Storm schreef:Kijk, stuurbekrachtiging is ook helemaal niet persé nodig als je autorijdt, maaaar, het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker. Zo ook met stang en trens optuiging. Het is niet persé nodig, maar het gaat allemaal net even makkelijker, daardoor kun je je op andere punten concentreren en dat maakt je ook zekerder in de proef. Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is (en dus op de achterhand).
Er zullen best mensen zijn die met een normaal bitje rijden, maar ik reed op mijn niet-al-te-lichtvoetige paard in het ZI en II met S&T en geloof het of niet, ik was er heel trots op dat ik dat kon en mocht omdat ik als jong meisje nooit had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen.
Ik vind het jammer dat sommige mensen vinden dat je niet trots mag zijn dat je wel met een S&T kan en mag rijden. Tegenwoordig is alles maar bitloos, natural en weet ik veel wat, maar ik was zo blij als een hond met 9 staarten toen ik, inmiddels meer dan 10 jaar geleden, mijn eerste Z wedstrijd mét S&T reed.
Ik zocht op google naar een uitleg waarom er in de dressuurproeven met 2 bitten gereden wordt, en kwam toen ook op dit topic terecht.
Ik weet namelijk niet zo veel over het rijden met 2 bitten (vandaar dat ik het ook op zocht), maar mijn eerste idee was meteen dat ik het paardonvriendelijk vind. Nu lees ik jouw mening erover, en ik snap dat je het fijn vindt om ermee te rijden & dat je blij was dat je op zó'n niveau was dat je er mee mág rijden, maar toch ben ik niet overtuigd.
Want je zegt: "het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker" & "Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is". Mijn eerste gedachte was meteen 'Ja, duh, tuurlijk is het makkelijker rijden, want je oefent veel meer druk (en ongemak) op de mond van het paard uit. Dus om pijn te voorkomen moet het paard wel toegeven aan je hand'. Ik vind het echt een heel vreemd iets om een paard met 2 bitten te rijden. Een bit kan nog, maar wel met een lichte hand, maar 2 bitten?!
Kun je aan mij uitleggen waarom deze manier (met 2 bitten dus) in het voordeel kan werken voor het paard?
Het komt nu op mij over met dat het vooral voor jóu fijn is om te rijden, en dat je er blij mee bent, maar denk je ook eraan wat het paard, en wat díe ervan vindt?
(niet aanvallend bedoeld, maar ik snap gewoon echt het paardvriendelijke aan 2 bitten niet. Naar mijn idee gaat het welzijn van het dier áltijd voor alle andere aspecten van wat een ruiter graag wilt, dus ook het rijden van hogere dressuur.)