De (slechte) werking van het bit? Graag jullie mening!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:07

Vele toppics verder zelfde onderwerp nog steeds :z :+

Maar ik voel me nu heel slecht door dat ik enkelgebroken bit heb :(:) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:08

Al gedaan en al gedaan ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:16

achjeetje...
Ik kan een animatie maken dat je een olifant kunt doodgooien met een watje....
Laatst bijgewerkt door Alane op 01-07-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:17

hier een enkelgebroken holle bustrens, op advies van de tandarts.
en de pony van mn dochter heeft een dubbelgebroken bustrens.(ook hol)

met bit, zonder bit, mijn mening is dat de ruiter bepaald hoe vriendelijk of onvriendelijk het is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:18

sporter schreef:
Mag ik vragen hoe je tot deze rare conclusie komt?
En waarom zou ik moeten bewijzen dat het filmpje niet klopt? En hoe kom jij erbij dat er een kern van waarheid in zit?

Als iemand zich zo hard verdedigt dan krijg ik nu eenmaal het idee dat diegene iets fout heeft gedaan, anders hoeft diegene niet zo zwaar defensief te reageren en kunnen ze het ook vriendelijk en onderbouwd brengen :) Mijn mening, ik vind dat zo klinken, heb nergens gezegd dat iedereen er zo over zal denken.

Kern van waarheid, omdat ik het dus zelf heb meegemaakt.
Een paard dat ik kende (Jack, een tinker van een vriendin van me) werd voor de kar beleerd. Toen hij terug kwam was het een heel ander paard, veel schuwer. Ging eventjes best goed voor de kar, maar je zag de angst in zijn ogen. Na een paar weken begon hij om hoog te komen toen ze met t hoofdstel aan kwam. Dierenarts laten komen, en die heeft moeten opereren en botsplinters moeten verwijderen in de kaak. Kwam door het bit, en het was lang niet de eerste keer vertelde de dierenarts!
Verder heeft onze paardentandarts me een complimentje gegeven dat ik een billy allen bit gebruikte, want dat kon niet prikken in het gehemelte, en hij vertelde dat hij soms paarden tegen kwam met hele gaten in het gehemelte (bij laaghangende gehemeltes) door het enkelgebroken bit en vastgesnoerde monden := Dus ja, er zit zeker waarheid in het filmpje, en ik vind het daarom ook niet slim dat mensen daar helemaal niet voor open staan.. Pas als het kalf verdronken is hé..

Anoniem

Re: De (slechte) werking van het bit? Graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:21

Een paard heeft botsplinters in z'n kaak en dat kwam door het bit? :') Of diegene waar hij heeft gestaan hebben 0,0 verstand van welke bitten voor welke paarden, of ze hebben een tíkkeltje te harde hand.
En je zegt het precies goed. Vastgesnoerde monden en gaten door enkelgebroken bitten. Je zoekt een bit voor de mond, als een enkel gebroken bit dan niet past zoek je een ander bit. Als dat niet gebeurt ligt dat niet aan het bit maar aan de persoon. Zelfde met vastgesnoerd, je hoort paarden helemaal niet vast te snoeren, ligt weer aan de persoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:32

Asyaa schreef:
Een paard heeft botsplinters in z'n kaak en dat kwam door het bit? :') Of diegene waar hij heeft gestaan hebben 0,0 verstand van welke bitten voor welke paarden, of ze hebben een tíkkeltje te harde hand.
En je zegt het precies goed. Vastgesnoerde monden en gaten door enkelgebroken bitten. Je zoekt een bit voor de mond, als een enkel gebroken bit dan niet past zoek je een ander bit. Als dat niet gebeurt ligt dat niet aan het bit maar aan de persoon. Zelfde met vastgesnoerd, je hoort paarden helemaal niet vast te snoeren, ligt weer aan de persoon.

En daar is de kern van waarheid dus :Y)

Die botsplinters kwamen dus inderdaad door het bit. Een bokkebit of hoe heet zoiets, zo'n klein menbit. Die man die t paard had beleerd was veel te streng geweest. Ik vond dat dus niet echt om te lachen := Paard had ontzettend veel pijn, en toch bleef het arme dier het bit innemen. Duidelijk dus dat je niet aan de reactie van een paard kan zien of het bit gevoelig is of niet.
En je kan ontzettend veel schade aanrichten door te ruw te zijn.

En ja, voor de vierde keer, bij een vriendelijke hand is het bit ook vriendelijk. Maar je moet wel ook eraan blijven denken dat een bit ook een martelwerktuig kan zijn. Niet alles te zwart-wit zien. Je kan alles wel blijven goedpraten maar zo komt de mensheid nooit vooruit :Y) Sommige mensen hebben nu eenmaal totaal geen idee van bitten en paardenmonden, en denken 'och dat enkelgebroken bit is het goedkoopst en hoe harder ik trek hoe sneller het paard stil staat'.. niet altijd uit gemeenheid, sommige mensen weten gewoon niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:41

8nnemiek schreef:
Die botsplinters kwamen dus inderdaad door het bit. Een bokkebit of hoe heet zoiets, zo'n klein menbit. Die man die t paard had beleerd was veel te streng geweest. Ik vond dat dus niet echt om te lachen := Paard had ontzettend veel pijn, en toch bleef het arme dier het bit innemen. Duidelijk dus dat je niet aan de reactie van een paard kan zien of het bit gevoelig is of niet.
En je kan ontzettend veel schade aanrichten door te ruw te zijn.

My point ;)

8nnemiek schreef:
En ja, voor de vierde keer, bij een vriendelijke hand is het bit ook vriendelijk. Maar je moet wel ook eraan blijven denken dat een bit ook een martelwerktuig kan zijn. Niet alles te zwart-wit zien. Je kan alles wel blijven goedpraten maar zo komt de mensheid nooit vooruit :Y) Sommige mensen hebben nu eenmaal totaal geen idee van bitten en paardenmonden, en denken 'och dat enkelgebroken bit is het goedkoopst en hoe harder ik trek hoe sneller het paard stil staat'.. niet altijd uit gemeenheid, sommige mensen weten gewoon niet beter.

Dus omdat sommige mensen kant nog wal raken moeten alle bitten afgeschaft worden? Dat maak ik tenminste uit het filmpje uit OP op. Daarbij kijk eens bij het gemiddelde bitloze hoofdstel. Dat kan je ook omtoveren in een martelwerktuig als je maar hard genoeg trekt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:46

8nnemiek schreef:
Het lijkt wel alsof een aantal mensen hier vinden dat ze zich moeten verdedigen dat ze met bit rijden.. Voelen jullie je aangevallen omdat iemand zegt dat bitten niet zo vriendlijk zijn als men vroeger dacht? Raar hoor. Dan is het net alsof je zelf eigenlijk wéét dat je iets fout doet. Als je met bit rijdt en je vindt dat het goed gaat dan hoef je je toch niet te verdedigen?

Ik lees geen goed onderbouwde reacties van die mensen.. Als je het niet zelf hebt onderzocht of betrouwbare bronnen hebt, hoe weet je dan dat je zelf gelijk hebt en dat het filmpje niet klopt? Want er zit absoluut een kern van waarheid in. Daar moet je ook voor open staan. Als je een goede mening wil vormen dan moet je het eerst van beide kanten bekijken.

Ik rijd ook met bit, met een hele gemene met hefboomwerking nog wel :Y) Maar ík weet dat een bit in de verkeerde handen zelfs de lagen kan openrijten, het kaakbot kan versplinteren (ken nl een paard waarbij dat is gebeurd) en ik doe ook regelmatig bitloos/hoofdstelloos rijden..

Haha. Nou, dit gaat voor mij iig. niet op.
Meningen verschillen :+

En ik ben mij niet aan het verdedigen, ik leg mijn visie uit.

En dan nogmaals, tuurlijk kan een bit de meest nare inwerkingen hebben die je je kunt voorstellen. Maar alleen op het moment dat de ruiter compleet de mist in gaat. En dat geldt voor bitloos net zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:54

Ik heb geen namen genoemd btw :Y)

Anyway, het gaat me er dus om dat mensen niet hun ogen moeten sluiten voor de slechte werking die mensen met een bit of bitloos hoofdstel KUNNEN veroorzaken. Het filmpje is zwaar overdreven, maar wel goed om eens bij stil te staan. Het is niet per definitie 'grote onzin' :)

Er zijn ook filmpjes over hoe hackemores de neus kunnen breken. Ook zwaar overdreven, want bij goed gebruik kan dat ook niet, maar ook daarbij moet je even stilstaan als je ermee gaat rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:56

8nnemiek schreef:
Er zijn ook filmpjes over hoe hackemores de neus kunnen breken. Ook zwaar overdreven, want bij goed gebruik kan dat ook niet, maar ook daarbij moet je even stilstaan als je ermee gaat rijden.

Haha, ja echt he?!

Je word bijna doodgegooid met het argument 'daar kan je z'n neus mee breken' (Pas kon dat zelfs gebeuren met een stalhalster! _O-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:59

:)) ja
ik zie t meer als een soort 'wraak' van sommige traditionele ruiters :P Bitten worden afgekraakt door sommige bitloze ruiters, dus dan moeten sommige bit-ruiters ook even tegengas geven gewoon om te bitchen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:00

H_Nalanta schreef:
8nnemiek schreef:

Haha, ja echt he?!

Je word bijna doodgegooid met het argument 'daar kan je z'n neus mee breken' (Pas kon dat zelfs gebeuren met een stalhalster! _O-)

Afbeelding
Dat botje kan je zeker wel breken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:05

Alleen als je em te laag hangt en met je hele gewicht eraan gaat hangen :j
Twee vingers onder het jukbeen hoort ie. Daar breekt niks :)

Net zoals mét bit, gewoon vriendelijk zijn met je hand en het juiste bit/hoofdstel op de juiste manier gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:07

8nnemiek schreef:
Alleen als je em te laag hangt en met je hele gewicht eraan gaat hangen :j
Twee vingers onder het jukbeen hoort ie. Daar breekt niks :)

Oftewel het ligt niet aan het bitloos hoofdstel maar aan de persoon?
Zijn we het cirkeltje rond ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:09

Dat had ik in mijn allereerste post ook al geschreven :')

Maar niet alleen aan de persoon he. Ook aan het materiaal. Een enkelgebroken bit mag je NOOIT bij een laag gehemelte gebruiken. Een hackamore mag je NOOIT te laag hangen :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:27