Wat voor paardvriendelijk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:12

een dubbelgebroken bit is echt niet altijd vriendelijker!
het hangt gewoon helemaal van je paard af,en hoe je zelf rijdt als ruiter.

als ik ooit een ongebroken bustrens van aurigan of een andere koperlegering tegen kom,dan koop ik m direct.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:12

Bloodymary: dankje voor de informatie
Lover97: dat is natuurlijk altijd waar, de vraag is nu alleen welk bit dan het fijnst is

piffgek

Re: Wat voor paardvriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:13

Snoevie: wat denk jij dat daar de voordelen van zijn tegenover een dubbelgebroken watertrens?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:16

dat moet je aan de paarden vragen :P

mijn pony was erg onrustig met haar hoofd bij een dubbelgebroken bit,en reageerde vele malen rustiger op enkelgebroken,en het beste op ongebroken.

je kan alles wel mooi op papier/scherm zien,maar hoe je paard erop reageert is de beste leidraad,toch?

en zo ken ik er meer hoor.
hetzelfde geldt natuurlijk ook voor dubbelgebroken,er zijn zat paarden die dat weer fijner vinden.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:19

ja inderdaad, ik wil gewoon eerst informatie hebben voordat ik vanalles ga proberen.. Ik heb nu in elk geval een beginnetje en ik ga zeker dubbelgebroken watertrens proberen en misschien dan ook nog ongebroken bitje ik ben wel benieuwd wat voor verschil je er op voelt, maar ik vind het toch echt het belangrijkst wat het fijnst is voor mijn paard.

in elk geval bedankt :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:26

Snoevie schreef:
dat moet je aan de paarden vragen :P

mijn pony was erg onrustig met haar hoofd bij een dubbelgebroken bit,en reageerde vele malen rustiger op enkelgebroken,en het beste op ongebroken.

Zo een heb ik er ook, reed altijd met een enkel gebroken bustrens, ging prima. Op een bepaald moment een keer een ongebroken bitje geprobeert en merkte dat hij nog makkelijker ging zoeken naar de hand en veel stabieler werd in de aanleuning. Waarschijnlijk vindt hij de stille ligging prettiger dan het gewiebel van een gebroken bitje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:33

Snoevie schreef:
een dubbelgebroken bit is echt niet altijd vriendelijker!
het hangt gewoon helemaal van je paard af,en hoe je zelf rijdt als ruiter.

als ik ooit een ongebroken bustrens van aurigan of een andere koperlegering tegen kom,dan koop ik m direct.

Sprenger verkoopt ongebroken bitten van aurigan.
Zowiezo een watertrens.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-08-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:37

serieus?die heb ik nog nooit gezien!

ik ga snel even bij sprenger kijken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:38

Sommige zeggen ongebroken of dubbelgebroken.
Ik rijd een gevalletje wat alleen een enkel gebroken bit accepteert.

Snoevie:
Ik zag er laatst een op bokt te koop.
In ieder geval heb ik al een watertrens in de catalogus gezien.
Pag. 32.
Stangentrense 40 582 125 88 5. 16 70 5 *
Mullen Mouth Loose Ring Snaffle
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-08-10 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:39

Ongebroken bit :j Zeker weten!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:48

antje_vip schreef:
Volgens mij bestaan er geen paardvriendelijke bitten. Tis ook maar net hoe je er mee rijdt he ;)

Haha! :+

IMO is een dubbelgebroken trens het meest vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:50

Dubbelgebroken is niet zo vriendelijk volgens mij :n
Knijpt en duwt overal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:07

Valt reuze mee, een enkel gebroken is wat onvriendelijker. Hoe kom je er bij dat het knijpt en duwt?

Maar voor alle bitten geld, iedere paardenmond is anders, en iedere ruiterhand ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:02

enkel gebroken is niet per definitie onvriendelijker.
zoals je zelf zegt: ieder paard is anders

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:33

Nu zeggen jullie dus dat dubbelgebroken niet fijner is?
Het duizelt nu echt allemaal :+ haha ik ga maar is wat verschillende dingen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:36

Nogmaals: ik vind ongebroken het vriendelijkste :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:41

Ja, maar alleen met een heel stille hand, anders is het alleen maar schadelijk. Dat is met gebroken bustrensjes nog wat minder. Ongebroken vind ik persoonlijk sowieso niet ten alle tijden het vriendelijkst.

TS: Tja. Mensen en hun meningen.. :P Ik vind een dubbelgebroken trensje nog altijd het vriendelijkst. Zo staat hij ook bekend!! Het is maar net wat je zelf prettig vindt, of hoe je ergens over denkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:25

is onzin dat het zo bekend staat,het is gewoon erg persoonlijk,lang niet elk paard vind het fijn. er zijn zoveel bitten,zoveel paarden en zoveel ervaringen

TS: je leest nu zoveel ervaringen,laat je niet gek maken,wat een ander vind hoef jij niet te vinden. succes met uitproberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:34

Chaos schreef:
Ja, maar alleen met een heel stille hand, anders is het alleen maar schadelijk. Dat is met gebroken bustrensjes nog wat minder. Ongebroken vind ik persoonlijk sowieso niet ten alle tijden het vriendelijkst.

TS: Tja. Mensen en hun meningen.. :P Ik vind een dubbelgebroken trensje nog altijd het vriendelijkst. Zo staat hij ook bekend!! Het is maar net wat je zelf prettig vindt, of hoe je ergens over denkt.

Waarom vind je ongebroken niet vriendelijker?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:41

Snoevie schreef:
is onzin dat het zo bekend staat,het is gewoon erg persoonlijk,lang niet elk paard vind het fijn. er zijn zoveel bitten,zoveel paarden en zoveel ervaringen

TS: je leest nu zoveel ervaringen,laat je niet gek maken,wat een ander vind hoef jij niet te vinden. succes met uitproberen

Wat jij zegt is onzin. Ga maar eens aan de gem. paardensportinstructeur, ruiter of ruitersportzaak vragen. Een dubbelgebroken trensje zul je dan het meeste horen. Omdat een enkelgebroken trens in een punt getrokken kan worden die dan tegen het gehemelte aankomt. En met jonge paarden gebruik ik liever nog geen ongebroken bitje hoor. Het blijft een mening maar ga niet zeggen dat ik onzin praat.. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:01

nee hoor is niet onzin. jij zegt dat ik onzin praat,maar ik mag het niet van jou vinden?

lekker hypocriet!

maargoed,als jij gewoon aan je paard denkt,dan probeer je uit wat die fijn vind,en niet wat een ander zegt dat vriendelijker is of niet.

ik vond een ongebroken bit ook niks,maar het bleek dat mijn pony die erg fijn vond. dus dan luister ik naar mn paard

je kan niet per definitie zeggen wat vriendelijker is en wat niet. hang totaal van je paard af!
voor mijn pony is dubbelgebroken zeker niet vriendelijker.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:10

Snoevie schreef:
nee hoor is niet onzin. jij zegt dat ik onzin praat,maar ik mag het niet van jou vinden?

lekker hypocriet!

maargoed,als jij gewoon aan je paard denkt,dan probeer je uit wat die fijn vind,en niet wat een ander zegt dat vriendelijker is of niet.

ik vond een ongebroken bit ook niks,maar het bleek dat mijn pony die erg fijn vond. dus dan luister ik naar mn paard

je kan niet per definitie zeggen wat vriendelijker is en wat niet. hang totaal van je paard af!
voor mijn pony is dubbelgebroken zeker niet vriendelijker.

Jij mag wel zeggen dat hetgeen wat ik zeg onzin is. Maar feitelijk zeg ik hetzelfde als jou. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 04:58

nou dat is mooi dan ;)

ik vind het namelijk raar dat mensen zeggen dat een dubbelgebroken vriendelijker is of zo bekend staat.

aangezien ik ook paarden ken die er niet fijn op reageren,en imo is het dan toch echt niet zo vriendelijk.

nu gebruik ik zelf al een hele poos een ongebroken bit,maar ik ga met mijn pony een proef van het stamboek afleggen,en je mag daarbij geen ongebroken bit gebruiken,dus maar weer opzoek naar wat anders......

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 06:29

Ja maar dat jij paarden kent die er niet fijn op reageren maakt het bit toch niet tot een onvriendelijk bit, haha.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:11

zeg ik dat dan?nee toch?

alleen dat veel mensen het automatisch tot het vriendelijkste bit beoordelen terwijl dat dus niet altijd zo is