Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:18

comikasa schreef:
Dribbel schreef:
Heb even een plaatje voor je gemaakt TS
http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... tje/hb.jpg

Je kan zien wat er gebeurd met de rode lijn (neusriem). Deze zit te hoog. De sperriem drukt daardoor op het bokt. Komt je teugelvoering niet ten goede. Denk ook dat de neusriem de luchtpijp en/of slokdarm dicht drukt aan de onder kant van het hoofd. Weet het niet zeker, maar als je het plaatje bekijkt lijkt het wel zo.

Een sperriem kan nooit de luchtpijp en /of slokdarm dichtdrukken, deze worden beschermd door het kaakbot.

Ik had het over de neusriem zelf en niet over de sperriem.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote verwijderd.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:28

Gentlegiant schreef:
dribbel en hoe zit het dan met de mexicaan?
Denk niet dat als hij zo hoog zit de slokdarm of luchtpijp dicht drukt want dan zou de mexicaan dat wss ook moeten doen?

Of zeg ik nu iets raars?

Goed punt.. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:48

EngeltjeS schreef:
meisje schreef:
functie sperriem = dat die zijn mond niet open kan doen

Dat is mij ook verteld, puur om te verbergen dat het paard protesteerd tegen de hand. (mond openen)
Maar hier op bokt is men anders van mening.

Never mind bokt :Y) Waarom denk je dat een sperriem SPERriem heet. Juist, zodat het paard de mond niet openspert ;)

Ben het eens met je theorie dat bij een te hoog geplaatste neusriem de sperrriem het bit meer tegen de mondhoeken zal duwen. Al is dit natuurlijk alleen het geval als je de sperriem zo strak zou doen als je zou doen wanneer de neusriem wel goed zou zitten.

Nadeel van te hoge hoge neusriem (de bovenste van een gecombineerde neusriem of gewoon een Engelse neusriem) hij kan tegen de jukbeenderen gaan schuren (en het nadeel van iedere hoge neusriem, of hij nou te hoog zit of niet: hij duwt de zachte wangen tegen de kiezen van het paard aan)
Nadeel van een te hoge sperriem: het kleine beetje stabiliteit dat een sperriem aan een bit geeft wordt minder naarmate de sperriem hoger komt te liggen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:53

comikasa schreef:
Toch een beetje apart, vindt je niet?? Als ik geen paarden en geen les oid zou hebben wat zou mij dan een sperriem kunnen interesseren???Zit een beetje een luchtje aan dit verhaal.Wees gewoon eerlijk over het waarom en hoe en dan kan iemand die wil reageren ook beter inspelen op jouw persoonlijke situatie. Volgens mij heb ik jouw ook al een antwoord gegeven dat vrij compleet was.Vind het een beetje vaag verhaal dat je niet moet stilstaan in het leven....dat is weer een heel ander verhaal.

:o?
Ik rijd ook geen paard, net als TS. Toch lees ik dit omdat ik het interessant vind om te weten.
Vind jou eerder een beetje apart. :7

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:53

Maar opzich als je hoge hoge neusriem wat te hoog zit en de sperriem hangt er vrijwel los aan kan het in mijn ogen weinig kwaad toch?

Ehmm Dribbel ik snap je punt met het dichtdrukken van de slokdarm/luchtpijp niet helemaal, want de slokdarm en de luchtpijp liggen volgens mij toch echt niet in het hoofd. Ik kan dus niet inzien hoe een neusriem die dicht kan drukken.
Kijk maar:
Afbeelding

Dribbel

Re: Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:55

Je hebt idd gelijk. Ik zei ook dat het een gedachtespinsel was, maar wist het niet zeker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:56

Careano schreef:
Maar opzich als je hoge hoge neusriem wat te hoog zit en de sperriem hangt er vrijwel los aan kan het in mijn ogen weinig kwaad toch?

Een hoge neusriem voelt niet prettig aan voor een paard, tenzij je hem echt heel los doet en dan heeft hij, behalve aankleding van het hoofd, geen functie meer. Net als een te losse sperriem. Haal het onding er dan liever af.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:58

No worries Dribbel, kan begrijpen dat je daar aan denkt!

Hestejente, kun je mij uitleggen waarom een hoge neusriem niet prettig aanvoelt voor een paard? Ik doe die van mij altijd vast zo dat er nog ruim 2 vingers tussen kunnen, net als bij de sperriem.
Ik denk dat een paard meer last heeft van rijden zonder neusriem dan met, anders ligt het bit nog losser in de mond. De neusriem zorgt er voor dat het bit stabieler ligt.

Maargoed, sorry ik dwaal af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:00

Nope, de neusriem zorgt ervoor dat het paard de kaken niet van elkaar kan doen.

Ik zal even een informatief linkje voor je opzoeken careano. Is wel in het Engels.

Edit: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

En dan even doorscrollen naar cavesson. Lees vooral ook het stukje over die zachte onderlegjes.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:09

Bedankt voor de link, zeker interessant stuk.

Wat wel op te merken valt: op elke foto in het stuk staat de neusriem te strak. En ik geloof het hoor, maar zo lang je de neusriem niet aansnoert als een malle, en het paard nog steeds wel de kans geeft om de kaken iets van elkaar te doen, kan het naar mijn idee weinig kwaad.
Tuurlijk kunnen ze hun kaken dan niet zo ver van elkaar doen als ze willen, maar wel een stukje en waarvoor zou een paard zijn kaken uit willen spreiden tijdens het trainen?

Maar nogmaals, offtopic.
Helaas heb ik geen antwoord op de vraag van de TS.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:12

comikasa schreef:
Je hebt geen paard, geen les en geen instructrice....
Begrijp dan niet helemaal waarom je je hierin verdiept.

waarom zou iemand zich er niet in mogen verdiepen :?
Als je geen zin hebt om een antwoord te geven... reageer dan niet.
Imo mag iedereen een vraag stellen, aangezien het een openbaar forum is.
Wat een onzin zeg 8)7

Een te hoog geplaatste neusriem haalt het originele effect van de optoming weg, de stabiliteit door de sperriem en het 'sluitende effect' van de neusriem.
(of dit nu wel of niet nodig is, vind ik een andere discussie ;) )
Het hoofdstel zit dan niet lekker, en voeldoet niet aan de uitwerking. Deze gaat dan meer lijken op een mexicaans excemplaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:12

Vind je het off topic Careano? Waarom? Ik denk dat het handig is wat de werking van een juist bevestigde neusriem is, is dat niet handig om te weten voordat je je gaat afvragen wat er verandert als je de riempjes wat verstelt?

En inderdaad hoor, hoe strakker hoe harder het wangvlees tegen de tanden worden geduwd. Het is de bedoeling dat je de hoge neusriem zo vastmaakt dat het paard de kaken niet meer zo ver van elkaar kan doen, maar niet zo ver dat hij de kaak niet meer kan ontspannen of dat hij pijn heeft. Dat lijkt me voor iedere neusriem trouwens belangrijk.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:15

Nouja offtopic is niet het juiste woord ;) Maar ik neem aan dat de TS zich daar al in verdiept heeft voordat ze zulke vragen gaat stellen..

En je laatste stuk, zo bedoelde ik het inderdaad :) Dat is heel belangrijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:16

ik denk dat het heel erg belangrijk is dat mensen kijken wat ze van een hoofdstel verwachten :D
Helaas gebruiken veel te veel mensen harnachement als symptoom bestrijding :')

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:19

Daar was ik weer even :) wat een leerzame reacties heb ik weer gelezen. De link ga ik zo even rustig bekijken.

Maar nog even over de vraag:
Wat is het gevolg?
Als je hem te hoog plaatst, en aansluitend gespt, (het valt precies in het gaatje, zeg maar...) heeft het paard dan ook last van de wang?
En wat gebeurt er dan met de sperriem? Het lijkt mij dat er dan meer druk op komt te staan aan de onderkaak. (Als je deze ook aan laat sluiten, net als de neusriem)

C_alsemgeest: Sypmtoombestrijding, ja, kan ik me in vinden. Zo heb ik eigenlijk nooit naar een hoofdstel gekeken.

HesteJente, zou een paard dan last hebben, zoals ik het hier boven heb beschreven?

En mensen: Wat zou er dan met het bit gebeuren, en in de mond. Een bit zou dan ook in mijn ogen al anders in werken, als de sperriem werkelijk in de mondhoeken duwt. En dan hebben we nog niet over de teugelvoering gesproken.

Mensen, ik vind dit heel intressant. Ik ga nu de link bekijken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:25

Het enige antwoord op je vraag is:

Als de neusriem te hoog zit dan schuurt het tegen de jukbeenderen aan.
hestejente zei het ook al.
Tevens wordt het bit dat door de sperriem teveel naar beneden/achter gedrukt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:31

EngeltjeS schreef:
Als je hem te hoog plaatst, en aansluitend gespt, (het valt precies in het gaatje, zeg maar...) heeft het paard dan ook last van de wang?
En wat gebeurt er dan met de sperriem? Het lijkt mij dat er dan meer druk op komt te staan aan de onderkaak. (Als je deze ook aan laat sluiten, net als de neusriem)

C_alsemgeest: Sypmtoombestrijding, ja, kan ik me in vinden. Zo heb ik eigenlijk nooit naar een hoofdstel gekeken.

HesteJente, zou een paard dan last hebben, zoals ik het hier boven heb beschreven?

Dat weet ik niet, ik ben geen paard. Mijn wangen zitten heel anders in elkaar en ik heb er ook nooit een riem omheen gebonden.

Wel heb ik net even met mijn vingers tegen mijn wangen geduwd. Niet hard, het deed geen pijn. Maar zeg maar zo dat ik mijn wangen net vast had. En toen mijn kaken van elkaar gedaan, en weer op elkaar. Vond ik niet prettig.

Natuurlijk ben ik geen paard. Ik weet niet hoe een paard een hoge neusriem voelt. Maar als ik afga op de tekst in de link en op mijn eigen gevoel net ben ik blij dat mijn paard geen hoge neusriem heeft wanneer ik rijd. Wel wanneer ik longeer, dat doe ik met een ander hoofdstelletje. Die neusriem kan ik niet verstellen, hij kan niet los want het is de neusriem van een halsterhoofdstel (zie profiel)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:03

Bij het micklem hoofdstel zit een instructiefilm waarin wordt uitgelegd hoe de neusriem werkt en op welke zenuwen een normaal hoofdstel drukt.
Het filmpje duurt wel 10 minuten Na ongeveer 3,5 minuut komt de uitleg over de werking van neusriemen.

Onderstaand de link naar een site met de uitleg van bitten en neusriemen.

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:10

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om vooral ontopic te blijven. Ook al rijd de TS op dit moment niet mag zij zeker ook vragen stellen over wat zij maar wil. Hierover zijn inmiddels genoeg reacties geplaatst, vervuil het topic hier aub niet verder mee, het zou zonde zijn als er daardoor toch een slotje op dit zeer interessante topic geplaatst moet worden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:43

sandra1986 schreef:
je moet hem ook wel erg strak dichtsnoeren wil paardje zijn mond niet meer open kunnen doen.

paard zou niet hoeven protesteren tegen de hand.

idd, ik heb mijn sperriem al vrij strak, maar ik zie mijn paard nog met zn mond open en dicht gaan om op t bit te kauwen :+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:44

Di_the_Devil schreef:
sandra1986 schreef:
je moet hem ook wel erg strak dichtsnoeren wil paardje zijn mond niet meer open kunnen doen.

idd, ik heb mijn sperriem al vrij strak, maar ik zie mijn paard nog met zn mond open en dicht gaan om op t bit te kauwen :+

Okee...
Hoeveel ruimte laat je dan over, bij de sperriem?
En hoe zit je neusriem zelf? Hoe hoog? :)

MrBojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:46

Pion schreef:
meisje schreef:
functie sperriem = dat die zijn mond niet open kan doen

Niet de 'hoofdzaak'.
Sperriem is voor stabielere ligging.

zou die dan niet heeeel strak moeten...?

MrBojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:47

Schangah schreef:
Bij het micklem hoofdstel zit een instructiefilm waarin wordt uitgelegd hoe de neusriem werkt en op welke zenuwen een normaal hoofdstel drukt.
Het filmpje duurt wel 10 minuten Na ongeveer 3,5 minuut komt de uitleg over de werking van neusriemen.

goede tip!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:48

Schangah schreef:

Bij 5 minuut 40, zie je de onderste gesp, bij het bit langs gaan. Zou dit dan ook niet het bit meer in de mond hoeken drukken? Aangezien, (hoe ik het zie) het enorm lijke dat het leer tegen het bit aandrukt.
*ik luister zonder geluid, wegens defect aan computer.*

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:53

sandra1986 schreef:

idd, ik heb mijn sperriem al vrij strak, maar ik zie mijn paard nog met zn mond open en dicht gaan om op t bit te kauwen :+[/quote]
Okee...
Hoeveel ruimte laat je dan over, bij de sperriem?
En hoe zit je neusriem zelf? Hoe hoog? :)[/quote]
1-2 vingers, ongeveer, bij de gewone neusriem zowiezo twee vingers.

mn neusriem zit net iets achter het bit, en de sperriem er netjes vlak voor