gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:01

Goed dat je de foto's geplaatst hebt, kan iedereen zich bewust zijn van wat een rommel er in een zadel kan zitten.
Maarrr... er bekruipt mij nu ook een rotgevoel. Tenzij je als klant er met je neus boven op staat als je zadel gemaakt wordt, weet je gewoon niet wat er in je zadel zit. Je koopt bij wijze van spreken een goed merk met een goede pasvorm, en dat zadel laat je niet eerst uit elkaar halen om te zeggen: bewijs maar dat het geen rotzooi is wat er in zit.

Ik heb sinds een maand een Kantaur gekocht, een Penelopa (Penelope??) Hoe staat dit merk bekend?
Is er geen kwaliteits/keuringssysteem voor zadels?

mltex

Re: gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:05

Hoe zit het dan met de gewone wintecs (zonder cair en flair0? die hebben natuurlijk die losse boom....hoe is zoiets dan te bezien? omdat de meeste zadels worden beoordeeld in eerste instantie op de boom

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:14

Wintec heeft een losse voorboom. De rest moet nog steeds heel zijn. Het enige wat je aan een wintec kunt vervangen is ook de voorboom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:42

Schangah schreef:
Nee dat natuurlijk niet maar als de zadelmaker op een goed manier bijvult dan haalt hij de kussens er af en dan is het heel eenvouding om het stukje leer dat de kussens tegen de boom beschermd los te halen en je boom te controleren. Maar goed niet iedere zadelmaker doet dat omdat het tijdrovend is. Die vullen bij via de slots of snijden zelfs extra gaten in je zadel om snel en goedkoop (voor hun dan) te vullen.

hmmm, je bent wel erg resoluut in je uitspraken die niet helemaal kloppen.
Ja, als je de wol wilt vervangen haal je de kussens los, maar je zult daarna altijd moeten afvullen door de vulslots (die je inderdaad zal moeten insnijden bij sommige zadels) want een volledig gevuld kussen krijg je van zijn leven niet meer terug aan je zadel genaaid namelijk. Bovendien wil je het zadel specifiek op een paard afvullen en niet volgens jouw standaard model mag ik aannemen.
Ook het volledig vullen via de slots (dus leeg aannaaien) is een legitieme techniek, maar wel intensiever.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:57

ja, als je ze rond vult als een knack-worst krijg je ze inderdaad niet meer onder je zitting... maar het is dan ook niet de bedoeling ze zo hard op te vullen. Helaas zie je dit wel veel gebeuren, waardoor je een schommelstoel op je paard krijgt. Ik vul ze volgens een 3-2-4 verhouding... nog nooit problemen gehad met het in elkaar steken. Soms wel eens een helpende hand moeten vragen om er wat extra kracht op te zetten, maar zeker niet altijd.
Bij mij geven alleen oude zadels problemen bij het in elkaar zetten, omdat het leer wat stugger is. Maar een nieuw zadel? beetje kracht op zetten en je rijgt de boel weer aan elkaar hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:03

Het percentage nieuwe zadels die opnieuw gevuld moet worden is niet zo hoog helaas.
Ik vul niet hard, maar waarom zou je je spierballen inzetten als het niet nodig is? Gewoon zacht houden en dan navullen als alles weer netjes in elkaar zit vind ik wel zo prettig, maar dat is misschien maar net zoals je het leert of zoals je het prettig vind. Ik ben bepaald geen rambo, dus kies ik liever voor de minder krachtige variant :D

Vul jij je zadels vervolgens helemaal niet af?
Als je een zadel helemaal nieuw gevuld hebt, geef je het dan gewoon mee aan de eigenaar of ga je ermee naar het paard en zet je de laatste hand aan de vulling aan de hand van hoe het aansluit met rijden? Hoe doe je het dan na enkele maanden als er weer nagevuld moet worden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:48

germie schreef:
Wintec heeft een losse voorboom. De rest moet nog steeds heel zijn. Het enige wat je aan een wintec kunt vervangen is ook de voorboom.

je vervangt het kopijzer...

Massimo is van Zeitler, en Duits, geen idee waar ze de zadels laten maken. Werden de Anky Zadels ook niet een poos gemaakt in Argentinië? En dat hoeft niet per saldo slecht te zijn.
Binnenkant van een MAssimo, oftewel hoe ziet een Massimo zadel eruit cq wordt het gemaakt:

http://www.massimo-der-sattel.de/04herstellung.html

Het topic is wel leuk, maar een zadel dat misbruikt wordt ipv gebruikt daar kan geen zadelmaker/merk tegenop.
een niet passend zadel op een paard is niet alleen slecht voor het paard, maar evenzo slecht voor het zadel, net als verkeerd of geen onderhoud of niet goed weghangen en tranporteren van een zadel.
Net zoals het zadel wegleggen, vaak zie je zadels plat op de grond liggen, ipv netjes op de voorkant, steunend met de achterkant tegen de muur, of nog beter op een stang hangend.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:07

Sizzle schreef:
Het percentage nieuwe zadels die opnieuw gevuld moet worden is niet zo hoog helaas.
Ik vul niet hard, maar waarom zou je je spierballen inzetten als het niet nodig is? Gewoon zacht houden en dan navullen als alles weer netjes in elkaar zit vind ik wel zo prettig, maar dat is misschien maar net zoals je het leert of zoals je het prettig vind. Ik ben bepaald geen rambo, dus kies ik liever voor de minder krachtige variant :D

Vul jij je zadels vervolgens helemaal niet af?
Als je een zadel helemaal nieuw gevuld hebt, geef je het dan gewoon mee aan de eigenaar of ga je ermee naar het paard en zet je de laatste hand aan de vulling aan de hand van hoe het aansluit met rijden? Hoe doe je het dan na enkele maanden als er weer nagevuld moet worden?

haha, ik ben ook helemaaaaal geen rambo hoor :D Ik ben maar 1.57m met een BMI van 17... een keertje blazen en ik lig ondersteboven. Maar een zadel toe rijgen is voor mij niet onmogelijk :n
Er zijn wel bepaalde trukjes die het gemakkelijker maken, qua manipulatie van de kussens terwijl je het aan het dicht trekken bent :j

Ik vul de kussens op tafel, omdat ik dan 99% zeker ben dat mijn kussens symetrisch gevuld zijn. Ook scheve paarden moeten een symetrisch gevuld zadel hebben, anders zorg je er voor dat de scheefheid enkel nog erger wordt. Het gros van de zadels wordt hier gewoon binnen gegooid onder het mom van "vul die eens bij" en ook zo weer mee genomen. Meestal zijn dit dan zadels die in geen 10 jaar een bijvulling gekregen hebben en dus zo plat zijn als een pannekoek... Blijkbaar is het hier de gewoonte om een zadel enkel bij te vullen als je een nieuw paard koopt ofzo :roll: Mijn eigen zadel bekijk ik voor het vullen, terwijl het op men paard ligt, om dan nadien te vullen waar nodig. Als ik bij klanten de kans krijg, doe ik het ook zo.

nuja... zo heel erg veel herstellingen en dergelijke krijg ik nog niet. ben ook nog niet echt begonnen. hier en daar krijg ik een herstelling binnen en ondertussen ben ik stilletjes aan mijn atelier aan het uitbouwen. Ik heb ook gewoon een fulltime baan en een paard dat aandacht nodig heeft. Dus als ik 2 avonden in de week bezig ben is het eigenlijk al veel :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:15

Alane, Anky is Riuz Diaz en Argentijns. Maar ook Massimo wordt in Argentinie gemaakt volgens m'n zadelmaker.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:27

Sizzle schreef:
hmmm, je bent wel erg resoluut in je uitspraken die niet helemaal kloppen.
Ja, als je de wol wilt vervangen haal je de kussens los, maar je zult daarna altijd moeten afvullen door de vulslots (die je inderdaad zal moeten insnijden bij sommige zadels) want een volledig gevuld kussen krijg je van zijn leven niet meer terug aan je zadel genaaid namelijk. Bovendien wil je het zadel specifiek op een paard afvullen en niet volgens jouw standaard model mag ik aannemen.
Ook het volledig vullen via de slots (dus leeg aannaaien) is een legitieme techniek, maar wel intensiever.

toch vind ik het raar. Heb ooit een nieuw Rossner zadel gekocht bij Divoza en dat op een gegeven moment laten bijvullen. Er zaten toen in de kussens, juist achter het zweetblad tegen de rand van de zitting, aan weerskanten een snee van ca 3 cm; aan 1 kant stak het spul wat ze erin gepropt hadden, er nog uit.
Vond het bijzonder slordig en later toen ik een echte zadelmaker had, ging het op een heel andere manier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:48

germie schreef:
Alane, Anky is Riuz Diaz en Argentijns. Maar ook Massimo wordt in Argentinie gemaakt volgens m'n zadelmaker.

Schreef ik toch ook?? En Argentijns is toch niet gelijk slecht?

weet alleen dat Massimo van Zeitler (is dus Duits, maar maken zelf geen zadels zoals Passier, Stübben of Kieffer) is, is te vergelijken met bijv. BR als merk of IR, meer een soort groothandel.

De Rossners lijken sprekend op JC zadels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:40

Ashkerlon: ik doe het ook maar naast mijn full-time baan hoor en ben er ook nog niet zo lang mee bezig, zelfde soort van schuitje dus :P
Ben je MSFCer of ben je ergens anders in de leer geweest?

Ik kreeg een oudere kieffer echt voor geen meter dicht met normale vulling, die is dus na het dichmaken bij mij echt nog te zacht om mee te rijden. Geeft op zich ook niet vind ik, ik vind het prettiger om te voelen naar symmetry en evt foutjes als de kussens aangenaaid zitten. Ik heb bijv. ook een Rossner waar een kleine asymmetrie achter in de kussens zit die je enkel ziet als er spanning op staat. Het is maar minimaal en absoluut geen onoverkomelijke fout, maar op tafel merkte ik het niet op. Met symmetrisch vullen zie je daar niets meer van maar het risico is heel groot om deze scheef te maken als je de vorm volgt en dat was dus ook het geval met de oorspronkelijke vulling aangezien hij veel te vol gepropt was.

Toen ik nog zelf enkel klant was kwam Nicole Verwey bij mij mijn zadel doen aan stal, die keek echt heel gedetailleerd naar de combinatie en paste ter plekke de vulling aan waar nodig en indien mogenlijk. Door haar kwam ik er eigenlijk achter dat er iets prettigers bestaat dan zadelmakers die een zadel meenemen en die je zelf weer mag komen ophalen waarna het eigenlijk niet meer bepaald ideaal is voor je paard terwijl het dat voorheen wel was

Dit wordt wel een leuk topic zo :j

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:01

Ik vind het inderdaad een leuk topic :D
En lees dan ook met volle interesse mee.
Zeer nuttig, het plaatsen van foto's en dan ook nog de reacties van zadelmakers!
Ik heb verder niet veel nuttigs toe te voegen, maar lees wel een poos mee!

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:06

Schangah schreef:
Nickas schreef:
Maar wat is dan goede vulling, en hoe ziet het ideale binnenwerk er uit?

Kunsstofvulling is altijd minder veerkrachtig dan wol. Wol is dus beter. Daarnaast heb je flair en Clair. flair is beter omdat je dat kunt aanpassen en het niet hard wordt bij een tempratuur rond de 12 graden. Dat heb je wel met clair. Clair is eigenlijk geen echte luchtvulling.
Dan heb je memory foam (traagschuim). Dit vorm naar de rug van het paard. stilstaand heel erg mooi maar in beweging werkt het niet om dat traagschuim nooit de snelle bewegingen kan volgen.

Ik kan op dit moment nog geen foto vinden van een goede kwaliteitsboom van de onderkant.

Er zijn kunststofvullingen die een stuk veerkrachtiger zijn dan wol. Wat dan weer als nadeel heeft dat het zich minder kan vormen. Wat tevens dan weer een voordeel is wanneer een zadel voor meerdere paarden gebruikt wordt. Of wol of een kunststofvulling beter is, dat hangt ook af van de kwaliteit van het leer van de kussens hoorde ik laatst van een zadelmaker.
Dat traagschuim snelle bewegingen niet kan volgen, dat klopt, maar is onder een zadel niet zo relevant. Welke snelle bewegingen? Komen er punten uit de rug van je paard die op en neer gaan tijdens rijden? Juist voornamelijk in springzadels wordt al decennia lang schuim, prolite, latex etc. als vulling gebruikt. Niks mis mee.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:37

Ik ben geen MSFCer. Ik heb mijn opleiding gevolgd via Syntra-West in Veurne. Mijn certificaat van zadelmaker heb ik al binnen, maar ben nog aan het bijscholen voor de mentuigen.
Daarom dat ik ook nog geen reclame maak als zadelmaker. Ik wil eerst de opleiding volledig rond hebben en dan kijken om mijn BTW-nummer aan te vragen.
Aan de ene kant wil ik me eigenlijk niet te veel focussen op herstellingen, omdat je hier altijd van die oude gedrochten in handen krijgt die in geen 5 jaar de zadelzeep gezien hebben... waarom moet jij dan als zadelmaker met hart en ziel die herstelling uitvoeren, als het zadel daarna net zo hard weer mishandeld wordt? Daar ben ik iets te perfectionistisch voor ingesteld := Ik heb al een paar ideeën qua unieke luxe-halsters en hoofdstellen die ik wil aanbieden (met de hand gemaakt, mogelijkheid tot eigen inbreng van de klant,...) en wil me eigenlijk vooral daar op richten. Hier en daar eens een singelstoot vervangen en een zadel bijvullen wil ik wel doen, maar niet als hoofdtaak. Het moet wel leuk blijven natuurlijk :+

Bijvoorbeeld een zadel waar ik nu mee bezig ben. Het zadel was van de moeder van de klant, en lag al een aantal jaar op zolder bij gebrek aan een paard. Het zadel is aangetast door muizen. Het zadel kwam naar mij toe onder het mom van: maak het terug rijklaar, neem gerust de tijd, want een paard heb ik toch nog niet. Op het eerste zicht leek er niet veel mis met het zadel, tot ik er aan begon. Het is een oud type, met gevulde onderste zweetbladen. Die zijn op zich al een crime om te hervullen, maar hier was het leer zo verrot dat het lijkt alsof je door papier naait en de boel loopt steeds door te scheuren. Er is geen enkele draad aan heel het zadel dat niet verrot is. Ze breken door bij de minste druk die er op komt.
Het zadel is bij mij afgeleverd met hele koeken paardenzweet op de kussens, een volledig zandbad bij het open maken, en hoewel het zadel waarschijnlijk 20 jaar oud is, zit nog steeds de originele indische kussenvulling er in, zonder teken van bijvulling... de boom is gebroken op de kop...
Het toppunt? Het zadel heeft altijd op een warmbloed gelegen, maar nu wil ze een fjord kopen en het daar op gebruiken. Als ik de boom opmeet is het een gewone medium... ik zie het niet passen op een fjord.
Moet je dan het zadel herstellen? Een recordbedrag voor een zadel met verrot leer, dat nooit gaat passen op het type paard dat ze in gedachten hebben, maar er wel op gaat gebruikt worden? Het mocht kosten wat het wilde, geld was geen probleem :\

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:46

Ik zou gewoon tegen ze zeggen wat je nu hier zegt. :j Op het eerste gezicht snij je je ermee in de vingers, maar zoiets betaalt zich later terug. Je bent namelijk eerlijk en dat wordt door mensen gewaardeerd. :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-08-10 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:59

ja, ik heb echt geen zin in zo'n herstelling. als ik nu nog zou weten dat het passend op een paard terecht zou komen, en regelmatig zou onderhouden worden, ok, dan wil ik er tijd en moeite in steken. Maar dit zadel gaat waarschijnlijk eerst nog een jaar op zolder vliegen (weer tussen de muizen :roll:) en eens het gebruikt gaat worden, zal het net zoals voordien nooit meer nagekeken worden qua vulling en of ze deze keer wel de zadelzeep zullen vinden betwijfel ik.

Met het bedrag dat ik zou moeten aanrekenen qua uren en materiaal, kunnen ze al een deftig tweedehandjes kopen die wel goed ligt op een fjord...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:06

Leuk topic. Ik heb een keer een zadel gezien met ongelijk kussens en allemaal hobbels aan de onderkant. Dat zadel dat was het zadel voor mijn paardje volgens de beste man. Toen ik het eens rustig bekeek zag ik dat er ook nog eens een sok uit de kussens stak. Nou ik heb zadel + "zadelpasser" zo weer weggestuurd. Verschrikkelijk dat mensen zadels die zo slecht zijn nog wel verkopen. :n Hij vroeg ook nog of ik geen slechte dingen over hem wou zeggen.
Ik ga dit topic volgen. :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:07

Ik zou ook niet beginnen aan dat zadel. Kunnen ze toch net zo goed een leuk 2de hands zadel kopen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:15

hee als hier dan toch zadelmakers komen, mag ik dan even offtopic vragen welk middel het meest geschikt is om mijn zadel mee te onderhouden? alvast bedankt!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:21

een sok? :oo
Ik ben al veel gekke dingen tegen gekomen in de kussens van een zadel, maar sokken nog niet :+
Een van de leerlingen van mijn meester-zadelmaker steekt oude zadels altijd eerst 24u in de diepvries voor ze begint met bijvullen en hervullen. De reden? Ze heeft ooit een oud zadel moeten hervullen en in plaats van wol kwam ze maden tegen :=

Er zijn veel producten om een zadel mee te onderhouden. Persoonlijk heb ik een voorkeur om regelmatig het zadel eens op te frissen met zadelzeep en om de zoveel tijd blank ledervet te gebruiken. Niet te veel gebruiken op de zitting en de bovenkant van de zweetbladen. Dit is toch de nerfkant en pakt het vet niet goed op. Je mag wel rijkelijk smeren op de onderkant van de zweetbladen. Dit is de vleeskant van het leer en kan goed het vet opnemen. Leer werkt als een spons. Leg je een spons in een dun laagje water, zal de spons uiteindelijk helemaal vullen met water. Bij leer en vet werkt dit net hetzelfde. Wel niet overdrijven met het vet. Hoe meer vet in het leer, hoe verder de vezels uit elkaar gaan liggen. Dit zorgt er voor dat het leer mooi soepel wordt, maar ook breekbaarder.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:26

Ja een sok.. :+ En nog wat andere rare dingen. :Y) Maar ik denk dat ik liever een sok tegen kom dan madden. :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:03

Vet aan de onderkant van het zadel smeren?
na het rijden met een vochtige doek schoonmaken, met zadelzeep na 'poetsen' en de onderkant licht in oliën, dan blijven de porien open, met vet smeer je ze dicht.
En dan olie met mate, liever te weinig dan teveel.
Ook omdat men tegenwoordig, mag ik tenminste hopen, de dekjes onder het zadel vandaan haalt na het rijden, zodat het zweet (= zout) niet door kan het vocht aan het leer te ontrekken.

En een zadelmaker die meent mijn zadel in de vriezer te moeten stoppen, krijgt van mij een enkeltje auf nimmer wiedersehen...
Maden in een zadel????? zadel kroop ook zeker door de zadelkamer heen, en schoof op het paard alsof het leefde zeker? :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:21

met "aan de onderkant" bedoel ik vooral de onderkant van de zweetbladen. De kussens vet ik niet in, die hebben al genoeg met een vette zadelzeep. Daar zit je natuurlijk met de nerfzijde, dus kan ook minder opnemen.
Olie gebruik ik liever niet, omdat dit je draad aantast.
Olie dringt vlugger en dieper in, maar vet zorgt voor een beschermlaag tegen nieuw vuil en zweet.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur, en overal hoor je iets anders.

Het enige dat ik weet is dat het een oud zadel betrof dat al een tijdje in een vochtige zadelkamer hing. Feit is dat de vulling bewoog bij nadere inspectie := dan kom ik toch liever sokken tegen :+

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:34

om even terug te komen op de vulling, wol heeft voorkeur omdat het niet gaat "klonteren" wat synthetische vulling wel doet.

ik vind het wel volkomen on acceptabel dat er zoveel prijsverschil zit voor het opvullen van een zadel.... t kan voor 30, 50 maar soms ook 200 euro of meer... nou dat vind ik echt te gek hoor.... echt....