Zadelbontje, ik twijfel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lost een zadelbontje mijn probleem op?

Ja
1 (1%)
Nee
57 (98%)

Totaal aantal stemmen: 58

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:46

Een nieuw zadel moet altijd nagevuld worden na ongeveer 40 rijuren. Dus degene waar je het zadel hebt gekocht terug laten komen en niet zelf gaan oplossen. Normaal gesproken hoort dit bij het nieuw zadel bij en zou het dus niet mogen kosten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:00

Yunomi schreef:
Iedereen zegt van wel, toen ik zelf keek twijfelde ik. Toen heb ik de beugelriemen omgewisseld maar had ik nog steeds het gevoel dat de linkerkant langer was.

Maar een gaatje korter, merk ik toch echt weer een extreem verschil.

Herkenbaar! :j

Ik had hetzelfde probleem. Voor mijn gevoel hing mijn linkerbeugel lager dan mijn rechter. Echter, volgens omstaanders, waren ze mooi gelijk. Ik heb ook een paar keren de beugelriemen (die feitelijk niet kunnen uitrekken door de nylon die binnenin zit) van kant gewisseld maar dat maakte allemaal geen verschil.
Sinds kort ga ik naar de kinesist. Ik ben 2 jaar geleden van paard gevallen en blijkbaar heb ik toen mijn bekken uit elkaar getrokken. Bekken is weer netjes in elkaar gezet en raad eens wat? Beugels zijn weer gelijk! :)

Champie_Me

Re: Zadelbontje, ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:38

even offtopic hoor maar vraag me toch wel af wie die ene JA heeft gestemd op de poll :P

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 02:41

Kan aan verschillende dingen liggen, oa:
- je zadel kan scheef zijn (waar je niet vanuit gaat bij een nieuw zadel, maar kan wel!)
- je paard is scheef (kan bv. een lagere schouder hebben, of ongelijk bespierd zijn), waardoor het zadel niet recht ligt.
- je bent zelf scheef en zit je daarom ongelijk omdat je bv. inknikt in je heup
- je hebt een miniem verschil in beenlengte, hier hoef je normaliter geen last van te hebben maar je voelt het wel wanneer je beugelriemen even lang zijn.

Een bontje tussen je zadel en zadeldek zorgt er enkel voor dat er extra vulling tussen jou en je paard komt, die ook nog eens de ruimte in de kamer van je zadel kleiner maakt. Ook ligt vaak de ruggegraat door een bontje niet vrij.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 06:13

Ik las dat je een kieffer hebt.

Heb het zelfde probleem gehad, en mijn boom bleek scheef te zijn.
Kun je makkelijk zien door het zadel bijv. recht op een bok te leggen en dan van achter de lepel naar voor kijken de boom, de boom moet in het midden zijn van het middel van de lepel.

Als dit niet het geval is zou ik kijken of je zelf recht zit, misschien ga je onbewust was meer op 1 kant zitten, en anders of je paard nog recht is.

Een bontje lost geen probleem op!

Yunomi

Re: Zadelbontje, ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:55

Oké, nu heb ik iets heel apart opgemerkt.
Ik heb een tijdje met een andere sinel gereden (Wintec Elastic) in plaats van mijn Knight Rider van leer. Geen probleem meer gehad met het 'scheve' gevoel, nu had ik gister les en weer mijn eigen singel gebruikt. En daar was het probleem weer ...

Ik vind dit vreemd, maar een andere singel is dus misschien mijn oplossing.

sary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:25

Ik ken je probleem; voor mijn gevoel lijkt m'n rechter stijgbeugel ook korter, maar als ik de stijgbeugels naast elkaar leg zijn ze gelijk. Het zadel is op maat gemaakt voor m'n paardje en ligt recht op zijn rug.
Mijn oplossing: zitlessen! Ik heb nu enkele zitlessen gehad en het gevoel is bijna helemaal weg. Ik was dus zelf het probleem :o
Een bontje lijkt me iig niet de oplossing, want deze is aan beide kanten even dik en een goed passend zadel heeft geen bontje nodig.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:29

Als je zeker weet dat bij je paard alles goed ligt en past, beugelriemen even lang zijn en alles recht ligt. Dan zou ik jezelf even na laten kijken door een goede chiropracticor. Daarna een aantal zitlessen nemen en kijken of het dan beter is.

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:42

waar heb ja dat dana gelezen dat zadelbontjes niet zo goed zijn?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:32

Bontje maakt een zadel slechter passend, altijd, je hele kamer wordt opgevuld en het zadel wordt veel smaller. Laat een andere zadelmaker komen en laat die het ook eens nakijken, wat een zadelmaker zegt klopt vaak, maar niet iedere zadelmaker doet zijn vak perfect. Controleer ook je beugels nog eens, zijn ze echt precies even lang, want anders gaat jij of je paard vanzelf scheef worden.

Hanneke_Inka, dat lees je op veel plekken, omdat het zo is, ook als jij met een bontje bij de zadelmaker aankomt heb je dikke kans dat deze er meteen onderuit gehaald word. Een bontje moet zacht zijn voor het paard, maar geloof je dat hij dat echt nog voelt met een dekje ertussen en strak aangespannen?