Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:02

Pmarena heeft al een hoop gezegd :D
Verder zijn er maar weinig écht onafhankelijke onderzoeken, meestal zit er wel een bevooroordeelde 'betaler' achter of de onderzoeker heeft te weinig kaas gegeten van hetgeen hij onderzoekt dat de uitkomst niet betrouwbaar is.
Vaak worden onderzoeken ook niet uitgebreid genoeg uitgevoerd; één soort zadel, één soort ruiter etc. En dan hebben we het nog niet over het paard (vaak ook maar één testdier :D ).

Ik breng een oud onderschrift van mij maar weer eens naar boven:
Quote:
When it comes down to it, do your research but above all ask your horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the most expensive materials will mean diddly squat to the horse because they will knów when they're comfortable.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:53

Tja dat had ik dus ook allemaal al gezegd. Maar goed misschien dat het nu wel blijft hangen!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:58

Wat ik meer bedoel met wetenschappelijk onderzoek is de belasting op de paardenrug. Hoe die het beste wordt verdeelt met welk soort zadel/systeem/vulling of wat ook.

De persoonlijke ervaringen zijn altijd precies dat: persoonlijk.

Maar d.m.v. techniek zou er toch al eens grondig onderzoek gedaan moeten zijn naar de druk van een zadel + mens en wat voor gevolgen dat heeft.

@Dubbeldun, tegen de tijd dat mijn paard gaat zeggen wat er niet bevalt is er al 'schade' ontstaan en dat is nou net wat ik wil voorkomen, maar ik snap wat je wilt zeggen :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:07

ranna schreef:
Quir, zo simpel blijkt het toch niet te zijn omdat het paard door verschillende omstandigheden verandert in bespiering = vorm. Dat betekent dat een goed passend zadel een maand later niet meer goed zou passen.

Dus eigenlijk ben je op zoek naar welk van deze zadels, het best is als hij niet past :D

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:44

sporter schreef:
ranna schreef:
Quir, zo simpel blijkt het toch niet te zijn omdat het paard door verschillende omstandigheden verandert in bespiering = vorm. Dat betekent dat een goed passend zadel een maand later niet meer goed zou passen.

Dus eigenlijk ben je op zoek naar welk van deze zadels, het best is als hij niet past :D

Komt het daar eigenlijk bijna altijd niet op neer :P
Als zadels altijd zouden passen zou het subforum 'harnachement' niet vol staan met [...]HELP..... mijn zadel.... [...]

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:50

sporter schreef:
ranna schreef:

Mmm... zoiets ja denk ik :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:22

Leuke visie op het geheel Sporter :D

Maarja , het ene zadel past erger "niet" dan het andere zadel :P

Het is een afweging die je maakt. Ik ben er ook van overtuigd dat een goedpassend boomzadel de druk het beste verdeeld , maar geloof er niet in dat zo'n zadel altijd 100% goed passend is en de druk ten alle tijden netjes evenredig en comfortabel over de rug verdeeld, dat kàn volgens mij simpelweg niet :)

Lucht lijkt een goede oplossing maar heeft ook weer zo zijn tekortkomingen......al met al kies ik dan lekker voor mijn Barefootje , dan weet je dat de druk niet over een hele grote oppervlakte verdeeld wordt , maar je weet wèl waar die druk terechtkomt en dat is een prima plek voor het paard om te dragen :)

Liever wat meer druk op een geschikte plek , dan de twijfel of je zadel op een klein vervelend plekje knijpt of drukt , vind ik :)

laura1986

Re: Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:51

Pmarena: Liever wat meer druk op een geschikte plek... Hoe weet je of de druk niet te hoog wordt, m.a.w. over een kritische grens heen gaat? Gezien je wel op zacht weefsel met daaronder bot zit..
Weet je van jezelf met je barefootje over hoeveel vierkante cm je gewicht verdeeld wordt? En weet je ook hoe hoog de druk is onder je zitbeenknobbels en onder bijvoorbeeld je bovenbenen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:16

Nee , dat weet ik niet precies , maar dat is met een boomzadel of welk zadelsysteem dan ook niet anders :)

Je kunt het natuurlijk laten meten met een digitale drukpad als je twijfels heb , of als je meerdere zadels met elkaar wilt vergelijken voor jezelf , op je eigen paard.

Maar ik ben me ervan bewust dat elk zadel zijn zwakke punten heeft , en weet bij m'n Barefootje dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een acceptabele drukverdeling , door mijn gewicht goed te verdelen over bovenbenen + kont + beugels. Dat is een flinke oppervlakte.

Om een boomzadel goed te laten werken zul je precies hetzelfde moeten doen , maar dan weet je nog niet of dat genoeg is want de pasvorm van boom en kussens zelf kan onafhankelijk van jouw zit , ook nog eens problemen geven....dubbel lastig dus om dat goed te krijgen.

Ik hou het dan liever simpel voor mezelf :)

Maar zo maakt ieder zijn eigen afwegingen natuurlijk :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:34

Thermografisch onderzoek kan ook helpen met het opsporen van te veel druk van het zadel op de rug. Ook op de onderkant van het zadel (na gereden te hebben) is te zien waar te veel druk zit. Zo zijn stiksels in de kussens zoals bijvoorbeeld bij kentaur drukverhogend (thermografisch onderzocht).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:51

Zelf zit ik met barefoot idd heel erg op m'n bovenbenen ook. Beugels steun ik niet op, die druk komt namelijk ook weer op 1 punt en dat wil ik niet hebben. Zitten er enkel voor het idee en voor noodgevallen. Lichtrijden doe ik vanuit mijn knieën, scheelt ook weer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 17:38

Miss_Malfoy schreef:
Lichtrijden doe ik vanuit mijn knieën, scheelt ook weer.

Even off dit maar las dit met enige verbazing.
Mij is als kind namelijk zo ongeveer verboden zo te lichtrijden. Je knijpt dan namelijk met je knieën en dat soort een ontspannen zit.