Maar ik voel me nu heel slecht door dat ik enkelgebroken bit heb
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sporter schreef:Mag ik vragen hoe je tot deze rare conclusie komt?
En waarom zou ik moeten bewijzen dat het filmpje niet klopt? En hoe kom jij erbij dat er een kern van waarheid in zit?
Mijn mening, ik vind dat zo klinken, heb nergens gezegd dat iedereen er zo over zal denken.
Dus ja, er zit zeker waarheid in het filmpje, en ik vind het daarom ook niet slim dat mensen daar helemaal niet voor open staan.. Pas als het kalf verdronken is hé..
Of diegene waar hij heeft gestaan hebben 0,0 verstand van welke bitten voor welke paarden, of ze hebben een tíkkeltje te harde hand. Asyaa schreef:Een paard heeft botsplinters in z'n kaak en dat kwam door het bit?Of diegene waar hij heeft gestaan hebben 0,0 verstand van welke bitten voor welke paarden, of ze hebben een tíkkeltje te harde hand.
En je zegt het precies goed. Vastgesnoerde monden en gaten door enkelgebroken bitten. Je zoekt een bit voor de mond, als een enkel gebroken bit dan niet past zoek je een ander bit. Als dat niet gebeurt ligt dat niet aan het bit maar aan de persoon. Zelfde met vastgesnoerd, je hoort paarden helemaal niet vast te snoeren, ligt weer aan de persoon.
Paard had ontzettend veel pijn, en toch bleef het arme dier het bit innemen. Duidelijk dus dat je niet aan de reactie van een paard kan zien of het bit gevoelig is of niet.
Sommige mensen hebben nu eenmaal totaal geen idee van bitten en paardenmonden, en denken 'och dat enkelgebroken bit is het goedkoopst en hoe harder ik trek hoe sneller het paard stil staat'.. niet altijd uit gemeenheid, sommige mensen weten gewoon niet beter. 8nnemiek schreef:Die botsplinters kwamen dus inderdaad door het bit. Een bokkebit of hoe heet zoiets, zo'n klein menbit. Die man die t paard had beleerd was veel te streng geweest. Ik vond dat dus niet echt om te lachenPaard had ontzettend veel pijn, en toch bleef het arme dier het bit innemen. Duidelijk dus dat je niet aan de reactie van een paard kan zien of het bit gevoelig is of niet.
En je kan ontzettend veel schade aanrichten door te ruw te zijn.

8nnemiek schreef:En ja, voor de vierde keer, bij een vriendelijke hand is het bit ook vriendelijk. Maar je moet wel ook eraan blijven denken dat een bit ook een martelwerktuig kan zijn. Niet alles te zwart-wit zien. Je kan alles wel blijven goedpraten maar zo komt de mensheid nooit vooruitSommige mensen hebben nu eenmaal totaal geen idee van bitten en paardenmonden, en denken 'och dat enkelgebroken bit is het goedkoopst en hoe harder ik trek hoe sneller het paard stil staat'.. niet altijd uit gemeenheid, sommige mensen weten gewoon niet beter.
8nnemiek schreef:Het lijkt wel alsof een aantal mensen hier vinden dat ze zich moeten verdedigen dat ze met bit rijden.. Voelen jullie je aangevallen omdat iemand zegt dat bitten niet zo vriendlijk zijn als men vroeger dacht? Raar hoor. Dan is het net alsof je zelf eigenlijk wéét dat je iets fout doet. Als je met bit rijdt en je vindt dat het goed gaat dan hoef je je toch niet te verdedigen?
Ik lees geen goed onderbouwde reacties van die mensen.. Als je het niet zelf hebt onderzocht of betrouwbare bronnen hebt, hoe weet je dan dat je zelf gelijk hebt en dat het filmpje niet klopt? Want er zit absoluut een kern van waarheid in. Daar moet je ook voor open staan. Als je een goede mening wil vormen dan moet je het eerst van beide kanten bekijken.
Ik rijd ook met bit, met een hele gemene met hefboomwerking nog welMaar ík weet dat een bit in de verkeerde handen zelfs de lagen kan openrijten, het kaakbot kan versplinteren (ken nl een paard waarbij dat is gebeurd) en ik doe ook regelmatig bitloos/hoofdstelloos rijden..
8nnemiek schreef:Er zijn ook filmpjes over hoe hackemores de neus kunnen breken. Ook zwaar overdreven, want bij goed gebruik kan dat ook niet, maar ook daarbij moet je even stilstaan als je ermee gaat rijden.
)
ja
Bitten worden afgekraakt door sommige bitloze ruiters, dus dan moeten sommige bit-ruiters ook even tegengas geven gewoon om te bitchen
H_Nalanta schreef:8nnemiek schreef:Er zijn ook filmpjes over hoe hackemores de neus kunnen breken. Ook zwaar overdreven, want bij goed gebruik kan dat ook niet, maar ook daarbij moet je even stilstaan als je ermee gaat rijden.
Haha, ja echt he?!
Je word bijna doodgegooid met het argument 'daar kan je z'n neus mee breken' (Pas kon dat zelfs gebeuren met een stalhalster!)