Hulp teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Hulp teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:50

Het is een manier om haar te dwingen, maar dat zijn tenslotte alle hulpteugels.. Dit is (zover ik weet) een elastiek touw, waardoor het meeveert. Ik snap dat ze gaat panikeren, maar als je verbetering wil, zal je het toch moeten vragen en anders gebeurt er niets. En dit meeverende touw (en alle andere elastieken) hebben toch een "vragende manier" van inwerken, in tegenstelling tot standaard touwen waardoor ze gedwongen wordt. En behoren dus tot "vriendelijk hulpteugels".

Bij jonge paarden is het normaal dat ze hun hoofd omhoog houden voor evenwicht. Als ze eenmaal hun evenwicht hebben gevonden, dan zoeken ze vaak vanzelf je hand/het bit op. Jouw paard is nog helemaal niet in evenwicht, dus ga je eerst richten op oefeningen rijden, en daarna pas op laag rijden.

Spieren kweken (= minder struikelen) door te schakelen (zacht draven > wat harder, draven > stappen. Hierdoor krijgt ze in eerst instantie in comb. met grondwerk meer spieren, hierna zal ze vanzelf ook voltes kunnen gaan maken met wat meer spieren.

En ik weet niet of jouw draver verkeerd getraind is, maar met dressuur enz. krijgt een paard geen klappen als hij iets verkeerds doet. En op de drafbaan heb ik ook nog geen paard op hoofd geslagen zien worden, of als hij aangaloppeerde. Natuurlijk krijgt een paard wel is een corrigerende tik, maar dat krijgen alle paarden en die worden er niet traumatisch van.. Dus denk je zelf dat je paard zo behandelt is, of heb je het daadwerkelijk gezien?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:07

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:09

lotjaa93 schreef:
Het is een manier om haar te dwingen, maar dat zijn tenslotte alle hulpteugels.. Dit is (zover ik weet) een elastiek touw, waardoor het meeveert. Ik snap dat ze gaat panikeren, maar als je verbetering wil, zal je het toch moeten vragen en anders gebeurt er niets. En dit meeverende touw (en alle andere elastieken) hebben toch een "vragende manier" van inwerken, in tegenstelling tot standaard touwen waardoor ze gedwongen wordt. En behoren dus tot "vriendelijk hulpteugels".

Bij jonge paarden is het normaal dat ze hun hoofd omhoog houden voor evenwicht. Als ze eenmaal hun evenwicht hebben gevonden, dan zoeken ze vaak vanzelf je hand/het bit op. Jouw paard is nog helemaal niet in evenwicht, dus ga je eerst richten op oefeningen rijden, en daarna pas op laag rijden.

Spieren kweken (= minder struikelen) door te schakelen (zacht draven > wat harder, draven > stappen. Hierdoor krijgt ze in eerst instantie in comb. met grondwerk meer spieren, hierna zal ze vanzelf ook voltes kunnen gaan maken met wat meer spieren.

En ik weet niet of jouw draver verkeerd getraind is, maar met dressuur enz. krijgt een paard geen klappen als hij iets verkeerds doet. En op de drafbaan heb ik ook nog geen paard op hoofd geslagen zien worden, of als hij aangaloppeerde. Natuurlijk krijgt een paard wel is een corrigerende tik, maar dat krijgen alle paarden en die worden er niet traumatisch van.. Dus denk je zelf dat je paard zo behandelt is, of heb je het daadwerkelijk gezien?

Neen maar als ik de eigenaar hoor is het niet op een juiste manier gebeurd.Maar hoe help ik haar met het vinden van haar evenwicht :s want ja ik heb wel al struikelende jonge paarden gehad maar dit ...
en op IMJ neen dat is een paard waar ik vroeger mee reed

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:12

Die liep anders ook behoorlijk op de voorhand!
Misschien moet je de paarden die je rijdt, toch echt iets meer van achter naar voren rijden. Meer met je benen. Dan wordt ze achter actiever en wrs tilt ze haar achterbenen dan ook meer op!

Dus zoals eerder: als je geen DA wil en geen les dan misschien toch: rechtrichten, overgangen, schijnovergangen, figuren etc etc..
Vergeet je benen niet!!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:36

Ik kan je geen andere tips geven dan, Zoek iemand voor les.

En even om rare dingen uit de wereld te helpen. Juist dravers gebruiken hun achterhand. Als ze die niet gebruiken kunnen ze niet zo hard draven. En mijn (draver)merrie heeft ook pas met heel veel rust en vertrouwen geleerd dat nageven goed voor haar is.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:45

Tatyana schreef:

En even om rare dingen uit de wereld te helpen. Juist dravers gebruiken hun achterhand. Als ze die niet gebruiken kunnen ze niet zo hard draven. En mijn (draver)merrie heeft ook pas met heel veel rust en vertrouwen geleerd dat nageven goed voor haar is.

maar dat zeg ik zelf net ook :') neen niet NET al 2 uur fzo.Ik mag gwn geen les met haar zo zit het nu eenmaal

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:47

Maar neem dan zelf les, op een ander paard.
In jouw topics schrijf je bijna overal over problemen met de achterhand erbij te rijden...
Dus... het kan ook aan jou liggen (no offence ;-))

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:51

Voor evenwicht tips wil ik je aanraden een ander topic te openen. Er zijn heel veel mensen op bokt die je daar veel tips voor kunnen geven, en ik denk dat ik niet de juiste persoon ben om die te geven haha.

Je hebt een jong paard, met als extra handicap erg weinig bespiering en opgevoed met harde aanpak om draver te worden. Dat is niet makkelijk, en ik neem aan dat je zelf ook ziet dat dat eigenlijk gedaan moet worden door iemand met veel ervaring of met de juiste begeleiding.

Ik heb zelf een beetje jouw probleem gehad, maar dan alleen met de galop. Kijk even dit topic door, daar staan veel tips in om spieren te kweken. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1227873&hilit=lotjaa93

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:53

Fusa schreef:
Tatyana schreef:

maar dat zeg ik zelf net ook :') neen niet NET al 2 uur fzo.Ik mag gwn geen les met haar zo zit het nu eenmaal

Je zei eerder dat de eigenaar dan zou zeggen dat je maar les op je eigen paard moet nemen, dan heb je het dus nog niet gevraagd? En als het klopt wat IMJ zegt, dat al jouw paarden op de voorhand lopen, neem dan les op je eigen paard. Als het aan jouw rijden ligt, helpt rijles krijgen sowieso al, maakt niet uit op welk paard. ;)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:57

IMJ schreef:
Maar neem dan zelf les, op een ander paard.
In jouw topics schrijf je bijna overal over problemen met de achterhand erbij te rijden...
Dus... het kan ook aan jou liggen (no offence ;-))

Ik weet dat het aan mij ligt maar mijn paard is 20 jaar en brengt haar achterhand perfect onder.Daar kan ik moeilijk les op nemen om achterhand te leren actieveren.Ik heb de mijne gekocht om de nodige niet aanwezige ervaring op te doen.Deze draver is omdat echt niemand het ziet zitten met haar,ik wel ik heb er vertrouwen in :) ze is zo braaf en lief enal maar gwn apart.
reactie hier boven : daar heb ik pas echt iets aan dank je