Paard loopt veel minder fijn onder wow zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Paard loopt veel minder fijn onder wow zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:40

Paard voelt veel meer van de ruiter en vice versa.
Ben benieuwd hoe het paard het doet met t zadel aan de longe.
Ik had zelf veel moeite in het begin om mijn zit te vinden in het zadel. Die van mij boeit dat geen reet en loopt wel door. Maar ja, niet elk paard is zo...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:01

needje: ik ga het zondag uitproberen. Ik rijd morgen nog mee in een clinic, voor de zekerheid nog maar even met mijn KN (was ik sowieso al van plan :o ). Vanaf zondag ga ik me helemaal inzetten voor de wow en dan eerst maar eens aan de longe en daarna rustig er op en stappen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:09

Weet je, heel simpel, als het niet gaat, gaat het niet.
Ik ken maar weinig verhalen van paarden die er niet onder liepen. En het grootste gedeelte kwam voort uit ruiterfouten. :o Maar overal zijn uitzonderingen. En het is een beetje boel geld als jullie er beide geen plezier van hebben!

Mijn oude merrie had een zadel wat eigenlijk niet goed lag, maar dat zadel drukte waarschijnlijk net niet op haar zere plekje, waardoor ze die accepteerde. Als een zadel toch op die plek kwam bokte ze je er zonder pardon van af. Uiteindelijk hele rug laten behandelen en een zadel gevonden wat paste EN niet op dat plekje kwam (dat werd al snel psychisch bij haar nl). Opgelost.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:18

TS: gewoon even doorzetten, paard wordt niet direct Totilas met een wow, maar het kan zijn dat je oude zadel zo slecht druk verdeelde dat nu door optimale drukverdeling behoorlijk scary is voor je paard.

Afwisselen met het andere zadel..... ja, als je zelf niet zo'n hele dappere ruiter bent, kan ik mij hier wel in vinden.
En eens een buitenritje? Geen spanning etc. ?

Een zadel is geen tovermiddel, maar gewoon een gedeelte van je ruiter-zijn wat in orde dient te wezen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:48

Precious20 schreef:
Toen mijn paard voor het eerst met een WoW gereden werd, waggelde hij door de baan alsof hij zat was. Hij moest zijn balans weer helemaal opnieuw vinden (en ik trouwens ook!). Dit heeft even geduurd en toen waren we ermee vertrokken. :)

Tris liep ineens instabiel vanuit z'n knieën.... Ook een ander paard op stal werd eerst slechter (die was gewend zich tegen een kussen aan te kunnen drukken om moeilijke punt te ontzien, en dat kon nu niet meer). Het kan dus heel goed dat je paard er echt aan moet wennen en zich eerst een stuk gelijkmatig moet ontwikkelen, en zelf heb je ook een andere balans.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:36

Frasier schreef:
TS: gewoon even doorzetten, paard wordt niet direct Totilas met een wow, maar het kan zijn dat je oude zadel zo slecht druk verdeelde dat nu door optimale drukverdeling behoorlijk scary is voor je paard.

Afwisselen met het andere zadel..... ja, als je zelf niet zo'n hele dappere ruiter bent, kan ik mij hier wel in vinden.
En eens een buitenritje? Geen spanning etc. ?

Een zadel is geen tovermiddel, maar gewoon een gedeelte van je ruiter-zijn wat in orde dient te wezen.

Uhm, paard was bijna Totilas voor het een wow zadel kreeg..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:18

Citaat:
Uhm, paard was bijna Totilas voor het een wow zadel kreeg..

Wat bedoel je hiermee Moonfish? Liep jouw paard heel goed totdat het een wow kreeg? En werkte dit zadel dus niet voor jou en je paard?

Het zou heel goed kunnen dat mijn merrie zich achter mijn KN verschuilt. Ze heeft ook onder het KN de neiging erg over de schouder weg te vallen. Dit kan ik nu al aardig goed binnen de perken houden, maar inderdaad merkte ik onder de wow dat ze dit weer heel erg deed. Alsof ik op een driejarige zat... Dus blijkbaar veel meer bewegingsvrijheid in de schouder. Ik zal, als ze (hopelijk) aan het zadel gewend is en ik er stabiel in zit, flink aan de bak moeten om haar nog veel rechter te krijgen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:48

Daar heb ik ook "problemen" mee met mijn Wow, op de rechterhand kreeg mijn paard met haar vorige zadel duidelijk steun, waar ze nu moeite heeft om de hoek gecontroleerd in te rijden, het lukt elke keer wel beter, maar heeft toch een tijd geduurd voor ze niet meer elke keer die steun opzoekt (die ze nu overigens niet meer krijgt...)

Ze liep wel meteen veel ruimer en losser in haar lijf met haar Wow...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:27

Veel paarden moeten wennen aan het feit dat met een WOW alles veel "voelbaarder" is. Jij zal ook beter voelen wat er onder je kont gebeurt met de rug van het paard, maar het paard voelt ook elke beweging die jij maakt.
Mijn paard bokte me de eerst keer met een WOW(ik zat nog niet eens helemaal) er af en ging als een rodeo stier de bak door. Nu gaat ze steeds fijner lopen.
Het kan ook dat je paard er nooit aan went, 1 op de zoveel paarden kunnen er schijnbaar niet tegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:32

Kennelijk is een wow niet voor iedereen of voor elk paard geschikt. Mijn paard liep er net zo onder, maar ik kon er niet op zitten. Met Flair in een normaal zadel heb ik geen probleem.
Dus de zit van de wow kan ook verkeerd zijn voor de ruiter.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:37

Dat niet er op kunnen zitten, had ik in het begin ook. Moet zeggen dat ik nu niet heel lekker meer kan zitten op een wolzadel.
Maar het zal idd wel per persoon verschillen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:53

Ik heb hier zelfs ooit foto's geplaatst op bokt. Nou, ik zat ecth slechter dan op 90% van de andere zadels. Tja, ik heb erg lopen twijfelen, maar dan ga ik niet voor wow. Je moet bij een zadel direct hebben, yes dit is het. Dat heb ik bij veel andere zadels wel. En dan moet je nog wel wennen, maar je houding gaat niet direct achteruit.
Lag dus niet aan Flair, maar puur aan de zit van de wow. Die past niet bij mij. Ik zat ook enorm op de voorboom vond ik. Die is te breed.
HIer een foto waar ik op een wow zit, op een 19 inch nog wel. Zo raar vallen de zittingen dus uit. Ik ben 1.82 lang, maar pas normaal in een 17.5 inch. Kennelijk houdt WOW hier geen rekening mee. Ik kijk soms nog wel rond naar een wow, maar eigenlijk heb ik dan liever een gewoon zadel met flair.
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:19

Ik moest in het begin ook heel erg wennen. Omdat je veel meer voelt en ook wat meer beweegt.
Maar ik vind juist dat de meeste mensen beter gaan zitten op een Wow. Beenligging gaat vaak van naar voren naar de juiste plaats.
(gelijk ook een punt van wennen voor de meeste)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:01

Ik vind het ook geen fijne zadels,maar heb alleen op de eerste uitvering veel gereden.
Daar zat aan het zweetblad nog zo'n dikke bies waardoor ik mijn benen niet aan het paard kreeg.
Ben wel echt weg van het flair systeem,had een paard met af en toe een tactfout en die was weg nadat er lucht in het zadel zat.
Maar nu merk ik eigenlijk geen verschil meer tussen mijn wollen zadels,cair zadels of flair zadel!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:04

Needje: dat is ook iets waar ik tegen aan loop. Met mijn KN liggen de wrongen meer naar achter, waar mijn bovenbeen mooi tegen aan ligt. Bij de wow liggen de wrongen meer naar voren (heb de movable met de dikste wrong), waardoor ik het gevoel heb minder steun te hebben. Nu geloof ik dat de zweetbladen nog naar achter gezet kunnen worden waardoor de wrongen meer naar achter komen (ik heb niet zulke lange benen).

Germie: ik had dus bij het uitprobeerzadel dus wel, wow dat zit lekker. Maar bij mijn eigen zadel helemaal niet, terwijl de kleinere zitting wel veel beter zit voor mij. Ik zit verder wel mooi recht in het zadel. Toch heb ik wel het gevoel dat lucht beter is voor mijn paard dan wol omdat ze met het uitprobeerzadel wel ruimer ging lopen dan met mijn KN. Maar op de een of andere manier is dit zadel heel anders...

overigens vermoed ik dat er ook nog wel iets anders aan de hand is met mijn paardje, want vandaag met de clinic heeft ze ook vreselijk gebokt onder de KN. Ik ga daar eerst maar achteraan, want als er misschien toch wat aan de hand is, zal een wow haar ook pijn doen. Ze bokt voor mijn gevoel iets te veel en te heftig (overigens vandaag gelukkig niet gevallen :D )
Laatst bijgewerkt door Pollux op 10-07-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:08

ik had eerst ook de moveable block geprobeerd, daar heb ik een week of 10 mee geredn. Na een week merkte ik dat dat model echt nks voor mij was. Voor Luna heb ik de conventional en daar had ik veel meer steun aan. Gelukkig had ik voor Ciera een tweedehandse gekocht en kon ik die nog inruilen op een nieuwe. Nu heb ik voor beide paarden een conventional en ik zit veel beter, echt een wereld van verschil met de moveable

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:21

Lonnie: ik heb de conventional en die dikke vaste wrongen ook uitgeprobeerd. Bij beide kwam mijn been niet eens in de buurt van de wrong, maar misschien stonden de zweetbladen verkeerd afgesteld. Ik twijfel nu dus ook of de movable uiteindelijk wel het beste voor mij zijn. Kortom, twijfel alom...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:51

UPDATE: in de kliniek mijn paard binnenste buiten laten keren om te kijken of er iets anders aan de hand kon zijn. Helaas is dat het geval, dus ook onder de wow zal ze momenteel niet fijn lopen. Er is in één wervel op de foto een beginnende kissing spine ontdekt. Gelukkig raken ze elkaar nog niet, maar waarschijnlijk als ze wegspringt of schrikt wel en daar komt die heftige bokreactie vandaan. Er zit nog wel wat ruimte tussen (ongeveer 4 milimeter), maar op de foto was te zien dat ze elkaar al wel geraakt hebben al dan niet door wegspringen, het zadel of misschien toch door een verkeerde manier van rijden. De getroffen wervel zit precies achter het zadel en aangezien mijn KN te lang voor haar is, zit daar het euvel. De DA hoopt dat met het kortere Wow zadel en een aangepaste training met een fysio ze wel normaal te berijden is. Maar eerst weer vier weken vakantie. Aan de ene kant rottig nieuws, maar ben wel blij dat ik nu eindelijk weet dat het bokken niet uit stoutigheid was of een reactie op de wow alleen. Ik heb al wat gelezen over kissing spine, maar houd me aanbevolen voor ervaringen met een milde vorm als mijn paardje nu heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:56

Jeetje, dat is balen zeg.
Kunnen ze met Tildren ofzo het niet tegengaan dat t naar elkaar toe groeit?
Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring met KS.
Maar ken meerdere paarden die het hebben en die lopen allemaal nog. Training uiteraard aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:02

jeetje wat een ellende dat de rug van je paard niet goed is!!

Mijn Wow werd in her begin ook helemaal niet gewaardeerd door het paard. inmiddels gaat het wel erg fijn!

heeft toch zeker wel een paar weken geduurd!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:48

Heel erg vervelend dit allemaal maar ik neem aan dat bij het aanmeten van het zadel je paard dit probleem ook al had en bij een onderzoek van de rug had dit naar boven moeten komen. Bij een paard met zulke problemen had nooit een zadel aangemeten mogen worden. Dit wordt duidelijk op de opleiding verteld. Bij dit soort gevallen wordt eerst doorverwezen naar een osteopaat en dierenarts. Pas als het paard geen tekenen meer vertoond van rugproblemen en dus een revalidatieperiode achter de rug heeft mag een zadel worden aangemeten!
De vraag is of lucht na de revalidatieperiode wel de juiste vulling zal zijn omdat dit op zich een harde vulling is.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:01

Schangah, ik quote TS eventjes:

Pollux schreef:
Na veel zadelproblemen (zie topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1267606 besloten om een wow zadel te proberen. Hier was ik erg enthousiast over, mijn paard liep fijn (ze was echter net in opbouw na een spierprobleem, dus kon toen niet vergelijken met hoe ze normaal loopt) en over gegaan tot aanschaf.

Zoals je daar leest staat er dat op dat moment ervan uit werd gegaan dat het door het opbouwen kwam. Er was een probleem bekend. Daarnaast geeft TS aan dat met proefrijden het paard wél fijn liep.

Een zadelmaker heeft geen rontgenogen natuurlijk. Ben het met je eens dat een zadelmaker dit soort zaken moet opmerken, maar vaak kiezen mensen juist voor een nieuw zadel nadat er problemen aan het licht zijn gekomen om voor een goede opbouw te zorgen, en dan loopt niet elk paard optimaal. Mijn paard kwam ook uit een blessure (geen rugproblemen) en liep niet best de 1e keren. Maar wij waren daarvan op de hoogte, en dus is er gewoon een zadel op aangemeten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:15

Bubsj schreef:
Schangah, ik quote TS eventjes:

Pollux schreef:
Na veel zadelproblemen (zie topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1267606 besloten om een wow zadel te proberen. Hier was ik erg enthousiast over, mijn paard liep fijn (ze was echter net in opbouw na een spierprobleem, dus kon toen niet vergelijken met hoe ze normaal loopt) en over gegaan tot aanschaf.

Zoals je daar leest staat er dat op dat moment ervan uit werd gegaan dat het door het opbouwen kwam. Er was een probleem bekend. Daarnaast geeft TS aan dat met proefrijden het paard wél fijn liep.

Een zadelmaker heeft geen rontgenogen natuurlijk. Ben het met je eens dat een zadelmaker dit soort zaken moet opmerken, maar vaak kiezen mensen juist voor een nieuw zadel nadat er problemen aan het licht zijn gekomen om voor een goede opbouw te zorgen, en dan loopt niet elk paard optimaal. Mijn paard kwam ook uit een blessure (geen rugproblemen) en liep niet best de 1e keren. Maar wij waren daarvan op de hoogte, en dus is er gewoon een zadel op aangemeten.

Dat had ik ook gelezen, maar je kan pas een zadel pas aanmeten op het moment dat het paard is gerevalideerd en geen heftige reacties zal geven. Bij onderzoek van de rug had al gestopt moeten worden en was TS niet eens tot rijden toegekomen. Paard gaat namelijk bij ieder verbetering op het oude al beter lopen maar dat is geen eerlijk reactie in feite. Pas als de rug volledig is hersteld krijg je een eerlijke reactie.

Rugproblemen gaan niet over met een beter passend zadel. De rug zal eerst gerevalideerd moeten worden. Zie het vet gemaakte gedeelte in je quote. TS geeft in feite zelf al aan dat er geen eerlijk oordeel kon worden geveld over hoe het paard nu in feite zou moeten reageren. En die fout bedoel ik dus nu.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 21-07-10 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:19

Het kan nog zo mooi liggen maar als het paard er niet mee kan bewegen houdt het snel op. Op elk potje past een dekseltje, en de Wow is blijkbaar niet jouw dekseltje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:23

Vippie schreef:
Het kan nog zo mooi liggen maar als het paard er niet mee kan bewegen houdt het snel op. Op elk potje past een dekseltje, en de Wow is blijkbaar niet jouw dekseltje.

En als jij nou de laatste update had gelegen, blijkt het dus niet door de wow te komen, maar heeft het een medische oorzaak.
De wow zou zelfs verlichting moeten gaan geven in de toekomst.