Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:10

met een boomloos zadel mag je niet starten ;)

Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Staat in het regelement, een boomloos zadel lijkt niet op een engels zadel :P

Hij staat nu stil, er word enkel 3 tot 4x per week mee gelongeert en mee gewandelt,
Hij word met pesoa teugel gelongeert zodat hij zijn rugspieren moet gebruiken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:11

En wat betrefd het zadel probleem? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:13

Een boom verdeelt het gewicht nog altijd beter dan een boomloos zadel. Heb je daar op een of andere manier gegevens over dat dat zo is. Want volgens mij is dat nog nergens bewezen door meting. Denk je dat je geen puntbelasting hebt wanneer je in de stijgbeugels staat bij een boomloos zadel. Ze doet haar paard ook geen plezier met een boomloos zadel wanneer hij last zou hebben van zijn rug. Je kunt ook prima spieren weer opbouwen met een boomzadel hangt ervan af hoe ver de atrofie is of ze er uberhaupt al wel op kan rijden. Het lijkt met dat met een goede zadelpasser die haar eventueel doorverwijst naar een osteopaat of masseuse en in samenwerking daarmee je tot een goede oplossing kan komen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:14

@ chaos.

hoe bedoel je? :o

waarom het zadel niet past?
Tja, dat weet ik niet...
Het ligt goed, klappert niet, schoft ligt vrij enz.

Er zijn verschillende zadelmakers wezen kijken en die zijden allemaal dat het goed lag...

Pony zelf loopt er alleen na een tijdje (+/- 45 min rijden) niet meer lekker mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:36

Dinopino schreef:
Een boom verdeelt het gewicht nog altijd beter dan een boomloos zadel.

Klopt als een bus. Maar daar wil ik wel aan toevoegen dat het boomzadel dan wel PERFECT moet passen. In dit geval is het probleem dat hier vaak een behoorlijk prijskaartje aan hangt en de TS dat geld nu niet heeft.

@TS je zadel kan nu wel passen, omdat de rug de vorm van het zadel heeft aangenomen. Met andere woorden, je paard schikt zich wel naar het zadel. In dit geval zal je een zadel even een paar maatjes te groot moeten zijn om de spieren de ruimte te geven zich weer te ontwikkelen. Een zadel wat NU perfect past geeft je paard die ruimte niet.

Met boomloos mag je trouwens 100% zeker starten, zijn genoeg mensen die dat doen. Een boomloos westernzadel mag dan natuurlijk weer niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:15

Ja er zijn prutsers en er zijn goede zadelpassers, dat is wel zoeken.

Het beste is om rond te vragen wat een goede zadelpasser is en die zou je dan kunnen laten komen, ik denk dat je dan heel blij wordt van een paard zonder rugproblemen dan in de toekomst met.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:15

Maar als er meerdere zadelmakers naar gekeken hebben en het zadel is in hun ogen goed -neem niet aan dat het alle3 kwakzalvers zijn- dan zou ik toch een de stap overwegen je paard zijn gevoeligheid op de rug te laten behandelen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:16

Ik heb -gelukkig- nog nooit iemand met een boomloos zadel op concours gezien. Of hij moet niet van een zadel met boom te onderscheiden zijn geweest, maar dat lijkt me sterk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:40

Denk dat de jury van de dressuur het gaat om het algemene plaatje en dat de ruiter misschien in een stoelzit zit omdat het zadel niet goed ligt of omdat we spreken over een bepaald boomloos zadel, hun totaal niet interresant vinden. Dus ik zou geen reden weten waarom boomloos niet bij dressuur zou mogen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 03:17

Voor 500 euro kun je een prima 2ehands zadel kopen hoor, van een A merk. Dus laat een zadelpasser komen die ook 2ehands zadeltjes heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:09

Chaos schreef:
Ik heb -gelukkig- nog nooit iemand met een boomloos zadel op concours gezien. Of hij moet niet van een zadel met boom te onderscheiden zijn geweest, maar dat lijkt me sterk.

Je laat wel heel erg duidelijk merken dat je geen kaas heb gegeten of maar enige kennis hebt over boomloze zadels.

Er zijn tegenwoordig merken en modellen die niet van traditionele boomzadels te onderscheiden zijn. Durf te wedden dat als ik jou er één in je handen stop je zou denken dat het een boomzadel is.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:00

Ik zou denk ik ook voor een boomloos zadel gaan. Als het paard is ingevallen naast de schoft en je gaat weer rijden/trainen, wil je natuurlijk dat die spieren zich weer kunnen ontwikkelen. Dat kan heel goed met een boomloos zadel, omdat die meevormt. :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:14

maar de pommel vormt niet echt mee volgens mij ;-)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:27

Niet elk boomlooszadel heeft een pommel hoor. En als je een zadel hebt met een pommel kan je heel goed controleren of die nog past of niet. En je zit niet op de pommel, dus druk je het ook niet zo erg in het lichaam.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:47

nee dat doet de singel ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:25

Dinopino schreef:
maar de pommel vormt niet echt mee volgens mij ;-)
Met een goede pad is een iets te ruime pommel wel op te vangen. Net zoals je onder een te ruim boomzadel (wanneer de TS de rug de ruimte wilt geven om bespiering te kweken) een extra onderlegger of buildup pad moet.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:39

Dinopino schreef:
nee dat doet de singel ;-)

De singel "drukt" natuurlijk de pommel altijd iets in het lichaam, maar de pommel verdeelt niet de druk. Dat doet een boom wel. En als de boom dan te smal wordt, omdat er meer bespiering naast de schoft komt is het zadel te klein en gaat dat drukken met het rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:47

Juliette86 schreef:
Chaos schreef:

Je laat wel heel erg duidelijk merken dat je geen kaas heb gegeten of maar enige kennis hebt over boomloze zadels.

Er zijn tegenwoordig merken en modellen die niet van traditionele boomzadels te onderscheiden zijn. Durf te wedden dat als ik jou er één in je handen stop je zou denken dat het een boomzadel is.

Haha, ik weet wel degelijk van boomloze zadels en de werking ervan, ik ken echter niet alle varianten nee, dat klopt.
En als ik hem in mijn handen krijg zou het toch wel heel vreemd zijn als ik hem dan niet kon onderscheiden. Anders had je er toch net zo goed een met boom kunnen kopen. :')

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:32

Chaos schreef:
Haha, ik weet wel degelijk van boomloze zadels en de werking ervan, ik ken echter niet alle varianten nee, dat klopt.
En als ik hem in mijn handen krijg zou het toch wel heel vreemd zijn als ik hem dan niet kon onderscheiden. Anders had je er toch net zo goed een met boom kunnen kopen. :')

Aangezien je zo negatief bent over boomloze zadel en je zegt dat je de werking ervan weet..
Welke spieren worden dan volgens jou niet goed belast en waar waarom zou boomloos niet goed zijn??
Welke problemen kom jij dan tegen??

ik heb nl juist hele positieve ervaringen met boom-loos!!
De ruggen blijven goed los ( en ik zie toch behoorlijk veel ruggen per week) en paarden kunnen doorgaans makkelijker verruimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:04

Chaos schreef:

Ik rij nu niet bepaald boomloos voor de looks (of meer het gebrek daaraan) ;)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:05

@ bumper: met een boomloos zadel mag je wel starten hoor

Ik heb een thorowgood zadel.. bij mij paste er ook echt helemaal niks alleen een thorowgood en een wintec.
Heb zelfs boomloos geprobeerd..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:16

Chaos schreef:

Ehh.. Mensen kiezen over het algemeen niet voor boomloos omdat het er anders uit ziet dan een boomzadel :? Of je het nou mooi of lelijk vindt, belangrijkste is dat het past voor het paard. En dat lijkt me zeker in dit geval van TS wel even belangrijk.
Er zijn inderdaad boomloze zadels die er gewoon uitzien als een engels dressuurzadel, daar mag je dus ook gewoon mee starten. Zonde dat mensen het plaatje (op wedstrijd) nog steeds boven belang van het paard stellen.

Vreemde ideeen over boomloos, ook als je paard aangesingeld is kun je je hand nog onder de pommel schuiven. Je zit er niet op, dus de pommel drukt ook niet in de rug van je paard.
Boomloos is ook niet per definitie heilig, ik heb heel wat jaren boomloos gereden met mijn oudje (die ieder seizoen van vorm veranderde), zonder problemen. Nu ik weer een jong paard heb ga ik terug op een boomzadel, om verschillende redenen. Kijk gewoon naar je paard.. Ik denk dat in het geval van TS en met haar budget het helemaal niet verkeerd is om eventjes boomloos te rijden.
(Of een deel van al je mooie setjes verkopen die in je profiel genoemd staan ;) , kun je wat extra bijleggen voor een goed passend zadel, daar heeft je pony meer aan dan aan leuke kleurtjes :) ).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:05

ireen zweeft de pommel van een boomloos dan boven het paard. Dat is bij mijn boomloze zadels nog nooit opgevallen ;-).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:19

Nee hij zweeft niet, maar er staat niet zo veel druk op als bij een boom, dan lukt het je niet om je hand er onder te schuiven als je er op zit.
(althans, dit kon bij mijn barefootzadels op beide paarden.. allebei paarden met een flinke boommaat)

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:29

bumper schreef:
met een boomloos zadel mag je niet starten ;)

Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Staat in het regelement, een boomloos zadel lijkt niet op een engels zadel :P

Hij staat nu stil, er word enkel 3 tot 4x per week mee gelongeert en mee gewandelt,
Hij word met pesoa teugel gelongeert zodat hij zijn rugspieren moet gebruiken.

Met een boomloos zadel mag je starten in de wedstrijd sport van de KNHS barefoot london mag getart worden anders was mijn nichtje er ook allang uit gestuurd.

Ik raad je aan om een zadelmaker te laten komen zodat die weet welk zadel er bij jou paard past. Een boomloos zadel is voor je zelf heerlijk maar voor je paard ook denk hierbij aan een barefoot ivm licht gewicht en compleet schaap als vulling. is makkelijk op je paard aan te meten. ik weet hoe het is om zo'n pony te hebben. ik heb namenlijk een paard met de zefde problemen en door de barefoot loopt ie weer als een trein. maar nogmaals met een barefoot zadel mag je oficiele wedstrijden starten.