FRA Singel doet het niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:58

@ Gentlegiant: Ja ok, dat zou ik nu ook wel kunnen hoor .. maar dat lijkt me toch niet de bedoeling (zou wel een oplossing zijn :Y) ). Ik singel nooit strak aan, gewoon zodat alles net vast zit zeg maar .. Misschien dat het op die foto's strak lijkt, maar dat weet ik ook niet hoe dat komt, combinatie van soort singel, pony & de (hoek van) de foto ofzo denk ik, is nu niet meteen het voorbeeld van een goede foto :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:00

Ik oordeel niet maar jij zei als ik niet zo strak singel schuift alles ;)

Hoezo lijkt dat je niet de bedoeling?
edit zonder singel rijden dus _O-

Als ik een zadel pas kruip ik er eerst altijd zonder singel op :=
Ik ben dan wel een ruiter die jonge paarden inrijd en zadelmak maakt dus blijft ook wel zitten als de singel er niet aanzit tenzij het paard gemeen is doe ik het natuurlijk niet

Mijn singel zit altijd erg los maar heb er geen last van
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 26-07-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:01

Apple schreef:
Op die laatste foto van 2 jaar terug (snap je hem nog :+ ) is misschien duidelijk wat het probleem is.

Je ziet daar op de singel twee lusjes waar de singelstoten doorheen gestoken worden, die lusjes zitten op exact dezelfde hoogte als die wondjes. Als je paard dan dus beweegt ontstaan er huidplooien en die huidplooien schuren over die lusjes heen. Met warm weer en zweet krijg je dan schuurplekken op exact dezelfde plek als nu op dit plaatje.

Misschien even kijken of de singels die je nu gebruikt ook van die lusjes hebben en anders kijken of je een geheel gladde leren singel kunt vinden zonder lusjes.
Singels voor veelzijdigheidszadels willen nog weleens beter liggen dan korte dressuursingels.

Edit: zie nu dat zachte leren singel ook al wordt voorgesteld :))

Ik snap 'm helemaal :+
Of dat de reden is zou ik niet meteen kunnen zeggen, maar ik ga het in ieder geval onderzoeken ;) De FRA-singel heeft niet dezelfde lusjes, maar volgens mij wel lusjes .. dus ik ga eens zien hoe dat ligt. Bedankt :)

En ivm dat singels voor veelzijdigheidszadels ... lijkt me niet zo handig als je een dressuurzadel hebt? := :+

Edit; ik bedenk net ... Als het door de lusjes zou zijn, dan zou het toch niet zo moeten zijn met een hoes rond? Of hangt dit weer van het soort hoes af? Want bij de eerste singel zat een hoes rond (geen wol, neopreen denk ik?) maar dan had ie het ook ...

En als je geen lusjes hebt, dan hangen je riemen gewoon "los" zeg maar? Gaat dat niet irriteren dan? Daar kan het vel toch ook tegen/over schuiven?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-10 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:02

Gentlegiant schreef:
Ik oordeel niet maar jij zei als ik niet zo strak singel schuift alles ;)

Hoezo lijkt dat je niet de bedoeling?

Dat antwoorde ik even zonder eigenlijk na te denken, omdat ik dacht van: als je de riem los doet zit alles los .. Maar bij een goed zadel klopt dat inderdaad niet :o :') (heb nachtpost gehad, ben nog niet goed wakker, laten we het daarop houden :Y) ).

Niet de bedoeling heb ik het over zonder singel rijden ... Zou moeten kunnen, maar lijkt me persoonlijk toch niet zo ideaal :+

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:05

mijn pony had er ook last van.
Heb ook enkele jaren gerommeld met singels en ook met vaseline gesmeerd (maar dat gaf zo een rotzooi dat ik t maar weer gestaakt ben).
Neopreen hielp ook niet.
Ik heb uiteindelijk een singel van een soort rubber gevonden eb rij daarmee nu zo'n 2 of 3 jaar probleemvrij.
Heb er ook over gedacht om een banaansingel te kopen, maar meer omdat mijn "rubber"singel te lang aan het worden was.
Banaansingel staat nu nog steeds op mn verlanglijstje (ik vind ze nogal duur idd)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:07

De foto toont een heel kenmerkend wondje, zie ze vaker bij paarden die nogal veel kwabjes hebben op die plek als ze met hun benen recht staan, wat helpt s om dan na het singelen de voorbenen naar voren op te tillen zodat er geen kwabjes onder de singel klem zitten en over elkaar schuren.
Weet niet of dit bij ou het geval is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:16

norski schreef:
De foto toont een heel kenmerkend wondje, zie ze vaker bij paarden die nogal veel kwabjes hebben op die plek als ze met hun benen recht staan, wat helpt s om dan na het singelen de voorbenen naar voren op te tillen zodat er geen kwabjes onder de singel klem zitten en over elkaar schuren.

Als je het voorbeen naar voren trekt, dan trek je toch alleen maar meer kwabjes naar voren :Y)

Mijn pony heeft het ook en bij mij helpt ook alleen echt wol. Ik heb een hoes van mattes en die heeft maar aan 1 zijde wol. De andere zijde is gewoon stof en je kan hem zo vastmaken aan je singel. Ja, er zal altijd wat tussenzitten met wol, maar die van mij heeft niet zo'n grote bonk onder haar buik hangen.

Ik ga even zoeken.

Ik heb overigens, neopreen/leer/banaan/anatomisch geprobeerd en het maakt geen verschil. Het beste lijkt nog de singel van de longeersingel te helpen :P.

[edit] Ik heb er zoeen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HY4UP7IA.jpg

Ideaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:35

norski schreef:

Als het onder de singel was zou het misschien helpen, maar het zit voor de singel dus zoals zap zegt heb je dan alleen nog maar meer problemen ;) Het is geprobeerd hoor (tegen beter weten in, maarja, als iedereen dat blijft zeggen.. :+ ) en toen waren er zelfs wondjes vlak achter het been in die huidplooien ..

@ zap: zoiets is ook wat er volgens mij in dat topic verkocht wordt, toch? Is ook van Mattes...

mistid

Re: FRA Singel doet het niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:14

Weet je zeker dat het van je singel komt en niet per ongeluk van je beugelkorfjes?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:17

Ja klopt, dat zijn inderdaad dezelfde. Die van mij is alleen niet speciaal voor een banaansingel. Maar ze werken echt super :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:19

mistid schreef:
Weet je zeker dat het van je singel komt en niet per ongeluk van je beugelkorfjes?

:j Heb nu geen korfjes en nu is het ook zo ...

(maar dat was een goede inderdaad .. al denk ik toch niet dat ik er op die plaats aan kom .. )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:30

Ik heb hetzelfde probleem, heb al verschillende singels geprobeerd, maar geen enkele helpt, ze heeft dit wel niet in de winter als ze haar wintervacht heeft.
Het wondje zit ook niet onder haar singel maar ervoor, ik had gehoopt dat de laatste singel die ik kocht (een stoffe) beterschap zou brengen maar was ijdele hoop.
Ik smeer altijd na het rijden "saddle sore", werkt heel goed, het wondje gaat niet open enkel haar eraf, en als je een paar dagen niet rijd is het haar al terug en ik ga morgen terug een bontje kopen, zie het ook niet graag maar als het helpt,...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:13

Gebruik even de zoekfunctie binnen harnachement, op singel+mattes kom je al een heel eind. Er zitten al heel wat tevreden Mattes gebruikers hier op het forum.
Welke singel wil je precies? Ik kan je alle info geven.
Ik rijd zelf met een extra anatomische dressuursingel. Merrie liep zich in 2 weken tijd tot bloedens toe open bij een mooie anatomische leren singel, en nu zie je niets meer van dat wondje.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:47

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn pony had hetzelfde probleem. Ook al heel veel geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen bij de singels van mattes waar het bont al aan zit zeg maar. Deze zijn echt ideaal en sindsdien geen wondjes meer! Werkte bij mij beter dan leer. HEb eerst ook gewoon met een bontje eromheen gereden, maar ook dat gaat schuiven, knellen en plooien. Daarom gekozen voor een singel van bont

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:57

foxy80 schreef:
Gebruik even de zoekfunctie binnen harnachement, op singel+mattes kom je al een heel eind. Er zitten al heel wat tevreden Mattes gebruikers hier op het forum.
Welke singel wil je precies? Ik kan je alle info geven.
Ik rijd zelf met een extra anatomische dressuursingel. Merrie liep zich in 2 weken tijd tot bloedens toe open bij een mooie anatomische leren singel, en nu zie je niets meer van dat wondje.

Kan ik misschien inderdaad eens doen ja :o

Aan de hand van de uitleg in het topic zou ik de superuitgelijnde singel moeten hebben? Maar dan ga ik gewoon van de uitleg uit, ik ken er verder niks van ... Pony heeft terugkerende wondjes (en afhankelijk van hoe snel je het merkt/hoelang je doorrrijdt (op buitenrit bv.) kan dat al dan niet bloedend zijn) ...

lonnie schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn pony had hetzelfde probleem. Ook al heel veel geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen bij de singels van mattes waar het bont al aan zit zeg maar. Deze zijn echt ideaal en sindsdien geen wondjes meer! Werkte bij mij beter dan leer. HEb eerst ook gewoon met een bontje eromheen gereden, maar ook dat gaat schuiven, knellen en plooien. Daarom gekozen voor een singel van bont

Zijn dat dan de singels van het topic van foxy? Of nog anderen? Omdat je zegt dat het bont er aan zit en je dus een singel van bont hebt, maar bij die van foxy kan je het er ook af halen (weet niet of je dat nog anders bedoelt) ...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:36

Dat is er ook 1 van bij mij
Op http://www.hipponet.be vind je de rest van de modellen, dat zijn allemaal OF hoezen, OF singels in 1 stuk met bont eraan.

En van wat ik hoor, is een extra uitgelijnde echt een must bij jouw dier, aangezien het een oud en weerkerend probleem is (huid is goed verslapt, dat zie je al op de foto en nu zijn we nog verder in tijd)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:05

het is er eentje via foxy80 idd. MAar het is geen afneembaar bont, zit gewoon vast. Mijn afneembare bontje gaf uiteindelijk ook nog plekken namelijk, omdat er toch wrijving ontstaat tijdens het rijden

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:31

Bij dit soort problemen werkt eigenlijk een soort singel het beste, en dat is een koordsingel.

Juist doordat de singel koordjes heeft, kan de huid ertussen gaan zonder te beschadigen. Ik raad je wel aan een wollen te nemen, geen kunststof, en ik meen dat stubben deze ook in dressuur-uitvoering verkoopt.

Wat ook er goed helpt bij deze problemen is gewoon een normale singel te nemen, dus een lange, laat je stoten inkorten en hang er een koordsingel aan, ik geef je op een briefje dat je problemen dan over zijn.

Maar een koordsingel, hoe ouderwets het ook klinkt, werkt juist prima bij paarden die eigenlijk wat teveel vel in de oksels hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:19

Ha, Frasier, nog iemand die bij koordsingels zweert? Ik had het ook al geopperd. Nu ken ik geen wollen koordsingels, wel katoenen. Die heb ik.
Maar nooit geweten dat die ook in dressuuruitvoering waren?

In elk geval ben ik het helemaal met je eens, dat die singels echt superfijn zijn en ik vind het echt jammer dat je ze moet zoeken als naar een speld in een hooiberg.
Gelukkig heb ik er een paar die aan mijn zadel (en om mijn pony) passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:13

Koordsingel wil ik ook best wel proberen, zal eens zoeken of ik nog verkooppunten vind :+

Maar de reactie van dat ik mijn singelstoten moet laten inkorten en dan een gewone singel nemen .. Is dit wel bij elk zadel mogelijk? Ik heb geen standaard dressuurzadel en volgens mij beginnen de stoten zelfs onder het zweetblad (zit een stukje breed leer met daaraan de stoten) ? Lijkt me niet zo handig om daarin te gaan (laten) snijden en weet ik het :+

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:23

Heel herkenbaar, ik heb hetzelfde probleem (korstjes en wondjes voor de singel, maar ook drukkingen en andere problemen) en weet dat bont (ook mattes) niet de oplossing is (hier krijgt hij korstjes en irritaties van)
De enige oplossing voor mijn paard is een singel van Eric le Tixerant (gibaud)
Dit is een elastische singel met een rubberen buikstuk.
Heb deze vorig jaar gekocht voor mijn dressuurzadel (is wel een dure singel, ong 175 euro) en is de enige singel waar hij GEEN ENKELE plek van krijgt (van alles geprobeerd bijv. FRA, neopreen, goede kwaliteit leer met anatomische vorm, katoen, gel, schapenvacht)
Hij gaat OVERAL kapot van!
Helaas heb ik nu weer dezelfde problematiek omdat ik mijn dressuurzadel niet kan gebruiken (ligt niet goed) en al een tijd met mijn veelzijdigheidszadel rij. Met dit zadel heb ik altijd met een simpele katoenen singel gereden zonder problemen, maar dit gaat ook niet meer (drukkingen). Heb nu ook voor dit zadel zo'n tixerant singel besteld.
Dressuurvariant is steeds beter verkrijgbaar, veelzijdigheidsvariant niet.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:30

Ook voor mij heel herkenbaar!
Ik heb dus ook hetzelfde probleem en ook al vanalles geprobeerd.
Hierbij moet ik saray1 gelijk geven wat het bont betreft, in mijn geval heb ik een Mattes bontje liggen die ik niet meer kan gebruiken omdat hij ook hier wondjes van krijg.
OP een gegeven moment dacht ik dat het wel eens aan het zadel kon liggen, miss was het zadel te "smal" voor Balou en dat het daardoor zou doen schuiven.
Ik ben toen gaan rond vragen bij ruiterzaken of dit een "probleem" van het zadel kon zijn, de meeste zeiden van wel!
Omdat ik toch een ander zadel wilde hebben heb ik het zadel verkocht en heb me toen een boomlooszadel gekocht en hierbij ook een F.R.A singel bij gekocht.
De eertse keren met rijden ging het super,was erg optimistisch, geen wondjes te bekennen, maar uiteindelijk kwamen ze weer opdagen!!
Ik zit nu ook eigenlijk met mijn handen in het hoofd wat ik hiermee aanmoet.
Voor het rijden smeer ik die plek in met uierzalf, na het aansingelen (want dat moet je toch doen bij die FRA singel!!!) trek ik aan zijn voorbenen om geen huidplooien te hebben tijdens het rijden.
Na het rijden maak ik de singel altijd goed schoon, maar niets helpt!
Ik betwijfel of "de goede singel" wel bestaat, heb echt alle soorten gebruikt en op een gegeven moment ben ik ermee gestopt omdat het financieel de spuigaten uit loopt!!!

Wat het zadel betref: Ik ben er super tevreden mee en het rijdt heel erg fijn.
Ik wilde graag een boomlooszadel en ik moest een nieuw zadel hebben omdat het oude zadel nog van mijn 1e paard was geweest.
Het is alleen jammer dat hier niet het wondje mee is verholpen zoals meerdere mensen van ruiterzaken mij dit hebben verteld.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:50

Saray en Andrea, weet niet of jullie de extra anatomische Mattes singel ook geprobeerd hebben?

Want ik vertel wel elke klant die aangeeft problemen te hebben (dus open wondes, wondes die terug komen) dat een bontje dan al niks meer helpt en dat je dan voor het paardenmiddel moet kiezen: vrije ruimte achter het been in de vorm van een extra uitgelijnde singel

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:37

Foxy80; ik het enige tijd gereden met een anatomische singel met ruime uitsparingen bij ellebogen.
Resultaat; nog steeds stuk (in dit geval een drukking onder de singel)
Mijn paard krijgt weliswaar geen plekjes voor de singel (deze zijn nog het minst erg want hier heeft hij verder weinig pijn aan) maar wel drukkingen van de singel. Ik heb een hier een tweeledig probleem.
Zoals gezegd is de enige singel tot nu toe waar hij en geen drukkingen van krijgt en geen plekjes voor de singel een singel van Tixerant.
Jammer dat ze zo gierend duur zijn.
Maar bedankt voor de tip

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:47

Ik weet niet of iemand al een tip heeft gegeven of je iets op de wondjes kan smeren ter bescherming want heb niet het hele topic gelezen (sorry)

Maar ik gebruik daar groene leem voor. Mijn paard was gebeten doordat hij in een nieuwe kudde op de wei was gekomen en hij had wat bijtplekken op zijn buik/rug waar het zadel en dekje zat. Ik heb iedere keer ruim voordat ik ging rijden een dikke laag groene leem op de plekjes gesmeerd en dat goed op laten drogen. Na het rijden spoelde ik het er gewoon weer af met afspuiten. De wondjes zijn vervolgens mooi dicht gegaan en schuurde niet open door het dekje/zadel.

Succes met het vinden naar een oplossing!