[WN] Pad met ruggengraat vrijheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:09

Ik heb een classic equine wool felt trainingspad, deze is voorgevormd en met ruggegraatvrijheid. Ik vind het een erg fijne pad.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:11

Bij mij op stal heeft iemand ook zoiets zelf gemaakt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:18

ST heeft ook dikkere kussens die aan de onderkant zacht zijn en aan de bovenkant iets stugger.
Hierdoor heb je voldoende aan een showblanket onder je zadel.

Wil je een pad met goede ruggegraatvrijheid dan heb je van Big Horn de Tuffy (al dan niet in Swayback vorm). Die gebruik ik zelf al jaren onder mijn Bob Marshall.

Afbeelding
Of een gelpad met dikkere panelen op de plaats waar normaal de bars van een zadel zitten. Is enigszins cutback, gecontourd en met ruggegraatvrijheid.

Afbeelding

Dit is de classic equine wool felt en die heeft geen ruggegraatvrijheid
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:30

Toevallig, deze kwam ik net tegen en wilde even vragen wat jullie ervaringen ermee zijn :P http://euro-horse.nl/eurohorse/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=121&Itemid=32

@DD; er zitten inderdaad kussens bij het zadel maar deze maken het geheel erg onstabiel, hoog en onnodig stug. Zonder kussens ligt het zadel 10 keer beter maar komt dan voor mijn gevoel iets te dicht bij de schoft. Volgens Gaucho heeft de classic quine wool felt wel weer ruimte op de rug :? . Is in ieder geval qua prijskaartje best interssant en ook in 1"verkrijgbaar. Die Big Horn lijkt me ook wel wat, even googelen.

Ga er eens een mailtje aan wagen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:42

mattes heeft ook pads met standaard ruggegraad vrijheid.
Er zijn ook modellen waar je meerdere inlages in kan stoppen

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:43

Ik heb ook die classic equine felt pad en de ruggegraat van mijn paard is altijd kurkdroog na het rijden :j Deze pad is voorgevormd en bestaat uit twee delen, is aan de bovenkant verbonden door het leer wat je daar ziet.
'Officieel' noemt men dit misschien niet echte ruggegraatvrijheid maar die is er zeker wel!Mijn ervaring is dus ook zeer goed! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:50

Een pad die echt ruggegraatvrijheid heeft zijn idd 2 delen waarbij het gedeelte wat over de ruggegraat ligt beduidend dunner van materiaal is als de rest van de pad.

De classic equine bestaat uit 2 losse panelen van gelijke dikte die tegen elkaar zijn gezet middels een leren strook.

Bij een normaal westernzadel (dus met boom) zal dit idd een 'soort van' ruggegraatvrijheid geven omdat een zadel met boom ook van zichzelf al een vrij gedeelte boven de ruggegraat heeft.

Een boomloos zadel heeft dit dus niet en daarom zijn deze pads minder geschikt voor boomloos. Eea is ook afhankelijk van de manier waarop de ruggegraat op een paard aanwezig is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:53

@Kaspar; klopt die heb ik ooit gehad onder mijn Barefoot. Jammer genoeg krijg ik dan wel problemen met zijwaarts schuiven.

@MissPK; Welke dikte heb je 3/4" of 1" ? Wat blijft er daarvan over als je er eens flink in knijpt?

Ik heb nu een pad te leen van ruim 1" maar die is 1/3 vilt en 2/3 neopreen. Daar blijft onder druk nauwelijks een cm van over. Dus de dikte van een pad in 'rust' is voor mij relatief.

@DD; de Startrekk heeft van zichzelf ook al wat ruggengraatvrijheid. De panelen zijn niet helemaal ingebouwd in het zadel maar steken er iets onderuit. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:00

DD: Oke ik snap nu het verschil! 8-)

Juliette86 geen idee welke dikte eigenlijk..ik heb er twee, 1 van compleet vilt dus die van het plaatje maar die andere heeft ook nog een soort foamlaag tussen het vilt zitten en die is wel beduidend dikker en steviger en die is ook niet noemenswaardig in te knijpen tussen je vingers :n

edit: Deze bedoel ik dus:http://www.rockinmtack.com/ESP-Felt-Top-Saddle-Pad-by-Classic-Equine-p/cesp.htm

DubbelFun

Re: Pad met ruggengraat vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:44

@Juliette86 : ik de ST en zijn panelen :)
Als je zonder panelen wilt rijden en toch voldoende 'hoogte' op de schoft wilt houden kun je best een pad nemen die je aan de voorkant iets op kunt hogen zoals een Mattes of een Skito.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:47

Heb even een vage foto gevonden. Dit is een vooraanzichtje onder de fork genomen. De zwarte vlakken zijn de panelen die dus iets onder het zadel uit komen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QBWOWZ7P.jpg

DubbelDun schreef:
ik de ST en zijn panelen :)

Wat bedoel je precies :o

DubbelDun schreef:
Als je zonder panelen wilt rijden en toch voldoende 'hoogte' op de schoft wilt houden kun je best een pad nemen die je aan de voorkant iets op kunt hogen zoals een Mattes of een Skito.

Die gedachtengang had ik ook al gehad maar ben een beetje huiverig voor het buildup idee :o .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:51

Het woordje 'ken' was weggevalen :D

Hier ligt het zadel idd wel erg op de schoft.
Staan je panelen dan wel goed afgesteld ??

Waarom wel huiverig voor 'bevrijdende' build-up en niet voor drukkingen door te weinig hoogte ??

Overigens kun je bij ST ook met een smallere pommel werken. Heb je dat al eens geprobeerd ??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:48

Juliette86 schreef:
Die gedachtengang had ik ook al gehad maar ben een beetje huiverig voor het buildup idee :o .

Hoeft niet hoor. Ik heb voor 1 paard, die licht overbouwd is, speciale door Skito gemaakte skims. Die kan ik dus als ik dat paard ga rijden even erin stoppen, en krijg daarmee net iets meer lift aan de voorkant. Verder hoeft aan die inlages niets te doen, ja eruit halen als je het pad wilt wassen :D maar das alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:11

DubbelDun schreef:
Het woordje 'ken' was weggevalen :D

Hier ligt het zadel idd wel erg op de schoft.
Staan je panelen dan wel goed afgesteld ??

Waarom wel huiverig voor 'bevrijdende' build-up en niet voor drukkingen door te weinig hoogte ??

Overigens kun je bij ST ook met een smallere pommel werken. Heb je dat al eens geprobeerd ??

Ah ok.

Op die foto kan ik rondom de schoft 3 platte vingers plaatsen. Dat is dan natuurlijk zonder aansingelen en ruitergewicht. Drukking door te weinig ruimte wil ik natuurlijk echt niet en daarom ben ik zo blij dat ik van een stalgenootje diverse pads kan lenen (waaronder waarschijnlijk een build-up). Opzadelen, rondje rijden, vingers er tussen wriemelen en weer terug naar stal als het niet goed is.

De panelen zelf kan ik helaas niet afstellen, alleen de kussens. Daarmee heb ik blijkbaar de afgelopen tijd gesmokkeld door deze voor iets dichter op elkaar te zetten en zo lift te krijgen.

Ik dacht eerst ook dat de fork te breed was (maat 3 op schaal van 1 tot 4) dus die heb ik eens uit het zadel geschroefd. En die blijkt werkelijk perfect te passen *gaat foto zoeken*.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:50

wat ik gedaan heb is een vilten pad naar de tuigenmaker gebracht en die heeft de pad door de midden gedaan en er een stuk leer tussen gezet
vervolgens heb ik zelf nog met een scherp mesje de hoeken afgevlakt langs de leren rand zodat de overgang beter is

nu heb ik een dikke vilten pad met ruggegraadvrijheid :P

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:49

Als je een eenvoudige echt vilten pad van 1inch neemt kan je zelf daar waar nodig een cutout snijden ,en heb je een perfecte pad voor niet te veel(misschien moet je de rand wat afwerken,naaien met de hand) maar als je de goede kwaliteit hebt is dat niet eens nodig.
wij gebruiken ze hier veelal op de feedlots omdat ze zo goed absorberen en vormen, en vrij lang meegaan(misschien hier langer dan wenselijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

WillieB schreef:
Als je een eenvoudige echt vilten pad van 1inch neemt kan je zelf daar waar nodig een cutout snijden ,en heb je een perfecte pad voor niet te veel(misschien moet je de rand wat afwerken,naaien met de hand) maar als je de goede kwaliteit hebt is dat niet eens nodig.
wij gebruiken ze hier veelal op de feedlots omdat ze zo goed absorberen en vormen, en vrij lang meegaan(misschien hier langer dan wenselijk)

Dus even puur theoretisch gesproken zou ik de pad uit deze link http://euro-horse.nl/eurohorse/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=601&category_id=121&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=32 nog enigzins kunnen bijsnijden om meer ruimte op de ruggengraat te krijgen. Het gaat dan niet om brede stroken maar max. een cm aan elke kant.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:08

Juliette86 schreef:
@Kaspar; klopt die heb ik ooit gehad onder mijn Barefoot. Jammer genoeg krijg ik dan wel problemen met zijwaarts schuiven.

@MissPK; Welke dikte heb je 3/4" of 1" ? Wat blijft er daarvan over als je er eens flink in knijpt?

Ik heb nu een pad te leen van ruim 1" maar die is 1/3 vilt en 2/3 neopreen. Daar blijft onder druk nauwelijks een cm van over. Dus de dikte van een pad in 'rust' is voor mij relatief.

@DD; de Startrekk heeft van zichzelf ook al wat ruggengraatvrijheid. De panelen zijn niet helemaal ingebouwd in het zadel maar steken er iets onderuit. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.

Bij de startrekk die wij hebben, zit het zelfs met klittenband vast, dan kun je er eventueel een dikkere onderdoen, indien gewenst. Superhandig dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:43

idefix4 schreef:
Bij de startrekk die wij hebben, zit het zelfs met klittenband vast, dan kun je er eventueel een dikkere onderdoen, indien gewenst. Superhandig dus!

Bedoel je de kussens die je er met klittenband onder kan zetten? Die heeft mijn zadel ook maar hier wordt hij dusdanig onstabiel van dat ik die er onderuit wil hebben en opvangen dmv een goede pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:50

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:01

Juliette86 schreef:
WillieB schreef:

Dus even puur theoretisch gesproken zou ik de pad uit deze link http://euro-horse.nl/eurohorse/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=601&category_id=121&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=32 nog enigzins kunnen bijsnijden om meer ruimte op de ruggengraat te krijgen. Het gaat dan niet om brede stroken maar max. een cm aan elke kant.

Yep ! alhoewel dit niet de goedkoopste felt pad is in de handel ,maar absoluut bruikbaar voor jou!
(BTW, wat een prachtige schoft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:15

WillieB schreef:
Yep ! alhoewel dit niet de goedkoopste felt pad is in de handel ,maar absoluut bruikbaar voor jou!
(BTW, wat een prachtige schoft)

Bedankt :D ........... maar wat kan er nu mooi zijn aan een schoft :o?

Zal dit weekend eens bij Arthurs kijken voor een geschikte pad. Mocht ik daar niet slagen dan zal ik die bij Evelien bestellen.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:06

Na een bezoek aan Vorstenbosch vandaag even een update.

Met deze Continental pad ben ik thuis gekomen
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEBMW8C3.jpg

Eenmaal thuis en uitgepakt bleken de inlages aan de bovenzijde zo in elkaar te zitten (op de achtergrond een losse viltpad)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V4IQZCOK.jpg

Ik natuurlijk helemaal happy want ik wilde al een heel klein beetje build-up en nu hoefde ik zelf niet te gaan rommelen met een extra stuk vilt. Dus van de originele inlage alleen de voorste 1/3 gebruikt en voor elke zijde een stut vilt op maat gesneden. Dat zag er uiteindelijk zo uit.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U88FEEEZ.jpg

De inlagevakken bovenop zijn een extratje, want de pad is van zichzelf al behoorlijk stevig gevuld. Morgen middag eens een ritje ermee maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:13

Mooie pad. Ziet er goed uit. Handig die elkaar overlappende inlages ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:26

En zo ligt hij dan onder het zadel (beetje aparte hoofdloze foto maar ik kon niet verder achteruit in de stalgang)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GIBCYQKG.jpg

Heb in ieder geval een heerlijke rit van 2 uur gemaakt. Mijn pony loopt ook weer in een soepele en taktzuivere tölt en telgang dus ik heb zo'n idee dat deze combi haar ook beter bevalt dan een dunnere pad en kussens.