Sjolvir schreef:Snap overigens niet zo goed, waarom sommige mensen bij aankopen van hun paard/pony geen rekening
houden met het feit dat ze er zelf ook nog met een zadel op moeten passen.
Misschien dat de reden dat ik zo hier en daar relatief veel mensen zie rijden met een voor hun te klein zadel.
Zonde is dat he, ik zie zo vaak (met name hafjes en fjorden) met een vrij stevige ruiter in een veel te klein zadel gepropt.. of een te groot zadel op de rug van deze pony's. Er zijn volgens mij maar weinig haffen en fjorden met voldoende lengte voor een 18 inch zadel, zeker de ouderwedse types niet.
Verder zou ik een zadelmaker laten komen of zelf even goed kijken naar de schouder en laatste rib en de ruimte die je daar tussen hebt.
Mijn haf (C pony, 1,32m) had een korte rug, maar die van mijn arabier (E pony, 1,52m) is zelfs nog korter. Op mijn haf had ik een 17 inch dressuurzadel en op de arabier een 17,5 inch massimo trail zadel, speciaal model met extra korte kussens (ik denk vergelijkbaar met 16,5/17 inch). Mijn arabier kan een gemiddeld 17,5 inch zadel echt niet hebben, is veel te lang voor haar!
met de stubben (zadel moet hier nog een cm of 2 achteruit, lag iets teveel naar voor, maar merrie is drachtig en ik kwam niet bij de singelstoot anders).
) voor je paard. Daar moet je dan dus wel heel erg rekening mee houden qua belasting en training van je paard, (of een ander paard kopen...). Boomloos zou dit probleem ten dele kunnen oplossen, maar heeft weer een grote puntbelasting onder de stijgbeugelophanging en daardoor gevaar voor blessures aan de doornuitsteeksels van de ruggenwervels. Ook daarvoor geldt dat je daar niet onbeperkt mee kunt rijden, zeker niet als je zelf eigenlijk al te groot/ te zwaar voor je paard bent. 

) en mijn benen liggen nu veel beter.