Overgang naar bitloos, moeite van proberen waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Overgang naar bitloos, moeite van proberen waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:49

Nee hoor, gewoon doen, is geen probleem. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:06

Ook als het vlak na elkaar is? Ik kan me voorstellen dat het paard het verwarrend vindt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:34

Als je het niet probeert, dan weet je het niet. ;)

Ik zie er geen problemen in. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:58

Century5 schreef:
Ook als het vlak na elkaar is? Ik kan me voorstellen dat het paard het verwarrend vindt.

Wat bedoel je precies met "vlak na elkaar"?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 16:02

Ik rij op het moment alleen, maar straks weer samen met iemand. We gaan dan ook samen naar het paard en rijden na elkaar. Als zij nu persé met bit wil rijden en ik niet, kan dat dan wel?

Ik heb overigens zonet bitloos met het paard gereden. Ik heb zijn gewone hoofdstel wat verandert (bit en bakstukken eraf) en aan de neusriem de teugels vastgemaakt (soort van sidepull). Paard vond het wat raar (hij wilde de bak niet in, hij zal wel denken: klopt iets niet?). Het ging ook niet echt lekker, soms hoefde ik mijn hand maar weinig opzij te doen en dan liep hij meteen de goede kant op, en soms moest ik echt trekken. Ik had niet het idee dat hij er lekker op reageerde en het fijn vond. Nog een keer proberen of duidelijk dat het niet werkt?
Op een bepaald moment was hij ook heel schrikkerig, en wilde een bepaalde kant van de bak niet door (doet hij af en toe wel eens, echt geen idee waarom). Later aan halster geprobeerd en hij vond het daar heel eng. Echt geen idee wat hij zag, er was niets veranderd en we waren al vaker die hoek doorgegaan... Ik had toen met deze optoming helemaal geen controle, hij wilde niet de hoek door. Met bit weet ik niet zeker of het me wel gelukt was, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ik dan dichterbij de hoek was gekomen dan nu.
Binnenkort wil ik een touwhalster kopen en dat eens proberen. Hebben jullie nog tips? Sidepull is het dus niet echt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:22

Bij mij heeft het ook een paar keer geduurd voor ik 100 procent controle had hoor.
Zo vond madam de eerste paar keer leuk om met slangenvoltes links te gaan in plaats van rechts.
Iets wat ze met bit niet doet. Na een paar keer stilzetten tegen het hek was het duidelijk en heeft ze het niet meer gedaan.

Bovendien werkt een sidepull bij haar totaal niet, het kan ook zijn dat hij het niet zijn optoming is.
Ik heb een kaakgekruist hoofdstel van barefoot, die bevalt uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:33

Je quotes knippen en plakken was me iets te veel werk :o , dus ik doe jouw stukjes even vetgedrukt en daar reageer ik dan op. ;)

Ik rij op het moment alleen, maar straks weer samen met iemand. We gaan dan ook samen naar het paard en rijden na elkaar. Als zij nu persé met bit wil rijden en ik niet, kan dat dan wel?
Op zich kan dat wel. Het is alleen jammer voor het paard dat hij bij die andere persoon toch weer een bit in krijgt.
Maar als jij laat zien dat het paard het beter doet en fijner vindt zonder bit, dan gaat die andere persoon wellicht ook over op bitloos.
Je kunt beter het goede voorbeeld geven, waarbij je kans hebt dat dat gevolgd wordt, dan bij voorbaat al afhaken, met de zekerheid dat bitloos er helemaal niet van gaat komen.

Ik heb overigens zonet bitloos met het paard gereden. Ik heb zijn gewone hoofdstel wat verandert (bit en bakstukken eraf) en aan de neusriem de teugels vastgemaakt (soort van sidepull). Paard vond het wat raar (hij wilde de bak niet in, hij zal wel denken: klopt iets niet?). Het ging ook niet echt lekker, soms hoefde ik mijn hand maar weinig opzij te doen en dan liep hij meteen de goede kant op, en soms moest ik echt trekken. Ik had niet het idee dat hij er lekker op reageerde en het fijn vond. Nog een keer proberen of duidelijk dat het niet werkt?
Twee dingen.
Allereerst weet ik niet of dit hoofdstel dat je nu zelf geknutseld hebt, wel goed in elkaar zit, goed ligt, goed werkt en goed gebruikt wordt. Daarvoor zou ik het eerst moeten bekijken. Heb je een foto (mèt paard)?
Tweede belangrijke is dat je moet leren rijden met je zit, vanuit je centrum. Daar "stuur" je mee. Als je alleen een hand opzij doet, geeft je lichaam en je focus misschien wel een heel ander (en dus tegenstrijdig) signaal, wat voor het paard verwarring en onduidelijkheid en wellicht ook irritatie schept.
Als je met bit rijdt, kan het heel goed zijn dat het paard reageert op de pijnprikkel in z'n mond en dus maar braaf naar links of rechts gaat. Zonder bit komt het dus echt op jou als ruiter aan; pijn doen lukt niet meer. Je moet nu echt met je zit gaan rijden.

Op een bepaald moment was hij ook heel schrikkerig, en wilde een bepaalde kant van de bak niet door (doet hij af en toe wel eens, echt geen idee waarom). Later aan halster geprobeerd en hij vond het daar heel eng. Echt geen idee wat hij zag, er was niets veranderd en we waren al vaker die hoek doorgegaan... Ik had toen met deze optoming helemaal geen controle, hij wilde niet de hoek door. Met bit weet ik niet zeker of het me wel gelukt was, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ik dan dichterbij de hoek was gekomen dan nu.
Het zou goed zijn als je dat "controle" gaat loslaten. Je moet geen controle over je paard willen. Het gaat om communicatie en samenwerking.
Je kunt dit voorval ook anders zien en benaderen, bijv. zo: Oké paard, je vindt het eng daar, al weet ik niet waarom, maar jij vindt het eng en dat mag. Prima. De hoek is niet belangrijk, daar hoef je dan ook niet met alle geweld naartoe. We gaan wat anders doen. Eens kijken wat wèl lukt vandaag.

Binnenkort wil ik een touwhalster kopen en dat eens proberen. Hebben jullie nog tips? Sidepull is het dus niet echt.
Een sidepull werkt bij vrijwel alle paarden. Immers, een stalhalster kennen ze ook. Ik twijfel dus erg aan het hoofdstel waar je nu mee gereden hebt èn aan jouw manier van rijden (bedoel ik niet rot hoor ;) ).
Een touwhalster zul je denk ik ook niet mee uit de voeten kunnen. Daar moet je ècht mee met je zit en focus rijden, omdat het touwhalster niet geschikt is voor continue teugeldruk en ander teugelwerk (zoals het sturen en remmen met voornamelijk de teugels).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 16:59

Op zich kan dat wel. Het is alleen jammer voor het paard dat hij bij die andere persoon toch weer een bit in krijgt.
Maar als jij laat zien dat het paard het beter doet en fijner vindt zonder bit, dan gaat die andere persoon wellicht ook over op bitloos.
Je kunt beter het goede voorbeeld geven, waarbij je kans hebt dat dat gevolgd wordt, dan bij voorbaat al afhaken, met de zekerheid dat bitloos er helemaal niet van gaat komen.

Ik weet niet wat ze wil, misschien vindt ze bitloos ook prima hoor! Ik vroeg me alleen af of het mogelijk zou zijn.

Twee dingen.
Allereerst weet ik niet of dit hoofdstel dat je nu zelf geknutseld hebt, wel goed in elkaar zit, goed ligt, goed werkt en goed gebruikt wordt. Daarvoor zou ik het eerst moeten bekijken. Heb je een foto (mèt paard)?
Tweede belangrijke is dat je moet leren rijden met je zit, vanuit je centrum. Daar "stuur" je mee. Als je alleen een hand opzij doet, geeft je lichaam en je focus misschien wel een heel ander (en dus tegenstrijdig) signaal, wat voor het paard verwarring en onduidelijkheid en wellicht ook irritatie schept.
Als je met bit rijdt, kan het heel goed zijn dat het paard reageert op de pijnprikkel in z'n mond en dus maar braaf naar links of rechts gaat. Zonder bit komt het dus echt op jou als ruiter aan; pijn doen lukt niet meer. Je moet nu echt met je zit gaan rijden.

Het hoofdstel lag niet super zo, dat klopt. Dus het kan zijn dat het voor het paard zo ook niet helemaal duidelijk was. Het is een 'gewoon' hoofdstel waarvan ik de bakstukken, bit en sperriem af had gehaald. Aan zijn neusriem had ik de teugels gemaakt. Deze zaten echter wel redelijk strak omdat de neusriem erg breed en dik is.
Het paard is wat meer met teugel dan met zit gereden, en zelf vind ik dat ook nog wel moeilijk. Zo lang rijd ik ook nog niet.

Het zou goed zijn als je dat "controle" gaat loslaten. Je moet geen controle over je paard willen. Het gaat om communicatie en samenwerking.
Je kunt dit voorval ook anders zien en benaderen, bijv. zo: Oké paard, je vindt het eng daar, al weet ik niet waarom, maar jij vindt het eng en dat mag. Prima. De hoek is niet belangrijk, daar hoef je dan ook niet met alle geweld naartoe. We gaan wat anders doen. Eens kijken wat wèl lukt vandaag.

Ik wil graag met hem communiceren en samenwerken, maar ik weet niet of ik het met je eens ben dat hij de hoek dan maar niet door hoeft. Hoe leert hij dan dat het niet eng is? Overigens wilde hij daarna in het andere deel van de bak ook niet meer luisteren, er was ineens geen land meer mee te bezeilen. Hoefslag volgen was praktisch onmogelijk.

Een sidepull werkt bij vrijwel alle paarden. Immers, een stalhalster kennen ze ook. Ik twijfel dus erg aan het hoofdstel waar je nu mee gereden hebt èn aan jouw manier van rijden (bedoel ik niet rot hoor ;) ). Een touwhalster zul je denk ik ook niet mee uit de voeten kunnen. Daar moet je ècht mee met je zit en focus rijden, omdat het touwhalster niet geschikt is voor continue teugeldruk en ander teugelwerk (zoals het sturen en remmen met voornamelijk de teugels).
Is natuurlijk wel een goede oefening. Hoe kan ik dit beter leren? Ik had vandaag ook geen continue teugeldruk overigens.