Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:43

Het is een kruising tussen een academische en een gewoon hoofdstel. Ik zou niet weten waarom er nog een keelriem bij zou moeten. Totaal onnodig, er zit toch al een kaakriem?
Dan kun je toch gewoon een academische nemen?
Afbeelding
Die is bij mij 90 euro inclusief verzendkosten maar de kwaliteit is wel beter dan op de meeste internet winkels kunt vinden. Het is maar wat je belangrijk vindt, goedkoop of goed.

Ik raad trouwens altijd af om met deze te rijden. De neusriem werkt omdat hij rond is, dus weinig oppervlakte, behoorlijk pittig in.
Als je wilt ridjen kun je beter kiezen voor een kaptoom met een brede neusriem, of je moet heel, heel voorzichtig er mee om gaan.

Deze is om mee te rijden:
Afbeelding

Verschil in neusriemen is echt heel groot:
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... oms007.jpg
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... oms008.jpg

HippoLogic

Re: Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:58

Je kunt deze foto's niet doorlinken, Lusitana. Bij mij op het scherm staan nu plaatjes met Upgrade to Pro today! Bandwidth exeeded.

Ook de linkjes werken niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:57

Klopt, ik ben over mijn limiet in photobucket, dit wordt met een paar dagen altijd weer hersteld, ik kan daar verder niks aan doen. Afwachten dus.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:01

Je kunt je foto's ook via tinypic downloaden zonder account.
Ik heb zelf een kaptoom met ijzer gehad maar deze bleef ook niet liggen ben dus wel benieuwd welke types hier naar voren komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:12

Er is er ook een met een voorgevormde neusriem. Deze is typisch portugees en niet zo bekend in andere landen, maar ik zou daar niet mee gaan rijden. De neus is erg gevoelig. Hij is speciaal om hengsten mee te geleiden, eigenlijk. maar die blijft, omdat hij voorgevormd is, wel goed liggen.

Overigens moet een kaptoom aangesnoerd, dus niet als een normale neusriem met twee vingers ruimte en de kaakriem moet ook strak om de kaak zitten, dus voor of over de wang en niet erachter in de keel.
Die voorkomt dat het bakstuk tegen het oog komt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:58

Ik heb door de jaren heen veel verschillende kaptooms gehad, maar diegene die mij het beste bevalt is nog altijd de originele van Bent Branderup. Deze is heel subtiel en blijft netjes liggen met het voordeel dat hij ruim aan te passen is.

Ben je niet fan van het ijzerwerk dan raad ik je de originele Weense aan.

Ik heb de volgende gehad:
- Van die simpele nylonnen: veel te grof, niet stevig en onduidelijk in hulpen
- Zelfde idee als de nylonnen maar dan in leer: zelfde redenen dat hij mij niet beviel
- Een Portugese 'versie' van de AC kaptoom, fijn ding, maar een iritantje keelriem (zo eentje als aan een hoofdstel waardoor de kaptoom niet fijn stil bleef liggen)
- Een namaak Weense, helemaal een ramp. Niet passend te krijgen waardoor hij niet stil lag
- Een namaak AC met 2 ringen, wederom niet passend te krijgen waardoor hij niet stil lag

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:07

Een echte Portugese heeft een kaakriem en geen keelriem. Dingen die geclaimed worden als uit Portugal zijn soms gewoon indiase troep en zaldi, dat ook verkocht wordt in Portugal. Maar een goede portugese zadelmaker maakt geen keelriem aan een kaptoom.
Ik zie steeds vaker dingen aangeboden als zijnde Portugees waar de nep vanaf straalt.
Volgens mij komt die van Bent Brenderup trouwens origineel ook gewoon uit Portugal?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:10

HippoLogic schreef:
Een licht kaptoom (zonder ijzer in de neusriem) is de Marjoman Viena/Vienna, ofwel Weens kaptoom. Werkt erg fijn en heeft een goede pasvorm (komt niet in de ogen).
Afbeelding
Deze foto heb ik van http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572891

Zelf heb ik hem in Duitsland besteld.

Deze heb ik ook alleen in het zwart.

Mooie kwaliteit leder.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:10

Ik weet niet of het Portugees is, eerlijk gezegd, ik weet uberhaupt niet of er een naam bestaat voor die ik had, maar ik vond hem er wel Portugees uitzien :o . Ik zal kijken of ik er nog een foto van het voor de beeldvorming. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:17

Je kunt in je link zelf het woord spaanse kaptoom tegenkomen en sereta. Hier heet het serrihão....
Ik ga even foto's elders uploaden om de portugese te laten zien.

Ik denk trouwens wel dat dit soort hoofdstel/kaproom combinaties met keelriem zijn ontstaan omdat er mee gereden wordt. Dan trek je nl niet de kaptoom naar 1 kant. Dus is de kaakriem niet zo belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-09-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:18

Tijdens het zoeken van de afbeelding kwam ik die termen inderdaad tegen, maar tot die term dacht ik altijd dat het de Portugese was. ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:55

Ik heb er een gehad precies zoals foto 1 maar dan miste de middelste ring. Gespen waren ook precies zo.
Kan het zijn dat er iets mis was in het ijzer waardoor de kaptoom niet bleef zitten bij mijn merrie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:10

Over het algemeen komt niet blijven zitten door niet strak genoeg aansnoeren. Hij moet echt strak, dus niet als een gewone neusriem. Daarbij zullen ze vaak iets schuiven als een paard hard trekt, tenzij je er een hebt met voorgevormd ijzer in de neusriem. Daar valt niet zoveel aan te doen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:11

Toch zonde dat ik hem dan verkocht heb met die rede, waar kun je die kaptomen nog krijgen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:22

Welke, die met voorgevormd ijzer? Die zijn echt portugees en worden nog niet nagemaakt, zover ik weet. Je kunt ze bij mij bestellen.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:46

http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

Deze is vergelijkbaar met die van Bent Branderup, lijkt me wel redelijk zacht en soepel (heb ik nog in het echt gezien, en zal hem wss zelf bestellen). Kan met en zonder bit gebruikt worden, en wordt ook soms gebruikt als bitloos hoofdstel. Teugels worden dan aan de buitenste ringen vastgemaakt denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:06

Dat is weer een met een keelriem erbij die totaal overbodig is.

Een rondgenaaide neusriem heeft weinig oppervlakte en drukt dus altijd met veel meer kracht in dat een platte. Het zijn geen vriendelijke kaptomen, je moet echt heel voorzichtig zijn als je daarmee wilt rijden.
Wel is het zo dat doordat ze zo scherp inwerken, je dus niet aan de teugels hoeft te hangen en dat werkt uiteindelijk fijner dan als je wel moet gaan trekken voordat een paard stopt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:39

Lusitana schreef:
Ik denk trouwens wel dat dit soort hoofdstel/kaproom combinaties met keelriem zijn ontstaan omdat er mee gereden wordt. Dan trek je nl niet de kaptoom naar 1 kant. Dus is de kaakriem niet zo belangrijk.

Die had ik zelf ook kunnen bedenken toen. 8)7

Fairytail schreef:
Ik heb er een gehad precies zoals foto 1 maar dan miste de middelste ring. Gespen waren ook precies zo.
Kan het zijn dat er iets mis was in het ijzer waardoor de kaptoom niet bleef zitten bij mijn merrie?

Lusitana schreef:
Over het algemeen komt niet blijven zitten door niet strak genoeg aansnoeren. Hij moet echt strak, dus niet als een gewone neusriem. Daarbij zullen ze vaak iets schuiven als een paard hard trekt, tenzij je er een hebt met voorgevormd ijzer in de neusriem. Daar valt niet zoveel aan te doen.

Bij de merrie die Fairytail bedoelt, was ik bij, de kaptoom was goed aangesnoerd maar desondanks schoof hij. We hebben deze kaptoom ook op een Fries geprobeerd en ook daar lag hij niet goed, ondanks het goede bevestigen.

Lusitana schreef:
Welke, die met voorgevormd ijzer? Die zijn echt portugees en worden nog niet nagemaakt, zover ik weet. Je kunt ze bij mij bestellen.

Jou wou ik net aanraden inderdaad voor die kaptooms. :j

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:53

Hmm ok dus voor zover ik het topic even kan samenvatten: jullie raden mij dus echt niet aan om te gaan rijden met een kaptoom wat ik ondertussen waarschijnlijk ook niet zal doen.
Maar ik wil echt wel een kaptoom die niet gaat schuiven en dergelijke
Lusitana, die van jou zien er wel erg degelijk uit, misschien overweeg ik wel om eentje van jou te kopen.
Ik heb het persoonlijk niet zo voor de weense modellen, die lijken zo dik en zo onhandig. Fijnere neusriemen lijken me leuker om mee te werken en die blijven volgens mij ook beter zitten?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:55

Carline schreef:
http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

Deze is vergelijkbaar met die van Bent Branderup, lijkt me wel redelijk zacht en soepel (heb ik nog in het echt gezien, en zal hem wss zelf bestellen). Kan met en zonder bit gebruikt worden, en wordt ook soms gebruikt als bitloos hoofdstel. Teugels worden dan aan de buitenste ringen vastgemaakt denk ik.

Deze ziet er nogal goedkoop uit om eerlijk te zeggen, sorry. Had hem ook op internet gevonden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:51

GenteDiMare schreef:
Hmm ok dus voor zover ik het topic even kan samenvatten: jullie raden mij dus echt niet aan om te gaan rijden met een kaptoom wat ik ondertussen waarschijnlijk ook niet zal doen.
Maar ik wil echt wel een kaptoom die niet gaat schuiven en dergelijke
Lusitana, die van jou zien er wel erg degelijk uit, misschien overweeg ik wel om eentje van jou te kopen.
Ik heb het persoonlijk niet zo voor de weense modellen, die lijken zo dik en zo onhandig. Fijnere neusriemen lijken me leuker om mee te werken en die blijven volgens mij ook beter zitten?

Met zo'n Weense kun je prima rijden, longeren en lange teugelwerk doen. Ik heb zelf nog niet gemerkt dat ik de Weense zo heel strak moet aansnoeren om hem op zijn plek te houden. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring met 3 paarden.

Wanneer je een met ijzer in de neusriem kiest, die je kennelijk strak moet aansnoeren (heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ga hierbij op Lusitana's expertise af), dan is het vriendelijke er duidelijk af. DUs neem dat mee in je overweging bij aanschaf, zou ik zeggen. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:38

Het vriendelijke is er niet af hoor, het is juist fijn voor het paard als de kaptoom op zijn plaats blijft liggen vooral met ijzer erin. Door het ijzer zit er al een vorm in de kaptoom, die vorm valt over de neus heen en als je hem goed vastmaakt dan voelt het paard niks van het ijzer. Je moet alleen niet te grof zijn met je hulpen want dan werkt hij wel scherp in.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:12

Daarover verschillen we dan van mening, xmarlies. :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:59

GentleDiMare: je kunt best rijden met een kaptoom alleen er zijn types die scherp kunnen inwerken en misschien minder geschikt zijn voor jou doeleinde. Ik heb wel gereden met de waarschijnlijk dus portugese kaptoom. Als je fijne hulpen geeft kan dit wel. Het is net als met een bit als jij een harde hand hebt is het voor het paard ook niet fijn hoewel een kleine hulp niet vervelend hoeft te zijn.
Ik heb zelf geen ervaring met kaptomen zonder ijzer. Misschien kun je eens kijken hoe je paard met sidepull loopt om te kijken of zonder ijzer wat is? (met verbouwde neusriem kan dit)