Ligt mijn zadel wel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:39

salome_maybe schreef:
een nieuwe boom is geen probleem, is wintec zadel dus kan ik zelf aanpassen. ik denk idd ook dat bij een bredere boom het zadel wat minder gaat kiepen. wel apart omdat maybe=pony een hoge schoft heefd zou je juist denken dat je niet naar de wijde kant moer gaan... darom vond ik het normaal, maar zag laatst bij iemand anders die recent nieuw zadel op maat had laten maken dat het niet zo hoort...

Dat is precies het euvel van zadels met verstelbare/verwisselbare bomen.
De smalle bomen zijn wel geschikt voor een paard met een hoge schoft, de bredere steeds minder. Het zou best goed kunnen dat een Wintec met een goede maat boom niet meer genoeg ruimte bij de schoft heeft. Wat dat betreft zijn Thorrowgood zadels wat geschikter (als je synthetisch wilt).

Als ik jou was zou ik niet meer in dit zadel investeren, maar hem proberen om te ruilen voor een beter passend zadel.

Chezshir77

Re: zigt mijn zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:15

Ik heb een knightrider kunststof zadel, en ik weet wel dat de boom vaak hoger ligt. Wat belangrijk is, is dat je paard zijn voorbenen goed onder het zadel kan doorbewegen, dat het zadel niet wipt, en als een huis op je paard ligt, en dat je onder je tussen de kussens door kunt kijken. Op youtube staan heel goede filmpjes van zadelmakers die je uitleggen hoe je kunt zien of het zadel goed past. En dat hoeft helemaal niet alleen het zicht te zijn, want het kan gerust zijn dat dit zadel wel past, ook al ziet het er anders uit. Lucky bijvoorbeeld heeft helemaal geen schoft, dus daar ligt de boom enorm hoog voor je gevoel. Maar jouw paard heeft wel een schoft, dus daar zou die boom mooi overheen moeten passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:24

Ik vind het zadel nogal groot voor je paard.
Laat er een zadelmaker bijkomen, die kan je precies vertellen hoe en wat ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:05

Waarom heb je het zadel ook óp de schoft liggen? :) Je mag hem zowiezo een cm of 10 naar achteren leggen, ongeveer 2 á 3 cm. achter het schouder, dan nog eens een foto zoals de onderste maken en kijken hoe hij dan ligt. Maar hoogst waarschijnlijk blijft het: te smalle boom en kussens opvullen.

Ik heb ook een tijd met een te kleine wintec gereden, maar ik moest overstappen naar een ander zadel omdat ik de grootste boom toen al had. Bij de zadelmaker heb ik pas geleerd hoe het eigenlijk allemaal hoorde te liggen. Ik schrok, want jarenlang met de kennis die ik op maneges leerde gereden, en dat is dus NIET goed! :n

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:10

ik heb nu 4 maanden geen passend zadel gehad, en heb flink bijbetaald om een passend zadel te krijgen
maar liever even niet rijden dan straks een paard met rugproblemen

je zadel is te lang, en het is voren te smal
het kanteld daardoor naar achteren
wintec is niet altijd passend te krijgen, je kan evt een grotere boom proberen, kijken hoe die dag ligt, maar het probleem dat het zadel te lang is, blijf je houden
laat anders eens iemand ernaar kijken ( let op, kost ook geld) en misschien kan je het zadel inruilen tegen een ander 2e hands zadel, en als je iets moet bijbetalen, of je ouders het voorschieten, je hebt ene pony, daar zitten nu eenmaal kosten aan verbonden
met die schouderrvijheid valt het denk ik mee, als het zadel niet zo gekanteld zou zijn, nu komt de voorkant namelijk extra veel naar voren en komt het inderdaad bij de schouder
wie heeft je dat zadel aangemeten? geen echte zadelpasser denk ik, die zien zo ook al dat het veel te lang is

Afbeelding

rode lijn is hoe het zadel zou moeten liggen, zonder zo gekanteld te zijn, dan ligt het meteen een stuk meer naar achteren, niet over de schouder heen
groene lijn, is waar het ongeveer zou moeten liggen, zodat je kan zien dat het te lang is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:54

Lynn-Nikita De rode lijn ligt nog onder de schoft, zo kan het ook niet. :+
Ik denk dat de foto ook niet helemaal goed genomen is, mooier zou een geheelopname zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:55

is van die foto erg moeilijk te tekenen, ik zie een pluk haren, maar kan niet zien of die gewoon uitsteken, of niet
maar zo heeft ts een beetje een idee hoe het zadel hoort te liggen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:01

Pellie schreef:
Waarom heb je het zadel ook óp de schoft liggen? :) Je mag hem zowiezo een cm of 10 naar achteren leggen, ongeveer 2 á 3 cm. achter het schouder, dan nog eens een foto zoals de onderste maken en kijken hoe hij dan ligt. Maar hoogst waarschijnlijk blijft het: te smalle boom en kussens opvullen.

Ik heb ook een tijd met een te kleine wintec gereden, maar ik moest overstappen naar een ander zadel omdat ik de grootste boom toen al had. Bij de zadelmaker heb ik pas geleerd hoe het eigenlijk allemaal hoorde te liggen. Ik schrok, want jarenlang met de kennis die ik op maneges leerde gereden, en dat is dus NIET goed! :n

Ik denk dat als dit zadel 10 cm naar achteren gaat, je helemaal op de pony zijn billen gaat zitten.

Het lijkt inderdaad érg lang.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:45

Zadel ligt te ver naar voren, moet 5 cm achter de schouder liggen en dan ligt het zeker te ver naar achteren (voorbij T18 als ik het zo kan inschatten).

Daarnaast zie ik atrofie bij de schoft en witte haren. Zijn deze van dit zadel? Als dit al een 17 " is dan denk ik dan er niet meer op kan dan een 16" zadel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:10

Abeltje77 schreef:
Pellie schreef:

Ik denk dat als dit zadel 10 cm naar achteren gaat, je helemaal op de pony zijn billen gaat zitten.

Het lijkt inderdaad érg lang.

dat klopt, maar daar hoort het wel te liggen :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:43

Schangah schreef:
Zadel ligt te ver naar voren, moet 5 cm achter de schouder liggen en dan ligt het zeker te ver naar achteren (voorbij T18 als ik het zo kan inschatten).

Daarnaast zie ik atrofie bij de schoft en witte haren. Zijn deze van dit zadel? Als dit al een 17 " is dan denk ik dan er niet meer op kan dan een 16" zadel.

de witten haren zijn niet van dit zadel, die had ze al toen ik dr kocht

badankt allemaal voor jullie hulp, ik ga er zeker iets aan doen

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:50

ik heb ook een wintec zadel het 500 model, en daar staat op het blad zelf dat het een 17inch is, maar hij is even groot als een 18inch waarschijnlijk gebeurt dit wel vaker. (ik heb het na laten kijken door een zadelmaker die mij ook vertelde dat het echt een 18inch is. misschien is dit bij jou ook het geval ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:54

Ik had hetzelfde met de wintec, hij was te lang en doordat ie zeg maar 'steekt' achteraan duwt dat in de lenden althans bij mij was dat het geval. Paardje liep er niet bepaald lekker onder..als je paardje een vrij korte rug heeft kan je ook kijken naar een zadeltje waar bij de kussens achteraan wat meer omhoog gerond zijn.
Viel ook naar achter , boommaat te smal s nog op te lossen maar dat ander niet.
Moet het nieuw zijn, ik heb men nieuwe wintec ook verkocht en gewoon een goed 2dehands dressuurzadeltje.
Ik spreek maar uit ervaring heb ook het ook door iemand deskundig laten nakijken hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:55

HIHI..dacht eerst even dat het een grap was!
Zadel is veels te groot voor zowel het paard als voor jou met je 45 kilo als ik goed heb gelezen!
Welke zadel passer is er bij je geweest.....daar ben ik best benieuwd naar.
Waarschijnlijk een die een brilletje nodig heeft!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:40

Aaaaaarrrgg!! Ik haat het als ouders niet naar je lusteren!
Kijk: ik had dit prachtige voorstel:
Op mijn spaar rekening voor als ik achtien ben staat 1700 euro of zo. Zat geld. Als ik daar iets van leen, 400 euro ofzo plus mijn oude zadel heb ik denk ik meer als zat. Ik stort het hele bedrag terug, in februari word ik 15 en neem ik de krantenwijk van mijn broer over.
Dit vertel ik dus in volle glorie aan mam, haar enige andwoord is: 'kom op, je zadel ISS net nieuw, is dat niet een beetje snel?' ik zeg van nee jij gaat tog ook geen maanden lang op een te kleine schoen lopen omdat hij net nieuw is? Mam: ik vind het gewoon onnodig, ga eerst maar eens kijken wat alle mogelijk heden zijn... Aaaarrg ik kan hier zo niet tegeen. Mijn ouders hebben niks met paarden duz snappen ze er helemaal niks van!!
Weten jullie nog en oplossing?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:43

salome_maybe schreef:
Aaaaaarrrgg!! Ik haat het als ouders niet naar je lusteren!
Kijk: ik had dit prachtige voorstel:
Op mijn spaar rekening voor als ik achtien ben staat 1700 euro of zo. Zat geld. Als ik daar iets van leen, 400 euro ofzo plus mijn oude zadel heb ik denk ik meer als zat. Ik stort het hele bedrag terug, in februari word ik 15 en neem ik de krantenwijk van mijn broer over.
Dit vertel ik dus in volle glorie aan mam, haar enige andwoord is: 'kom op, je zadel ISS net nieuw, is dat niet een beetje snel?' ik zeg van nee jij gaat tog ook geen maanden lang op een te kleine schoen lopen omdat hij net nieuw is? Mam: ik vind het gewoon onnodig, ga eerst maar eens kijken wat alle mogelijk heden zijn... Aaaarrg ik kan hier zo niet tegeen. Mijn ouders hebben niks met paarden duz snappen ze er helemaal niks van!!
Weten jullie nog en oplossing?

Misschien kan je wat van je oude (paarden)spullen verkopen om aan wat geld te komen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:46

TS misschien kan je ruilen met iemand. Er zijn ook mensen die een te klein zadel hebben en op zoek zijn naar een grotere. Met een beetje geluk kan je het met gesloten beurs regelen. Als je het niet probeert lukt het je ook niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:52

Laat je moeder dit topic lezen?

De reactie van aerdenhout 1 zegt bv. al genoeg...
Ik denk dat je het voor minder kan redden zoals ik je al gpbt heb.

Voor je oude zadel +- 250 terug en een zadelmaker heeft vast een kleinere tweedehands wintec/ thorowgood in huis die op maat te maken is. Je beugels en singel heb je al, met 400 euro moet het te redden zijn, denk ik!

Op marktplaats staat iemand die een wintec wil ruilen (is wel veelzijdigheid) http://link.marktplaats.nl/363428240
Misschien ruilen...
En dan voor +- 100 euro een zadelmaker laten komen die het zadel opvult en aanpast bv.?
http://www.horsetotaal.nl/index.php?pag ... &Itemid=59
Horsetotaal heeft een mobiele werkplaats en past je zadel ter plekken aan. Voorrijkosten vind ik goed te doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:54

Leef met je mee...
Vandaag iemand laten komen voor mijn zadel.
(zwarte groeit nog, dus eruit gegroeid, mopper, leuk dat ie bespierder wordt,
maar onpraktisch met zadels.)
Echter wintec en bates niet passend te krijgen op mijn paard.
Jammer.. ben dus ook zoekende.
(bouw het zadel dus weer om naar maat voor mijn fjord, andere boom.. haar past ie wel)

Succes met zoeken.

Hoe groot is je pony nou precies. vraagteken, want dat zadel lijkt echt enorm op hem.
Aangezien jij zegt dat het een 17 inch is.

18 inch zadel op 1.55 paard nou ja, laat ie ondertussen 1.59 zijn, maar dan heb je het ook echt gehad..
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/TDmL4 ... %20569.JPG
Zelfde 18 inch zadel op een 1.47 paardje...
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Sg8ay ... %20067.JPG

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:56

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:58

had ik al geedit.. was foutje, was mijn hondje met vriendinnetje.. in het bos.. ipv pony...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:04

Ik vind dat het zadel wel erg groot uitziet zo van de zijkant.

zadel is inderdaad te veel achterover, dan is de boom te smal.

Nee het zadel past niet goed (boommaat) en is te groot van opzij gezien., net of je een zadel voor een paard op een pony hebt gezet.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:12

Sjolvir schreef:
Hoe groot is je pony nou precies. vraagteken, want dat zadel lijkt echt enorm op hem.
Aangezien jij zegt dat het een 17 inch is.

Mijn pony is 1.45.
Ik was vandaag bij divoze en vroeg of de dat zadel nog hadden van internet... 16,5 " ikwou even passen met Mijn bips, zijden ze nee die kleine blijven normaal altijd lang liggen maar hij is vanmiddag verkocht. Dus dat zijn al echt kleine maaten snap dr zelf ook niks van

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:16

Het aantal inch zegt iets over de grote van jouw billen.
Als je nu een 18 inch zadel hebt en je billen passen in een 16,5 inch kan dat zomaar 15cm op de lengte van je zadel schelen.

Op de tekening die Lyn_nikita heeft gemaakt wordt het zadel dus ongeveer 15 cm korter op je pony's rug.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:33

Je zadel is te groot voor je pony! Hij moet nl. achter het schouderblad liggen, maar mag nooit over de laatste rib komen! Dus: of een kleiner zadel of een grotere pony... ;)