Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:00

Sjolvir schreef:
Snap overigens niet zo goed, waarom sommige mensen bij aankopen van hun paard/pony geen rekening
houden met het feit dat ze er zelf ook nog met een zadel op moeten passen.
Misschien dat de reden dat ik zo hier en daar relatief veel mensen zie rijden met een voor hun te klein zadel.

Zonde is dat he, ik zie zo vaak (met name hafjes en fjorden) met een vrij stevige ruiter in een veel te klein zadel gepropt.. of een te groot zadel op de rug van deze pony's. Er zijn volgens mij maar weinig haffen en fjorden met voldoende lengte voor een 18 inch zadel, zeker de ouderwedse types niet.

Verder zou ik een zadelmaker laten komen of zelf even goed kijken naar de schouder en laatste rib en de ruimte die je daar tussen hebt.

Mijn haf (C pony, 1,32m) had een korte rug, maar die van mijn arabier (E pony, 1,52m) is zelfs nog korter. Op mijn haf had ik een 17 inch dressuurzadel en op de arabier een 17,5 inch massimo trail zadel, speciaal model met extra korte kussens (ik denk vergelijkbaar met 16,5/17 inch). Mijn arabier kan een gemiddeld 17,5 inch zadel echt niet hebben, is veel te lang voor haar!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:04

naja kijk in het itp topic van yank en mij, volgens mij pastte hij de 17.5 inch wel of niet ?:+

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:37

Hoihoi,
ik ben misschien een beetje laat, maar ik wil toch even reageren, want ik zit midden in het probleem van een paard met korte rug.
Je moet inderdaad rekenen dat je paard niet op heel zijn rug een zadel kan dragen.
Ik heb een lipizaner. Die hebben korte beentjes, dus ziet hun rug er best lang uit, maar de mijne heeft bijvoorbeeld een super-kort rugje. Hij kan maar kussens aan van 16,5".
Ik had er een zadel van 18" op, lette goed dat hij schoudervrijheid had, maar het ding lag dan zover naar achteren dat hij kale plekken heeft gekregen achteraan zijn rug. Hij is ook heel slecht beginnen lopen. kan haast niet meer draven als je erop zit.
De osteopaat is geweest. Hij heeft de schade kunnen herstellen, maar heeft gezegd: als je blijft met een te groot zadel rijden, maak je je paard gewoon kapot. Dan zet hij zijn schouders volledig vast en krijgt hij artrose. En dan moet de osteopaat om de 3 maanden komen om alles telkens weer goed te zetten, voor de rest van je paard zijn leven!!

Dus echt belangrijk dat je je zadel laat opmeten!

Ondertussen moet ik mijn paardje weer helemaal vertrouwen krijgen, want hij anticipeert op de pijn, en rijden is op deze moment echt geen lolletje.
Daarenboven ga ik een zadel moeten laten maken met een kortere zit (ze maken de kussens dan wel breder, zodat je gewicht wel verdeeld wordt => voor een dressuurzadel toch) en toch voldoende plaats voor mij. Dit is inderdaad prijzig, maar het voordeel is dat je met een korte zit ook bij grotere paarden terecht kan (het omgekeerde niet), dus ik hoop dat het zadel lang zal meegaan.

Daarnaast een vraagje: waarom wil je een 18" als je in een 17" past?
Het is voor je zit heel slecht met een te groot zadel te rijden. Dan schuif je en zit je vaak te ver naar achter ook.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:41

hoi ik heb 4 tinkers waarvan er 1 een korte rug heeft. je moet wel echt kijken hoe lang het zadel mag zijn op de rug , ik was erg beperkt met zadels ik moest voor mijn eigen en 18 inch, maar was voor haar te lang

je kan dan kijken voor een boomloos zadel dan zit je meer op het midden van de rug , ik ben na lang zoeken uit gekomen op een semi boomloos zadel geen boom wel kussens eronder met zitting 18 inch en de kussen 17 inch ik ben ermee gered en het paard ook ,het is de trekker pro endurance geworden wel echt een recreatie zadel , maar voor ons voldoende.

bij sommige zadels kun je ook de kussens korter nemen bv wow zadel.
er zijn ook zadels die standaard ook wat korter vallen

Cemlys

Re: Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:46

Mooi voorbeeld is mijn merrie, sectie A welsh, 1.20 stokmaat. Daar ligt een 17 inch stubben juventus dressuur op, zonder keilkussens. Dit zadel met die inchmaat was het kortste voor haar (buitenritje maken we nog eens graag, en ik wil niet op een te klein of te lang zadel zitten). Om nog een voorbeeld te geven, de passier 16 inch was langer dan de stubben 17 inch.
Afbeelding met de stubben (zadel moet hier nog een cm of 2 achteruit, lag iets teveel naar voor, maar merrie is drachtig en ik kwam niet bij de singelstoot anders).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:54

Ik heb op mijn haf juist een grotere inch liggen omdat hij een lange rug heeft. Toen ik het zadel kocht paste ik wel in een 16 inch inmiddels na 6 jaar pas ik prima in mijn 17.5.

Vind het toch prettiger dat ik iets minder zit dan dan mijn paard een verkeerd zadel moet doordat ik lekker wil zitten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:01

Vuistregel is: je zadel begint drie vingers achter de schouder van je paard zodat hij optimale schoudervrijheid heeft, en eindigt vlak voor de 18e ruggenwervel. Die kun je vinden door met je hand langs de laatste rib mee naar boven naar de ruggengraat te gaan. Daar mag een zadel niet voorbij, omdat het anders op het niet dragende deel van de rug drukt. Je kunt dus nooit zeggen: ik heb een pony, dus past er een 17 of 18 inch op (bijv) dat is altijd verschillend per paard en moet door een goede zadelmaker aangemeten worden. Als je een paard hebt wat een 17 inch rug heeft en jij hebt een 18 inch zitvlak, dan heb je een groot probleem, dat ben je dus eigenlijk te groot (of te breed _O- ) voor je paard. Daar moet je dan dus wel heel erg rekening mee houden qua belasting en training van je paard, (of een ander paard kopen...). Boomloos zou dit probleem ten dele kunnen oplossen, maar heeft weer een grote puntbelasting onder de stijgbeugelophanging en daardoor gevaar voor blessures aan de doornuitsteeksels van de ruggenwervels. Ook daarvoor geldt dat je daar niet onbeperkt mee kunt rijden, zeker niet als je zelf eigenlijk al te groot/ te zwaar voor je paard bent.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:08

hier ben ik weer.
Ik heb er 3 maanden op moeten wachten, maar ik heb eindelijk een zadeltje dat en voor mijn paardje en voor mijn kontje past :)
Hierbij het zadel dat ik had:
Het is een Bates Isabell 18". Maar dus veel te lang en omdat er lucht in de kussens zit, kunnen ze die niet aanpassen op maat.
Het is wel een ideaal zadel voor grote paarden (type BWP, KWPN etc)
Afbeelding

En dit is mijn nieuw zadelke :D
Het is een Albion SLK 17,5". Ze zijn die volledig komen uitmeten en die wordt op maat van je paard en jezelf gemaakt.
Zoals je kan zien, gaan de kussens achteraan niet naar achter zoals normaal bij een dressuurzadel, maar gaan ze rechter naar beneden. Dit wordt gecompenseerd door bredere kussens langs de zijkanten. De zit is groot genoeg voor mij.
Afbeelding

Het is ongelooflijk hoeveel invloed een zadel heeft op je rijden. Mijn vorig zadel was eigenlijk te groot (ik had duidelijk mijn kont overschat :o ) en mijn benen liggen nu veel beter.

Ik kan iedereen die twijfelt of zijn zadel past alleen maar aanraden om een ruiterwinkel te contacteren en te vragen dat ze je paard komen opmeten. Zij helpen je dan met het zoeken naar het meest geschikte zadel voor jou en jouw paard. (meestal is dit gratis als je een zadel koopt. Indien niet vragen ze soms een vergoeding, maar ook niet altijd).
En als je nog een paard wil kopen: let aub op dat jullie fysiek bij elkaar passen!
Ik wist niet dat ik daarop moest letten (altijd vrij grote paarden gereden) en zo'n zadel op maat laten maken is een behoorlijke investering (waar ik gelukkig ook heel vaak en heel lang van ga kunnen genieten... hoop ik).
Maar beter is er toch op te letten. Better safe then sorry. :j

melrovers

Re: Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:17

Hier nog even een laat berichtje. Allereerst fijn TS dat je een mooie oplossing gevonden hebt, fijn voor jou en fijn voor je paardje! Er zijn ook zadels die in de breedte gaan, zoals IJslanderzadels. Door de minder diepe zit en een breder boomoppervlak is er dan meer "billenruimte". Verder kan je bij een aantal merken zadels inderdaad kortere kussens eronder laten zetten.
En denk niet dat een groot paard automatisch een langere rug heeft! Dat hoeft echt niet zo te zijn. Mijn Irish Cob van 1,37m had een langere rug dan een van de paarden die ik heb moeten bekijken bij mijn opleiding, een groot stevig paard van 1,62 m. Het formaat zegt echt niks!

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:19

ik heb een klein paard (ong 1,56 m), met een lange rug
maar ik ben pas 12 dus welke maat moet ik dan pakken?
:wave: