Sorry maar hoe kan dit nou gebeuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mortelek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:27

ben nu wel benieuwd naar een foto hoor :) hoe een beugel er uitziet wanneer het afbrak

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 22:35

mortelek schreef:
ben nu wel benieuwd naar een foto hoor :) hoe een beugel er uitziet wanneer het afbrak

Misschien kan ik morgen een foto maken als ik het niet vergeet :D

Annetje

Re: Sorry maar hoe kan dit nou gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:36

Zaten er geen bubbels in het metaal waar het gebroken is? :)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:40

ik heb het een tijdje terug ook een keer gehad. niet onderaan waar dat ding vastzit zegmaar maar gewoon aan de zijkant.
was net op buitenrit, dan maar zonder beugels verder rijden :D :o

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:43

stijgbeugel is bij mij nog niet gebroken.
maar wel stijgbeugel riem dat is ook geen pretje als je net aan het draven bent :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:44

Wat erg zeg. Schrik je je ook rot.
Het nadeel is dat alles wel z'n zwakke plekken heeft.
Maarja kan ook een soort van productiefout zijn. Zal vast ook voorkomen. Niet leuk maarja alles kan kapot.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:53

Bij een, uit metaal gegoten, voorwerp is de kans groot dat het breekt of scheurt als je heb op een harde ondergrond laat vallen. Zo ook met een gegoten stijgbeugel. Er hoeft maar een haarscheur in te zitten en druk op te komen en hij breekt doormidden..

vervelend is het wel!

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:57

Ja is mij vorig jaar ook overkomen. compleet door, en vlijmscherp! Zal wel iets van metaal moeheid zijn geweest denk ik, alhoewel die beugels nog helemaal niet zo heel oud waren....

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:17

Annetje schreef:
Zaten er geen bubbels in het metaal waar het gebroken is? :)

uh.. dat weet ik niet :P

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:26

beetje apart? beugel riemen is wel is gebeurd of complete beugel en riem dat er af haakt zeg maar.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:32

ik heb een keer in volle rengalop gehad dat van dat zadel de haak waar de beugelriem aan vast zat afbrak,

de gene die de buitenrit leide wou mij haar zadel geven zodat ik meer steun had maar heb gelukkig een zeer stabiele zit dus ben zonder beugels verder gereden,

deze keus had ik gemaakt omdat er ook kinderen mee reden en de leidster moest wel kunnen ingrijpen als daar wat mee gebeurde.

daarna nog heerlijk over het strand gegalopeerd zonder beugels de riem voor de zekerheid om de hals van het paard maar verder ook niet.

het banketstaaf was dat het zadel kort daarvoor ook al aan dat euvel gerepareerd was.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:48

ik heb het 1x gehad met splinternieuwe beugels,had een nieuw zadel gekocht en mocht kiezen tussen gouden en zilveren beugels,ik dacht eens chique te zijn en nam de gouden,ze hebben een maand overleefd en toen brak er 1...

zomaar in draf,gewoon doormidden...

maar goed das dan niet zo erg,wat enger was dat ik ooit eens met en nogal pittig paard een galopje op een grasveldbermpje reed,en dat mijn nieuwe net gekochte teugel gewoon doormidden brak...

dat is pas eng :j

vlakbij een idioot drukke dijk waar auto's loeihard reden en maar naar 1 kant nog kunnen sturen...waar ik echt heeeeel veel geluk had dat het toevallig de kant was,waar ik een veld op moest sturen,en met een in paniek zijnde jong paard,alleen maar steeds kortere rondjes moest rijden en dat dat gelukkig ook kon daar,je kan niet anders met 1 teugel...meestal deden we aan de andere kant galoperen maar dan had ik hem alleen maar een sloot/diepe greppel in kunnen sturen,als het daar gebeurd zou zijn...

dat was nu echt heel eng om mee te maken...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:28

Mij is het 25 jaar geleden 2 x gebeurd.. met dezelfde beugel! Eerst brak hij (in rengalop) boven de beugelriem, dus waar de riem door het ijzer gehaald word, dat stukje brak af. Teruggereden, beugel opgepakt, en de beugelriem door de beugel zelf gehaald, gelukkig kon ik nog doorrijden, dacht ik bij mezelf. We gingen verder, en diezelfde beugel brak gewoon weer! :o
gelukkig beide keren blijven zitten.
Ook heb ik met een manegepaard in de duinen een beugelriem gebroken. Dat was ook niet zo leuk, vreemd paard, en dan met maar 1 beugel verder rijden...
NU zorg ik ervoor dat ik op buitenrit altijd een 'reserve'koord bij me heb, die je als beugelriem, maar ook als teugel kunt inzetten ;)

Wat jij hebt meegemaakt, kimmie lijkt mij ook DOODeng! Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, een teugel die breekt in volle galop... brrrrr moet er ook niet aan denken!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:34

krijg ook nog steeds de kriebels hoor als ik eraan terug denk,het had zo fout af kunnen lopen....

ik had mazzel dat ik samen met iemand was,die haar paard voor die van mij heeft gegooit zodat ie er tegenop botste en heel even stilstond,waardoor ik eraf kon springen..

echt,knikkende knietjes gehad...

aangezien de teugels echt nieuw waren ben ik naar de winkel terug gegaan en het verhaal verteld,en verkoopster reageerde laconiek "dan had je maar de duurdere teugels moeten kopen".. }:0

nou had gerust gezegd toen ik voor een iets goedkoper materiaal ging,dat die dingen bekend stonden om gewoon af te breken tijdens het rijden,dan had ik ze echt nooít gekocht...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:39

gatsie wat een eng verhaal kimmie....

Ik heb op mijn oude stage gehad dat een beugel brak.......metaalmoeheid...tja kan gebeuren.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:11

Belachelijk wat die verkoopster tegen jou zei zeg kimmie! Dan had je maar duurdere teugels moeten kopen!! Schandalig! Heb je wel je geld terug gehad, of ook dat niet eens? :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:17

:n ,erge was dat ik nog helemaal in shock was,echt hoor....onder de rook van rotterdam vlakbij een dijkje waar auto's loeihard overheen raasden en dan eerst je paard aan de kletter gaan en dus rechtop die dijk afstormt en daarna wetende dat je een paard die echt hard gaat aan 1 teugel moet omtrekken...

scheet echt in mijn broek op dat moment..en iedere keer dat ie iets afremde op een bochtje,en ik de teugel iets losliet schoot ie er weer vandoor...was niet grappig op dat moment..

maar verkoopster verblikte of verbloosde niet...tja,had ik maar een duurdere teugel moeten kopen...belachelijke reactie had ze...

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:58

ik heb het wel eens met m'n bit gehad!
Het was al een heel oud dingetje..

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:03

Ik heb het ook een keer gehad midden in een dressuurproef, waren trouwens wel hele oude beugels.

(vroeg de jury na de proef waarom ik met 1 beugel reed, toen heb ik de doormidden gebroken beugel maar eventjes laten zien)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:12

bij ons op stal ook een stijgbeugel doorgebroken. En dit bij een jockey tijdens snelwerk. nog altijd petje af voor hem, wan thij heeft de volle 1600m uitgereden.
Ik had er persoonlijk gewoon afgekletterd denk ik...

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:26

RedFlame schreef:
Ik heb het ook een keer gehad midden in een dressuurproef, waren trouwens wel hele oude beugels.

(vroeg de jury na de proef waarom ik met 1 beugel reed, toen heb ik de doormidden gebroken beugel maar eventjes laten zien)

haha :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:33

Ukkiee schreef:
Ik heb bij een meisje op springwedstrijd ook eens haar spoortje zien breken. Ze deed er niet raar mee, was gewoon op haar gemak aan het rijden en even later komt ze met een half spoor in haar hand naar haar moeder. Toen dacht ik ook wel even 'huh?'
Heb ik ook wel eens gehad. :j Was combinatie van goedkoop spoortje en ze nooit van de laarzen af halen. Kunnen ze niet tegen. :=

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:05

Jeetje mina.
Wat een verhalen echt levensgevaarlijk.

@kimmie261 wat een rare verkoper zeg. Als ze toch weet dta die dingen levensgevaarlijk zijn dan verkoop je ze toch niet. En dan nog zeggen dat je dan maar duurdere moet kopen. Belachelijk zeg.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:08

Bij ons al twee keer gebeurd, stijgbeugel zei ineens paf en weg was die, is pure metaalmoeiheid...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:15

Ja zoiets kan, ook met een bit o.i.d. Er zit dan een slechter stuk metaal in de beugel. Dit kan onstaan door een keer laten vallen van de beugel, maar ook direct van fabriek af.