Scherper bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:56

Mister01 schreef:
dat je de reden niet wil vertellen is erg lastig om je proberen te helpen.

maar met wat voor bitje rij je nu???
ik heb zelf na een enkel gebroken bit een stang bit gebruikt voor op buitenrit met mijn vorige paard.
en een stang bit is NIET scherper als een enkel gebroken bit, het werkt alleen anders op de tong.
je moet de verschillende bitten eens op je onder arm leggen en dan aan de ringen trekken, dan voel je zelf wat er in de paarden mond gebeurt als jij aan de teugels trekt.

Heb je het over een stang(hefboomwerking) of een ongebroken bit daar zit verschil in. Een stang opzich is wel scherper aangezien het ook druk legt achter de oren en niet alleen in de mond werkt. Wil niet zeggen dat het slecht is als je er goed mee rijdt.

Miss_Arie

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:08

ohh sorry, ja een ongebroken bit (helemaal vergeten dat ze er ook met hefboom zijn!!! hihi)

een ongebroken bitje werkt niet achter de oren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:14

Mister01 schreef:
ohh sorry, ja een ongebroken bit (helemaal vergeten dat ze er ook met hefboom zijn!!! hihi)

een ongebroken bitje werkt niet achter de oren.

Nee klopt, dacht al dat je die bedoelde maar wordt wel vaker verward met elkaar.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:17

Een enkel gebroken bit is het scherpste mondvriendelijk bit.
Jammer dat je de reden er niet bij wilt zetten, helpt inderdaad beter met adviseren.
Rent hij door je heen? wilt hij niet nageven? is hij te sterk?
Dat zijn allemaal dingen waardoor je je keus van een bit makkelijker kan maken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:21

Ja zeg, wat is dit nou voor onzinnig iets? Waarom zou je in vredesnaam niet kunnen vertellen wat het probleem is? Begin dan meteen een beetje te twijfelen aan het waarheidsgehalte van zo'n verhaal...

'Scherpere bitten' zijn voor geen enkel probleem een oplossing eigenlijk. Stond vandaag bij een grote paardensportzaak en verbaasde me over de enorme variëteit aan bitten met de gekste constructies. Wie verzint dat allemaal, dat je dat in de mond van je paard moet hangen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:20

Het gevaar met scherpere bitten is ook dat je paard er volledig tegen in zal gaan vanwege de pijn.
Het ligt eraan wat voor een type paard je hebt.
Een paard ken 3 reacties op pijn, angst: Fight, flight and freeze. En je wilt niet dat je paard straks omhooggaat vanwege het scherpe bit of er vandoor gaat.

Probeer anders eens een robat bit. Het bit roteert en zorgt ervoor dat links en rechts onafhankelijk van elkaar inwerken. Het is een pinchless bit, dus vriendelijk maar je aanwijzingen komen duidelijker door en het bit ligt hierdoor stiller in de mond. Kan veel schelen. Mijn paard hangt op ander bitten (zelfs op een sprenger met het speciale tussenstuk). Met een ongebroken bit (zoals ergens hierboven is geadviseerd) is sturen een stuk moeilijker.

Eerlijk gezegd vind ik iemand die een 14 jarig adviseert met een scheermes (vlinderbit) te gaan rijden een grote idioot. Sorry hiervoor maar zo'n persoon verdient een schop onder zijn kont _-:(

Het vlinder bit: (martelwerktuig)
Afbeelding

Misschien moet je maar eens onderstaande site bekijken. Hier wordt de werking van bitten duidelijk uitgelegd.
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:31

Jammer dat je de reden niet neer zet, nu gaat we speculeren en baseren daar misschien wel een mening op die veel harder is dan de situatie vraagt. In principe kunnen we je namelijk niet echt helpen als we niet weten wat het probleem is. Een ander bit is (in mijn ogen) symptoom bestrijding. Voor zowel jou (en het vertrouwen in je paardje) als je paardje zou het goed zijn als jullie elkaar wat beter zouden begrijpen.

Wel super goed dat je op zoek bent naar oplossingen! veel succes en misschien is het toch handig om er over na te denken, de situatie compleet te schetsen dan kunnen we wat voor je betekenen!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:46

Ik denk dat we scherper niet moeten verwarren met een andere werking.
Extremen daar gelaten, ligt het feit of een bit scherper is vaak volledig aan het paard.
Een dikker bit word altijd als vriendlijker beschouwd, maar als je paard te weinig ruimte in zijn mond heeft gaat dit bijvoorbeeld niet op.

Ts, als ik je reacties zo lees is het misschien wel verastandig er voorlopig niet op te gaan zitten.
Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen, wandelen, longeren, grondwerk, lekker poetsen etc. Misschien is het wel een idee om gewoon is van begin af aan opnieuw te beginnen met je paard. Zo bouw je een relatie op en krijgen jullie een bepaalde verstandhouding die je onder het zadel ook erg zou kunnen helpen.
Door je paard pijn te doen (en dat doe je echt door hem helemaal vast te knopen met straffe bitten, zoals je adviseur dat beschrijft) bevestig je hem alleen maar dat hij bang voor je moet zijn, het niet fijn is als je er bent, als hij met je moet werken. En het tegenovergestelde is wat je wil bereiken volgens mij.
Op internet kan je heel veel vinden over grondwerk. Over hoe balangrijk lichaamstaal is, hoe je paard bepaalde dingen interpreteerd waar we als mensen vaak niet bij stil staan, etc.

Een dierenarts er bij is natuurlijk nooit een slecht idee. Als het zadel inderdaad slecht pastte is een rugprobleem niet ondenkbaar. Ook vergeten veel mensen dat een tandarts ook bij een paard nodig is. Niet voor gaatje, maar wel voor het feit dat de kiezen zijn hele leven groeien, maar soms niet recht afslijten. Dan groeien ze aan de zijkant door en krijg je scherpe punten die de wang en tong kapot maken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Bokt brandt vaak af, maar zoals eerder gezegd zijn er ook mensen met goede adviezen die je echt willen helpen.
Als je meer wilt weten, of vertellen, mag je me eventueel pben :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:53

Isegrim schreef:
Ja zeg, wat is dit nou voor onzinnig iets? Waarom zou je in vredesnaam niet kunnen vertellen wat het probleem is? Begin dan meteen een beetje te twijfelen aan het waarheidsgehalte van zo'n verhaal...

'Scherpere bitten' zijn voor geen enkel probleem een oplossing eigenlijk. Stond vandaag bij een grote paardensportzaak en verbaasde me over de enorme variëteit aan bitten met de gekste constructies. Wie verzint dat allemaal, dat je dat in de mond van je paard moet hangen?

Mee eens. Jij hebt blijkbaar een probleem en je wilt daar advies voor. Dan zal je toch moeten vertellen wat er aan de hand is. Wordt een beetje lastig anders en je kunt nou niet echt verwachten dat mensen op basis van halve info een advies gaan geven (wat dan later misschien niet blijkt te kloppen, omdat je niet alles verteld hebt).

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:56

Nog tips?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:00

Ik kan geen tips geven als ik t probleem niet weet.

Hang dr lekker wat scherps in en trek m in de krul, dan komt t altijd goed :n
Sorry voor t sarcasme maar wat wil je horen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:26

zonder probleem kunnen we je niet helpen ts sorry.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:34

Schangah schreef:
Het vlinder bit: (martelwerktuig)
Afbeelding

ik denk niet dat deze bedoelt wordt.
maar de vlinder stang, en dus hefboomwerking.

Afbeelding
Deze dus

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:08

Ja maar een pelhalm is zo: Afbeelding

ze kan niet die vlinderstang en de pelhalm er in hangen %)
Ik weet niet of er nog andere pelhalm bitten zijn?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:03

gadsie die bitten ziet er niet fijn uit ;( me paard zou me al aan zien komen, denk dat ie de hoek in duikt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:10

TS: vertel nou gewoon je probleem, dat maakt het allemaal een héél stuk makkelijker. Voor jezelf en voor ons..
Al schieten we je virtueel gezien af (gaat toch niet gebeuren) dan kun je je altijd nog bedenken 'het is maar internet'
Ik zie dus het hele gedoe om dat je je probleem niet wilt vertellen niet in? :?

Als je naar de huisarts gaat voor advies vertel je toch ook wat er aan de hand is??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:28

Ik vraag me af wat voor persoon die 'adviseur' is. Hoe ziet die een scherper bit dan voor zich, stel, ts gaat het met een pelham proberen, ze heeft duidelijk geen kennis en ervaring genoeg om met zo'n bit te rijden.
TS, ik vind het knap van je dat je toch naar je gevoel wilt luisteren en niet direct doet wat die 'adviseur' zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:33

Waarom willen sommigen de reden eigenlijk weten?
Voor mij doet dat er namelijk helemaal niet toe.
Een scherper bit is nóoit een oplossing, voor geen enkel probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:42

Vind ik ook. Maar aangezien TS nog maar 14 is en haar ouders alles klakkeloos aannemen van die zgn. adviseur wil men hier misschien een zo goed mogelijk advies geven om de problemen te helpen oplossen?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:59

Ik bedoel wel het vlinderbitje, die kleine die je aan een normaal bitje vastklikt, niet die vlinderstang, dat vind tik echt niet normaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:12

wat wil je nu eigenlijk horen TS? Je moet dat bit nemen? Volgens mij zul je dit nl. niet te horen krijgen in dit topic.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:31

zo snap niemand je en kunnen we je ook niet helpen, ja misschien door een ding te zeggen gebruik deze bitten aub niet! Maarja, verder weten wij het zo natuurlijk ook niet!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:07

Arwenride schreef:
Nog tips?

Ja. Vergeet dat hele verhaal over 'scherper bit' en probeer het eens zonder bit. Met alleen een halster, bijvoorbeeld.
Als het dan een beetje lukt, meld je je nog maar eens!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:08

zou ook zeggen probeer het eens bitloos :)
Kan ook een heeeeeel verschil maken .
Succes.
Paarden kunnen ook vervelend doen door het bit , als je er dan nog meer en of scherpere bitten in gaat hangen , kan het paard nog wel veeeeeeeel vervelender gaan doen ..

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:20

joehoe ts waar ben je?????????????????