wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:53

Storm schreef:
Blowdiene, dan ook aan jou dezelfde vraag, wat is jouw ervaring? Met hoeveel paarden heb je in de Z gereden en wat versta jij onder de basis van het paardrijden :)

Snap je dat de basis van het paardrijden niet met sporen is en 2 bitten in de mond?
Misschien heeft Blowdiene niet in Z gereden (of wel), wat maakt het uit? Ja, je weet hoe het voelt om met S&T te rijden, maar ookal heb je niet Z gereden, je hebt er heus wel een beeld van.

Anoniem

Re: wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:56

Ik ben ook van mening dat je toch echt zonder S&T moet kunnen rijden, ongeacht je niveau. En dat je voor stang en trens kiest omdat je dat fijner vind, moet je dat vooral doen. Maar naar mijn mening zou het geen probleem moeten vormen om eens alleen op een trensje te rijden.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:57

Bente123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

Storm schreef:
Kijk, stuurbekrachtiging is ook helemaal niet persé nodig als je autorijdt, maaaar, het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker. Zo ook met stang en trens optuiging. Het is niet persé nodig, maar het gaat allemaal net even makkelijker, daardoor kun je je op andere punten concentreren en dat maakt je ook zekerder in de proef. Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is (en dus op de achterhand).

Er zullen best mensen zijn die met een normaal bitje rijden, maar ik reed op mijn niet-al-te-lichtvoetige paard in het ZI en II met S&T en geloof het of niet, ik was er heel trots op dat ik dat kon en mocht omdat ik als jong meisje nooit had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen.

Ik vind het jammer dat sommige mensen vinden dat je niet trots mag zijn dat je wel met een S&T kan en mag rijden. Tegenwoordig is alles maar bitloos, natural en weet ik veel wat, maar ik was zo blij als een hond met 9 staarten toen ik, inmiddels meer dan 10 jaar geleden, mijn eerste Z wedstrijd mét S&T reed.

Ik zocht op google naar een uitleg waarom er in de dressuurproeven met 2 bitten gereden wordt, en kwam toen ook op dit topic terecht.
Ik weet namelijk niet zo veel over het rijden met 2 bitten (vandaar dat ik het ook op zocht), maar mijn eerste idee was meteen dat ik het paardonvriendelijk vind. Nu lees ik jouw mening erover, en ik snap dat je het fijn vindt om ermee te rijden & dat je blij was dat je op zó'n niveau was dat je er mee mág rijden, maar toch ben ik niet overtuigd.
Want je zegt: "het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker" & "Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is". Mijn eerste gedachte was meteen 'Ja, duh, tuurlijk is het makkelijker rijden, want je oefent veel meer druk (en ongemak) op de mond van het paard uit. Dus om pijn te voorkomen moet het paard wel toegeven aan je hand'. Ik vind het echt een heel vreemd iets om een paard met 2 bitten te rijden. Een bit kan nog, maar wel met een lichte hand, maar 2 bitten?!
Kun je aan mij uitleggen waarom deze manier (met 2 bitten dus) in het voordeel kan werken voor het paard?
Het komt nu op mij over met dat het vooral voor jóu fijn is om te rijden, en dat je er blij mee bent, maar denk je ook eraan wat het paard, en wat díe ervan vindt?
(niet aanvallend bedoeld, maar ik snap gewoon echt het paardvriendelijke aan 2 bitten niet. Naar mijn idee gaat het welzijn van het dier áltijd voor alle andere aspecten van wat een ruiter graag wilt, dus ook het rijden van hogere dressuur.)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:52

boriskim schreef:
En misschien rijd ik wel 3 jaar op een manege, maar dat zegt niks van je rijervaring. ;)

sorry maar dit vind ik dus wel.
want als je op een manege rijd, weet je dus niet hoe het is om met een Z paard op wedstrijd te gaan.
ik heb eig. ook nog nooit gehoord van een manege die ponys heeft die meer kan dan een pasje wijken,
dus ja. ik vind dat het wel veel zegt over rijervaring.
en je zegt niet of je een verzorg pony hebt of wat dan ook.dus dat zal wel niet.

dus dat scheelt wel.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:55

Bente123 schreef:
Kun je aan mij uitleggen waarom deze manier (met 2 bitten dus) in het voordeel kan werken voor het paard?
Het komt nu op mij over met dat het vooral voor jóu fijn is om te rijden, en dat je er blij mee bent, maar denk je ook eraan wat het paard, en wat díe ervan vindt?
(niet aanvallend bedoeld, maar ik snap gewoon echt het paardvriendelijke aan 2 bitten niet. Naar mijn idee gaat het welzijn van het dier áltijd voor alle andere aspecten van wat een ruiter graag wilt, dus ook het rijden van hogere dressuur.)

wil je deze vraag dan ook stellen aan Edward gal en Anky van grunsven?
al die mensen die super hoog rijden,rijden daar mee.

en iemand gaat toch niet op hun af van, ja waarom rij jij met stang en trens? kan die er uit???
de mensen die hoger rijden,hebben er meer verstand van,en paarden wennen eraan.
jij kent toch ook aan een beugel(dat is gewoon een voorbeeld)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:04

xTweetyx schreef:
boriskim schreef:
En misschien rijd ik wel 3 jaar op een manege, maar dat zegt niks van je rijervaring. ;)

sorry maar dit vind ik dus wel.
want als je op een manege rijd, weet je dus niet hoe het is om met een Z paard op wedstrijd te gaan.
ik heb eig. ook nog nooit gehoord van een manege die ponys heeft die meer kan dan een pasje wijken,
dus ja. ik vind dat het wel veel zegt over rijervaring.
en je zegt niet of je een verzorg pony hebt of wat dan ook.dus dat zal wel niet.

dus dat scheelt wel.

Ik dacht ik zeg niks.. maar inderdaad, jij als manege ruiter hebt geen idee wat het is om op een Z paard te zitten, het paard (en jezelf) trainen, verbeteren en op wedstrijd uit te brengen..

Overigens vind ik 'de basis moet ook met 1 bit kunnen' een beetje een rare opmerking, S&T wordt namelijk veelal op niveau's gebruikt wat helemaal geen basis meer is. :+

Bente123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:05

Nies_ schreef:
Ik dacht ik zeg niks.. maar inderdaad, jij als manege ruiter hebt geen idee wat het is om op een Z paard te zitten, het paard (en jezelf) trainen, verbeteren en op wedstrijd uit te brengen..

Overigens vind ik 'de basis moet ook met 1 bit kunnen' een beetje een rare opmerking, S&T wordt namelijk veelal op niveau's gebruikt wat helemaal geen basis meer is. :+

Maar is het dan belangrijker om op hoog niveau dressuur te kunnen rijden dan dat het paard het goed heeft?
Ik snap dat er tijdens trainingen niet altijd met beide bitten gereden wordt, maar ik zie gewoon niet in waarom het zonodig moet.

xTweetyx schreef:

en iemand gaat toch niet op hun af van, ja waarom rij jij met stang en trens? kan die er uit???

Ik denk dat er vast mensen zijn die op ze af gaan, en ik ben ook echt oprecht benieuwd op welke manier een dubbel bit fijn kan zijn voor het paard. Wie weet is er echt een voordeel (bijv. dat je minder hulpen nodig hebt om het effect te krijgen (maar dat zou ik dan zien als in dat het harder op het paard in werkt)), maar weet ik die gewoon nog niet.
Als ik een kans had om het ze te vragen zou ik het doen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:12

volgens mij komt het gwn bij bijna niemand in zijn hoofd op om op anky of Edward af te lopen om te vragen waarom ze met stang en trens rijden.

ook denk ik dat een paard wel verschil voelt.
want met stang en trens in het gemakkelijk, en lichter in de hand.
dus met 1 bit, moet de ruiter veel sterker zijn om zoals al aantal posten hierboven, vanuit een middengalop terug te komen en dat soort dingen.
Met 1 bit moet die gene wat strenger zijn.
met stang en trens erbij zal het rustiger gaan omdat het meer invloed heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:14

boriskim schreef:
Storm schreef:
Blowdiene, dan ook aan jou dezelfde vraag, wat is jouw ervaring? Met hoeveel paarden heb je in de Z gereden en wat versta jij onder de basis van het paardrijden :)

Snap je dat de basis van het paardrijden niet met sporen is en 2 bitten in de mond?
Misschien heeft Blowdiene niet in Z gereden (of wel), wat maakt het uit? Ja, je weet hoe het voelt om met S&T te rijden, maar ookal heb je niet Z gereden, je hebt er heus wel een beeld van.

:+ Jea right.
Nee hoor. IMO kan niemand GOED oordelen als ze het zelf nooit hebben mogen ervaren.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:26

joycie17 schreef:
Misschien interessant om te weten wat nou precies de werking van de Stang (in duitsland kandare genoemd) is. Stuurbekrachtiging wil ik het toch echt niet noemen!

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... re-werking

En precies dat eerste gedeelte is waarom ik tegen 2 bitten in een mond ben! Waarom zoveel in een paardenmornd proppen als het al zo krap is?

xTweetyx schreef:
Bente123 schreef:

Graag zelfs! Als ik haar tegen kom ga ik het haar meteen vragen..
En geloof me het word die twee vast wel vaker gevraagd!

xTweetyx schreef:
volgens mij komt het gwn bij bijna niemand in zijn hoofd op om op anky of Edward af te lopen om te vragen waarom ze met stang en trens rijden.

ook denk ik dat een paard wel verschil voelt.
want met stang en trens in het gemakkelijk, en lichter in de hand.
dus met 1 bit, moet de ruiter veel sterker zijn om zoals al aantal posten hierboven, vanuit een middengalop terug te komen en dat soort dingen.
Met 1 bit moet die gene wat strenger zijn.
met stang en trens erbij zal het rustiger gaan omdat het meer invloed heeft.

En dat is omdat het paard niet anders kan.. Het is gewoon niet eerlijk tegenover het dier..

Chaos schreef:
boriskim schreef:

:+ Jea right.
Nee hoor. IMO kan niemand GOED oordelen als ze het zelf nooit hebben mogen ervaren.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens! Ik heb genoeg gezien om te weten dat paarden in rollkur trainen slecht is.. En ik heb genoeg gezien om te weten dat een paardenmond geen ruimte heeft voor een bit.. laat staan 2 bitten..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:30

Men laat zich een hoop voorschotelen tegenwoordig.. :)
Maar ieder zn ding natuurlijk.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:37

Chaos schreef:

of je kijkt gewoon naar de uitdrukking en uitstraling van een paard.. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:39

nou nou wat een discusie weer,ik rij ook met stang en trens.
Ik vind het een eer om ermee te mogen rijden en ,dat heb ik nog niet echt ergens gelezen het is ook naar de ruiter toe een verfijning...ik kan mijn paarden alle op trens rijden maar de hulp is dan wel groter [en dan vooral in de hogere oefeningen..pirouettes ed] dan met de stang en trens,alles kan dan zachter en kleiner. daar is in mijn ogen dan toch niet zoveel mis mee?
enne ik zie ze ook hoor de ruiters met de stang overdwars en blauwe tongen... :( die mogen wat mij betreft direct met een rode kaart naar huis. je moet ermee om kunnen gaan en ermee leren omgaan als je de boel misbruikt verdien je het niet. maar ik ben dus ook van mening dat al dat bitloos ook niet zo heel zachtjes is ,dat kan ook best stevig gebruikt worden..het doel heiligt niet de middelen aldus..zoals al vaket gezegd de optoming is zo sterk als de handen die het gebruiken :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:45

blowdiene schreef:
Chaos schreef:

Dat is lekker algemeen genomen. Dus nu is ieder paard dat op stang en trens gereden wordt ongelukkig? :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:53

Mijn paarden zijn zowel op st&tr als op trens prima te rijden.
Sommige paarden lopen fijner op st&tr omdat de druk dan beter verdeeld wordt over de lagen.
Vooral de lichtere paarden gaan dan net wat meer aanleuning nemen is mijn ervaring.
Maar ik denk niet dat dit topic er voor is om wederom een discussie aan te gaan over het rijden met bit(ten).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:12

Het belangrijkste verschil tussen de stang en de trens (en ik snap niet dat dit nog niet aangehaald is door mensen die de stuurbekrachtiging zo fijn weten te waarderen) is dat de stang een indirecte werking heeft en de trens een directe.

De trens werkt in op de mondhoeken (te prefereren) of op de lagen (wat simpelweg het stukje huid over het bot is in de mond en dus zeer gevoelig) en bij de hele ruwe ruiter tegen de tanden, verhemelte en op de tong maar dat laten we even buiten beschouwing.

De stang echter heeft een hefboomwerking, wanneer de stang aangehaald wordt, kantelt hij en komt er druk op de bakstukken die dus achter de oren druk geeft. Veel paarden vinden het een zéér duidelijk signaal en reageren er daarom zo goed op. De kinketting zorgt ervoor dat de stang niet té ver kan doorslaan, en maakt de optoming dus NIET scherper, maar net meer begrensd, mits hij goed afgesteld is. Een stangketting die los hangt, omdat het anders 'zielig' is, is dus net wreed! Een stang kan ook tongvrijheid voorzien zodat hij bij het kantelen de tong niet al te zeer platdrukt, want dat is eigelijk meer een onprettige bijwerking van de stang, het is de hefboom naar de nek die men voor ogen had!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:35

poes schreef:
Het belangrijkste verschil tussen de stang en de trens (en ik snap niet dat dit nog niet aangehaald is door mensen die de stuurbekrachtiging zo fijn weten te waarderen) is dat de stang een indirecte werking heeft en de trens een directe.

De trens werkt in op de mondhoeken (te prefereren) of op de lagen (wat simpelweg het stukje huid over het bot is in de mond en dus zeer gevoelig) en bij de hele ruwe ruiter tegen de tanden, verhemelte en op de tong maar dat laten we even buiten beschouwing.

De stang echter heeft een hefboomwerking, wanneer de stang aangehaald wordt, kantelt hij en komt er druk op de bakstukken die dus achter de oren druk geeft. Veel paarden vinden het een zéér duidelijk signaal en reageren er daarom zo goed op. De kinketting zorgt ervoor dat de stang niet té ver kan doorslaan, en maakt de optoming dus NIET scherper, maar net meer begrensd, mits hij goed afgesteld is. Een stangketting die los hangt, omdat het anders 'zielig' is, is dus net wreed! Een stang kan ook tongvrijheid voorzien zodat hij bij het kantelen de tong niet al te zeer platdrukt, want dat is eigelijk meer een onprettige bijwerking van de stang, het is de hefboom naar de nek die men voor ogen had!

Maar als je een paard meeneemt aan het halster en je geeft een rukje aan het touw, omdat hij niet mee wil lopen geeft dit toch ook druk achter de oren?
Is druk achter de oren niet voorwaarts ipv stoppen? Beetje verwarrend voor een paard..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:37

Chaos schreef:
blowdiene schreef:

Dat is lekker algemeen genomen. Dus nu is ieder paard dat op stang en trens gereden wordt ongelukkig? :+

Ik heb toch niet alle paarden gezien? :+
Als ik alles langs zou gaan ben ik jaren bezig :Y)

Maar het ligt er helemaal aan hoe de hand van de ruiter is.. En ik heb heel vaak gezien dat die nog steeds erg streng is bij deze twee bitten en dat is jammer..

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:38

Ik ehb er wel eens me moetne rijdne op een manege, ben er toen direct afgegaan, vindt dat echt niet kunnen, Ik rijdt dan zelf al 10 jaar, maar dan alsnog: Dat paard werdt gebruikt in BEGINNERSLESSEN! Ik vindt het totaal niet prettig rijden en het is heel onhandig. Ik vind tdat je het moet gebruiken als je er aan toe bent, niet in beginnerslessen. Absoluut niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:42

Blowdiene; Dat wou ik even horen. De optoming is zo sterk als de hand van de ruiter die hem bedient. Zo simpel is het.

Dus tuurlijk wordt de stang vaak te streng gebruikt, zeker in combinatie met een trens komt het veel voor. Maar om nou te gaan zeggen dat ieder paard dat je tot nog toe hebt gezien met S&T ongelukkig was..

Volgens mij lieg je dan net zo hard tegen jezelf als tegen Bokt. :+ Of je hebt op de meest verschrikkelijke wedstrijden gekeken, maar dan nog zitten er altijd goeden tussen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:43

Arwenride schreef:
Ik ehb er wel eens me moetne rijdne op een manege, ben er toen direct afgegaan, vindt dat echt niet kunnen, Ik rijdt dan zelf al 10 jaar, maar dan alsnog: Dat paard werdt gebruikt in BEGINNERSLESSEN! Ik vindt het totaal niet prettig rijden en het is heel onhandig. Ik vind tdat je het moet gebruiken als je er aan toe bent, niet in beginnerslessen. Absoluut niet.

Met stang en trens op een manegepaard? Ach, arm beestje. Als hij nou bijgetraind werd door een ervaren ruiter die hem op niveau had lopen okee, maar zoals ik het begrijp is dat nu niet aan de orde.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:45

Chaos schreef:
Blowdiene; Dat wou ik even horen. De optoming is zo sterk als de hand van de ruiter die hem bedient. Zo simpel is het.

Dus tuurlijk wordt de stang vaak te streng gebruikt, zeker in combinatie met een trens komt het veel voor. Maar om nou te gaan zeggen dat ieder paard dat je tot nog toe hebt gezien met S&T ongelukkig was..

Volgens mij lieg je dan net zo hard tegen jezelf als tegen Bokt. :+ Of je hebt op de meest verschrikkelijke wedstrijden gekeken, maar dan nog zitten er altijd goeden tussen.

volgens mij heb ik nooit gezegt ALLE paarden, maarjah lezen blijft moeilijk ;)
Ik zei namelijk vaak :+

Dat eerste ben ik zeker met je eens.. en jammer genoeg word het vaak verkeerd geleerd op manege's (zo ook mijne, maarjah ik ben eigenwijs en heb boogjes in mijn teugels :+ )

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:50

Chaos schreef:
Arwenride schreef:

Met stang en trens op een manegepaard? Ach, arm beestje. Als hij nou bijgetraind werd door een ervaren ruiter die hem op niveau had lopen okee, maar zoals ik het begrijp is dat nu niet aan de orde.

Ja inderdaad. De hele les heb ik gediscuseerd met de lesgever daar, maar die deed er niets aan, en toen ben ik weggegaan en niet meer teruggekomen. Als zij de mond van dat dier kapot wil hebben, dan hoef ik neit te zien hoe dat gaat! op een MANEGEPAARD! T mens was helemaal gek geworden. ;(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:55

blowdiene schreef:
Chaos schreef:

volgens mij heb ik nooit gezegt ALLE paarden, maarjah lezen blijft moeilijk ;)
Ik zei namelijk vaak :+

Dat eerste ben ik zeker met je eens.. en jammer genoeg word het vaak verkeerd geleerd op manege's (zo ook mijne, maarjah ik ben eigenwijs en heb boogjes in mijn teugels :+ )

Je zei ook niet vaak. Je zei kijk maar eens naar hun uitstraling. Dat is dus algemeen.
Ik snap de opmerking over boogjes in de teugel niet. De stangteugel? Dan toppie.
Maar met gewoon rijden op een normaal trensje en teugeltje is het voor je paard echt niet prettiger om een los teugeltje te hebben. Evenmin is het prettig om een los/vast verbinding of een contstante zware verbinding te hebben. De middenweg is ideaal. Een lichte contstante verende verbinding met de mond.