Wat is het nut van bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:02

bescherming tegen aantikken en voorkomen van wondjes van steentjes, takken en andere uitsteeksels als je bv buiten gaat. Zelfde als peesbeschermers dus. ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:04

Ayasha schreef:
bescherming tegen aantikken en voorkomen van wondjes van steentjes, takken en andere uitsteeksels als je bv buiten gaat. Zelfde als peesbeschermers dus. ;)

Een peesbeschermer is van voren open... (elastiek)
een bandage is rondom..

Dus het is niet hetzelfde.. want een peesbeschermer beschermt alleen de pezen.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:06

te onder steuning van de pezen ...
en of die tests allemaal kloppen daar kun je ook neit zeker van zijn...

nee in de ring starten ze niet met bandages omdat het niet mag ... maar met losrijden rijden ze allemaal met badnages en lange onder lappen voor het beschermers van de benen en de hoef rand ... ik zeg denk je nu echt dat die top ruiters die test niet mee krijgen ? en die paarden staaan onder goed toe zient oog van deskundigen voro eventueel blessures dus als bandages zo slecht waren zouden de top ruiters er ook neit mee rijden ...
en hoe verklaar je dan dat geen enkel top paard ooit een pees blessuere heeft door bandages ??? nee, alleen door van van laat klep verstappen en dat soort dingen ..

ik zou zeggen kom een keer en voel ze ... dan voel het zelf ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

Jolliegirl schreef:
Ayasha schreef:

Een peesbeschermer is van voren open... (elastiek)
een bandage is rondom..

Dus het is niet hetzelfde.. want een peesbeschermer beschermt alleen de pezen.

Ik had het over de werking. Anders ga je muggenziften. ;) Ik loop lang genoeg mee om te weten hoe peesbeschemers er uit zien, en hoe bandages er uit zien. :+

Brittje: pezen moeten niet ondersteund worden, de enige wijze waarop ze pezen KUNNEN ondersteunen is als je de knie mee in bandageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:08

britt, het is meerdere malen door verschillende personen getest, lijkt me toch wel dat deze testen betrouwbaar zijn...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:11

vanLotje schreef:
ik snap ook het 'mooie" er niet zo van...ik zie liever een paar harige paardenbenen dan bandages hoor :)

Ik snap het ook echt niet. Kan iemand mij proberen uit te leggen wat er 'mooi' aan bandages is?
En als het voor de schone benen is? Voor wanneer moeten ze schoon zijn? Als je ze tijdens concour/wedstrijd verstopt?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:11

ja, dat kan wel maar waarom rijden die topruiters er allenamaal mee dan ? die krijgen die test heus wel mee ?
en daar heeft geen enkel paard een blessure van over verhitten van pezen door bandages ?
dus dat snap ik dan niet, als die tests dan kloppen ?

ja meestal bandageer je ook tot net onder de buiging van de knie hoor ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:12

Brittje schreef:
ja, dat kan wel maar waarom rijden die topruiters er allenamaal mee dan ? die krijgen die test heus wel mee ?
en daar heeft geen enkel paard een blessure van over verhitten van pezen door bandages ?

Nu ga je weer vragen stellen.
Ik vroeg om een feitelijk antwoord. Niet om allemaal : Maar maar maar maar maar.

Dus nogmaals ;)

Ayasha : Het zijn gewoon 2 verschillende dingen, met 2 verschillende werkingen. Waarvan er één voor mijn ogen geen werking heeft die goed is voor het paardenbeen ;)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 21-07-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:13

Soraya85 schreef:
vanLotje schreef:
ik snap ook het 'mooie" er niet zo van...ik zie liever een paar harige paardenbenen dan bandages hoor :)

Ik snap het ook echt niet. Kan iemand mij proberen uit te leggen wat er 'mooi' aan bandages is?
En als het voor de schone benen is? Voor wanneer moeten ze schoon zijn? Als je ze tijdens concour/wedstrijd verstopt?

ik vind het heel mooi staan .. mar dat is ieder zijn eigen smaak ..
ja voor schone benen, als je losrijd heb je dan bdnages om en dan vlak voor je de ring in gaat haal je ze er af ...
dan zijn ze mooi wit :D

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:14

Jolliegirl schreef:
Brittje schreef:

Nu ga je weer vragen stellen.
Ik vroeg om een feitelijk antwoord. Niet om allemaal : Maar maar maar maar maar.

Dus nogmaals ;)

Ayasha : Het zijn gewoon 2 verschillende dingen, met 2 verschillende werkingen. Waarvan er één voor mijn ogen geen werking heeft die goed is voor het paardenbeen ;)

nou dat top ruiter er ook gewoon elke dag mee rijden en geen enkel top paard blessures op loop door over verhitting van de pezen door bandages .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:14

Jolliegirl schreef:
Brittje schreef:

Enlighten me, wat is het verschil in werking?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:17

Op de stal waar ik stage heb gelopen deden ze alle paarden met bandages, met longeren/rijden/''buitenrijden''(stapritje over de weg..). Ik vroeg waarom, ja omdat het de benen beter beschermd (waren paarden in training of zijn paarden. Eventing sport). Nu doe ik het zelf alleen, maar dat is omdat ik het moet leren voor mijn opleiding. Of het nut heeft.. Tja geen idee, het is opzicht best dik en ''beschermd'' wel het hele onderbeen. Ik weet er verder weinig van dus ga niks roepen :D

Edit, ik heb er 1 keer mee gemend en 1 keer mee gelongeerd (meer om te kijken hoe het bleef zitten haha) normaal train in de paarden met niks om de benen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:19

Ayasha schreef:
Enlighten me, wat is het verschil in werking?

De bandage wat jij zegt in je vorige post ;)
En die is er niet om hardere klappen op te vangen. Maar meer om bescherming te geven aan kleinere dingen zoals het strijken , steentjes, takken.

De peesbeschermer daarintegen kan die klappen wel verdragen, die zie je daarom ook veel bij het springen.

De bandage word ontigelijk warm om het paardenbeen, Hoe je ook bandageerd.
Een peesbeschermer kan zijn warmte daarintegen meer kwijt. Ook niet optimaal, maar toe maar.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:21

dat top ruiters er mee rijden zegt niks, dat zijn geen feiten niks. ik snap dus ook niet waarom dat steeds aangehaald wordt. de onderzoeken zijn wél feiten.
en daarbij denk ik dat 't grote deel van de topruiters het wél doet voor de ''mooi'' want anders kunnen ze er net zo goed goede peesbeschermers op doen, dat scheelt 'n hoop werk.

Jolliegirl, ligt er ook aan welke peesbeschermer ;)

Brittje

nou op een springstal waar ik mee hielp reden ze ook bijna alle paarden met bandages en dan voor al om de voor benen .

Ayasha
Blogger

Wat ik dus zei. Een peesbeschermer vangt ook slechts kleine tikken op, zeker bij het springen is een peesbeschermer (die wat jij benoemt) idioot gezien die elastiek minder klappen op kan vangen dan de bandage en wel, als ik paarden fouten zie maken raken ze meestal met de voorkant van hun benen. :D Geloof me, als je er een ram op geeft met een baseball bat zal je peesbeschermer ook weinig goeds doen. Een ander paard dat er op trapt, trapt er ook gewoon doorheen.. Een peesbeschermer vangt echt niet zoveel meer op dan bandages. :+

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:22

ja en? dat heeft toch niks met het nut van bandage's te maken, dat ''iedereen'' 't doet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:23

Daarom ben ik ook geen fan van de peesbeschermer, omdat ie voor niet beschermt.
het gaat niet om de fouten maken van de paarden, maar om het aanlopen naar de sprong waarbij heel veel paarden zoveel kracht zetten dat ze letterlijk met de achterbenen op de pezen gaan staan.

Ik ben geen fan van beide bescherming niet. En zeker met deze temperaturen vind ik bandages ongelooflijk overbodig.

Een bandage vangt helemaal niets op ;) die bied nergens steun.
Dus dat klopt niet helemaal ;)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 21-07-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:23

Joolien schreef:

de eerste
Citaat:
Onderzoekers en dierenartsen richtten zich recentelijk op de mogelijk negatieve kanten van het bandageren. Pezen blijken namelijk erg slecht tegen hoge temperaturen te kunnen. Als het spreekwoordelijke kookpunt wordt bereikt, raakt peesweefsel beschadigd.

Dus kijken ze alleen naar het negatieve en proberen ze die stellingen te ontkrachten via onderzoek. als de stelling via onderzoek niet ontkracht kan worden = het dus waar. Dát is wetenschap.

Citaat:
Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

De 2e link is geen toevoeging, dat is iemand die er ook niets van snapt :roll:

Nee, ik gebruik meestal geen bandages - ben te lui :o
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-07-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:24

Ayasha, zo'n peesbeschermer die jij noemt is er ook niet voor om de klappen van voren op te vangen, maar om het tikken van de achterbenen tegen de achterkant van de voorpezen tegen te gaan....

Brittje

Illusion schreef:
dat top ruiters er mee rijden zegt niks, dat zijn geen feiten niks. ik snap dus ook niet waarom dat steeds aangehaald wordt. de onderzoeken zijn wél feiten.
en daarbij denk ik dat 't grote deel van de topruiters het wél doet voor de ''mooi'' want anders kunnen ze er net zo goed goede peesbeschermers op doen, dat scheelt 'n hoop werk.

Jolliegirl, ligt er ook aan welke peesbeschermer ;)

het zegt toch degelijk wat want zo als ik al zij is er geen enkel top paard die een blessure heeft gehad door over verhitten van de pezen door bandages .
en met die testen hoeveel testen worden er ook wel niet gedaan voor wat allemaal wel niet slecht is voro mensen .... en dat het nader hand ook niet helemaal waar is ...
denk je nu echt dat het een anky of edward uit maakt hoe de paarden er bij lopen als ze thuis aan het trainen zijn??

Jolliegirl

Illusion schreef:
Ayasha, zo'n peesbeschermer die jij noemt is er ook niet voor om de klappen van voren op te vangen, maar om het tikken van de achterbenen tegen de achterkant van de voorpezen tegen te gaan....

Jij snapt waar ik op doelde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:25

Dat vangt een peesbeschermer echt niet meer op dan een bandage. De werking is krak t zelfde. ;) Enkel het uitzicht is anders en bandages hebben die werking ook vanvoor. ;)

En illusion: lees beter, ik benoemde die peesbeschermer niet maar Jolliegirl.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

Brittje schreef:
nou op een springstal waar ik mee hielp reden ze ook bijna alle paarden met bandages en dan voor al om de voor benen .

Ik liep idd ook op een springstal.. lijkt heel gewoon te zijn in de sport..