Bandageren, welke manier is goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Bandageren, welke manier is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:39

Ik heb op Deurne geleerd de binnenkant vd kogel in te bandageren.
Dus met het wel bekende V'tje aan de buitenkant.
Buitenkant dus tot halverwege de kogel en binnenkant bevat heel de kogel.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:03

manier 2 is het beste naar mijn idee, ik doe het ongeveer altijd zo anders dan verliest de bandage in de training zijn functie. Binnenzijde lager bandageren dan buitenzijde is mij altijd geleerd zoals ook hierboven staat.

Naar mijn idee wil je de kogel icm aanhechting pezen ed ondersteunen tijdens zwaar werk zoals oa pirouettes, passage, enz. Daarnaast ook uiteraard in de basistraining te gebruiken, peesbeschermers lopen om de kogel en pees ter bescherming van aantikken maar bandages ondersteunen ook extra.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:10

halverwege de kogel...tussen de twee manieren in dus.
(Zo heb ik het 30 jaar geleden in engeland geleerd)

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:14

tussen 1 en 2 in.
Waar de spoor in de vetlok begint, stop ik met de bandage.
Al doe ik het alleen is voor een foto.

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:01

ik moet ermee rijden mijn paard heeft namelijk een aangetast pigment door de peeskappen waardoor er snel wonden komen....

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:05

tussen in :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:06

Ik zou eerder naar de 2e dan naar de 1e neigen.
de 1e vind ik zelf persoonlijk totaal nutteloos, dan kan je net zo goed geen bandage om doen.
ik bandageer altijd net over dat 'knobbeltje' aan de achterkant v/d kogel.
vaak de binnenkant ietsje lager dan de buitenkant en idd dat V-tje, maar niet bewust.. gaat altijd automatisch eigenlijk.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:41

bugpluisje schreef:
manier 2 is het beste naar mijn idee, ik doe het ongeveer altijd zo anders dan verliest de bandage in de training zijn functie. Binnenzijde lager bandageren dan buitenzijde is mij altijd geleerd zoals ook hierboven staat.

Naar mijn idee wil je de kogel icm aanhechting pezen ed ondersteunen tijdens zwaar werk zoals oa pirouettes, passage, enz. Daarnaast ook uiteraard in de basistraining te gebruiken, peesbeschermers lopen om de kogel en pees ter bescherming van aantikken maar bandages ondersteunen ook extra.

pezen worden door bandages echt niet ondersteund hoor.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:57

Even een vraagje, bandageer je dan met fleece gewoon ook zo? Maar dan zonder onderlappen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:11

Bij fleece zijn in principe geen onderbandages nodig, enkel bij werk bandages moet je onderlappen hebben.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:34

Abeltje77 schreef:
bugpluisje schreef:

pezen worden door bandages echt niet ondersteund hoor.

misschien dat jij nog eens wat meer moet gaan googlen ipv je onderschrift direct eer aan te doen! Kan je best wat boeken en sites noemen waaruit blijkt dat het wel zo is namelijk maar blijkbaar door je reactie ben je nogal overtuigd van jezelf.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:48

Ik vind het filmpje helemaal geweldig brent weer herrineringen naar boven van deurne!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:48

googlen? Ik hoef niet te googlen om te weten dat bandages de pezen niet ondersteunen.

Dat je bandages voor bescherming gebruikt ipv kappen, kan ik nog inkomen (al zou ik het zelf nooit doen omdat bewezen is dat de pezen er veel te warm van worden) maar om te zeggen dat bandages pezen ondersteunen is gewoon klip en klaar onzin.

Stel jezelf eens voor, je hebt een gekneusde pols, en die zwachtel je in, want je mag hem niet buigen: dat zorgt voor ondersteuning inderdaad, want je fixeert. Maar vraag dan eens iemand om aan je hand te trekken? Doet toch net zo'n zeer? En doet de zwachtel dan iets? Nee.

Werkt met bandages net zo, die pezen lopen in de lengte, wat heeft het dan voor nut om er iets omheen te draaien? Ze kunnen in de lengte nog net zoveel bewegen hoor, niks geen ondersteuning.

Misschien moet JIJ je eens wat meer in het principe van bandageren verdiepen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:23

Abeltje77 en Bugpluisje, voordat jullie elkaar nog verder in de haren vliegen, probeer ik nog wat uitleg te geven.

Bij bandageren is het toch ooit echt de bedoeling geweest om het paardenbeen te beschermen tegen aantikken EN door half onder de kogel door te bandageren extra steun te geven. Of je met een stukje stof gewikkeld om de onderbenen de krachten die een dik 600 kilo wegend paard uitoefent op wat banden en pezen kan verlichten of beschermen, tja, het zegt het al. Lijkt me sterk.
Maar in later stadium werd er toch echt een 3 in 1 beenbeschermer ontwikkeld, die met name ondersteunt :D

Dat het erg warm wordt onder een bandage, tuurlijk, maar het wordt ook erg warm onder een beenbeschermer en die absorbeert helemaal niets. Alleen het materiaal van een beenbeschermer kan beter een stootje hebben.

En doordat ik soms ook zo mijn eigen twijfels had, blote benen is voor mij geen optie, heb ik het gevraagd op een gerenommeerde kliniek. Zij gaven aan minder beenblessures te zien bij bandageren, dan bij peeskappen ;) .

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:09

Nr 1 is zowat nutteloos, zo bescherm je de kogel helemaal niet, zelf bandageer ik tot de vetlok en daan aan de voorkant van het been wat hoger, iets scheef dus. Ook heb ik altijd geleerd zorgen dat de klitteband boven aan het been uitkomt, dus zoals nr 2, ofdat een functie heeft vraag ik me af, maar het ziet er iig mooier uit.

Over de onderlappen, het beste kun je ze wel gebruiken, bij elastiek iig en bij fleece het beste ook, het is niet dat je je paard zijn been verpest als je een keer in de maand met fleece zonder lappen rijd maar bij dagelijks gebruik moet je toch wel een (het liefst verkoelende) onderlap aanschaffen.

En de discussie of de bandage bescherming/steun bied is eindeloos, dus laten we daar hier nu niet over beginnen, dat is tenslotte niet waar dit topic over gaat.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:35

als ik bandageer, wat zelden is dan doe ik het er net tussen in, wat bijna idereen doet hier. van het v tje was ik nog niet bewust, ga daar nu extra op letten en uit proberen. grappig filmpje

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:19

Ik doe manier 2 maar dan iets hoger vanaf beneden..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

ambre schreef:
Ik heb op Deurne geleerd de binnenkant vd kogel in te bandageren.
Dus met het wel bekende V'tje aan de buitenkant.
Buitenkant dus tot halverwege de kogel en binnenkant bevat heel de kogel.

Zo doe ik het ook inderdaad :j

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:31

Bandageren is zoieso slecht

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:31

Dat was de vraag niet :')

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:41

kan dan niet zien welke manier van bandageren wel goed is?
ik bedoel bij alle manier worden de pezen gigantisch overhit

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:55

Iets verder dan manier 1. De instructeur van wie ik het geleerd heb stuurde me gegarandeerd de bak opnieuw uit wanneer ik de kogel iets te ver had mee gebandageerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:16

Er tussen in en altijd van de voorkant, naar buitenkant, naar achteren, naar binnenkant been bandageren(dus zoals er op plaatje 2 is gedaan) zoals het klittenband bij peesbeschermers altijd naar achteren wijst. Aan de onderkant moet je niet lager als het spoortje komen en aan de boven kant tot waar de verdikking van de knie begint.

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:38

Leuk om eens te lezen wie wat vind en waarom. Ik vind de 2e manier het beste ;)

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:54

Ik heb ook gewoon geleerd tot de vetlok te bandageren, dus eigenlijk een beetje tussen 1 en 2 in..