middeleeuws tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alabatavorum

Re: middeleeuws tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:12

Ah, dat ziet er ook wel tof uit. Zowel in de Romeinse tijd, maar vooral in de middeleeuwen werden ook kaartweef (en bandweef)banden gebruikt hiervoor, dus ik denk dat je een mooie oplossing hebt zo :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:18

ik moet nog even nieuwe wol hebben, maar die bandjes 'vlechten' is niet zo moeilijk, kan heel goed voor de tv.
voor het hoofd moet ik alleen iets anders verzinnen
misschien extra, maar die andere zat iets te dicht bij de ogen.
gelukkig heb is stof genoeg, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
als ik iets af heb zal ik nog een foto plaatsen ;)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:19

ik ben nu klaar met het tuig voor over de achterhand :D . ik zal er binnenkort (waarschijnlijk morgen) foto's van op bokt zetten
als hij op de pony ligt. vandaag heb ik nog even gemeten en het past goed.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:40

ik ben nu ongeveer klaar en heb nog wat foto's maar het staartding blijft niet zo goed liggen.
als de pony met z'n staart zwiept gaat die uit het bandje dat ik gemaakt heb.
zou ik nog een bandje meer naar boven moeten maken? of zijn er nog andere oplossingen?
het zadel heb ik er trouwens even snel op gelegd, dus het zou kunnen dat het niet helemaal goed ligt, daar heb ik niet zo op gelet :D
Afbeelding
ligt het zo ongeveer goed? want ik heb al gemerkt dat zoals het op het plaatje stond (bij de schleich figuren) kan niet.
Afbeelding
het bandje dat om de staart zit zit nog iets verder naar onder, naar een eventueel tweede bandje zou ik bij het brede stuk kunnen doen dat wel goed te zien is, maar ik weet niet of dat misschien te hoog zit?

en dat kaartweven lijkt me heel grappig om te doen, maar ik kan niet zulke goede instructiesites vinden... :(
er is er eentje waar ik misschien iets mee kan, maar dat moet ik dan maar even uitzoeken, het ziet er niet heel moeilijk uit (als je het eenmaal begrijpt natuurlijk :D )

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:47

kaartweven is helemaal niet moeilijk, alleen het leren van papier is wel veel moeilijker dan het gewoon proberen als iemand je op weg helpt (en er dus naast zit). Overigens zijn kaartbanden ook nog eens heel erg sterk, en niet onhandig bijkomend voordeel.

Wat betreft je staartdecoratie. Ik zou zeggen juist een soort van elastiekje aan te brengen op het smalle stuk. Dat daar de staart en je decoratie netjes als een bundel zitten, maar wellicht dat een bandje achter het bovenste brede stuk ook een heel stuk helpt, inderdaad.

Het geheel ziet er in ieder geval wel leuk uit.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:06

dank je :D
ik heb het kaartweven nu ook even geprobeerd, ik doe het wel op een andere manier dan zou moeten geloof ik,
maar het ziet er wel grappig uit. je kunt er leuke patronen mee maken :D
de eerste heb ik maar weggegooid :o die was niet zo mooi

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:10

Kan duidelijk de paso tuig invloeden zien! Die hebben mooie tuigages over hun paarden hangen!.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van het wollen tuig, met name die onderste band die over de achterbenen loopt is naar mijn smaak te laag en te dun, die gaat snijden. En als er iets mis gaat dan kan het flinke verwondingen betekenen. Misschien moet je daar nog even naar kijken!
Voor de veiligheid kun je bijvoorbeeld het `tuig` vastmaken aan je zadel met een knaptouwtje, een dun touwtje dat snel stuk gaat als er druk op komt.
Succes met de verdere productie!

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 06:59

dapperdier schreef:
met name die onderste band die over de achterbenen loopt is naar mijn smaak te laag en te dun

daar was ik zelf ook nog niet helemaal blij mee, daar ga ik nog iets aan doen.
misschien iets eronder leggen dat breder en gladder is en nog eens kijken hoe alles normaal ligt.

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:21

of vervangen door een bredere kaartweefband? Kun je, zoals je zelf al aangaf, ook nog eens een leuk motiefje erin verwerken.

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:34

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:52

emmsie schreef:
lijkt me niet heel comfortabel dat ijzer. misschien is leer een optie.. volgens mij gebruiken ze dat hier ook.

Denk dat je het hierbij hebt over mijn messing chamfron? Het is even kijken hoe mijn toekomstige paarden erop gaan reageren inderdaad. Ik heb ze echter in verschillende vormen gewoon in gebruik gezien en met een goede padding en passing zou het niet al te onconfortabel moeten zijn, mijns inziens.

Ben overigens ook bezig met een leren variant, gebaseerd op vondsten van Vindolanda (UK)
Afbeelding

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:25

emmsie schreef:
lijkt me niet heel comfortabel dat ijzer. misschien is leer een optie.. volgens mij gebruiken ze dat hier ook.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =115&ty=84

er zitten inderdaad ruiters tussen met leer (denk ik) maar er glimt ook iets,
en in dat soort dingen zit altijd voering, dus het zal niet hard zijn ;)
maar het moet natuurlijk wel goed passen, anders lijkt het mij ook niet prettig nee. :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:28

alabatavorum schreef:
of vervangen door een bredere kaartweefband? Kun je, zoals je zelf al aangaf, ook nog eens een leuk motiefje erin verwerken.

is wel veel werk :D en dan moet ik ook eerst naar de winkel, mijn wol is op, maar ik ga er sowieso iets aan doen.
het andere is trouwens ook iets anders dan kaartweven, het is makkelijker en sneller en lijkt wel wat op vlechten.
het is wel wat minder stevig, maar dat hoeft ook niet, toch :?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:34

nog even op internet gezocht, maar ik denk dat het er bij mijn tuig vooral aan ligt dat het niet stevig genoeg is.
hier lijkt het ook wel even hoog te zitten als bij mij, maar bij mij gaat het bij de achterhand meteen naar beneden,
als het wat steviger zou zijn niet meet denk ik... of misschien alsnog? iemand een idee?
hier nog even een foto van internet:
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:46

Ik zag dat ze hier ze ook een lederen chamfron gewoon verkopen:

Afbeelding

Zie plaatje 22, ongeveer op 3/4 naar beneden scrollen. Misschien is dat nog handiger dan zelf maken, mits hij historisch verantwoord is...
Volgens mij gaat de 'bevestiging' aan het hoofdstel doordat er spleetjes in het chamfron zitten waardoor de neusriem en frontriem gestoken kunnen worden. Horen er niet gewoon riempjes aan te zitten?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 15:51

op die site kom ik op de een of andere manier heel vaak uit :D
het is wel een hééééééééééééél mooie, vind ik....
maar ik vind het zelf leuker om zelf iets te maken, hoewel ik het natuurlijk naar zou kunnen kijken voor inspiratie,
bedankt! +:)+ was hem zelf even vergeten :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:49

Dat heb ik ook hoor: dat met die site én dat zelf maken veel leuker is dan zelf kopen.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:25

ik heb ook al iets gezien dat er ook goed uit ziet en dat wat makkelijker past dan een echte chamfron,
hoewel het misschien niet eens echt middeleeuws is,
Afbeelding
alleen denk ik niet dat ik het ook echt met de kettingen ga doen, maar iets vlechten of zo,
of is met kettingen mooier?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:51

Zelf maken is inderdaad leuker. En gelukkig kan ik aardig overweg met zowel leer als metaal.

Altobelli schreef:
ik heb ook al iets gezien dat er ook goed uit ziet en dat wat makkelijker past dan een echte chamfron,
hoewel het misschien niet eens echt middeleeuws is,
Afbeelding
alleen denk ik niet dat ik het ook echt met de kettingen ga doen, maar iets vlechten of zo,
of is met kettingen mooier?

Ziet er inderdaad ook leuk uit en is denk ik ook goed zelf te doen. Als je er van die messing applicaties op zet is de afwisseling met kettingen wel mooier dan vlechten. Voor het contrast zeg maar.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:09

Het doel van een chamfron was om de ogen te beschermen, later kwamen daar ook de oren bij en werden ze groter om ook de rest van het hoofd te beschermen.
Ik geloof dat we het tegenwoordig vooral voor `de koele look`hebben en heeft het niet echt een functie

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 10:33

dapperdier schreef:
Het doel van een chamfron was om de ogen te beschermen, later kwamen daar ook de oren bij en werden ze groter om ook de rest van het hoofd te beschermen.
Ik geloof dat we het tegenwoordig vooral voor `de koele look`hebben en heeft het niet echt een functie

sommige dingen lijken er nog wel wat op, de vliegenmaskers bijvoorbeeld, en die hebben wel een functie, maar een echte chamfron is het natuurlijk niet :D
ik doe het ook meer voor de mooi en ik houd meer van de middeleeuwen dan van al die setjes die je tegenwoordig ziet, het is weer eens iets anders :D

ik ben nu trouwens bezig met de frontriem.
het patroon is niet heel duidelijk, maar het is te zien. :o
Afbeelding
Afbeelding

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:57

Altobelli schreef:
Afbeelding

wat een schitterend ding zeg!!!

Ben erg benieuwt hoe het eindresultaat zag zijn! Al vind ik leer toch wel mooier als vlechtwol. Misschien de banden breeder maken dat lijkt me ook mooi.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:06

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:41

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:06

Erg leuk! Ik kan ook veel ideeen opdoen.
Ik heb nog een oude riem met een apart motief, die ga ik ook gebruiken voor een voortuig en een broek.