rijden zonder neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:59

MyHorseGirl schreef:
Dan vraag ik me af, waarom halen ze de neusriem eraf? (bij engelse hoofdstellen) Ik bedoel, die zit er toch niet voor niks aan?? Of willen mensen dan bepaalde druk op de neus dan voorkomen waardoor ze de neusriem eraf halen??

Wat veel mensen vergeten is dat de neusriem een hulpmiddel is om te voorkomen dat het paard zijn mond opendoet. Als paarden hier geen last van hebben, kan je hem er net zo goed afhalen...
Toch? Correct me if i'm wrong...

anneliesdj

Re: rijden zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:01

Nee hoor dat klopt.
Maar in praktijk zijn er maar heel weinig paarden die tijdens het rijden hun mond netjes dicht houden dus daarom hoort hij het standaard uitrusting.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:08

Ik rijd ookaltijd zonder, puur omdat mijn paard zijn mond dichthoud als ik netjes rijd. Rijd ik niet netjes, dan doet mijn paard haar mond open (met netjes bedoel ik zacht in de hand :) ). Ik ga mijn 'niet netjes rijden' niet verbergen met een neusriem :)

Frontriem heb ik dan weer wel, puur omdat die van mij met diamantjes zo leuk staat :D

Als ik soms een onderlinge wedstrijd rijd (Engels) dan heb ik een dikke, zachte aansnoerneusriem die ik heel los erom doe.
Het is een aansnoer, omdat die een beetje 'meeschuift' met de kaakstand :)

PegasusXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 06:23

Ja hoor, dat kan gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:51

Een goede ruiter kan zelfs zonder hoofdstel rijden ;-)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:33

ilovetessa schreef:
op mijn shetje reed ik ook zonder neusriem, simpelweg omdat het niet nodig is, en ik het niet nodig vind om haar dan dicht te snoeren.

Je kunt gelukkig zelf bepalen of je hem dichtsnoert of niet.. :P

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:15

je kunt het er gewoon afhalen.
ik rijd engels met neusriem soms met een mexicaanse,
en western zonder neusriem kan makkelijk.
en als je het niet fijn vind of je paard niet kun je het er altijd weer aan doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:17

Dat maar weinig paarden met hun mond dichtlopen is echt onzin.
In de westernsport bijvoorbeeld wordt nagenoeg altijd zonder neusriem gereden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:20

ik rij met mijn draver recreatief met een western hoofdstel zonder neus en kinriem
ze heeft zo ver ik het gezien heb haar mond niet opengedaan tijdens het rijden

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:24

Rumpleteaser schreef:

Bij western is dan ook het teugelcontact anders :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:09

Ja dat kan makkelijk. Mijn verzorgpony doet het ook wel eens. rijd prima.

HypoStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:13

Ja hoor dit kan gewoon met rijden.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:30

Ik doe 't ook weleens, vind het wat mooier. Slechte reden misschien maar zo is het gewoon haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:04

xDonja schreef:
Rumpleteaser schreef:

Bij western is dan ook het teugelcontact anders :)

Jup, bij de engelse sport wordt veel meer met zwaar contact gereden waardoor paarden zich minder prettig voelen en de druk proberen te verlichten door hun mond open te doen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:02

Klopt :)

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 06:40

Heeey
Ik heb een tijddje zonder neusriem op mijn pony gereden omdat ze een schuurplekje op der neus had
De 1ste week liep ze hardstikke braaf daarna kwam ze erachter als ik haar door de nek wou krijgen door te kneden en zij had geen zin hoefde ze alleen der mond open te doen en negeerde zo het gekneet..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:17

Jup, kneden doet namelijk een paard pijn. Dus groot gelijk heeft ze.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:20

Vlekje123 schreef:
Een goede ruiter kan zelfs zonder hoofdstel rijden ;-)

ik rijd zelf ook zonder,
maar er is hier wel een beetje misverstand, want het gaat er niet om hoe goed je kan rijden,
maar hoe goed jij je paard kan vertrouwen, hoe goed je band is etc..
Goed kunnen rijden is natuurlijk ookwel belangrijk, maar dit is totaal niet het enigste ;)

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:57

Mizora schreef:

Waarom doet iedereen het dan..
je stelt je dan gewoon aan net zoals dat een paard wat schuimt tijdens het rijden door te knabbelen niet goed is maar zodra ik mijn paard bitloos rij met lange teugel gaat ze ook knabbelen en schuimen dus..
en ik weet niet of je het weet maar als het zo'n pijn doet waarom loopt ze dan zodra ik zonder neusriem rij pas na een paar weken der mond open..
en ik denk egt niet dat iemand die 100% van paarden houdt en alles er over weet mij laat kneden om haar door de nek te krijgen want zo is mijn instructrice zodra ze ook maar iemand in de les iets te hard een ophouding maakt krijgt die een waarschuwing en als het dan nog eens gebeurt kan die z'n paard naar de stal brengen..

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:20

Ja rijden zonder neusriem gaat prima eigenlijk, ik merkte er amper verschil mee eigenlijk := .

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:32

esther1o1 schreef:
Mizora schreef:

Waarom doet iedereen het dan..
je stelt je dan gewoon aan net zoals dat een paard wat schuimt tijdens het rijden door te knabbelen niet goed is maar zodra ik mijn paard bitloos rij met lange teugel gaat ze ook knabbelen en schuimen dus..
en ik weet niet of je het weet maar als het zo'n pijn doet waarom loopt ze dan zodra ik zonder neusriem rij pas na een paar weken der mond open..
en ik denk egt niet dat iemand die 100% van paarden houdt en alles er over weet mij laat kneden om haar door de nek te krijgen want zo is mijn instructrice zodra ze ook maar iemand in de les iets te hard een ophouding maakt krijgt die een waarschuwing en als het dan nog eens gebeurt kan die z'n paard naar de stal brengen..

>;)
Natuurlijk doet dat pijn. Het is metaal wat op de lagen (één van de gevoeligste delen van het paardenlichaam) heen en weer 'klettert'.
Iedereen doet het, omdat het makkelijk is. Het paard doet het hoofd naar beneden om de druk (=pijn) te verlichten, en als het goed is stop je dan ook met 'kneden', waardoor het paard zich dan na verloop van tijd gaat ontspannen als hij eenmaal naar beneden loopt met het koppie. Dit is dus niet helemaal op de juiste manier bereikt.
Je instructrice is zich er waarschijnlijk ook niet helemaal van bewust dat het pijn doet, zij heeft het vast en zeker ook zo aangeleerd gekregen, het is eenmaal de gebruikelijkste methode. Maar echt juist is het dus niet...
Ik wil daarmee overigens ook niet zeggen dat ik het helemaal juist doe. Maar wat ik wel wil zeggen, is dat het je paard's goed recht is om zijn/haar mond open te doen, ik zou hetzelfde doen ;)
Knabbelen en schuimen is trouwens helemaal niet slecht dus ik weet niet hoe je bij die uitspraak komt?? :? is gewoon een teken van ontspanning.

@ TS: zoals eerder al vaker gezegd, zonder neusriem kan prima en is eigenlijk ook een stukkie vriendelijker (een kinriempje is wel gunstig, dan blijft het bit stiller in de mond liggen) je paard kan zichzelf dan van eventuele pijnen verlichten ;)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 10-07-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:34

Kan wel hoor, maar niet met die van mij.
Tijdje geprobeerd maar dan gaat hij met zn hoofd omhoog lopen en ka ik hem niet houden..

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:37

Ik rijd vaak zonder neusriem
Vind het heerlijk rijden. Geen problemen mee

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:48

Ik vind het ook wel mooi hoor ;) maar ik zou wel even checken of het bit goed ligt (dat de bakstukken niet te strak en niet te los zitten) omdat ze volgens mij anders de tong over het bit gaan gooien (correct me if I'm wrong ;) )

Xxman0nxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:25

dat kan wel, maar het licht er aan hoe je paard is.
als je paard nou super druk is en heel wild zou ik er zelf niet voor kiezen\1 maar als hij gewoon rustig is en niet er aldoor vandoor gaat, waarom niet ?
als je dat wil kan het gewoon, maar ik zou altijd de neusriem bewaren voor het geval dat je hem wel weer een neusriem om wil doen ! ;)