Beugelriemen onder zweetblad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:54

Ik heb ze er met mijn nieuwe zadel ook onder gedaan. Merk eigenlijk geen verschil.. Maar als je het probeerd eronder dan merk je het vanzelf en je beschadigd niks.. Je kan ze er altijd nog overdoen ;)

edit ik heb wel een thorowgood ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:55

Citaat:
ik vind het gevaarlijk, en zie de meerwaarde er niet van.

Ben ik ook wel benieuwd naar hoezo gevaarlijk?

Citaat:
En op (spring) wedstrijden mag het geloof ik ook niet. Op dressuur wedstrijden weet ik niet.

Heb nog nooit gehoord dat dit op wedstrijden niet mag. Waarom zou het niet mogen?

Ik heb ze er ook onder en kan vind het nu irritant als ik op een zadel rij waar ze erboven zijn dan schuren ze. Ik ben er inmiddels aan gewend dus ze belemmeren me niet in mijn bewegingen.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:10

Het is wennen in het begin, maar dat is het enige.
Als beugels onder je zweetblad je belemmeren in je bewegingen, zou ik ze er sówieso onder doen want dan beweeg je wel heel vreemd... :x Goede steun in de rug (..ehh been 8-) ) dacht ik zo!
Enige nadeel vind ik dat het onder het zweetblad er dus wel wat minder mooi van wordt.. Maarja dat zie je niet op het eerste gezicht.

Gevaarlijk????? :Y)

edit typo

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:15

Mrln90 schreef:
Als beugels onder je zweetblad je belemmeren in je bewegingen, zou ik ze er sówieso onder doen want dan beweeg je wel heel vreemd...

:):)
Het is niet zo dat ik bewegingen wil doen die niet kunnen met die beugelriemen er onder. Maar de bewegingen kosten meer moeite en zien er dus minder subtiel uit omdat je zoveel weerstand krijgt.

Benthe

Re: Beugelriemen onder zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:25

Welke bewegingen bedoel je dan precies? Daar ben ik dan wel benieuwd naar! :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:29

wouterpaard schreef:
Citaat:
ik vind het gevaarlijk, en zie de meerwaarde er niet van.

Ben ik ook wel benieuwd naar hoezo gevaarlijk?

Allereerst is het niet voor niets dat de beugels OP het bovenste zweetblad liggen/hangen. Je riemen hangen aan veiligheidshaken drag je de beugels onder het bovenste zweetblad verliest de haak zijn functie. vandaar dus gevaarlijk

wouterpaard schreef:
Citaat:
En op (spring) wedstrijden mag het geloof ik ook niet. Op dressuur wedstrijden weet ik niet.

Heb nog nooit gehoord dat dit op wedstrijden niet mag. Waarom zou het niet mogen?

Ik heb ze er ook onder en kan vind het nu irritant als ik op een zadel rij waar ze erboven zijn dan schuren ze. Ik ben er inmiddels aan gewend dus ze belemmeren me niet in mijn bewegingen.

Als je een goede houding en zit hebt, kunnen ze niet schuren, immers bewegen je bovenbenen niet van voor naar achter over het zweetblad.

@Mrln90: Als je zweetblad aan de onderkant of bovenkant lelijk worden van je beugelriemen heb je dus geen stille beenligging, doe je daarom de riemen onder het zweetblad neem je de oorzaak niet weg.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:39

Citaat:
Allereerst is het niet voor niets dat de beugels OP het bovenste zweetblad liggen/hangen. Je riemen hangen aan veiligheidshaken drag je de beugels onder het bovenste zweetblad verliest de haak zijn functie. vandaar dus gevaarlijk

Dan hebben ze ook niks voor niks verzonnen dat je ze eronder kan doen ;) Mijn haken werken nog steeds hoor ook al heb ik ze onder mijn beugel. Mijn beugelriem kan nog steed naar achter schuiven. Voordeel buiten ivb veiligheid ik blijf niet zo gauw ergens achter hangen met mijn beugelriem.

Citaat:
Als je een goede houding en zit hebt, kunnen ze niet schuren, immers bewegen je bovenbenen niet van voor naar achter over het zweetblad.

Deels mee eens, maar ik heb het niet over mijn bovenbenen ;) Maar bij mijn knieen waar toch wel beweging in zit als ik ga lichtrijden, bij doorzitten heb ik er geen last van.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:42

@ Alane;
Ik kan me persoonlijk niet helemaal vinden in jou post.
Bij mijn zadel blijven de beugelriemen reuze netjes achter het haakje zitten, logischerwijs misschien juist nog wel beter omdat de beugelriemen tegen het zadel gedrukt worden door het bovenste zweetblad.
Misschien kun je beter uitleggen hoe jij denkt dat de haak zijn functie verliest? :)

Als het goed is beweeg jij ook je been bij het geven van hulpen, ook al is het maar een fractie (spieren die je aanspant en weer ontspant). Hierdoor komt er elke keer weer iets druk op de beugelriem en dus op het zadel.
Er bestaat geen zadel in gebruik, waarbij je geen gebruikerssporen kunt vinden van de beugelriemen. Zo is er ook niemand die de perfecte stille beenligging heeft, want dat is tegendraads. Dan zou je dus geen hulpen meer kunnen geven want dan beweegt je been ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:38

wouterpaard schreef:
Citaat:

Dan hebben ze ook niks voor niks verzonnen dat je ze eronder kan doen ;) Mijn haken werken nog steeds hoor ook al heb ik ze onder mijn beugel. Mijn beugelriem kan nog steed naar achter schuiven. Voordeel buiten ivb veiligheid ik blijf niet zo gauw ergens achter hangen met mijn beugelriem.

Normaliter zit er geen gat waar de beugelriem door zou kunnen, wel een stuk leer wat minder dik is, of bij zommige merken ene gat, en dat gat is niet bedoelt om de beugelriem door te doen.

wouterpaard schreef:
Citaat:

Deels mee eens, maar ik heb het niet over mijn bovenbenen ;) Maar bij mijn knieen waar toch wel beweging in zit als ik ga lichtrijden, bij doorzitten heb ik er geen last van.

heb je dus je benen niet stil... :)

dat de beugelriem bevestiging zo hoog aan het zadel zit heeft een reden, zou dat nodig zijn, zou de beugelriem ook simpel ingebouwd kunnen worden, en alleen het onderste gedeelte, wat onder het zweetblad uitkomt vervangbaar te maken....
Hoort ene beugelriem onder het zweetblad? NEE.

De beugelriemhaak, heb ik altijd openstaan, bij een eventuele val kan de beugelriem van de haak.
Heb je de beugelriem onder het zweetblad heeft hij de ruimte niet om los te komen, in zoverre de veiligheid...

Ik weet niet of je bij iedere stap of pas van het paard de benen beweegt....

Ik kan je foto's laten zien van zadels die én intensief gebruikt zijn en worden en waar je amper wat ziet.

Barnsby, een jaar of 4, 5.... intensief gebruikt.
beugelriemen op het zweetblad, worden na het rijden altijd verwijderd
Afbeelding

zal even kijken naar een foto van het andere zadel....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:14

Citaat:
wouterpaard schreef:

Nee met springwedstrijden mag het idd niet, dressuurwedstrijden weet ik zo niet..

Nja heb riemen besteld, en anders kan ik ze alsnog boven mn zweetblad doen.. enkele beugelriemen zitten denk sowiso wel fijner dan de dikke die ik nu heb, of het nou onder of boven het zweetblad is

Ga even rustig de reacties doorlezen nu, heb trouwens geen last van een onrustige beenligging dat ik weet dus daar hoeft het niet voor

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:02

Ik heb mij laten vertellen door een zadelmaker. Dat het erg slecht is voor je zadel om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen. De vorm van het zweetblad is dan niet zo als het hoort te zijn. En met rijden duw je je zweetblad naar voren. Waardoor die een rare vouw/hoek gaat maken.
Je blijkt ook geen garantie meer te hebben op het zadel als de beugels onder de zweetbladen worden gedragen.
Bij een goed kwaliteit zadel die goed onderhouden word. Is de slijtage van de beugelriemen minimaal.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:05

Hmm dat is al de 2e reactie van iemand die 't van zijn zadelmaker gehoord heeft, dan ga ik wel gewoon met die enkele rijden maar dan boven het zweetblad, wat maken die paar schuurplekkies eigenlijk ook uit, een verkloot zadel is nog veel erger
(t is overigens een prestige)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:09

Een collega van mij heeft een Rossner en ik heb haar er nog nooit over gehoord dat het zadel er lelijker op geworden is. Ik vond het zelf trouwens wel prima rijden. Ook ik heb af en toe last van schuurplekken net onder mijn knieholtes en dan is het wel fijn om de beugelriem er niet direct tegenaan te hebben liggen. Ook al heb ik het idee dat mijn been gewoon netjes stil ligt, zit waarschijnlijk toch de fout daarin. Blijf ook netjes oefenen :) Maar als ik straks zelf een zadel moet kopen geef ik toch de voorkeur aan riem onder het blad.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:29

Ik zou altijd mijn beugelriemen over het zweetblad dragen. Als je ze eronder hebt, kan de beugelriem veel minder snel van de haak schuiven door het kleine gat waar hij doorheen wordt geleid. Als je toch de riem onder het zweetblad wilt hebben, gebruik dan een veiligheidsbeugel.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

Pikeur schreef:
Nee met springwedstrijden mag het idd niet, dressuurwedstrijden weet ik zo niet..

Nja heb riemen besteld, en anders kan ik ze alsnog boven mn zweetblad doen.. enkele beugelriemen zitten denk sowiso wel fijner dan de dikke die ik nu heb, of het nou onder of boven het zweetblad is

Ga even rustig de reacties doorlezen nu, heb trouwens geen last van een onrustige beenligging dat ik weet dus daar hoeft het niet voor

Ik rijd de wedstrijden met beugelriemen onder het zweetblad, nooit commentaar over gehad. Ook bij ons op de club zijn er meerdere die het hebben..

Volgens mij mag het wel, of het goed is voor je beenligging, zadel en veiligheid, houd ik mijn mond maar over.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:39

Grappig om te lezen dat het je zweetblad kan beschadigen als je ze eronder draagt. Ik hoorde juist dat je zadel dan beter blijft, maar daar werd dus mee bedoelt dat je geen strepen van je beugelriemen gaat zien. Ik heb met rijden weinig verschil gemerkt. Maar mijn benen komen ook een stuk onder het zweetblad vandaan, dus of ze nou erop of eronder liggen, ik met met rijden geen verschil.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:41

Ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd, maar vind het helemaal niks om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen, ik voel me toch beperkt in m'n bewegingen. Ik heb niet van die lange benen en denk dat dat het verschil is, het beugelijzer komt dan bij mij net onder het (dressuur)zweetblad uit. Misschien dat mensen met langere benen meer bewegingsvrijheid houden.
Of het zweetblad er netjes uitziet maakt me niet uit, als ik aan het rijden ben zie je dat toch niet, als ik niet rij, ligt het zadel in de kast en zie je er ook niks van.
Edit: morgen spreek ik m'n zadelpasser, zal eens navragen hoe die erover denkt (maar dacht dat zij het ook afraadde).

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:46

ik rij ook met de riemen eronder.. en ik vind het heerlij zitten..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:48

Annemeik schreef:
Heel slecht voor je zadel!

Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.

Ik heb al zeker 6 jaar mijn beugelriemen onder het zweetblad en heb nergens last van. Nu heb ik ook wel de gesp onderaan zitten met beugelriemhoesjes, misschien maakt dat verschil. Mijn zadel ziet er nog steeds als nieuw uit, en heb toch echt een leren zadel.
Verder ben ik van mening dat je, als je met je knie het zweetblad naar voren duwt, je niet goed zit. Je knijpt dan teveel. Bij een dressuurzadel heb je lange benen, en maar een kleine hoek in je knie. Als je dan ontspannen zit, kun je het zweetblad niet naar voren duwen.

Ik vind het heel fijn, de beugelriemen eronder.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:47

Hier ook een voorstander van de beugels over de zweetbladen (zoals het bedoeld is bij een zadel ;))

Als reden wat al eerder aangegeven is, dat je beugelriemen niet zo makkelijk los komen van je zadel als je valt en je voet blijft hangen. (en ja, wel eens iemand gezien die daardoor enkele rondjes achter haar pony hing. Pony overstuur omdat er wat aan hing waar het net hoort en het meisje overstuur en heeft een tijd niet durven rijden)

Verder trekt je zweetblad krom zoals al eerder gezegd is. Dit heb ik van verschillende zadelmakers gehoord. (heb 2 zadels die door verschillende zadelmakers aangemeten zijn (2 verschillende ruitersportzaken)

En ik vind dat je zelf je been stil moet kunnen houden en dat je daar niet je beugels voor hoort te verzetten. (wat veel mensen als reden hebben om de beugelriemen onder te hebben)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:54

Ik heb 1 keer op een paard gereden met de beugel riemen er onder...
Ik vond het echt vervelend omdat ik maar net onder het zadel uit kwam,
Ook kon ik mn benen en beugel niet zien dus dat was zoeken haha1

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:58

Annemeik schreef:
Heel slecht voor je zadel!

Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.

Bij wintecs kan het wel, dat kunstleer werkt niet.

Oja niet uit de lucht gegrepen, maar mijn zadelmaker die al verschillende zweetbladen heeft vervangen was behoorlijk pissig ;)

Ja daar heb je wel gelijk in. ik heb m'n beugelriemen onder de zweetbladen en ik merk inderdaad dat soms de zweetbladen wat meer naar voren gaan dan zou horen..
maar verder merk ik er met rijden niks van