Boomloos - specifieke zoektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:59

JoviBan schreef:
Oké, ik hoef dus niet alsnog contact met je op te nemen, begrijp ik. :D

Dat mag je gerust doen hoor :D

Maar op zich heb ik weinig toe te voegen aan een "zadelpas" , het maakt niet uit of ik het goed vindt , je moet het zelf goed vinden :)

Ik kan wel adviseren aan de hand van iemands wensen , en de bouw van ruiter en paard , welk zadel / pad de grootste slagingskans heeft.
Bvb. bij jouw vraag van een kort zadel , dan zouden zowel ik als BZ allebei als eerste hebben gedacht aan die Startrekk en Trekker :D

Maar je kunt iemand "uitrusten" met een prima zadeltje , het gaat er vooral om wat die persoon uiteindelijk zelf wil.

Zadelpassers krijgen enorm veel kritiek. Soms terecht , soms ook niet. Je kan iemand achterlaten met een fijn passend zadeltje , waarna er ineens een instructrice of iemand van een ruitershoppie zich er tegenaan gaat bemoeien , dat zadels niet voor niets een boom hebben , en je je paard mishandelt als je zonder boom rijdt , enz. enz. en dan is zo'n klant dus helemaal boos en in paniek over dat zadel waar ze eerst nog enthousiast over waren omdat het gewoon duidelijk fijn erop lag , lekker zat en het paardje eindelijk ging ontspannen en beter ging reageren onder het zadel. Maar dat doet er dan allemaal niet meer toe want de instructrice die zelf met haar eigen Kieffer op elk paard rijdt , zegt dat boomloos onverantwoord is.

Weet je wel , dat soort drama's :)

Dan kun je nog zo je best doen , maar is de klant uiteindelijk toch niet tevreden over het zadel. En dan zou ik de naam krijgen van een verkoper die iemand een slecht zadel aangesmeerd heeft. Waarna een volgende klant weer extra kritisch is en je krijgt dat je met je zadelpas-busje ter plaatse een paar uur moet proberen om iemand te overtuigen van het nut van de zadels. En dan nog ga je mensen niet "mee" krijgen , want je staat daar immers als verkoper en dan ben je sowieso al dubieus , weet je wel :P

Ik heb daar allemaal geen zin in , als mensen het niks vinden , dan zijn ze er niet klaar voor. Ik vind het best hoor , heb helemaal geen behoefte om mensen te overtuigen dat het geweldig is.

Dus ik heb zoiets van : laat mensen maar lekker zelf info verzamelen , zelf nadenken , zelf een zadel proberen en elke "gek" erbij halen die ze maar willen. Als ze dan zo'n instructrice of zadelpasser treffen die niks van boomloos weten maar het bij voorbaat al afzeiken , dan nemen ze het zadel lekker niet :P Ze gaan er dan toch niet tevreden mee zijn , wat ik ook zeg :) En dan ben ik de boeman nog zeker , nou , daar pas ik voor als je het niet erg vindt :P

Het is gewoon het beste als mensen eerst even duidelijk krijgen wat ze nu precies willen van en met het zadel , en dan hou je de zadels met de hoogste slagingskans over. Dan heb je nog ene stukje voorkeur van wat men mooi vindt. Hou je normaal gesproken hooguit 3 zadels over :)

Die kunnen ze dan testen. Gewoon lekker thuis ermee raggen en doen , zonder dat iemand op je vingers staat te kijken. Haal er iemand bij die onafhankelijk ernaar kan kijken (dus niet bij voorbaat al anti-boomloos is :P ) en die je vertrouwd in zijn kunde. Haal de fysio van je paard erbij , wie je maar wilt. Dan kun je in je eigen vertrouwde kringetje zonder bla-bla van een verkoper goed het product beoordelen zoals het is.

Want die mensen krijgen het naderhand toch ook te zien , en als die dan (wel of niet terecht...) negatief erover zijn dan ben je als klant toch niet meer blij ermee.

Kun je dat beter meteen weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:18

Twiggy, goed te lezen dat het zadel jou en Sam goed bevalt.

Singasong, dat geldt voor ieder boomloos zadel imo.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:21

Zo, dat verwoord je weer een prachtig pmarena! :D
Je hebt helemaal gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:24

pmarena schreef:
Het is gewoon het beste als mensen eerst even duidelijk krijgen wat ze nu precies willen van en met het zadel , en dan hou je de zadels met de hoogste slagingskans over. Dan heb je nog ene stukje voorkeur van wat men mooi vindt. Hou je normaal gesproken hooguit 3 zadels over :)

Precies, dat is mijn zoektocht, en hoop er straks gewoon 2 (of hooguit 3) te kunnen testen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:26

pmarena schreef:
Je kan iemand achterlaten met een fijn passend zadeltje , waarna er ineens een instructrice of iemand van een ruitershoppie zich er tegenaan gaat bemoeien , dat zadels niet voor niets een boom hebben , en je je paard mishandelt als je zonder boom rijdt , enz. enz. en dan is zo'n klant dus helemaal boos en in paniek over dat zadel waar ze eerst nog enthousiast over waren omdat het gewoon duidelijk fijn erop lag , lekker zat en het paardje eindelijk ging ontspannen en beter ging reageren onder het zadel. Maar dat doet er dan allemaal niet meer toe want de instructrice die zelf met haar eigen Kieffer op elk paard rijdt , zegt dat boomloos onverantwoord is.

Weet je wel , dat soort drama's :)

Ja, maar zo'n persoon is juist nièt kritisch en eigenwijs.
Die neemt één zadelverkoper in de arm en laat zich een zadel verkopen.
Vervolgens verandert hij/zij weer van mening omdat de instructrice er anders over denkt.
Dat noem ik dus niet kritisch en eigenwijs, maar meer ongeïnformeerd, zelf leek willen blijven en gemakkelijk te beïnvloeden. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:33

Singasong, toch is er vrij veel ruimte tussen de Trekker en de ruggengraat (de mijne heeft natuurlijk een gewone ruggengraat), ook als ik er op zit. Maar goed, ik heb geen ervaring met een paard met zo'n hoge ruggengraat, dus ik kan daar verder niet echt wat nuttigs over zeggen, behalve dan dat het mij lijkt dat een zadel sowieso geen contact mag hebben met een ruggengraat....... ;)

Joviban, ja, ben er echt blij mee. Eindelijk mijn geld niet voor niets uitgegeven (het was mijn derde zadel in anderhalf jaar tijd). :+

Als je nog maten nodig hebt........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:36

Dat is het hem ook :)

Maar zo werkt het in de praktijk wel heel veel hoor , mensen zijn nèt kritisch genoeg om verder te kijken dan naar de standaard Kieffer / Wintec zadels zeg maar , en nèt kritisch genoeg om verkopers niet te vertrouwen (en op zich ook wel goed om dat niet te doen :) ) maar dan niet kritisch genoeg om door de "expertise" van dat soort mensen heen te prikken.

Als mensen nog zo twijfelen dan moeten ze er gewoon niet aan beginnen :)

Net zoals ik niet aan een boomzadel moet beginnen , hoe gaaf en mooi ontwikkeld ook , omdat ik het gewoon niet vertrouw :)

Kijk , zoals Twiggy bvb. dat bedoel ik , dat is er dus 1 die erg enthousiast is over de Trekker , en zo zie je nog best wat mensen die er heel blij mee zijn :)

Terwijl je bij de andere stugge boomloosjes toch meer hebt dat mensen er een beetje mee blijven tobben.

En dat is bij veel mensen met een Barefoot eigenlijk ook wel zo , veel mensen hebben toch het idee dat de Barefoot een goede "instapper" is en ze dan iets "degelijkers" moeten zoeken.

Dat gevoel heb ik zelf eigenlijk ook wel hoor :+

Al die moderne versies zijn ZO gaaf :j Dat je echt ene beetje het idee hebt dat je een kneusje bent als je het bij een simpel Barefootje houdt :P

Maar het werkt gewoon het beste voor ons , en voor heel veel mensen , dus tja , dan maar een lekker eigenwijs uitziend zadel :)

Ik zou als ik jou was gewoon eerst voor de Trekker gaan.

Even kijken waar je die kan testen. Of als je dat fijner vindt , wie hem kan komen passen en dan wat advies kan geven bij je paard over de preciese afstelling / toebehoren , kun je daar wat mee overleggen.

En dan aansluitend dat je hem minimaal een week kunt houden , dat zou het fijnste zijn. Dan kun je hem volop proberen en volop kritisch zijn , weet je waar je aan toe bent.

Ik zou niet meteen een heleboel zadels door elkaar gaan proberen , je krijgt pas echt het juiste gevoel dat een zadel je zal geven , als je jezelf en je paard even helemaal aan DAT zade; laat wennen , anders gaat het zo door elkaar heen lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:52

Twiggy2008 schreef:
Als je nog maten nodig hebt........

Heel graag! Daar heb ik veel aan.
Dan kan ik op m'n gemakkie die maten nameten bij mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:59

JoviBan schreef:
Heel graag! Daar heb ik veel aan.
Dan kan ik op m'n gemakkie die maten nameten bij mijn paard.

Hoop dat ik dit weekend dan mijn centimeter niet vergeet, maar laat het je weten.
Desnoods in de komende week........ En ik moet erbij zeggen, dat je de zitting kan vergroten en verkleinen, he..... Je weet dat ik een vrij klein, tenger vrouwtje ben, Sam heeft een kort ruggetje, dus mijn zadel (is op maat afgesteld door Esther Groen) is op bepaalde zaken wel op onze maat gemaakt, zeg maar..... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:22

Is prima joh, ik heb geen haast.
We redden ons nog prima met het bbp dat ook héérlijk zit! ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:00

Ik ben helemaal verliefd op mijn 'Sensation'. <3
Ultra licht gewicht,volkomen soepel,wel ruggegraad vrijheid(maar speciaal dek wel aangeraden)

Afbeelding

De lengte zou ik even moeten opmeten,maar dit paardje heeft ook een erg korte rug en loopt er erg lekker mee.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:22

JoviBan schreef:
_Dune_ schreef:

Deze verkoopt oa de Startrekk dressuur. Maar ik zie nergens prijzen staan. Weet jij wat dit zadel kost?

In de shop staan wel prijzen, daar zie ik staan dat deze 1289,- is. Ik dacht dat deze goedkoper was, namelijk iets van 1000,- Misischien in prijs verhoogd?

jodi

Re: Boomloos - specifieke zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:34

Gemeten: 45 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:15

jodi schreef:

Meen je dat echt? Van voor naar achter?
Op de foto lijkt hij veel langer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:25

Twiggy2008 schreef:
Singasong, toch is er vrij veel ruimte tussen de Trekker en de ruggengraat (de mijne heeft natuurlijk een gewone ruggengraat), ook als ik er op zit. Maar goed, ik heb geen ervaring met een paard met zo'n hoge ruggengraat, dus ik kan daar verder niet echt wat nuttigs over zeggen, behalve dan dat het mij lijkt dat een zadel sowieso geen contact mag hebben met een ruggengraat....... ;)

........

Klopt ook dat er veel ruimte is maar op het moment dat je er op gaat zitten gaat er wel veel ruimte verloren, tenminste bij mij wel.
Nou heeft die van mij een geultje als ruggengraat dus ik heb er zelf geen ervaring mee. Zou trouwens blij zijn als ik z'n ruggengraat eens zou zien :+ Maar volgens mij vertelde Esther me dat. En het zal idd wel voor ieder boomloos zadel gelden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:37

JoviBan schreef:
jodi schreef:

Ik meen het! :+ (van de holte van de pommel tot achter,de lengte van de zit)
Op een ander paard:

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:38

JoviBan schreef:

Hier zie je hem op mijn haflinger liggen en die heeft echt een hele korte rug en geen schoft. Ik weet dat hij hier veel te vet is, dit was ruim een jaar geleden. Gelukkig is hij al wat kilo's kwijt!
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZPVPS46.jpg zadel aan de onderkant.

Afbeelding Freeform classic

AfbeeldingStartrekk Delphin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:40

jodi schreef:
(van de holte van de pommel tot achter,de lengte van de zit)

Even voor de zekerheid hoor ;) :
bedoel je de lengte van het zitvlak? (omdat je zegt 'de lengte van de zit').

jodi

Re: Boomloos - specifieke zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:41

ja,dat bedoel ik :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:43

De Trekker Endurance Pro is 43 cm. Gemeten vanaf de voorkant holte waar het zadel begint (dit is achter de pommel) over de lengte naar het eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:45

@singasong, bedankt voor het plaatsen van de foto's!

Is dit dan de Trekker Endurance Pro die jij hebt? :
Afbeelding

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:45

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:46

jodi schreef:
ja,dat bedoel ik :D

Ik niet. :D
Ik wil graag de totale lengte van de zadels weten. Of liever nog, de lengte gemeten vanaf de voorkant pommel tot de achterkant van het zadel/kussen. ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:50

JoviBan schreef:
@singasong, bedankt voor het plaatsen van de foto's!

Is dit dan de Trekker Endurance Pro die jij hebt? :
Afbeelding

Ja klopt!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:52

Ik maak morgen wel een foto met een meetlint ernaast ;)