wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:32

Ja die is er ook, het zijn de zweetbladen die het bepalen.. Het zadel is opgebouwd uit verschillende onderdelen, dus je kunt ook zelf je spring ombouwen naar dressuur of vzh.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:14

Hoe zit het precies in de winter?? Hoorde namelijk dat de kussens dan harder orden. Is dat echt zo??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:52

jouke_h schreef:
Hoe zit het precies in de winter?? Hoorde namelijk dat de kussens dan harder orden. Is dat echt zo??

nee,dat zijn broodje aap verhalen, het is wel zo dat koude en warme lucht andere volume schijnt te hebben maar het verschil is niet te voelen of merken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:07

De kussens mogen niet leeg lopen en gebeurd dat wel valt het gewoon garantie.
Dus wel ermee terug gaan.. en desnoods nieuwe kussens vragen..
Overigens heb ik nog nooit pufjes gehoord onder het rijden!

Verder worden de kussens bij koude iets zachter (koude lucht krimpt), maar.. bij het rijden worden de kussens weer warmer door de rugvan het paard waardoor de oorspronkelijke positie terug komt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:12

Ik ben ook eg tevreden over mijn WOW zadel(s). Mijn vorige paard is aanzienlijk beter gaan bewegen met de WOW.
Nu heb ik een ander paard, en ook al heeft deze een andere rug, met een ander kopijzer en anders afvullen van de kussens ligt het zadel weer prima. Ik vind het ook een fijne gedachte dat als mijn jonkie gaat veranderen,dit zadel gewoon aangepast kan worden.
Ik heb ook een bijrijdster, en het is de bedoeling dat ze er ook af en toe een sprongetje mee gaat maken. Omdat zij zoiezo lekkerder kan zitten op een springzadel dan op een dressuur, heb ik een tweedehands springzadel bij gekocht, uiteraard een WOW :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:03

mijn paard en ik zijn beiden erg vooruit gegaan door het wow zadel. Mijn merrie loopt er losser onder en ik kan veel beter zitten zonder dat ik extreem last van mijn heupen krijg.

Het ligt er nu 4 maanden op en moet Arie bellen om even een check te komen uitvoeren omdat ik het nog maar pas heb.

Kijk wel heel goed bij wie je het aan laat meten! de service bij degene waar Raize hem gekocht heeft is dus niet geweldig. Ik weet zeker dat mijn leverancier dat keurig opgelost had!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:12

Helemaal mee eens...svp kijk wie het zadel aanmeet of controleert....ik heb daar slechte ervaringen mee!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:21

Ik ben wel benieuwd of degene die een wow zadel hebben heel veel zadelproblemen van tevoren hebben gehad met andere zadels.
Zijn jullie paarden heel erg gevoelig in hun aard, dus echte "miepen" bij het geringste beetje pijn. Welk rug type heeft jullie paard.
Bijvoorbeeld vlakke rug, breed achter de schoft, hoge of juist lage schoft, breed of juist smal, groot verschil in schouders en bespiering. etc.
Wil dit graag weten omdat ik overweeg een Wow voor mijn "Miep" die veel zadelproblemen achter de rug heeft aan te schaffen. Mijn huidige zadel is na anderhalf jaar ook al niet meer passend.

Ook wel handig om te weten welke Wow zadelpasser je nu wel of niet moet hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:46

Ik heb bij mijn jonge paard (nog niet ingereden) diverse zadels erop gehad, maar geen van allen lag goed.
Dit kwam omdat hij door een lichamelijk gebrek (blijkt nu achteraf) bepaalde spieren meer had ontwikkeld, en de reguliere zadels daarop allemaal 'wipte'.

Door te gaan rijden met de wow, waarin de lucht dus verplaatste en deze spier 'vrij' lag, is het helemaal goed gekomen met zijn bespiering.

Verder is het zadel nu passend gemaakt op mijn nieuwe paard door simpelweg een maatje smaller kopijzer erin te doen.
Ben ik ff blij dat ik een aanpasbaar zadel heb.. niet alleen voor mijn paard maar ook zeker voor mezelf :D

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:13

Schangah schreef:
Ik ben wel benieuwd of degene die een wow zadel hebben heel veel zadelproblemen van tevoren hebben gehad met andere zadels.
Zijn jullie paarden heel erg gevoelig in hun aard, dus echte "miepen" bij het geringste beetje pijn. Welk rug type heeft jullie paard.
Bijvoorbeeld vlakke rug, breed achter de schoft, hoge of juist lage schoft, breed of juist smal, groot verschil in schouders en bespiering. etc.
Wil dit graag weten omdat ik overweeg een Wow voor mijn "Miep" die veel zadelproblemen achter de rug heeft aan te schaffen. Mijn huidige zadel is na anderhalf jaar ook al niet meer passend.

Ik heb heel veel zadelellende gehad, gewoon puur door de verkeerde mensen te geloven.
Nadat mijn paard extreem verwaarloosd van de verkoopstal terug kwam, moest ik een goed passend zadel hebben, maar wel een die aanpasbaar was omdat hij echt van een bolletje in een kapstok was veranderd en hij hopelijk ooit weer dat bolletje zou worden. Daarnaast moest ik er goed op kunnen zitten ivm bekkenproblemen.
Ik ben zo enorm blij dat ik voor een wow heb gekozen. Het zadel is inmiddels zo vaak aangepast, daar had geen enkel wolzadel tegenop gekunt. Sterker nog, ik had waarschijnlijk al 2 nieuwe zadels moeten kopen, aangezien de veranderingen best drastisch waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:21

Schangah schreef:

Arie vertelde me dat hij eigenlijk nooit zo'n makkelijke rug tegen kwam als van mijn merrie :)

ik heb hem ook gekozen omdat ik een slijmbeursontsteking in mijn heupen heb en op andere zadels na 15 min bijna niks meer kon.
bij het proefrijfden bijna 30 min rondgereden met weinig klachten

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:43

toch veel lovende reacties

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:09

Schangah schreef:

Jep, veel zadelproblemen! Ik heb in 3 jaar tijd 6 zadels gehad. Mijn paard veranderde zo in bespiering dat ik om het half jaar een nieuw zadel kon kopen en dan ook nog de dure zadels want een Wintec ofzo paste hij al helemaal niet. Ik heb een klein fortuin uitgegeven aan zadels! := Ik heb zelfs een 'op maat gemaakte' Daaleman gehad, maar daar was imo iets mis gegaan met het opmeten want dat zadel lag van dag 1 al slecht. Maarja, als zij als 'gerenomeerd zadelmaker' dan zeiden dat de wol nog moest inzakken, dan geloofde ik dat. Aan mijn paard zelf merkte ik niet veel. Hij kreeg wel drukplekken op zijn rug maar hij bleef doorlopen, de bikkel! Pas toen er voor het eerst een Wow op lag, merkte ik hoe ruim hij wel niet kon lopen. Hij moest alleen het juiste zadel op zijn rug hebben. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt. En ik heb er nog geen spijt van gehad! :n Het feit dat ze zo aanpasbaar zijn, heeft mij nog veel meer zadelellende bespaart want anders was ik nu waarschijnlijk nog om het half jaar een nieuw zadel aan het kopen.
Mijn paard heeft best wel een speciale rug... Hij is een Arabische Volbloed dus hij heeft een korte en brede rug, is rondgeribt, heeft een hoge, langdoorlopende schoft en heeft heel wat spiermassa achter de schoft (trapesius) en voeg daar dan ook nog eens een flexibele rug aan toe (waardoor veel wolzadels gaan klapperen).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:05

Top al die reacties! Geeft mij moed dat de Wow iets voor haar is. :D Hopelijk komen er nog meer reacties.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:06

jah ik begin er toch ook zwaar over te denken om te investeren in een wow

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:57

voor mijn volgende paard zou ik ook graag een wow zadel willen. Het zijn echt super lekkere zadels en altijd zo goed als 100% aan de paarden rug aan te passen.

Ik ken er slecht tegen, tegen mensen die een niet passend zadel op hun paard zn rug leggen.. kan zooo veel schade aanbrengen aan de rug..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:19

Ik rij nu op Flair. Voordeel is dat je het zadel kunt kiezen dat bij jou past. Ik heb een keer op een WOW gereden, maar ik zat er toch niet zo fijn op.
Van de Zaldi New Kent weet ik dat ik er goed op zit, dus die in flair opgezocht voor m'n jonge paard. Mijn merrie rij ik gewoon op wol (nu tijdelijk op lucht omdat m'n knie minder pijn doet door de andere wrongen van de new kent), en mijn merrie loopt met of zonder lucht even goed.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:22

Mijn paard heeft ook veel zadelellende meegemaakt. Paard heeft een hoge, smalle schoft maar juist brede schouders. 'Normale' zadels hebben dan al gauw een te smalle boom voor zijn schouders (een te brede boom raakte nml zijn schoft). Niets paste, hij ging steeds na een paar weken erg krampachtig lopen met een niet correct passend zadel ( |( gevoelig typetje).
Heb nu sinds 3 mnd een WOW, aangemeten door Arie Boer, en hij loopt er super onder (en ik zit er super op). :D :D Mijn paard heeft nu de kans om zijn spieren te laten groeien. *D En die verhalen van kussens die leeglopen enzo is allemaal onzin, dan heb je te maken met een fabrieksfout. Een autoband loopt toch ook niet steeds leeg??
En dat je het steeds kan laten bijstellen als je paard verandert dat is juist fijn. Je kan je bedenken dat dat eigenlijk ook nodig is bij een 'gewoon' zadel alleen dan gebeurt dat dus niet. Er zijn dus veel gewone zadels die correct aangemeten worden (haha, als je geluk hebt dan!)maar na een half jaartje of zo niet meer passen. Er lopen dus veel paarden met niet passende zadels rond. Nou ja er zijn nog veel topics over dus ik stop ermee.
8-) 8-) 8-)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:08

germie schreef:
Ik rij nu op Flair. Voordeel is dat je het zadel kunt kiezen dat bij jou past. Ik heb een keer op een WOW gereden, maar ik zat er toch niet zo fijn op.
Van de Zaldi New Kent weet ik dat ik er goed op zit, dus die in flair opgezocht voor m'n jonge paard. Mijn merrie rij ik gewoon op wol (nu tijdelijk op lucht omdat m'n knie minder pijn doet door de andere wrongen van de new kent), en mijn merrie loopt met of zonder lucht even goed.

Bij een WOW kan je zelf de combinatie zitting/zweetbladen bepalen. Het kan dus zijn dat wat de ene ruiter lekker vind zitten, voor de andere een drama is. Die zal dus voor een andere combinatie kiezen. Ik vind de zitting van mijn springzadel ook een stuk minder prettig dan die van mijn dressuur :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:07

100% wow hier.

Naar ongelovelijk veel problemen met zadel rug problemen pijn bij mij en t paard hoorde we van een wow geprobeerd en het verschil was gewoon eng paard liep geweldig had ineens lol en ik kon voor het eerst echt pijn vrij rijden :D

Ik heb mn 3 jarige beleerd met de wow die heeft nooit moeilijk gedaan toen ik 2 weken niet kon rijden is hij naar een stal gegaan om toch onder het zadel te zijn en daar was hij vrij vervelend alsof hij nooit een zadel op had gehad. Vanaf dat ik hem terug heb gehaald en de wow er weer op liep hij weer als een zonnetje nooit problemen :=
Hij staat nu lekker weer in t land om te groeien maar ik weet zeker met enkele aanpassingen kan ik volgend jaar zo weer rustig met hem gaan rijden.

Voor ons ander paard hopen we binnen kort een 2de wow te hebben :)

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:36

Hier ook een WoW fan! <3
Ik heb geen eigen zadel (omdat ik ook geen eigen paard heb) maar ik volg wel elke week les bij een WoW-verdeler die haar paarden dus ook met deze zadels rijdt.
Het zijn echt fantastische zadels, ze zitten erg comfortabel voor de ruiter maar nog belangrijker is dat de paarden er super onder lopen.
De singels vinden de paarden ook erg fijn (net de 'H' singel getest). Het is een hele som bij aankoop, maar als je ziet hoe snel een paard soms kan veranderen
dan ben je met andere merken van zadels veel duurder uit na enkele jaren als je telkens een nieuwe moet aanschaffen + je bespaart een hoop ellende door
niet-passende zadels. Mijn houding is door deze zadels ook erg verbeterd en ik rij mij niet meer door wat ik vroeger wel vaak had.
Bijkomend voordeel vind ik ook dat wanneer je overstapt naar springen ipv dressuur, je springzweetbladen kan kopen waardoor je geen heel nieuw zadel moet aanschaffen.
Als er ooit een eigen paard voor mij komt dan laat ik een WoW aanmeten, ben helemaal overtuigd van dit concept!

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:43

weet er iemand of de wow verdelers ook singels, beugels, etc hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:45

Isaura schreef:
weet er iemand of de wow verdelers ook singels, beugels, etc hebben ?

Arie heeft iig alles.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:36

Hier ook enthousiast wow-bezitter.

November 2008 het eerste zadel gekocht voor mijn toen nog onbeleerde ruin. Ik heb toen testgereden met mijn oudere paard. De oudere had al heel veel fysieke ellende gehad en zadel passen stond altijd garant voor ellende.
Het wowzadel was het eerste zadel in 10 jaar waar mee hij zonder er 1 grote toestand van te maken weg liep.

Zolang als dat de jongste nog niet beleerd was heeft hij met dat zadel gelopen.
In april 2009 mijn jongste weggebracht om in te rijden. Dier heeft 4 wk lang gebikkeld. Stal reed hem in met hun eigen materiaal. Eerste keer er op was dan ook met een stubbenzadel. Men wat was dat wennen qua zit. Dier liep braaf, maar die zou geloof ik met een plastic stoel op zijn rug nog braaf lopen. Gevraagd of ik hem op die stal nog een paar maal met mijn eigen zadel mocht rijden. Dat ivm de spookverhalen dat jonge paarden er nog wel eens angstig op reageren. Hij reageerde wel....maar verre van angstig. Ten op zichte van de dag ervoor begon hij ineens passen naar zijn formaat te maken. Groot, ruim en soepel.

Eenmaal thuis hebben we voor het jonge paard van mijn partner ook een wow aangeschaft. Niks geen gedoe meer met zoeken en proberen. Om tot slot voor de aller oudste van 26 ook nog een tweedehands wow te kopen via Arie.

Zo waren we ineens groot-wow bezitter. Uiteraard het commentaar van alle kanten over de :$ :$ :$ :$ :$
Bij ons was het heel simpel. Dier wat onder de man is moet gewoon niet gehinderd worden door het gebruikte materiaal. Daar wilden we dan ook niet op bezuinigen.

Grappige was dat juist de 2 oudste de meeste aanpassingen aan het zadel gehad hebben. Bij seizoenswisselingen moest de lucht aangepast worden aangezien ze dan meer of minder bespierd (of vet O:) ) waren. En 1 is in de tussentijd van aanpassen en afleveren nog 1 headplate gegroeid. Zijn oude zadel waarvan ik zeker wist dat het paste had er bijna niet meer op gelegen. Het was dus al te klein en paard kon zich in die periode mooi door ontwikkelen aan de longe. Bij menig ander zadel hadden we een probleem gehad.

De jonkies zie je zich heel gelijkmatig ontwikkelen. Tot nog toe wel met de andere mee gecontroleerd, maar geen aanpassingen nodig. Zal nog wel gaan komen als ze echt fanatiek aan het werk moeten.
Na inrijden heeft de osteopaat bij mijn jongste niks meer kunnen vinden. De masseur van de week was verbaast dat de plek van het zadel bij hem geen gevoeligheidsreactie op wekte.

Qua zit????
Mijn eigen houding was al niet echt jofel en werd met een wow er zeker niet beter van. Deed een belletje rinkelen dat je wel leuk een goed passend zadel kan hebben, maar dat je dan verre van garanties hebt dat je zelf goed zit. Actief zitlessen gevolgd. Daar in werd duidelijk dat het per paard en per ruiter verschilt wat voor een zitting je moet hebben. Ik kan op alle type zittingen rechtop zitten....maar niet elke zitting past bij mijn lijf icm elk paard.
Zo is vorig jaar de diepe zitting van mijn oudste vervangen voor een shallow seat. Paard loopt (en zal dit ook blijven doen) teveel de grond in. Een diepe zitting duwt mij daar in dan ook voor over. Terwijl ik op het paard van mijn partner prima in een x-deep rechtop kan zitten.
Oftewel verwacht van het zadel geen wonder dat je goed zit. Daar zal je zelf heel hard aan moeten werken. En zoveel slecht passende zadels...zoveel slecht zittende ruiters. Ik schrik echt als ik op RIJ-ITP/HAW zie voor wat voor een houding er in de handjes geklapt wordt.

Tot slot....is een wow zalig makend?
Nee zeker niet. Het is voor veel paarden en veel ruiters een uitkomst, maar niet voor iedereen. Hou je ogen en oren goed open. Luister goed naar de signalen van je paard en je eigen lijf. Wees kritisch naar het product, maar wees ook zeker niet blind voor je eigen rijkunst en eigen zit.
Voor ons voorlopig niks anders meer dan een wow zadel.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:01

heb een afspraak aangevraagd bij een wow verdeler :D