Zadel past maar toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:38

Schuivende zadels komen toch vaak door niet goed passen, mijn advies is toch isabel van Superhorse te laten komen. Zij heeft veel ervaring met het oplossen van problemen.

felicity

Re: Zadel past maar toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 05:53

Vanmiddag komt er iemand kijken. Mocht toch echt aan het zadel liggen. Laat ik een goede zadelmaker komen die het zadel weer passend kan maken.
Het zadel heeft in het begin goed gelegen. Maar ze is nu ook wat veranderd in der buikomvang.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 06:24

Heel vervelend en komt idd door de dikke buik.
Bij mij hielp een banaansingel helemaal niet dus het is handiger wanneer je deze eerst kunt lenen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:22

Vandaag hebben er twee mensen naar mijn zadel gekeken.
Waaronder een wow dealer. En zij is tot de conclusie gekomen dat het balanspunt iets te ver naar achteren ligt. Dus of het zadel moet achter opgevuld worden of er moet voor wat vulling uit om het balanspunt weer goed te krijgen. Er kan geen vulling achter meer bij. Dan krijg je van die knoerdharde vullig niet lekker voor paardlief. Dus van voor moet er dan wat uit.
Maar dat kan zei zelf iet doen aangezien ze alleen met lucht werkt. Maar heeft mij wel iemand aangeraden (een engelsman). Weet alleen niet meer hoe heette. Hij komt dinsdag of donderdag op stal.
Het volgende probleem was dat als ik het zadel mooi achter de schouder zou leggen. De singel dus niet op de plek komt te liggen waar hij oorspronkelijk hoord te liggen. En dat een banaanvormige singel dan wel aan te raden is.

Ik hoop dat ik het allemaal goed uitgelegd heb. Anders hoor ik het wel;-)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:28

Zolang ze er maar opletten dat het zadel niet teveel gaat zakken als er aan de voorkant vulling uitgehaald wordt ;) Hoop dat het snel gedaan kan worden zodat je weer lekker kan rijden :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:30

Dan ligt ie inderdaad weer op de schoft. Dat willen we ook niet.
Ik hoop dat er nog wat aan te verbouwen valt. Anders ruil ik hem echt in voor een zadel wat echt goed ligt. En waar het singelsysteem ook wat anders van is.
Dus we wachten nu de zadelmaker maar af. Tis alleen jammer dat ik niet onthouden heb hoe die man heette. Ik weet alleen nog dat hij diverse opleidingen gedaan heeft en een engelsman is. En dat hij een dinsdag of donderdag voor de paarden en zadels van de eigenaar van de stal komt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:50

ik heb ook geen idee wie dat is, zal vast een goede zijn! Een echt goed zadel vinden is het beste met een goede zadelpasser, scheeld heel wat werk ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:52

Bij ons op stal staat iemand die in WOW zadels doet. Vanmorgen dan ook met bewondering gekeken. Hoe zo'n zadel aangepast word aan het paard. Eerst in stilstand zonder ruiter dan met ruiter en dan tijdens het rijden. En dan zo makkelijk bij te vullen terwijl er iemand op zit. Maarja heb helaas geen 2700 euro voor een WOW.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:56

Ik ken die zadels verder niet (alleen van lezen hier op bokt ;)) maar klinkt idd ideaal als alles zo aangepast kan worden. Maar aan bijvoorbeel KN kan er ook veel aangepast worden en die kosten onder de 1000 euro... Ben zelf uitgekomen op een thorowgood, moest ook echt een ander zadel en leer was even niet op te hoesten. Ook daar kan vest veel aan aangepast worden maar als ik het geld heb komt er ook een leren zadel, ziet er toch wat netter uit ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:59

Ik ga er nu vanuit dat ze mijn huidige zadel kunnen aanpassen. Ik heb hem net 2 a 3 maanden. Vind ik een beetje erg zonde.
Mocht dit niet lukken. Denk ik er wel aan om deze te verkopen en te kijken of ik een leuke tweedehand WOW op de kop kan tikken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

Ik hoop het ook voor je! Wat voor zadel heb je nu? Misschien kunnen ze aan dit zadel ook wel de singelstoten veranderen, dat er een stoot onder de wrong door komt te lopen en die andere aan een soort van gordel. Dan trekt het zadel al een stuk minder naar voren..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn paard. De oplossingen die jou vandaag aangedragen zijn hielpen al een heel stuk. Alleen was dat nog niet voldoende. Uiteindelijk heeft een ambachtelijke zadelmaker de boom van mijn zadel iets verlengd waardoor het beter achter de schouder bleef liggen. Dat loste het probleem wel volledig op.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:05

Ik heb nu een Anky dressuurzadel.

@blue_sky Kan dat de boom verlengen. Nog nooit van gehoord. Hou je dan wel genoeg ruimte voor het bewegen van de schouder?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:15

geen idee of daar veel aan aangepast kan worden, ben benieuwd!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:01

Voor het flair systeem heb je geen Wow nodig. Flair kan in ieder zadel worden ingebouwd en kost rond de 500 euro. Er zijn ook zadelmerken waar je met een meer prijs flair kunt krijgen. Maar goed dit lost het niet goed liggen van een zadel op. Was de boommaat van je zadel wel goed?
Als een zadel niet willen liggen op je paard omdat de boomvorm of de boommaat niet goed is dan kan je sleutelen wat je wilt maar dit lost het probleem niet. Je moet heel erg gaan uitkijken dat je door het weghalen van vulling geen drukverhoging (puntdruk) krijgt op de spieren en wervels.

Ik neem aan dat met een boomverlengen de boompunten wordt bedoeld. Vraag me alleen af of dit te maken had met een paard met een hoge schoft en een zadel met te korte boompunten. Je wilt nl geen zadel met lange boompunten op een paard met weinig schoft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:07

De zadelmaker komt volgende week en die weet vast wel of het mogelijk is om er aan de voorkant vulling uit te halen.
Mocht dit niet mogelijk zijn ruil ik het zadel gewoon in.