germie schreef:Ik zie leuke bitten op de foto van de ts. Postkandare vind ik nog altijd gewoon een mooi bit als het in de mond van een paard ligt (inwerking is normaal gesproken gelijk aan liverpool, maar de ogen van de postkandare zijn mooier vind ik). Ik heb het dus niet over scherptes e.d., maar puur over mooie exemplaren..
N.a.v. dit bericht ben ik er achter gekomen dat mijn telling van de verzameling niet klopt.
Dat is dus een Postkandare, ik zie dat het ook de naam B-stang met zich meedraagt (onder die noemer heb ik hem gekocht).
germie schreef:Ik weet niet anders dan dat een bit met een plat stukje een dr. bristol genoemd wordt, of french link.
Met een bol stukje spreek je van africhtingstrens, remontentrens, africhtingsbit, deze namen worden gewoon door elkaar gebruikt voor een dubbelgebroken bit.
Bedankt voor die informatie.
germie schreef:Leuke verzameling heb je hoor.
Je hebt geen kneveltrens zie ik, maar wel een fulmertrens (zelfde idee van inwerking), fulmertrens zie je niet zo vaak. Verder zie ik wel een waterfordtrens, dat zijn hele scherpe bitten. De onderlegtrens ontbreekt bij de dressuurstang. Wat ik ook nog mis op de foto is een fluittrens en een bit met tongspeler (beide soorten worden volgens mij nooit meer gebruikt tegenwoordig). Ik heb thuis nog een bijzonder bit van Sprenger liggen, een enkelgebroken watertrens met 1 kant 14 mm dikte en 1 kant 16 mm. Idee was dat je de sterke kant van het paard de dunne kant van het bit in de mond liet houden. Volgens mij wordt dit type ook niet meer gemaakt. Ik heb dit bit ook nooit gebruikt, maar het zat ooit eens bij een tweedehands hoofdstel.
Mijn verzameling is op lange na nog niet compleet, dus dat je bitten mist, klopt, die komen er t.z.t. wel. De fluitrens heb ik wel (linkerrij, tweede van boven http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... en/BV1.jpg) en de tongspeler heb ik ook, maar die kwam pas nadat ik die groepsfoto gemaakt heb (http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... n/BV30.jpg). Hier heb je echter ook weer varianten van in het mondstuk, ik ben nu dus nog op zoek naar het bit met het ongebroken mondstuk.
Zou ik eens een foto mogen zien van dat Sprenger bit?
[edit] En nog een vraag. Ik heb dit bit als een 'Dangerbit' gekocht, maar bij verder onderzoek blijkt dat niet zo te zijn. Wat is de correcte benaming dan wel? Kwa werking behoort hij tot de groep ophaaltrenzen, maar ik kan vandaaruit de exacte benaming ook niet halen.