Slof.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:29

Ongetwijfeld kan alles opgelost worden zonder slof. Alleen, de vraag is dan wat vriendelijker is...

Zoals gezegd, mijn paard reageert met een verkeerde reactie op de zweep. Hier zijn we al meer als een jaar mee bezig, iedere keer als hij zijn hoofd eruit wil gooien dit verhinderen met de teugels. Verbetering is minimaal, maar wel iedere keer die teugels strak om te voorkomen dat hij omhoog komt. Nu hangt er af en toe een slof omheen, paard krijgt door dat zweep voorwaarts is, niet altijd galop en accepteert dit. Minder teugelgebruik, minder zweepgebruik, minder beengebruik. Iedereen blij, niet op de laatste plaats het paard.

Een paard dat moeite heeft om laag te blijven in zijgangen (Zag ik ook als voorbeeld hier) kan je met teugeldruk omlaag vragen, wat weer een hoop druk vraagt, maar kan je ook een paar keer met een slofteugel duidelijk maken wat je wilt. Hiermee maak je het binnen enkele keren duidelijk, wat voor het paard prettig is en voor de ruiter. Waarom dan maanden gaan lopen rommelen?

Kijk, als het paard omhoog komt omdat hij niet ontspannen kan blijven, omdat hij pijn heeft, omdat de ruiter het niet snapt of een andere soortgelijke reden is een slof een martelwerktuig, niets meer. Dan dwing je het paard iets te doen wat het niet kan, en kunnen er echt gevaren gebeuren, terwijl je een slof hoort te gebruiken om ergens een muntje te laten vallen bij het paard( :)* dus dat moet ik doen als je dat vraagt!) Maar daarom hoor je dus een ervaren begeleider erbij te hebben. Als je dagelijks met slof moet rijden, maanden lang, dan hoor je duidelijk tot de laatste groep.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:32

En vergeet niet dat nageven ook komt vanuit een zeer gevoelige hand die precies weet wanneer te vragen en wanneer te lossen. Timing, daar gaat het om.