Zachtste bit ter wereld gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:27

hestejente schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Enkel gebroken bit vind ik zowiezo niks, het beweegt mij te veel. Nee dan liever dubbelgebroken, en bitloos blijft het mooist.

_O-
Als er IETS meer beweegt dan een enkelgebroken trens is het wel een dubbelgebroken.

TS, als je paard te wiebelig wordt op een dubbelgebroken trens en je bang bent dat een enkelgebroken trens prikt in het verhemelte zou ik een ongebroken, niet te dik of te zwaar trensje proberen :)

Zie de uitleg van ibbel, dat bedoel ik. Vind het echt zwaar onprettig wat die dingen in een paardenmond doen.

Ook nog een oplossing, hang er een bitje in dat niet in de weg zit, maar bevestig je teugels gewoon aan je bitloos hoofdstel. Als je echt persé bij hun wil blijven rijden.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:34

Ik zou voor een Nathe bit gaan,
Dit is een ongebroken kunststof bit. Het blijft dus rustig in de mond liggen, maar het kunststof is wel zo soepel dat je het dubbel kunt buigen. Het is dus een erg zacht bit. Dit heb je bij de happy mouth niet die kun je niet zo goed buigen. Ik rijd al jaren mijn paard met gevoelige mond op dit bit en het gaat primma. Ik hem hem ook met een gewoon enkel gebroken bit gereden maar dan werd ie helemaal gek omdat het te scherp voor hem is.

Anoniem

Re: Zachtste bit ter wereld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:37

Ik zou eerder voor een andere club gaan dan voor een ander bit.
Hoezo gaat een CLUB jou zeggen of je met of zonder bit moet rijden??? Zottigheid van de bovenste plank.

Wat het zachtste bit is, is zo niet te zeggen. Dat ligt aan de vorm en grootte van de mond van je paard, de grootte van de tong, de gevoeligheid van lagen, tong en mondhoekjes, de hand van de ruiter EN de voorkeur van het paard.
Elk advies dat qua bit gegeven wordt hier is dus imo eigenlijk heel dom.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:41

Ik vraag me af wat je doel is? Ik zou nl met Essie meegaan en zeggen, zoek een andere club, als jij bitloos wil, dan rij je bitloos.

Als je fanatiek wil rijden en wedstrijden wil rijden dan zou ik toch met bit rijden (ja, ik weet dat bitloos is toegestaan, maar weet niet of het veel georganiseerd wordt). Dat duiken heeft mi meer met het rijtechnische deel te maken dan met het soort bit dat er in hangt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:45

Wat is voor jou en je paard de toegevoegde waarde van de clubles? Je móet iets doen, waar je al helemaal niet achter staat? En dan moet je dus leren rijden op een manier, die jij niet gaat gebruiken? Ik zou zeggen: "Jongens ik kom wel een colaatje drinken en kijk wel vanaf de kant mee!" Bitloos mag inmiddels op concours, dus ergens begrijp ik het bezwaar van jouw club niet helemaal. Bij ons op de club mag je gewoon bitloos rijden. Dat mocht 20 jaar geleden al!

Kamsel: volgens mij zijn de statuten gewijzigd en mag je gewoon bitloos rijden op elk concours.

Maar goed zachtste bit. Overleg anders eens met een paardentandarts? Die kan in de mond van je paard zien, wat het prettigste zal liggen. Hij kent de vorm van een paardenmond hoe die er uit hoort te zien en kan zien of een paard veel of weinig ruimte in de mond heeft. Bij onze andalusiër bijvoorbeeld ligt een ongebroken trens in zijn mond, omdat hij helemaal gek werd van die breuk tegen zijn gehemelte en tong. Voor die breuk was geen ruimte. Ook dubbelgebroken vond hij helemaal niet fijn. Ongebroken past simpelweg het fijnste in zijn mond. Mijn eigen paard loopt erg lekker op een enkelgebroken trens. Ook al zo'n voorbeeld van alles geprobeerd hebben. En dan is er nog het rubberen bit?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:58

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:33

Sorry hoor, maar wat is dat voor een club dat je met bit MOET rijden :+ ? Als bitloos lekker bevalt voor jou en je paard dan zou ik dat lekker blijven doen. En als ze dat echt niet goedkeuren, lekker een ander clubje gaan zoeken!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 07:45

Andere club is geen optie. Ik rijd al niet in de clubles omdat ik de instructeur daarvan niet correct vind naar mij en mijn merrie. De dichtstbijzijnde club waar ik wel bitloos zou mogen rijden is meer dan een half uur in de trailer, straks als ze weer hoogdrachtig is kan ik daar dus niet meer heen.
Ik denk inderdaad dat ik gewoon mijn bitloos hoofdstel erop hang en daaronder een bitje zonder daar de teugels aan te bevestigen. Dat bit van Diane_Melody ga ik ook eens bekijken. Wat voor materiaal ze prettig vindt weet ik. Tot nu toe is de sweet iron haar favoriet, die neemt ze erg graag in.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:55

@ Ineke: Ook ik heb hele fijne ervaringen met een nathe bit. Het is geen rubber, maar kunstof, dus het brandt ook niet. Verder is het idd super flexibel, want hij buigt over de gehele lengte (het is dus een ongebroken bit)
Mijn paard loopt er ook heel fijn op, voorheen deed ze vaak haar mond open en trok ze de teugels uit m'n handen, maar met dit bit doet ze dat dus niet! :)