zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:54

idd, 18 inch werd bij mij ook echt afgeraden

Alleen 17 inch past
Of een 17.,5 inch ( in aangepaste versie)

MiniMouse

Re: zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:01

Had over het hoofd gelezen dat het hier een jong paard betreft.
Dan is idd een maatzadel (nog) niet erg handig.
Wellicht een stubben parzival..past ook erg fijn op mijn maat.
Heeft kortere kussens en ligt goed op 9 van de 10 paarden.
Heb er nog 1 liggen in zeer goede staat. 295 mag die weg!

18 inch is echt veel te lang voor een paard met een korte rug, kan me niet voorstellen dat dat goed kan zitten.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:04

Ik heb zelf een rossner montreal en vind deze zadels persoonlijk behoorlijk kort, net zo lang als mijn ponyzadel die ik had voor een pony van 1.50m

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:08

Voor degene die interesse heeft. Mijn Massimo trail zadel is te koop.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:27

Ik heb voor mijn 3-jarige haflinger met korte rug een Massimo dressuur II. Ik heb een vrij klein kontje, dus ik pas prima in een 17" zadel en past daarom ook perfect op zijn rug. Maar er schijnen ook Massimo's op de markt te zijn met speciale kussens waardoor het zadel ongeveer 5 cm korter is. Dat had ik gelezen op www.greendistance.nl, bij haar heb ik mijn zadel ook vandaan ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:05

De msfc lijn heeft een zadel voor breed gebouwde paard met weinig schoft en veelal korte rug. Het kussen heeft veel draagvlak en een speciaal opgebouwde wollen vulling om het gewicht van de ruiter beter over de rug van het paard te kunnen verdelen. Door de speciale singelophanging blijft het zadel stabiel op de rug van het paard liggen en geeft veel comfort voor zowel ruiter als paard.

http://www.equinesaddlery.nl/webshop/zadel-galerij/vrije-tijd-zadels/xtreem/

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:33

Voor mijn WPN'er met erg korte rug moest ook een "Friezen"- zadel bedacht worden.
Zadelmaker kwam met een Kieffer Amsterdam.
Deze is verstelbaar.
Maar wat hiervoor ook al gezegd werd: ga naar een goede zadelmaker en ga niet aanmodderen met 2e hands zadels!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:35

ik heb ook een wow, mijn paard is ook volop in ontwikkeling, zadel is in een jaar zo'n 5 keer al aangepast, echt super,
maar zoals al eerder gezegd kan je niet zomaar een 2de hands wow erop gooien,

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:38

ik heb trouwens een duits zadel nieuw gekocht
en was niet zo duur de boom is verstelbaar en er zit een mooie kussen partij onder
mooie kniewrongen en geen te gevorceerde zit

ik ben er echt super blij mee

_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:59

Een staartriem gebruiken? XD

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 14:14

even mijn topic niet gevolgd wat gaat dit hard :D ...ga even rustig alle reactie's lezen en zo beantwoorden ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 14:31

vind hier hele goede tips voorbij komen !!! dank jullie wel voor jullie reacties :D

dan maar even goed sparen en toch maar een zadel op maat laten maken(wow of een ander merk) die ik wel kan verstellen ... want ik ben bang dat ik met veel zadels tegen dit probleem aan zal blijven lopen haha

@ Arriverderci 18 inch kan zeker niet op zijn rug ...17,5 ligt al bijna op zijn lendenen...maar bedankt voor je aanbod :D

rossner zadels vind ik idd ook mooie zadels waarvan de kussens rond aflopen ...

zag nu een kieffer lusitano 16,5 inch op mp staan :D dus mischien is dat wel iets haha

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:44

ik heb een kent and masters op een ronde haflinger met korte rug liggen. Zadel is met 18 inch zitvlak en 17 inch kussens. Is speciaal in Engeland voor mij besteld en aangepast. Ik heb niets extra's besteld voor het aanpassen. Er zit een verwisselbare voorboom in en kussens ed zijn goed aan te passen. Ik heb op mijn Haflinger de speciale 'cob' uitvoering.
Voor meer info, zie ook de site van kent and masters.

Ik heb mijn zadel overigens gekocht via happy horse advies.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 00:34

heb een wintec isabell werth geprobeerd ligt niet goed- vanavond een JC potero ligt ook niet goed :S

nu neemt mijn instructrice morgen een ( kom even niet op de naam ) maar lijkt op NH denk ik een zadel mee waar je echt contact met je paard hebt niet boomloos maar wel die kant op..... ben erg benieuwd !

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:16

Tja, 't blijft lastig met die ruggetjes... Ik heb zelf Karin Boer (master saddle fitting consultant) bij mijn paard laten komen en op aanraden van haar een osteopaat/fysio/chiropractor hem laten behandelen op de scheefheid in zijn bekken en omdat hij wat vast zit in zijn rug door het zadel wat ik nu heb. Dit zadel gebruik ik nog een maandje want dan is mijn nieuwe er, voor die tijd kon dat nog wel. Karin heeft de maten van mijn paard helemaal opgemeten en getekend en daaruit weet ze dan welke maat het zadel moet hebben wat erop komt. Mijn ouderwetse Haf (extreem breed, rond, weinig schoft, diepe rug, grote schouderspier) is zó rond dat bijna alles schuift erop. Omdat zadels met lange singelstoten (dressuurstoten) steviger liggen heb ik omdat ik toch graag vzh wil, een vzh zadel besteld waar speciaal lange singelstoten op komen. Het is een Kent en Masters zadel, het Cob type. Er komt de zilveren (breedste) boom in. Het voordeel aan dit zadel is dat de ophanging van de singelstoten verwisselbaar is waardoor je het dus zodanig kunt aanpassen naar hoe het het stevigst ligt. Ook de knie en kuitwrongen zijn aanpasbaar met klittenband en er zit een fijne gelzitting in het zadel. Er komt een MSFC dressuursingel bij, dit is een singel met een hele zachte gelvulling die zelfs problemen verhelpt bij paarden met singelnijd. De singel is elastisch wat ook voor het paard prettiger is. Ik hoop alleen niet dat het daardoor meer gaat schuiven... :P

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 12:09

heb vanochtend oxerruitersport gebeld die heeft een kieffer lusitano liggen maat 16,5 inch :D probleem uitgelegd en die komt aankomende dinsdag langs met dit zadel en andere zadels .... zelf zoeken op marktplaats haalde niets uit dus probeer het maar zo :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:45

MarissaM schreef:
heb vanochtend oxerruitersport gebeld die heeft een kieffer lusitano liggen maat 16,5 inch :D probleem uitgelegd en die komt aankomende dinsdag langs met dit zadel en andere zadels .... zelf zoeken op marktplaats haalde niets uit dus probeer het maar zo :D

Wil nog wel even opmerken dat in kieffer zadels een te ronde boom zit voor paarden met een vlakke rug. je krijgt ondanks aanpassen met vulling het probleem dat rocking heet. dus eerst goed kijken hoe de boom loopt.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:17

hoi schangah ,

dankje wel voor je opmerking :D mijn instructrice is er dan bij heb ik net afgesproken dus die kan dan ook kijken/voelen hoe de zadels liggen

ik laat het zekers weten als ik ( hoop ik ) eindelijk een zadel heb gevonden ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 01:28

Schangah schreef:
Wil nog wel even opmerken dat in kieffer zadels een te ronde boom zit voor paarden met een vlakke rug. je krijgt ondanks aanpassen met vulling het probleem dat rocking heet. dus eerst goed kijken hoe de boom loopt.

Wat bedoel je daar precies mee ? Mijn huidige zadel (wat dus niet past en waar over een maand een andere voor komt) is nl. ook een Kieffer (Kieffer Munchen vzh) en die ligt ook niet goed op mijn zeer brede, ronde Haf.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 02:30

Zeker een WOW :j

Omdat het om een jong paard gaat heb je het zadel makkelijk aangepast op veranderingen van het paard. WOW heeft daarnaast het voordeel dat je een 18" zitting met 17" kussens kan laten leveren.

Ik had soortgelijk probleem met mijn Fjord. Een bruikbare ruglengte van 39cm, rondgeribt én een flinke schouderpartij. WOW was voor mij de uitkomst. Kortere kussens onder het zadel laten zetten en door het enkel zweetblad is er meer bewegingsvrijheid :)

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:54

Ik heb een Tietse Choice deluxe op maat gemaakt!! Echt super te vrede over!!!

Heb het zelfde probleem gehad voor mijn fjordenmerrie..maar over dit zadel ben ik echt TE VREDE

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:56

Maxielover schreef:
Schangah schreef:

Wat bedoel je daar precies mee ? Mijn huidige zadel (wat dus niet past en waar over een maand een andere voor komt) is nl. ook een Kieffer (Kieffer Munchen vzh) en die ligt ook niet goed op mijn zeer brede, ronde Haf.

De vorm van de boom van Kieffer is die van een banaan, een boom moet dus de rug volgen van een paard. Heb je een paard met een vlakke rug dan moet de boom vlak zijn.
Een paard met een weke rug moet juist wel een boom hebben de meer een banaanvorm heeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:59

Henry de Rivel, speciaal voor rondgeribte, schoftloze paarden!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:05

Ik ben voor mn ultra rondgeschofte fjordenruin na een Massimo uitgekomen op een Fairfax (of Kent & Master maar de Fairfax zat voor mezelf lekkerder).

WOW ook een optie maar moet wel binnen je budget passen, evenals de zadels van Ninon Schutte (erg mooi maar een jong paard veranderd nog enorm).

Succes met zoeken!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:31

Ik heb nu een zaldi via trekkingsaddles. Die is ook geschikt als je een iets beperkter budget hebt, want ze kosten nieuw net boven de 1000 euro.