen sporadisch een ander soort bit. Ze zijn er wel in veel varianten, enkel- of dubbelgebroken, happy mouth of met leer bekleed.

Bedankt voor deze informatie. :)

*antwoord zo verder*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:00

germie schreef:
Ik zie leuke bitten op de foto van de ts. Postkandare vind ik nog altijd gewoon een mooi bit als het in de mond van een paard ligt (inwerking is normaal gesproken gelijk aan liverpool, maar de ogen van de postkandare zijn mooier vind ik). Ik heb het dus niet over scherptes e.d., maar puur over mooie exemplaren..

N.a.v. dit bericht ben ik er achter gekomen dat mijn telling van de verzameling niet klopt. :)) Dat is dus een Postkandare, ik zie dat het ook de naam B-stang met zich meedraagt (onder die noemer heb ik hem gekocht).

germie schreef:
Ik weet niet anders dan dat een bit met een plat stukje een dr. bristol genoemd wordt, of french link.
Met een bol stukje spreek je van africhtingstrens, remontentrens, africhtingsbit, deze namen worden gewoon door elkaar gebruikt voor een dubbelgebroken bit.

Bedankt voor die informatie.

germie schreef:
Leuke verzameling heb je hoor.
Je hebt geen kneveltrens zie ik, maar wel een fulmertrens (zelfde idee van inwerking), fulmertrens zie je niet zo vaak. Verder zie ik wel een waterfordtrens, dat zijn hele scherpe bitten. De onderlegtrens ontbreekt bij de dressuurstang. Wat ik ook nog mis op de foto is een fluittrens en een bit met tongspeler (beide soorten worden volgens mij nooit meer gebruikt tegenwoordig). Ik heb thuis nog een bijzonder bit van Sprenger liggen, een enkelgebroken watertrens met 1 kant 14 mm dikte en 1 kant 16 mm. Idee was dat je de sterke kant van het paard de dunne kant van het bit in de mond liet houden. Volgens mij wordt dit type ook niet meer gemaakt. Ik heb dit bit ook nooit gebruikt, maar het zat ooit eens bij een tweedehands hoofdstel.

Mijn verzameling is op lange na nog niet compleet, dus dat je bitten mist, klopt, die komen er t.z.t. wel. De fluitrens heb ik wel (linkerrij, tweede van boven http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... en/BV1.jpg) en de tongspeler heb ik ook, maar die kwam pas nadat ik die groepsfoto gemaakt heb (http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... n/BV30.jpg). Hier heb je echter ook weer varianten van in het mondstuk, ik ben nu dus nog op zoek naar het bit met het ongebroken mondstuk.

Zou ik eens een foto mogen zien van dat Sprenger bit?

[edit] En nog een vraag. Ik heb dit bit als een 'Dangerbit' gekocht, maar bij verder onderzoek blijkt dat niet zo te zijn. Wat is de correcte benaming dan wel? Kwa werking behoort hij tot de groep ophaaltrenzen, maar ik kan vandaaruit de exacte benaming ook niet halen.

Afbeelding

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:47

Da's een yankeetrens

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:57

Yankeetrens inderdaad :j die werkt met druk achter de oren :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:13

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:31

Helemaal precies: Een enkelgebroken Yankee watertrens :j
Engelse benaming (volgens mij): Beval Bradoon..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:30

Ik zit nog te twijfelen of ik de Engelse benamingen er ook bij ga zoeken, ik neig heel erg naar wel, maar er zit nog een lichte twijfel. :)

Tevens voor de geïnteresseerden; ik heb een lijst gemaakt met de bitten die ik nu (19-09-2010) in mijn bezit heb. De schuingedrukte bitten worden deze week verwacht. Er zijn bitten die in te delen zijn in meerdere categoriën, die staan er dus dubbel in. Hopelijk kloppen de lijsten zo.

Trensbitten
- D-trens KY Rotary dubbel gebroken RVS
- D-trens RVS enkel gebroken met koperen rollers
- D-trens enkelgebroken RVS
- Watertrens enkelgebroken RVS
- Watertrens enkelgebroken RVS (roestbit)
- Watertrens ongebroken RVS
- Watertrens ongebroken met plastic/rubberen mondstuk
- Watertrens dubbelgebroken met tonglepel RVS
- Watertrens waterford RVS
- Bustrens RVS dubbelgebroken met koperen ‘brug’
- Bustrens RVS dubbegelgebroken Dr. Bristol
- Kneveltrens Fulmer enkelgebroken RVS

Ophaaltrenzen
- Yankee Pessoa lichtgewicht enkelgebroken RVS
- Yankee watertrens enkelgebroken RVS
- Schenkeltrens Franse uitvoering RVS dubbel gebroken Dr. Bristol

Pelhams
- Halvemaanvormige RVS ongebroken
- Halvemaanvormige rubberen ongebroken
- Ongebroken met tongboog en twee-gaats RVS

Gecombineerde bitten
- Dressuurstang argentaan met tongboog

Dressuurstangen/kandares
- Portugees stangbit
- Spaanse Doma Vaquere stang uit Spanje

Westernbitten
- Babyshank enkel gebroken
- Half cheek snaffle (halve kneveltrens) argentaan
- Westernstang met grazing shanks zilverkleurig

Menbitten
- B-stang/Post kandare ongebroken aurigan
- Bokkebit ongebroken RVS
- Wilsonbit aurigan
- Liverpoolstang met ribbels en pompwerking aurigan
- Fries Roosjesbit oud groen geverfd vaste bitringen
- Fries Roosjesbit erg oud met vaste bitringen
- Fries roosjesbit losse bitringen RVS
- Opzettrens leer

Rensport
- Race watertrens enkelgebroken RVS
- Half cheek snaffle (halve kneveltrens) argentaan
- Opzettrens leer

Trainings- en showbitten
- Hengstenbit met leren bakstukken/kopstuk RVS

Ongebruikelijke bitten
- Fluitwatertrens RVS
- Watertrens met speeltjes dubbel gebroken RVS

[edit] Datum toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-09-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:36

Je mist nog de IJslandse kandarre en minikandarre en ook de dubbelgebroken trens met gebogen tussenstukje (voor tongvrijheid) Dat zijn nou de bitten waar ik persoonlijk als eerste naar op zoek zou gaan :P Wat leuk, zo'n bittenverzameling, dat is denk ik ook wel wat voor mij. Hoe kom je aan nieuwe stukken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:43

Die mis ik niet in mijn lijst omdat ik ze nog niet heb, in die lijst staan puur de bitten die in mijn bezit zijn.

Ik haal ze voornamelijk van marktplaats, Bokt EA, Equimatch en binnenkort Ebay (wat heb ik daar gave bitten gezien!) vandaan. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:52

Aha, bedankt!

*gaat snuffelen*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:00

Alstu. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:04

Ik bedoelde overigens: je mist ze nog in je verzameling ;) Je ziet af en toe de mafste bitten voorbijkkomen, ook op bokt. Vorig jaar heb ik van een bokker een bit overgenomen omdat zij het niet kon gebruiken en ik wel eens wilde weten wat het was :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:34

hestejente schreef:
Ik bedoelde overigens: je mist ze nog in je verzameling ;) Je ziet af en toe de mafste bitten voorbijkkomen, ook op bokt. Vorig jaar heb ik van een bokker een bit overgenomen omdat zij het niet kon gebruiken en ik wel eens wilde weten wat het was :P

Aah zo, verkeerd opgevat dus, mijn excuses. :o

Ik ben ondertussen weer overspoeld door reacties, dus hopelijk zitten er weer een aantal goede bitten tussen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:59

Afbeelding

Hoe krijg je dat bit ooit in de mond van een paard? :=

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:32

Alleen de bovenste boog, de rest zit erbuiten, onder de kin. Is geloof ik vooral een amerikaans iets, drafsport/rensport.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 13:34

Zover was ik inderdaad. Ik vraag mij nu alleen af hoe je hem praktisch erin krijgt, die kin moet dan net tussen bit en onderste ring vallen?

Hij wordt gebruikt bij sterke renpaarden/hengsten, zowel tijdens de races als tijdens het leiden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:41

Citaat:
The Dexter ring bit has two mouthpieces. The first bit is jointed or broken and can be coated with metal, rubber or plastic. The cheek piece or portion of the bit on either side of the mouth can be of varying shapes and sizes. The half spoon bottom coming off the cheek piece improves steering and prevents the bit from being pulled through the horse's mouth. The second mouthpiece is a metal ring that encircles the horse's lower jaw.

Read more: Types of Horse Racing Bits | eHow.com http://www.ehow.com/list_6666770_types- ... z10ABlihza

http://www.ehow.com/list_6666770_types- ... -bits.html

Slide Pipe Run-Out is wat ze hier een scheeflopersbit noemen. Zal de rest even beter moeten lezen (maar ik zit op mijn werk :+ )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 13:46

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:48