[WN] Mijn zadel schuift ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Mijn zadel schuift ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:52

bridging misschien?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:49

Bridging is weer wat anders dan draagt het zadel wel op de voor en achterkant van t paard maar niet in t midden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 10:16

Het schuif-probleem blijft toch aanhouden |(

Gisteren had ik rijles, dat is natuurlijk wel een heel intensief uurtje, niet te vergelijken met hoe ik rijd buiten de les. Maar op een gegeven moment hing het zadel echt helemaal scheef.

Zolang Mandy tegen de wijzers in liep (sorry weet nooit of dit dan linksom of rechtom is) kon ik het nog wel opvangen door zelf tegendruk te geven en zo het zadel redelijk recht te houden maar vanaf dat ze op haar moeilijkere kant loopt (met wijzers mee) kon ik het niet meer recht houden en schoof het zadel geleidelijk helemaal opzij.

Mandy heeft wel een iets moeilijkere kant maar volgens de trainer is dat echt minimaal, hij vindt Mandy een goed gelijk bespierd/gebouwd paard tov andere paarden. Deze minimale scheefheid zou het schuiven, in zijn ogen, niet mogen/kunnen veroorzaken.
Heb wat uitgeprobeerd qua singels (met/zonder elastiek) maar dat bood geen oplossing.

De trainer heeft het zadel dan eens goed bekeken en hij vond het niet netjes passen met de westernpad eronder (te krap vooraan en drukte achteraan teveel in de rug). Het is een normaal westernpad, niet extra dik ofzo.
Met het dunne engelse zadeldek was de pasvorm een heel stuk beter en lag het zadel ook stabieler. Dit is echter geen oplossing voor ons aangezien Mandy duidelijk aangeeft dit niet aangenaam te vinden. Het zadel heeft immers maar hele dunne (en redelijk harde) vilten kussens om de ruggegraat vrij te houden. Ze gaat dan haar rug wegdrukken en vertoont 'vluchtgedrag'.
Langs de andere kant, een westernzadel wordt toch ook beoordeeld op pasvorm zonder pad en daarna mag er toch geen probleem zijn als je er dan een pad onder legt??

Van de zweetplek kon ik achteraf niets opmaken aangezien het zadel langs de beiden kanten scheef had gelegen tijdens het rijden. De ruggegraat was niet mooi droog wat me ook logisch lijkt als het zadel niet op z'n plaats blijft liggen.

Maar kan een zadel nu gaan schuiven omdat het te krap zou zijn? Ik dacht altijd dat dit kwam omdat het net te ruim was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:28

Zijn de vilten kussens onder het zadel wel netjes 'gezoet' (de randjes afgerond), zo niet heb je kans dat die harde hoekige randen pijnlijk in de spieren naast de ruggegraat drukken. Iets wat je wel hebt met een dun dekje en dus minder/niet met een dikke (western)pad.

Heb je er al eens iemand anders op laten rijden om te zien of die hetzelfde probleem heeft met glijden naar één kant??
Gewoon om uit te sluiten dat het niet aan je eigen onbalans ligt of juist omdat jij bezig bent om haar rechter te laten lopen door meer druk aan één kant te zetten ??

Als dit alles ook niet het gewenste resultaat heeft kan het helaas maar op één ding duiden en dat is dat het zadel toch niet zogoed past als je dacht.

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:52

klinkt allemaal alsof het gewoon niet goed past....
te krap of te ruim, in beide gevallen zal ie gaan schuiven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:08

idd, te breed of te smal maakt niet uit.
schuiven doet het zadel als die niet past.

Op het moment dat je tegendruk moet geven zit er iets fout, zo hou je je paard nou niet echt in balans.

Blijf niet zo rekken en haal er gewoon een zadelmaker bij.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:28

Ben volop aan het mailen met degene die het zadel heeft gepast om een beter beeld van het probleem te krijgen. Ze wil er ook nog voor langskomen om het terug te bekijken hoor.
Ze vroeg me om alvast foto's te maken en door te mailen, voor de geïnteresseerden ... weet niet of jullie hier iets op kunnen zien.
http://www.mijnalbum.nl/Album=7RFWLSQD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:11

Ik zie een aantal fotoos waar het vilt niet zo netjes het paard volgt. Wat imo wel zou moeten voor een goede ligging. Verder staat het paard bij een aantal fotoos scheef en dan is het moeilijk zadels inschatten :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:41

ik zie een zadel dat niet echt op het paard ligt maar er een beetje boven zweeft zeg maar. Dus alleen met de zijkanten tegen/op het paard ligt. Ik zeg het zadel is te nauw maar ik ben natuurlijk geen zadel passer!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:20

rapido schreef:
ik zie een zadel dat niet echt op het paard ligt maar er een beetje boven zweeft zeg maar. Dus alleen met de zijkanten tegen/op het paard ligt. Ik zeg het zadel is te nauw maar ik ben natuurlijk geen zadel passer!

Dat idee kreeg ik ook toen ik het erop had gelegd voor de foto's, maar ik ken er eigenlijk niets van dus ik was niet zeker of dit nu 'zo moet' of 'net niet'. Al zou het het schuiven volgens mij wel kunnen verklaren natuurlijk, als je zadel meer bovenop je paard ligt is er nog minder houvast dan er al is, zeker op mijn ronde tonnetje.

Ik wacht de reactie van de zadelpasser nog even af!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:07

wat ik zo zie..
Vind ik de boom niet mooi aansluiten op haarschoft/schouders/rug.
En de achterkant volgt ook niet mooi haar rug.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:46

Ik heb vandaag iemand met kennis van zaken ernaar laten kijken en die vond het zadel ook niet goed passen. Te nijpend op de schouders en achteraan drukte het in de rug als er gewicht op kwam te zitten. Ze raadde me af om ermee te blijven rijden.

Dit zadel ga ik dus maar weg doen en maar naar een nieuw zadel beginnen zoeken.