Wat voor bit / optoming is dit in vredesnaam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:21

Over dat metalen ding onderaan de mond bij de tweede foto, uit een ouder topic waarin een bit dat had

Maya schreef:
Dat is een schuimbeugel :) Is voor dubbel of meerspannen bedoelt, het zorgt ervoor dat de leidsels niet door de scharen gevangen kunnen worden. (ene paard vs andere paard)

Maar mennen met hack???

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:22

bizar, heb het ook nog nooit eerder gezien. maar misschien is het beter dat we dit soort dingen niet vaak tegenkomen?? wat zou scherper zijn? een stang en trens of deze optoming? zelf denk ik een stang en trens en deze zien we dagelijks.. ok, de optoming is natuurlijk zo scherp als de hand van de ruiter 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:22

Ik denk dat ze eerder doelde op het riempje tussen de scharen, dan de hack zelf :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:23

wat de schuimbeugel betreft, sommige paarden pakken ook de scharen van hun eigen bit vast...
en met die beugel kunnen de scharen niet te ver onanfhankelijk van elkaar bewegen...

Loiz

Volgens mij gewoon een bit + hackmore?
Vind het niet zielig, het ligt eraan hoe de ruiterhand is.

Anoniem

Nadoesh schreef:
bizar, heb het ook nog nooit eerder gezien. maar misschien is het beter dat we dit soort dingen niet vaak tegenkomen?? wat zou scherper zijn? een stang en trens of deze optoming? zelf denk ik een stang en trens en deze zien we dagelijks.. ok, de optoming is natuurlijk zo scherp als de hand van de ruiter 8-)

Hangt van het paard af ;)
Als een paard gevoelig is op de neus is deze optoming scherper, is het paard gevoelig in de mond is een S&T scherper.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:24

Asyaa schreef:
Ik denk dat ze eerder doelde op het riempje tussen de scharen, dan de hack zelf :)

Nee, op de laatste foto zie je onderaan de scharen een soort stangetje overlopen.
Maar dat lijkt me in dit geval toch geen schuimbeugel? Die zitten nog een stukkie lager.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:25

dit gaat niet over mennen met een hackemore. Een schuimbeugel in de mensport zit aan een Liverpool-bit.
In dit geval gaat het om springpaarden, die veelal met een martingaal over borsttuig lopen. 1 keer een hoofdbeweging naar de borst, en hij vangt een riempje van de martingaal met de schaar van de hackemore. Niet echt prettig...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:26

Divine schreef:
dit gaat niet over mennen met een hackemore. Een schuimbeugel in de mensport zit aan een Liverpool-bit.
In dit geval gaat het om springpaarden, die veelal met een martingaal over borsttuig lopen. 1 keer een hoofdbeweging naar de borst, en hij vangt een riempje van de martingaal met de schaar van de hackemore. Niet echt prettig...

Dat het niet over mennen gaat snap ik ook nog wel, die paarden zien eruit als springers... Alleen aan dat borsttuig had ik even niet gedacht. De reden dat die beugel er zit komt dus wel op hetzelfde neer.

Anoniem

Re: Wat voor bit / optoming is dit in vredesnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:27

Ja en nee :)
Een beugel werkt ook tegen samendrukkende krachten (dus naar elkaar toe) een riempje alleen tegen tegen krachten naar buiten.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:28

Ja inderdaad trens en hackamore verbonden door een riempje waar de teugels aan bevestigd zijn. De scharen van de hackamore zijn onder de kin verbonden met een gebogen ijzer bij die van mij is dat met een recht staafje. De hackamore moet dan wel breder zijn dan de trens anders hapert die achter de ringen. Ja als je dan je paard nog niet in de hand hebt weet ik het niet maar ik vraag me af wat dat doet in onervaren handen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:28

Volgens de FEI mag deze optoming i.m.o. niet:
Citaat:
1. Bits. The following types of bits are allowed. Bits can be made of any material (metal, rubber, plastic, leather…) but must be used in the original manufactured state. Double bridles are not allowed. The minimum diameter of the bit shall be 10mm.
All snaffles: jointed, double jointed or unjointed
myler
soft twisted
All gags: normal snaffle gag, jointed or unjointed
NB: No wire, double wire, or chain bits may be used.
All pelhams: jointed, double jointed or unjointed
soft twisted
Cheeks maximum length 15cm
Connecting strap for single rein - pelham
NB: All pelhams must be used with one single rein. The rein must either be used with a connecting strap or attached to the larger of the two rings of the bit.
All Kimberwicks
All pessoas: Maximum 3 rings
jointed, double jointed or unjointed
Cheeks, maximum length 16cm
Hackamore: Cheeks may not exceed 17cm
NB: No hackamore may be used in combination with a bit.

http://www.horsesport.org/disciplines/jumping/rules

En dat zal wel niet voor niets zijn!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:31

Ik snap niet dat mensen zeggen dat het niet zielig is. Oke het hoeft niet zielig te zijn als je er gewoon normaal mee omgaat. Maar wat ik me dan altijd afvraag: waarom gebruik je zoiets scherps als het niet nodig is. Ik bedoel mensen hangen het er niet voor niks om lijkt me.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:32

misschien om subtiel in te kunnen werken...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:39

Ik dacht ook meteen aan de hackamore. :+ Dus die kan ook al in combi. Voor de mensen die toch eigenlijk niet bitloos willen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:46

idefix4 schreef:
Ik dacht ook meteen aan de hackamore. :+ Dus die kan ook al in combi. Voor de mensen die toch eigenlijk niet bitloos willen?

:D
een beetje bitloos... 8-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:53

Als je het bitje los laat hangen wel... hihi

Laatst nog geprobeerd met een Lusitano. stang en trens zonder stang. :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:06

Lijkt mij een combinatie hack met trens. Waarom mensen zo geschokt reageren snap ik niet? Niet alles wat er heftig uit ziet is meteen dierenmishandeling, maar om dat te kunnen begrijpen moet je wel goed kijken en weten uit wat voor onderdelen het geheel bestaat natuurlijk.... De hack hangt hoog genoeg en het is een gewone trens. Het is maar net hoe je met deze optoming omgaat. Onjuist vind ik de onderlinge verbinding, dan zullen de hulpen vertroebelen en dat is niet correct, kan ook heel onaangenaam als er druk op staat. Maar met twee teugels zie ik het probleem in deze optoming niet, mits hij in de handen van een kundig iemand is, maar zoals altijd geld dat voor iedere optoming. Over toegestaan/verboden kan ik helaas niets zeggen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:14

Mijn inziens is dit een combinatie van een trens met een hackamore.
Volgens mij heb ik deze optoming al wel eerder/vaker gezien bij bekende ruiters.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:17

wat het ook is, het lijkt me een zeer scherp werkende optoming :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:26

Mootje schreef:
Volgens de FEI mag deze optoming i.m.o. niet:
Citaat:
1. Bits. The following types of bits are allowed. Bits can be made of any material (metal, rubber, plastic, leather…) but must be used in the original manufactured state. Double bridles are not allowed. The minimum diameter of the bit shall be 10mm.
All snaffles: jointed, double jointed or unjointed
myler
soft twisted
All gags: normal snaffle gag, jointed or unjointed
NB: No wire, double wire, or chain bits may be used.
All pelhams: jointed, double jointed or unjointed
soft twisted
Cheeks maximum length 15cm
Connecting strap for single rein - pelham
NB: All pelhams must be used with one single rein. The rein must either be used with a connecting strap or attached to the larger of the two rings of the bit.
All Kimberwicks
All pessoas: Maximum 3 rings
jointed, double jointed or unjointed
Cheeks, maximum length 16cm
Hackamore: Cheeks may not exceed 17cm
NB: No hackamore may be used in combination with a bit.

http://www.horsesport.org/disciplines/jumping/rules

En dat zal wel niet voor niets zijn!

Heb geen idee waar je dat vandaan haalt, misschien handing om de pagina en het artikel te vermelden?
Citaat:
blz 50

Article 257 SADDLERY
Art. 257-1.3
There are no restrictions on bits. However, the Ground Jury has the right, based on veterinariy advice, to forbid the use of a bit that may cause injury to the horse.
If there is a doubtful bit in use which could injure the horse, the Chief Steward should contact the Vetenarian at first, and when the Veterinarian has made his decision a recommondation to the Ground Jury should be made.

is het enige wat ik kan vinden in het vernieuwde reglement

tashunko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:30

volgensmij is het niet zo heel vriendelijk voor het pard mara heb wel vaker gezien!!!