Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Schangah schreef:Nee dat natuurlijk niet maar als de zadelmaker op een goed manier bijvult dan haalt hij de kussens er af en dan is het heel eenvouding om het stukje leer dat de kussens tegen de boom beschermd los te halen en je boom te controleren. Maar goed niet iedere zadelmaker doet dat omdat het tijdrovend is. Die vullen bij via de slots of snijden zelfs extra gaten in je zadel om snel en goedkoop (voor hun dan) te vullen.

germie schreef:Wintec heeft een losse voorboom. De rest moet nog steeds heel zijn. Het enige wat je aan een wintec kunt vervangen is ook de voorboom.
Sizzle schreef:Het percentage nieuwe zadels die opnieuw gevuld moet worden is niet zo hoog helaas.
Ik vul niet hard, maar waarom zou je je spierballen inzetten als het niet nodig is? Gewoon zacht houden en dan navullen als alles weer netjes in elkaar zit vind ik wel zo prettig, maar dat is misschien maar net zoals je het leert of zoals je het prettig vind. Ik ben bepaald geen rambo, dus kies ik liever voor de minder krachtige variant
Vul jij je zadels vervolgens helemaal niet af?
Als je een zadel helemaal nieuw gevuld hebt, geef je het dan gewoon mee aan de eigenaar of ga je ermee naar het paard en zet je de laatste hand aan de vulling aan de hand van hoe het aansluit met rijden? Hoe doe je het dan na enkele maanden als er weer nagevuld moet worden?
Ik ben maar 1.57m met een BMI van 17... een keertje blazen en ik lig ondersteboven. Maar een zadel toe rijgen is voor mij niet onmogelijk
Mijn eigen zadel bekijk ik voor het vullen, terwijl het op men paard ligt, om dan nadien te vullen waar nodig. Als ik bij klanten de kans krijg, doe ik het ook zo.
Sizzle schreef:hmmm, je bent wel erg resoluut in je uitspraken die niet helemaal kloppen.
Ja, als je de wol wilt vervangen haal je de kussens los, maar je zult daarna altijd moeten afvullen door de vulslots (die je inderdaad zal moeten insnijden bij sommige zadels) want een volledig gevuld kussen krijg je van zijn leven niet meer terug aan je zadel genaaid namelijk. Bovendien wil je het zadel specifiek op een paard afvullen en niet volgens jouw standaard model mag ik aannemen.
Ook het volledig vullen via de slots (dus leeg aannaaien) is een legitieme techniek, maar wel intensiever.
germie schreef:Alane, Anky is Riuz Diaz en Argentijns. Maar ook Massimo wordt in Argentinie gemaakt volgens m'n zadelmaker.

Schangah schreef:Nickas schreef:Maar wat is dan goede vulling, en hoe ziet het ideale binnenwerk er uit?
Kunsstofvulling is altijd minder veerkrachtig dan wol. Wol is dus beter. Daarnaast heb je flair en Clair. flair is beter omdat je dat kunt aanpassen en het niet hard wordt bij een tempratuur rond de 12 graden. Dat heb je wel met clair. Clair is eigenlijk geen echte luchtvulling.
Dan heb je memory foam (traagschuim). Dit vorm naar de rug van het paard. stilstaand heel erg mooi maar in beweging werkt het niet om dat traagschuim nooit de snelle bewegingen kan volgen.
Ik kan op dit moment nog geen foto vinden van een goede kwaliteitsboom van de onderkant.
Ik heb al een paar ideeën qua unieke luxe-halsters en hoofdstellen die ik wil aanbieden (met de hand gemaakt, mogelijkheid tot eigen inbreng van de klant,...) en wil me eigenlijk vooral daar op richten. Hier en daar eens een singelstoot vervangen en een zadel bijvullen wil ik wel doen, maar niet als hoofdtaak. Het moet wel leuk blijven natuurlijk
Op het eerste gezicht snij je je ermee in de vingers, maar zoiets betaalt zich later terug. Je bent namelijk eerlijk en dat wordt door mensen gewaardeerd.
) en eens het gebruikt gaat worden, zal het net zoals voordien nooit meer nagekeken worden qua vulling en of ze deze keer wel de zadelzeep zullen vinden betwijfel ik.
Hij vroeg ook nog of ik geen slechte dingen over hem wou zeggen.

dan kom ik toch liever sokken tegen