Tja wat is mijn zadel nu waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:36

voor 400 euro een nieuw en góed zadel, dream on :D

voor iets wat nagenoeg nieuw is vind ik dat je er zéker de helft voor mag terug krijgen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:39

Een zadel van 400 euro nieuw die en goed is, en goed ligt op mijn paard, en lang meegaat. Die zijn er niet.
Ik heb een paard waar die goedkope zadels gewoon niet op passen. Bovendien zit ik er dan niet fijn op. Mijn merrie wordt nu gereden met een relatief goedkoop zadel, een Massimo. 1200 euro. Ik had graag goedkoper gewild, maar helaas pastte niets en was het ook niet aan te passen (rossner bijvoorbeeld, ik hegb te lange benen, zelfde geldt voor jc, wintec, pagony, enz.).
Thorogood of kent en masters had evt. nog wel gekund, maar dan zit je nog op 700-900 euro. En ik zit daar net even minder op.
Maar voor 400 euro? Mag je mij dat adresje geven.

Het zadel in de advertentie kost 75 euro, dat is gewoon never nooit niet een goed zadel. Zadels met een nieuwprijs van 200-300 euro, daar is altijd wat mee. Of ze liggen niet goed op je paard, of de ruiter kan er niet goed in zitten (foutief zwaartepunt, dat is heel vaak het geval), of ze zijn niet goed op te vullen, of ze zijn al scheef, enz.
Als je een keer van een paard gedonderd bent omdat een beugelriemhaak afbrak (was ook een goedkoop zadel, en ja, het is mij overkomen. Bokkesprong, ik stond in de beugels, krak, oeps, en helaas hield het bokken na deze krak aan en dus ging ik er naast), dan weet je hoe veilig zulke zadels zijn.

Voor 400-800 euro kun je wel een leuk en goed tweedehands zadel kopen. Als een tweedehandsje nog 1000 euro moet kosten, maar er nog als nieuw uitziet, de aankoopbon te overhandigen is, dan kun je wel mooi die 600-700 euro t.o.v. nieuw besparen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:09

germie schreef:
Een zadel van 400 euro nieuw die en goed is, en goed ligt op mijn paard, en lang meegaat. Die zijn er niet.
Ik heb een paard waar die goedkope zadels gewoon niet op passen. Bovendien zit ik er dan niet fijn op. Mijn merrie wordt nu gereden met een relatief goedkoop zadel, een Massimo. 1200 euro. Ik had graag goedkoper gewild, maar helaas pastte niets en was het ook niet aan te passen (rossner bijvoorbeeld, ik hegb te lange benen, zelfde geldt voor jc, wintec, pagony, enz.).
Thorogood of kent en masters had evt. nog wel gekund, maar dan zit je nog op 700-900 euro. En ik zit daar net even minder op.

Het zadel in de advertentie kost 75 euro, dat is gewoon never nooit niet een goed zadel. Zadels met een nieuwprijs van 200-300 euro, daar is altijd wat mee. Of ze liggen niet goed op je paard, of de ruiter kan er niet goed in zitten (foutief zwaartepunt, dat is heel vaak het geval), of ze zijn niet goed op te vullen, of ze zijn al scheef, enz.
Als je een keer van een paard gedonderd bent omdat een beugelriemhaak afbrak (was ook een goedkoop zadel, en ja, het is mij overkomen. Bokkesprong, ik stond in de beugels, krak, oeps, en helaas hield het bokken na deze krak aan en dus ging ik er naast), dan weet je hoe veilig zulke zadels zijn.

Voor 400-800 euro kun je wel een leuk en goed tweedehands zadel kopen. Als een tweedehandsje nog 1000 euro moet kosten, maar er nog als nieuw uitziet, de aankoopbon te overhandigen is, dan kun je wel mooi die 600-700 euro t.o.v. nieuw besparen.

Ik denk dat jullie types zijn die altijd de duurste spullen willen. Tja, ik niet. Ik wil wel goede spullen, maar ik ga al lang genoeg mee (20 jaar in de paarden inmiddels) om te weten dat duurder lang niet altijd beter is, en goedkoop niet altijd duurkoop is.
Ons knightrider neptunes dressuurzadel is ook een fantastisch mooi, lekker en goed zitten zadel, waarbij je ook de bomen nog kunt aanpassen. Het is van kunststof, goede kwaliteit. Ideaal met buitenrijden, nooit meer invetten of wat dan ook.
Kosten nieuw; 200 euro.
Er hoeft geen ankie op een zadeldekje te staan om een goed dekje te hebben.
Er hoeft geen smiths op een chippie te staan om een lekker chippie te hebben
Er hoeft geen coca cola op de fles te staan om lekkere cola te hebben; het is gewoon op zoek gaan naar een goed product binnen de merkloze/goedkopere markt. En die zijn er!

Vaak is het ook onwetendheid en/of gewoonte hoor, dat mensen altijd maar denken dat alleen superdure zadels goed zijn.
zoals je hierboven van een deskundige hebt kunnen lezen; dat is dus niet altijd zo!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:14

Brendaaaa schreef:
germie schreef:

Ik denk dat jullie types zijn die altijd de duurste spullen willen. Tja, ik niet. Ik wil wel goede spullen, maar ik ga al lang genoeg mee (20 jaar in de paarden inmiddels) om te weten dat duurder lang niet altijd beter is, en goedkoop niet altijd duurkoop is.
Ons knightrider neptunes dressuurzadel is ook een fantastisch mooi, lekker en goed zitten zadel, waarbij je ook de bomen nog kunt aanpassen. Het is van kunststof, goede kwaliteit. Ideaal met buitenrijden, nooit meer invetten of wat dan ook.
Kosten nieuw; 200 euro.
Er hoeft geen coca cola op de fles te staan om lekkere cola te hebben; het is gewoon op zoek gaan naar een goed product binnen de merkloze/goedkopere markt. En die zijn er!

Vaak is het ook onwetendheid en/of gewoonte hoor, dat mensen altijd maar denken dat alleen superdure zadels goed zijn.
zoals je hierboven van een deskundige hebt kunnen lezen; dat is dus niet altijd zo!

Net zo duur als een paar laarzen, spijkerbroek, winterjas, wat kan je tegenwoordig nog meer kopen voor 200 euro. Niet veel meer (net misschien 4 truien bij de hennes). Als je weet hoeveel werk er in een zadel zit voordat deze klaar is zegt dat genoeg over een zadel van 200 euro (en dan zit er nog een marge op voor de fabrikant en verkoper). Wat is de inkoopsprijs van dit zadel van 200 euro???
Laatst bijgewerkt door Schangah op 08-09-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:19

Brendaaaa schreef:
Kosten nieuw; 200 euro.

Mijn VZH zadel kostte me 65 euro nieuw. En daar heb ik echt gewoon een uiterlijk netjes ding voor hoor, en omdat ik toch in principe nooit spring hoefde ik echt geen duur zadel, maar er is wel degelijk een wereld van verschil met mijn merkdressuurzadel, die inmiddels al járen oud is en nog steeds netjes. Iets wat ik intensief gebruik moet gewoon van een bepaalde kwaliteit zijn, en die koop je nooit voor 300 euro nieuw. Kentaur of iets gaat er dan al veel meer op lijken, maarja dan zit je alweer aan een hele klauw geld

Kunststof is dan weer een ander verhaal, dan bespaar je op het leer.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 08-09-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:21

Heel, heel practisch hè? Om een zadel simpelweg te bouwen ben je aan arbeidskosten al een dikke 250 gbp kwijt. Dat is ongeveer 300 euro. Dan komen er nog leer, boom en andere toebehoren bij. Hoe beter de kwaliteit van dat spul, hoe duurder, dus hoe duurder het zadel. Je hebt leer van 8 euro per meter en je hebt leer van 4 euro of minder per meter. Dat laatste is in kwaliteit minder. De kostprijs van een goed zadel komt al dicht bij de 950 euro. En dan heb je nog niks bijzonders. Het is me laatst door een Britse zadelbouwer uit de doeken gedaan. En ja, die zet nog iets op de prijs. Hij heeft een gezin met kinderen en die willen allemaal beleg op hun brood.

Dus als het onder die prijs kán, dan is er bezuinigd op kwaliteit. Het is maar net waar je voor kiest!

ThreeFingers

Re: Tja wat is mijn zadel nu waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:24

Emotionele waarde is niet betaalbaar, want voor een ander is het maar gewoon een zadel, waar je misschien (financieel) niet meer veel voor krijgt. Maar emotioneel misschien wel spijt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:12

idefix4 schreef:
Heel, heel practisch hè? Om een zadel simpelweg te bouwen ben je aan arbeidskosten al een dikke 250 gbp kwijt. Dat is ongeveer 300 euro. Dan komen er nog leer, boom en andere toebehoren bij. Hoe beter de kwaliteit van dat spul, hoe duurder, dus hoe duurder het zadel. Je hebt leer van 8 euro per meter en je hebt leer van 4 euro of minder per meter. Dat laatste is in kwaliteit minder. De kostprijs van een goed zadel komt al dicht bij de 950 euro. En dan heb je nog niks bijzonders. Het is me laatst door een Britse zadelbouwer uit de doeken gedaan. En ja, die zet nog iets op de prijs. Hij heeft een gezin met kinderen en die willen allemaal beleg op hun brood.

Dus als het onder die prijs kán, dan is er bezuinigd op kwaliteit. Het is maar net waar je voor kiest!

En ik ben er van overtuigd dat je voor de merknaam betaald. Zoals je aangeeft; goed kwaliteitsleer hoeft het probleem niet ze zijn (8 euro de meter... hoeveel meter heb je nodig voor een zadel....).
De kosten die een zadelmaker vervolgens rekent voor zijn verleende diensten verschillen enorm veel.
Vergelijk het eens met andere zaken. Veel mensen gaan prat op coca cola. Per fles kost deze veel meer dan een fles cola van de Lidl. Veel mensen vinden echter de lild cola net zo lekker. De consument betaald dus niet zozeer voor die kwaliteit van de cola, maar voor de merknaam. Uiteraard zijn er ook zeer smerige cola's verkrijgbaar in de goedkope prijsklasse, maar veel coca cola liefhebbers hoef je daarentegen ook geen even dure pepsi voor te zetten.
Uiteraard is dat ook zo bij zadels. Ik heb wel eens op een zadel gezeten van 2500 euro, wat ik een verschrikkelijk pokkeding vond! Het ding was lelijk, het leer was niet mooi maar ja, het had een merknaam....

Ik geloof er niet in, dat een zadel alleen maar goed kan zijn als het enorm veel geldd heeft gekost!

Tristar22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:17

als er een merkje aan zit kan je betalen, soms gaat het over de kop

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:02

Brendaaaa schreef:
idefix4 schreef:

En ik ben er van overtuigd dat je voor de merknaam betaald. Zoals je aangeeft; goed kwaliteitsleer hoeft het probleem niet ze zijn (8 euro de meter... hoeveel meter heb je nodig voor een zadel....).
De kosten die een zadelmaker vervolgens rekent voor zijn verleende diensten verschillen enorm veel.
Vergelijk het eens met andere zaken. Veel mensen gaan prat op coca cola. Per fles kost deze veel meer dan een fles cola van de Lidl. Veel mensen vinden echter de lild cola net zo lekker. De consument betaald dus niet zozeer voor die kwaliteit van de cola, maar voor de merknaam. Uiteraard zijn er ook zeer smerige cola's verkrijgbaar in de goedkope prijsklasse, maar veel coca cola liefhebbers hoef je daarentegen ook geen even dure pepsi voor te zetten.
Uiteraard is dat ook zo bij zadels. Ik heb wel eens op een zadel gezeten van 2500 euro, wat ik een verschrikkelijk pokkeding vond! Het ding was lelijk, het leer was niet mooi maar ja, het had een merknaam....

Ik geloof er niet in, dat een zadel alleen maar goed kan zijn als het enorm veel geldd heeft gekost!

Je hebt het contstant over dat dure zadels niets zijn en over cola . Maar ik heb nog steeds niets gehoord wat de inkoopsprijs van dat zadel van 200 euro nu is??? Ik neem aan als je ze verkoop je ook weet wat de inkoopprijs is. Schat iets van 50-75 euro??
Wat kan je verwachten van een zadel van inkoop 50-75 euro, je kunt de tank van je auto er net mee volgooien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:30

Ik heb overigens ook een KR neptunes, voldoet, maar ik vind het geen écht fijn zadel, als ik het over kon doen dan zou ik het denk ik niet weer kopen. Doe mij maar lederen zadels :j

Ik ben helemaal niet van de dure dingen, ik ben ene verschrikkelijke krent, behalve die KR zijn al mijn zadels 2e hands, maar wel 2ehands van de beter aangeschreven merken (KN, Stubben, County en Euroriding) En dan heb je inderdaad voor zo'n 300 euro een goed merk onder je reet wat nog járen mee kan. Die Stubben kostte me overigens maar 85 euro, ja het is een oud zadel, vulling is nog lekker veerkrachtig zonder bobbels, singelstoten moeten nog wel vervangen en er zijn wat slijtage plekjes, so what? Zit heerlijk en voldoet waarvoor ik hem nodig heb. Liever een oud merkzadel dan voor het zelfde geld een budgetzadel.
Weet niet of je wel eens de topics hebt gekeken van budgetzadels die uitelkaar gehaald waren? Je kan er soms niet bij hoe die dingen er van binnen uitzien. Je betaalt heus wel voor het merkje, zal ik niet ontkennen, maar óók wel voor de kwaliteit.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:45

Schangah schreef:
Je hebt het contstant over dat dure zadels niets zijn en over cola . Maar ik heb nog steeds niets gehoord wat de inkoopsprijs van dat zadel van 200 euro nu is??? Ik neem aan als je ze verkoop je ook weet wat de inkoopprijs is. Schat iets van 50-75 euro??
Wat kan je verwachten van een zadel van inkoop 50-75 euro, je kunt de tank van je auto er net mee volgooien.

Hoe kom je daar nou bij? Ik héb dat zadel, ik verkoop ze niet?!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:45

Ik koop juist niet echt het duurste. Maar ik wil wel kwaliteit. En bij zadels is goedkoop vaak duurkoop. Maar een halster van de Lidl, daar loopt mijn paard ook mee.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:57

Brendaaaa schreef:

Volgens mij wordt er in het topic niet alleen gezegd dat een zadel alleen goed kan zijn als het veel geld heeft gekost maar het is wel "vaak" zo dat de iets duurdere zadels degelijker zijn en langer meegaan (uiteraard hangt dit ook af van hoe je met het zadel omgaat!)

Wat jij verder stelt mbt het leer.....................tja maar ik denk dat je dan nog een heleboel vergeet aangezien niet alle zadels af fabriek komen en handgemaakt zijn van boom t/m naden in het leer en stiksel. De man uren icm de kwaliteit leer en of je wol, cair of flair en het ook nog exact aangemeten wilt...........dat maakt de prijs o.a. sterk variabel.

De vergelijking dat de cola van de aldi of welke winkel dan ook een ander label heeft dan de coca cola en er qua smaak mogelijk weinig verschil in zit.................ja die vergelijking kun je maken. Maar om nou die cola met een goed merkzadel te gaan vergelijken is echt appels met peren vergelijken.............

Dure zadels hoeven niet per definitie beter te zitten of liggen op je paard. Ik heb een luc childeric op mijn paard gehad (ongeveer een kleine 3000 euro) en het ding lag voor geen meter.............dan koop je dat niet omdat er zo'n mooi merknaampje op staat. Je koopt een zadel als het je paard past op goede wijze en je er ook zelf fatsoenlijk op kan zitten. De een is dan met een merkloos zadel klaar en de ander wil niet duur zitten zoals je eerder zegt maar heeft gewoon de PECH dat het paard in kwestie niets anders past dan zo'n duur merkding!!

En uiteraard betaal je ook deels voor het merk.........dat geld voor veel producten die reeds "naam" hebben gemaakt. Dat dat jammer is dat je daarvoor betaald vinden de ruiters die wel die dure merkzooi voor hun dier echt nodig hebben, omdat ze niets anders passen, ook!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:14

Veel merken laten gewoon zadels ergens maken en zetten er hun eigen merkje op. EJ doet dit, deze zadels worden deels bij Megatack gemaakt. Zadels uit dezelfde fabriek worden onder de naam St. charles verkocht door Zadelmarkt (en dit zijn best goede zadels).
Loesdau doet het ook, en ook bij Megatack.
rossner en Pagony worden ook gewoon ergens gemaakt.
En de Fryso lux is wordt bij Rider gemaakt.
Sankey saddles uit Ierland levert 2 modellen van de MFSC-zadellijn. Ook Ideal levert een model van de MFSC-zadellijn.

En ja, je betaalt er dus wel wat meer voor. Maar het vervelende is dat je vaak niet zelf rechtstreeks vanaf de fabriek een zadel kunt bestellen.
Het is alleen wel zo dat Fryso bijvoorbeeld wel beslist op zoek gaat naar GOEDE zadelmakers om hun zadels te laten maken.
Megatack is een enorm grote fabrikant. De modellen verschillen van absolute prut tot goede zadels, maar ja, die kosten ook al ong. 1000 euro. Ik heb bijvoorbeeld een erg mooi zadel van Megatack liggen. Helaas past het gewoon niet op mijn paard, en daarom staat het te koop. Met verwisselbare boom e.d. (wintecbomen passen erin). Zou dit zadel gewoon passen, dan ging ik niet voor Massimo of wat dan ook. Ik heb alleen een paard met een lastige rug. Zelf zit ik hier echt wel fijn op.
Mijn paard heeft ook een Fryso gehad. Prachtig zadel, echt eeuwig zonde dat het gewoon bleef schuiven op mijn paard, ondanks dat iedereen zei dat het wel pastte.
Maar het is gewoon zo dat de dure zadels vaak een betere pasvorm hebben dan goedkope zadels. Het merk maakt mij dan echt niet uit. Maar omdat ik ook lang ben, vallen diverse goedkopere merken weer af, omdat de zweetbladen te klein zijn (JC, Pagony, Rossner, Wintec). Dus tja, dan zit er niets anders op dan toch maar meer geld uit te geven. en mijn paard heeft ook nog eens een hoge schoft met brede schouder, dus ook daar past niet alles standaard op.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:46

Ik blijf bij mijn mening. Een kwalitatief goed zadel is zijn geld echt dubbel en dwars waard. Ik ben het helemaal eens met Germie!

Het jammere is dat deze mentaliteit niet alleen in zadelland heerst maar overal. Als we bereid waren om meer te geven voor goede kwaliteit groenten en aardappels bijvoorbeeld, dan hadden we nu tenminste goed te eten ipv dat bocht wat nu in de winkels wordt verkocht. Én dan was de economie nu niet op een dieptepunt geraakt. Dat we de boeren geen eten gunnen, omdat we zo min mogelijk willen betalen voor hun produkt heeft direct gevolgen voor alle schijven die daarboven liggen. Zo werkt dat simpelweg op de markt. We moeten wel dusdanig blijven besteden, dat een ander er ook van kan leven.

Ik idd, ik prefereer coca cola. :+

Ow ja en wat is duur??? Ik vind 3.000 euro dusdanig duur, dat ik dan wel iets heel bijzonders op mijn paard verwacht. En absoluut dat het past. Maar een prijs tot 2.000 euro vind ik nog wel acceptabel. In die branche zitten nog zat zadels die zeer mooi passen. Onder de 1.000 euro dan denk ik aan een ponyzadeltje of kunststof. Onder de 500 euro ga ik echt kijken naar waar is er ingeleverd. Mijn vriendin heeft een Kentauer en dat is een erg mooi zadel, maar ze vindt het leer tegenvallen. En idd dat heeft in een jaar tijd behoorlijk geleden. Maar daar is de prijs dan ook naar hè? Het is maar waar je voor kiest.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:06

Tja en sommige paarden hebben een dure smaak. Heb net test gereden met Wow, overduidelijk verschil terwijl haar eigen zadel net zo duur was als de wow maar die paste niet meer.
Voor degene die nog spullen zoeken van leren singels tot aan stang en trens. Ik heb :$ nodig!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:37

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:03

Was het wat die WOW?? Via wie had je test gereden dan.......?? Ik ben nog steeds zoekend naar goede zadelmakers die echt kwaliteit leveren!!

Schangah schreef:
Tja en sommige paarden hebben een dure smaak. Heb net test gereden met Wow, overduidelijk verschil terwijl haar eigen zadel net zo duur was als de wow maar die paste niet meer.
Voor degene die nog spullen zoeken van leren singels tot aan stang en trens. Ik heb :$ nodig!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:03

Brendaaaa schreef:
idefix4 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd... dat je voor een merktruitje grotendeels voor de naam betaald, daarmee ben ik akkoord. Vele verschillende merken komen immers van dezelfde fabrikant. Maar over het algemeen stijgt de kwaliteit van het zadel bij een stijgende prijs.
Je ziet toch overduidelijk het verschil tussen een zadeltje van 200 euro en één van 1000 euro? De structuur, de naden, wrongen, kwaliteit van het leder, de boom, singelstoten...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:48

bugpluisje schreef:
Was het wat die WOW?? Via wie had je test gereden dan.......?? Ik ben nog steeds zoekend naar goede zadelmakers die echt kwaliteit leveren!!

Schangah schreef:

Olde hietmoat uit Zelhem (anderhalf uur rijden bij mij vandaan, dat is bij jou dan ook het geval aangezien ik aan de ander kant van Tilburg sta met mijn paard) . Irma Wormgoor is een mfsc-er en ruilt wel in op een Wow. Ik denk gezien de reactie van mijn paard (en zij is een echte miep die duidelijk laat weten of wel of niet goed is) dat het haar goed beviel.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:39

Schangah,

ik zal eens gaan google'n dan.......ben erg benieuwd!! Zelhem is wel een heel eind...............maar ja alles voor het paardje, hahahahaha :D Bedankt in ieder geval!