Bontje, schuiven van zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:06

MyWishMax schreef:
Toch gewoon stil leren staan. Ik stap ook op met krukje, veel beter voor de rug van je paard. Iemand houdt hem vast en hangt tegelijk aan mijn beugel. Die loopt dan naar de andere kant, zet het krukje opzij en loopt eventueel paar pasjes mee. Vervolgens wordt het krukje buiten gezet.

Waarom rijd je met oogkleppen? :)

stil staan kent hij wel! En dat hebben hem de vorige eigenaars hem zo geleerd we gaan er op den duur mee bezig om hem zonder te leren maar nu raakt hij daar alleen nog maar van in de stress en willen we gewoon even rustig aan doen!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:08

Quir schreef:
Iets voorkomen wat één van de grootste tekenen is van een niet passend onderdeel. In dit geval het zadel?

Nee sorry, als het zadel goed lag en niet schuift zonder bontje, bontje er onder uit. Het zadel ligt nu echt bar slecht als deze zo schuift.

Het zadel lag juist niet goed zonder het bontje en met nu wel alleen schuift het nu.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:09

olanis schreef:
Ik zou ook gewoon met krukje opstappen. Is toch beter voor het paard en zadel.
En er is vast wel iemand in de buurt die het krukje weg kan pakken zodra jij zit.
En anders gewoon oefenen met stilstaan. Stilstaan is ook echt stilstaan! en pas wegrijden als jij dat wilt.
Poosje heel consequent zijn. dan hebben ze het zo door.

Nogmaals stilstaan kan het paard wel, maar mijn bedoeling is dat ik gewoon zonder dat iemand mij telkens hoeft te helpen op kan gan stappen als die gene er namelijk toch is kan ik beter zonder krukje opstappen en dat die gene gaat tegehangen.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:10

brenniie schreef:
als je weet dat je zadel niet goed op je paard past waarom stap je dan uberhaubt op je paard? daar door krijgt hij alleen maar pijn..wacht gewoon tot je een nieuw goed passend zadel heb voor je er weer op stapt..of rij een x zonder zadel als je graag wil rijden :)

Het zadel ligt nu goed door het bontje dus bontje weglaten is geen optie! en zonder zadel rijden op een tuiger word hem niet :+ tenminste bij mij :D

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:11

Dagmar_1995 schreef:
eh... je zegt zelf dat je het zonder bontje niet hebt. Oplossing logisch toch? bontje er onderuit halen!

edit: sorry zie net pas dat je het bontje er hebt met een reden, dan zou ik er toch een zadelmaker bij halen als ik jou was..

okee, maar ik zoek een tijdelijke oplossing gezien er een nieuw op maat gemaakt zadel komt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:13

Keesface schreef:
Absoluut dat bontje eronderuit en ook nooit meer eronder bij een nieuw aangemeten zadel op je paard.
Ziet er enig uit zo'n bontje maar een passend zadel past gewoonweg niet meer als er zo'n lekker dik matje onder ligt. Dan kun je beter werken met een dikker zadelpad.

Opstappen met een krukje is altijd goed, voor het zadel en voor je de rug van je paard.
Hopelijk kun je hem met flink wat geduld en zonder oogkleppen duidelijk maken dat het niets is om bang voor te zijn.
Ik heb trouwens nog nooit iemand zien RIJDEN met oogkleppen, wel voor een kar natuurlijk.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor het schrikken van je paard..

Ik snap wat je bedoelt maar het rijden gaat prima met oogkleppen en het was niet onze keuze dat hij zo beleerd werd als er natuurlijk een aangemeten zadel komt komt het bontje erook niet meer onder het paard had voor de tijd last van het zadel daardoor is het bontje eronder gekomen nu heeft hij er geen last meer van en past het zadel prima!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:15

Quir schreef:
Keesface schreef:
Absoluut dat bontje eronderuit en ook nooit meer eronder bij een nieuw aangemeten zadel op je paard.
Ziet er enig uit zo'n bontje maar een passend zadel past gewoonweg niet meer als er zo'n lekker dik matje onder ligt. Dan kun je beter werken met een dikker zadelpad.

Opstappen met een krukje is altijd goed, voor het zadel en voor je de rug van je paard.
Hopelijk kun je hem met flink wat geduld en zonder oogkleppen duidelijk maken dat het niets is om bang voor te zijn.
Ik heb trouwens nog nooit iemand zien RIJDEN met oogkleppen, wel voor een kar natuurlijk.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor het schrikken van je paard..

Oogkleppen heb ik wel vaker van gehoord, vooral bij het zadelmak maken van zeer bange paarden. Alleen wat als je de oogkleppen er af haalt. Nee ik ben er absoluut geen voorstander van.

Het was ook niet mijn keuze en over een paar maand rijd ik het paard oook zonder oogkleppen te rijden alleen nu raakt hij daar nog een beetje teveel van in de stress gezien nieuwe omgeving en hij is een poos neit onder het zadel geweest willen we hem eerst even hier weer aan laten wennen zodat het weer vertrouwt is en dan pas verder gaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:20

LoveLoes schreef:
Dagmar_1995 schreef:
eh... je zegt zelf dat je het zonder bontje niet hebt. Oplossing logisch toch? bontje er onderuit halen!

edit: sorry zie net pas dat je het bontje er hebt met een reden, dan zou ik er toch een zadelmaker bij halen als ik jou was..

okee, maar ik zoek een tijdelijke oplossing gezien er een nieuw op maat gemaakt zadel komt

Hoe lang duurt het voordat je zadel er is? Hoe is zijn/haar rug er aan toe, heeft het paard atrofie? Ik heb ook een zadel wat niet meer past. Ik rij dus niet en wacht op een passend zadel.
Bijven rijden met een slecht passend zadel met een bontje kan toch te veel druk geven op de spieren.

Wat voor een zadel heb je laten aanmeten? Even voor mijzelf omdat ik ook een tuiger heb en een halve.

LoveLoes

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:32

Ik heb nog niks besloten kwa aanmeten van een zadel en dat soort dingen, Ik denk dat er beter een slotje op dit topic kan ik had namelijk een vraag gesteld over een bontje dat schuift niet of mijn zadel nog wel goed past en of het verstandig is om met een bontje te rijden.. Ik vind dat je je eigen verantwoordelijkheden hebt kwa passend zadel en dat soort dingen en ik denk dat jullie denken dat ik met een zadel rijd die eigenlijk voor een c pony bedoelt is maar ik hem tijdelijk even op een paard van 1.70 leg. Nou ik stel jullie gerust dat is niet zo, maar bedankt voor het mee denken. :D