zadel voor smalle paarden? arabier, akhal teke etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:21

Ik heb een twee oude kieffers gehad (zonder keilkussens nog, geschikt voor een korte rug) die smal waren en ruimte gaven bij de schoft, maar toch ook redelijk wat ruimte bij de schouders gaven. Misschien kan je daar eens naar kijken?
En heel veel soorten zadels gaan passen. In mijn ervaring wordt er soms nog teveel alleen naar de boomwijdtes gekeken, ook door saddlefitters. 'Het zadel raakt de schoft, dus is te ruim.' Terwijl er nog zoveel meer dingen meespelen, de vorm/opbouw van de boom kan heel veel uitmaken.

NatasjavE

Re: zadel voor smalle paarden? arabier, akhal teke etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:48

Volgens mij is een Achal Tekiner niet extreem kort in de rug.

Ik dacht, ik kan me vergissen, dat ze een iets rechte rug hebben.
Dan moet je ook nog kijken dat de kussen niet te gebogen zijn.

Nogmaals ik zeg Arie Boer laten kijken voor een WoW.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:09

Kentauer staat er om bekent dat de bomen nogal smal uitvallen. Misschien is dat een optie?

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:10

de AT waar het omgaat is wel vrij kort op de rug, 18 inch zou hij echt niet passen 17,5 zou net aan kunnen.
WoW hebben we erop gehad van de week maar we kijken liever eerst verder voor iets anders omdat we er toch niet geheel te vreden over zijn en ze daarbij dus ook niet mooi vinden.
uiteindelijk wordt het waarschijnlijk (mits we iets passend kunnen vinden natuurlijk) een dressuurzadel EN een endurance zadel los van elkaar.

Kentaur zal ik ook eens naar kijken die zijn volgens mij ook vaak met een hoge kamer toch?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:43

Dat viel mij eigenlijk wel mee, die hoge kamer. Mijn merrie heeft een ranke bouw met een wat hoger dan gemiddelde schoft die ver doorloopt. Ik had en Penelopa en die lag maar net voldoende vrij van haar schoft. Dus een paardje met weinig tot normale schoft moet goed komen denk ik. Een toenmalig stalgenotje had een zelfde zadel voor een tinker met weinig schoft en daar lag de kamer ook niet extreem hoog van de schoft af. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 10:54

ik ga voor jullie even proberen een foto te uploaden van het paard waar het om gaat..

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:15

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:45

Ik kan me voorstellen dat je niet zo makkelijk een passend zadel kunt vinden.. Hij heeft ook zijn singelplek behoorlijk ver naar voren liggen he? Ook wel iets om mee te nemen denk ik.
Ik denk dat je met massimo wel een kans maakt, op de brede boommaat na heeft mijn AV wel net als jouw paard een ver naar voren liggende singelplek en een korte rug. Uiteindelijk is het gelukt met een massimo 17,5 inch met extra korte kussens, ik heb gekozen voor de trail.. een endurance zadel waar je ook prima dressuur mee kunt rijden.

Qimm, dat klopt maar jouw paardje heeft niet echt een typische AV bouw? (als het een AV is?) Die zijn over het algemeen toch behoorlijk rondgeribt en een breed/diep bij de borst. Ik dacht dat mijn arabier met haar brede boommaat een extreem geval was, maar dat bleek dus vrij normaal te zijn.. :D

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:30

Ireen_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat je niet zo makkelijk een passend zadel kunt vinden.. Hij heeft ook zijn singelplek behoorlijk ver naar voren liggen he? Ook wel iets om mee te nemen denk ik.
Ik denk dat je met massimo wel een kans maakt, op de brede boommaat na heeft mijn AV wel net als jouw paard een ver naar voren liggende singelplek en een korte rug. Uiteindelijk is het gelukt met een massimo 17,5 inch met extra korte kussens, ik heb gekozen voor de trail.. een endurance zadel waar je ook prima dressuur mee kunt rijden.

Qimm, dat klopt maar jouw paardje heeft niet echt een typische AV bouw? (als het een AV is?) Die zijn over het algemeen toch behoorlijk rondgeribt en een breed/diep bij de borst. Ik dacht dat mijn arabier met haar brede boommaat een extreem geval was, maar dat bleek dus vrij normaal te zijn.. :D

zijn singelplek ligt inderdaad vrij naar voor terwijl hij weer een schouder heeft die best grof naar achter steekt, waardoor zadels al snel zijn pas in de weg zitten en dat weer terwijl een AT veel schouder vrijheid moet heben }:0 zo leuk een zadel zoeken :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:58

als je wintec alleen niet wil omwille van het materiaal, dan kan je naar Bates overstappen, dit is de lederen versie van wintec, ook met vermisselbare gullets.
Kost ook meer dan het dubbele...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:58

Lunapoes schreef:
de AT waar het omgaat is wel vrij kort op de rug, 18 inch zou hij echt niet passen 17,5 zou net aan kunnen.
WoW hebben we erop gehad van de week maar we kijken liever eerst verder voor iets anders omdat we er toch niet geheel te vreden over zijn en ze daarbij dus ook niet mooi vinden.

Heb je de Wow met een Wow-zadelmaker gepast? Je kunt namelijk onder je seat maat 2 (18inch) kussens maat 1 (17.5 inch) kunt zetten.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je liever geen 2850 euro uitgeeft aan een zadel dat je niet mooi vindt. Tuurlijk staat het belang van je paard voorop maar als je kunt kiezen uit iets voor dat geld dat goed ligt en mooier is naar jouw mening begrijp ik heel goed dat je daar voor kiest! :j

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:22

Ik heb voor mijn AT jarenlang een boomloos zadel gehad (kon ook geen goedpassend boomzadel vinden en hij was nog in de groei), maar nu heb ik een Wintec dressuur (oude versie) met witte boom die echt perfect past. Het probleem is namelijk dat zijn rug heel smal is, maar de schouders juist weer heel breed (ook al ziet 't er niet zo uit). En tsja, het is een hard zadel, maar daar wen je wel aan. Ik ging van een superzacht boomloos, naar dit keiharde zadel, dus de overgang was echt supergroot, maar nu is mijn achterwerk er eindelijk aan gewend.

Succes met zoeken!! Ik weet hoe moeilijk 't is om voor een AT een goed passend zadel te vinden.

Groetjes

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:23

ik snap alleen niet hoe je met een WOW op 2850 uitkomt, de prijs is toch gewoon 2450, ongeacht welke kleur, model etc?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:26

Er is een prijsverhoging geweest onlangs. :)

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:27

lonnie schreef:
ik snap alleen niet hoe je met een WOW op 2850 uitkomt, de prijs is toch gewoon 2450, ongeacht welke kleur, model etc?

we hadden er 1 op die was inderdaad 2450 maar die vonden we al helemaal niet zo mooi (met veel lijnen etc) vervolgens als we er 1 in elkaar zouden zetten met gladde zitting en zweetbladen etc kwamen we uit op 2850

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:32

wow is dat serieus? Ik vond (2x) 2450 al een rib uit mn lijf! Ben blij dat ik mn tweede dan voor de prijsverhoging heb aangeschaft! Ik snap idd dat als je ze niet mooi vindt, dat het dan wel erg veel geld is. Heb je wel al proefgereden? Want als je erop zit, zie je natuurlijk niet veel van het uiterlijk....En ze zitten zo heerlijk vind ik!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:35

Ik ga nu aan mezelf twijfelen. :')

De oude prijs was toch 2450 Lonnie? Ik meende dat ze idd naar 2850 zijn gegaan. Maar normaal maakt het dan niet uit wat voor Wow je kiest?

Wellicht dat TS een zadel van 2450 gepast heeft wat nog uit de 'oude' voorraad was en dat degene die ze mooi vindt uit de nieuwe voorraad komt? Prijsverhoging is echt heel recent namelijk.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:38

oud was idd 2450, maakte niet uit wat je deed. Ik vind dat toch al wel zo ongeveer het maximale om aan een zadel uit te geven. BEst jammer van die prijsverhoging, je leest hier op bokt al dat veel mensen twijfelden toen de prijs nog 2450 was, dat zal nu wel erger worden

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:40

er is toch ook iemand in nederland die Wow levert en je niet in een keer de volle mep hoeft te betalen? Weet niet bij wie dat nou was.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:42

OK. Daar is er verder niets aan veranderd volgens mij, ze zijn gewoon nog allemaal dezelfde prijs. :)

Tis een hoop geld idd. Ik heb ergens de uitleg achter de prijsverhoging gelezen en dat klonk heel schappelijk. Ging alleen ene oor in en andere uit omdat ik al een zadel heb, niet interessant genoeg om te onthouden. :D

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Ben benieuwd naar je paard, foto is helaas niet (meer?) zichtbaar.

Liet je vorige week ofzo al weten dat mijn AT uiteindelijk een wintec met witte boom had.
Wit schijnt de wijdste te zijn. Nu, anderhalf jaar later zegt de ostheopate dat ik de zadelmaker moet laten kijken of de boom wel wijd genoeg is!!! Het zat bij zijn schouders nl allemaal nogal erg vast.

Straks loop ik daar met mijn smalle AT met boommaat trekpaard omdat z'n schouders zo breed zijn! 8)7