Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Epona_ schreef:Interessante vraag!
Als ik rond neus op bitloze websites, zeggen die vaak dat je stuurt en dan 'loslaat'/release dacht ik. En dat heb je bij dressuur toch niet volledig ? Je teugels hangen dan toch niet door ?
.
Johanna59 schreef:Kan best zijn dat een bitloos hoofdstel zacht is, maar de rest is natuurlijk niet zo positief als JoviBan stelt. Een bitloos hoofdstel oefent druk uit op het bot van het hoofd. Helemaal geen drukverdeling via de huid!!!! En ook hier geldt, dat de teugels, door alleen maar verbonden te zijn met het bitloze hoofdstel, al druk uit oefenen. Ik heb zelf liever iets in mijn mond dan op mijn neus. Deze is juist zeer gevoelig. Dit wordt vaak erg onderschat. Als je rijdt, moet er altijd op een bepaald moment druk met de hand worden uitgeoefend. Er is in principe dus geen enkel verschil tussen het rijden met of zonder bit (_hoofdstel). Het is een mensen gedachte dat het ene fijner dan het andere is.
JoviBan schreef:Epona_ schreef:Saartje87, kan jij mij dan uitleggen waarom veel pro bitloze mensen van mening zijn dat de meeste bitloze optomingen niet geschikt zijn voor de moderne dressuur omdat zij rijden met constante aanleuning. Want een bitloos hoofdstel moet toch een release hebben wat niet kan met aanleuning ? Of is dit verkeerd ?
Ik betwijfel of "veel pro bitloze mensen" die mening hebben. Waar heb je dat vandaan?
Een bitloos hoofdstel moet geen release hebben, maar ze hèbben een release. Wat een groot voordeel is van bitloos ten opzichte van bit.
JoviBan schreef:Johanna59 kan de link nog even aanklikken die ik in één van mijn vorige berichten heb geplaatst.
Na het lezen van die pagina praten we wel weer verder (of niet).
Saartje87 schreef:zij is erkend bitloos dressuur instructrice.
Johanna59 schreef:Waarschijnlijk is het bit uitgevonden door domme mensen.
Citaat:Gelukkig zijn ze tegenwoordig veel beter bezig. En is de bitloze
optoming uitgevonden. Dat ze daar vroeger niet op gekomen zijn.
O ja, dieren welzijn. Dat was er vroeger natuurlijk niet.
Epona_ schreef:HC en Johanna59, best interessant wat jullie zeggen, maar het is wel enorm algemeen. De vraag die hier werd gediscussieerd was of de moderne wedstrijddressuur, zoals je in de ringen ziet ( en dan bedoel ik niet Imke of Anky, maar eerder een gewone M1 proef of zo) mogelijk is met een bitloos hoofdstel (en welke soort dan). Aangezien jullie er volgens mij wel wat over weten, zou ik jullie gericht antwoord hier op wel eens willen weten
Huertecilla schreef:Saartje87 schreef:zij is erkend bitloos dressuur instructrice.
Mijn G.. krijgen we dat nu ook al???
, ik ben trouwens hier niet de gene met problemen met bitloze aanleuning. Epona_ schreef:HC en Johanna59, best interessant wat jullie zeggen, maar het is wel enorm algemeen. De vraag die hier werd gediscussieerd was of de moderne wedstrijddressuur, zoals je in de ringen ziet ( en dan bedoel ik niet Imke of Anky, maar eerder een gewone M1 proef of zo) mogelijk is met een bitloos hoofdstel (en welke soort dan). Aangezien jullie er volgens mij wel wat over weten, zou ik jullie gericht antwoord hier op wel eens willen weten

Saartje87 schreef:ik zie je probleem niet, om dressuur instructrice te worden moet je toch ook een diploma hebben
Epona_ schreef:HC en Johanna59, best interessant wat jullie zeggen, maar het is wel enorm algemeen. De vraag die hier werd gediscussieerd was of de moderne wedstrijddressuur, zoals je in de ringen ziet ( en dan bedoel ik niet Imke of Anky, maar eerder een gewone M1 proef of zo) mogelijk is met een bitloos hoofdstel (en welke soort dan). Aangezien jullie er volgens mij wel wat over weten, zou ik jullie gericht antwoord hier op wel eens willen weten