Een deken die van voor erg goed ligt bij veel paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Re: Een deken die van voor erg goed ligt bij veel paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 02:51

Je hebt geen deken die op ieder paard goed ligt ;)
Je moet de goede deken bij je paard zoeken. Overigens vind ik de fijnste nog steeds Bucas :j

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 07:23

Ik snap dat elk paard verschillend is, maar ik blijf dekens kopen en weer verkopen. Wil nu ook wel is een deken die gewoon goed ligt. En als ik de ervaringen weet van mensen scheeld dat een hoop rompslomp. Toch weet je dan iets meer dan 1 iemand :). En ik moet zeggen dat ik alweer veel heb geleerd ervan :)!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:44

Mijn paarden krijgen geen plekken van de pagony tiger. Ligt bij allebei mijn beesten zeer goed, mooi hoog aangesloten bij de hals ( de nieuwste uitvoering) en ze blijven bij mijn merrie langer waterdicht dan de Horseware dekens. Van horseware liggen de dunne varianten goed, de dikkere iets minder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:54

Ik heb met Dominick de ervaring dat die op veel verschillende paarden goed ligt en niet schuurt.
Ik ken meerdere grote stallen waarbij alle paarden onder Dominick dekens staan.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:05

Rhino,Rambo, Bucas, allemaal super fijne dekens !
We hebben ene paar jaar terug de anky outdoor gehad, maar wat een piep deken, best zwaar, trok erg strak naar achter. Terwijl de maat helemaal goed was.

Ik heb zelf de regendekens van bucas (smartex rain, die nieuw sluiting is trouwens erg mooi). De 200 en 300 grams van Rhino en Rambo.
Wil nooit meer anders !

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:07

Misschien niet een allerdaags en verwacht antwoord, maar de dekens van zadelmarkt liggen heel netjes op mijn paard.
(tot nu toe ben ik goed te spreken over de regendeken, maar eerlijk is eerlijk, seizoen is pas net begonnen)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:13

Equidea schreef:
Misschien niet een allerdaags en verwacht antwoord, maar de dekens van zadelmarkt liggen heel netjes op mijn paard.
(tot nu toe ben ik goed te spreken over de regendeken, maar eerlijk is eerlijk, seizoen is pas net begonnen)

Dan spreek ik je nog wel over een jaar of 8 :o , kwam laatst een foto tegen (met datum 2002) van de eerste winter van mijn Rambo deken, die deken is nu nog super netjes, niet stuk en helemaal waterdicht :D

Ben benieuwd (niet vervelend bedoeld)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:33

Mijn rambo's gaan echt geen 8 jaar mee. De laatste heeft 2 regenbuien gehad en bij de 3de was mijn paard doorweekt. Kreeg een vaag verhaal, maar geen nieuwe deken.

Mijn pony doet 3 jaar met een rambo en dan is het ook klaar, zolang doe ik ook met een pagony en dan is de keus snel gemaakt :D

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:35

Ik zweer bij Amigo! Ook jarenlang problemen gehad met het naar achteren zakken, schuurplekken, niet waterdicht enzovoorts. Nu nergens meer last van.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:17

gr_roos schreef:
Mijn rambo's gaan echt geen 8 jaar mee. De laatste heeft 2 regenbuien gehad en bij de 3de was mijn paard doorweekt. Kreeg een vaag verhaal, maar geen nieuwe deken.

Mijn pony doet 3 jaar met een rambo en dan is het ook klaar, zolang doe ik ook met een pagony en dan is de keus snel gemaakt :D

Serieus ...... maar heb je dan de ongevoerde versie die doorlekt ?
Daarom heb ik mijn regendekens van bucas, vanwege de fleece voering.
Dan ligt de buitendeken nl. niet gelijk op je paard, lastig uitleggen.
Maar trekt die dus niet nat door.

Die 8 jaar is wel de 370 grams deken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:22

Ik had de Wug heavy, dus gevoerd. Typisch is dat mijn pony en paard dezelfde dekens hebben en zijn ongevoerde deken niet lekt en die van haar wel. Bij haar lekken alle horseware dekens ook op dezelfde plek. (tussen schoft en kruis)

Bucas is voor mijn paarden een ongeschikte deken, heb hem ook, maar de pasvorm is dramatisch.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:23

Ik zie de Horseware dekens ( AMIGO RHINO RAMBO) op elk paard goed liggen die ik tot nu toe heb gezien. Ik heb zelf ook Amigo, en bevalt super. Geweldige prijs-kwaliteitsverhouding.

Bucas lag bij mijn paard echt bagger en BR, HH, ook..

Dominick ligt qua pasvorm ook goed, maar de naad is niet altijd waterdicht. En daarbij zijn ze ook erg duur..

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:59

Dominick heeft in het verleden hier een probleempje mee gehad maar die zijn allemaal opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:03

De mijne krijgt schuurplekken van bucas. BR ligt goed en HH ligt echt geweldig!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:13

lucas03 schreef:
Dominick heeft in het verleden hier een probleempje mee gehad maar die zijn allemaal opgelost

:7 Nou ik heb jammer genoeg nog steeds een nulgrams die doorlekt en een stalgenoot heeft ook een nulgrams die hartstikke doorlekt. Die zijn misschien inderdaad al 2 jaar oud, maar ik verwacht voor die prijs toch een sterke waterdichte regendeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:29

mijn dunne Dominick van bijna 5 jaar oud begon van het voorjaar ook door te lekken.
ik heb 'm nu laten wassen en impregneren en zelf nog een keer ingespoten, ga er vanuit dat 'ie het nu wel weer even redt...

met de dikkere dekens heb ik nooit problemen gehad...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:33

Mijn dominick deken en die van mijn stalgenoot was vanaf het begin af aan lek.. Daarbij kreeg die van mij er hartstikke schuurplekken van.

Ik heb nog wel een dik exemplaar van Dominick en die ligt geweldig. Dat was dat oude model met één sluiting aan de voorkant.

Dus het lijkt alsof je geluk moet hebben of de Dominick waterdicht is, daar ga ik het nooit meer op wagen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:45

gr_roos schreef:

Was je de deken dan vaak?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:54

Nee, de laatste kwam uit de vepakking, heeft 3 dagen een paar buien gehad en toen was hij al lek.

Ik was mijn dekens 1 keer per jaar, ik heb nog 2 WB die qua pasvorm niet heel fijn zijn, maar die krijgen dezelfde behandeling en zijn nog wel super waterdicht. Eigenlijk zijn de amigo's de minste wat betreft waterdichtheid. de 1200 is beter dan de 600,maar dan nog blijven ze bij mijn pony wel waterdicht en bij mijn merrie niet. Ze worden onder dezelfde omstandigheden gehouden, staan bij elkaar in de wei.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:56

tulandro, heb je het aangekaart bij Dominick?
als je nieuwe deken gelijk lek is heb je recht op een nieuwe volgens mij.

ik heb een dikke combi, die is glad gevoerd is ligt super!
ook de dunnere dekens liggen op mijn paard heel netjes

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:58

Talonius schreef:
De brede groningers waar ik heb gereden liepen vrijwel allemaal met een HH deken. Zaten perfect!

Ik ook. Ik heb een tuiger met veel gelders bloed erin. Behoorlijk breed van voren.
Harry's Horse is een van de weinige merken die echt fijn ligt.

BR hoef ik dus echt niet te proberen, daar zit ze klem in.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:12

Nouvel schreef:
tulandro, heb je het aangekaart bij Dominick?
als je nieuwe deken gelijk lek is heb je recht op een nieuwe volgens mij.

ik heb een dikke combi, die is glad gevoerd is ligt super!
ook de dunnere dekens liggen op mijn paard heel netjes

Ja, ze wilden dat ik hem instuurde, maar ik kreeg geen nieuwe. Ze gingen de sluiten vermaken zodat hij beter zou liggen. Daar had ik geen trek in, want ik had dan helemaal geen deken meer (was precies in het najaar) en ik had er geen vertrouwen in dat het verzetten van de sluiting een oplossing zou zijn, aangezien hij gewoon krap was bij de schouder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:06

ik doelde eigenlijk meer op de waterdichtheid...

je deken kwijt zijn op 't moment dat je 'm hard nodig hebt is niet zo handig inderdaad...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:08

ik ga ook voor de horseware dekens, heb vorig jaar alles de deur uitgedaan en heb nu alleen maar Rhino. Geen schurplekken meer en perfect waterdicht!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:29

Er bestaat geen universeel passende deken, net zo min als een universeel passend zadel.
Dus: behalve meten is het ook een kwestie van uitproberen.
Het verbaasd mij dan ook dat velen zich zo druk maakt over een zadel, maar niet heel nauwkeurig kijken naar de deken. Deze ligt bij veel paarden hele dagen op. Daar kan een paard echt veel last van hebben.
Zo'n dekenvest is een lapmiddel dat de kwaal niet opheft. Ook dan kan een paard drukplekken, blauwe plekken en stijve, verkrampte spieren krijgen.
Dubbele dekens gaan snel schuiven en trekken vaak elkaar uit balans. Ook trekt het snel plooien. Dat is niet altijd voor het oog zichtbaar, maar voor het paard wel voelbaar.

Een goede winkel geeft je de kans om een deken te passen voordat je 'm koopt.
Waar je op moet letten:
- Een deken die goed aansluit, maar niet trekt op de schoft of schouder. De deken moet niet storen wanneer een paard beweegt. De deken moet in een ruime vloeiende lijn om het paard liggen.
- Voor het oog moet de deken iets ruim liggen, maar wel in balans; dus niet naar voren of achteren trekken.
- passende singels die de beweging van het paard niet storen (ook op schouder en lendenpartij)
- de sluiting moet niet voor de borst hangen of knellen.
- een te lange deken trekt het geheel vaak uit balans, evenals een te korte.
Het kost een beetje moeite, maar je paard zal je er echt dankbaar voor zijn.