Bitloos vs. Bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:31

JoviBan schreef:
Wanneer je het hebt over een drukpunt, dan gaat dat over één bepaald punt (heel klein oppervlak, zoals bijv. de splinterdunne lagen van het paard).
Gaat het nièt over een bepaald punt, dan heb je het over een gebied.
Bij bitloos zijn er géén drukpunten, omdat de druk verdeeld wordt over een groter gebied.

De drukverdeling bij bitloos is dus een grote pré ten opzichte van bit.
Hier staan rekensommen over de druk en drukverdeling bij bit en bitloos: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm (even naar beneden scrollen, onder het kopje 'Een stap verder - in de praktijk').

@ joviban:
jij doelt met drukpunten op hele dunne oppervlakte? Klein oppervlak zoals de lagen? De lagen = mond. Bedoel je dan het oppervlak wat een bit raakt? Of bedoel je echt een dunne slijmvlieslaag wat dicht op het bot ligt?

Als ik dit juist begrepen heb dan:
Heb je het dus over het totaal oppervlak waar het bit de lagen raakt. Een bit raakt op een klein oppervlak de lagen en heeft dus ook een kleiner oppervlak als drukpunt.
Verbeter me a.u.b. als ik het fout heb! Je bedoeld dus dat alleen een klein oppervlak een drukpunt kan hebben (zoals een bit op de lagen)?
Een druk punt kan dus geen grote oppervlakte hebben?

Naar mijn idee is het idd een klein oppervlak wat betreft het oppervlak wat het bit raakt op de lagen van het paard. Dat komt doordat de lagen van een paard niet breder zijn en het bit dus ook niet.. Mocht dit b.v. 10 cm breed zijn en het bit ook dan is het drukpunt dus ook 10 cm breed. Toch?

edit: het oppervlakte wat dan geraakt wordt en dus geraakt wordt door het bit wordt dan veel groter en breder. Heet het dan geen drukpunt meer omdat het dan een groter en dikker (bot) oppervlakte betreft? Naar mijn idee blift het een drukpunt ongeacht de dikte en grote van het oppervlak.

Sorry maar ik neem niet alles klakkeloos aan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:54

Een drukpunt is een heel klein oppervlak. Bijv. als je met je vingertop ergens op drukt. Of als een knoop van een touwhalster op de huid drukt. Of wanneer er iets groters op een heel klein oppervlak drukt, zoals bijv. een bit op de dunne lagen. Dat zijn drukpunten en dan spreek je van puntdruk.
Puntdruk is altijd meer druk per cm2 dan drukverdeling per cm2.

Edit: ander voorbeeldje:
wat doet meer pijn, wanneer ik met naaldhakken bovenop jouw rug ga staan, of wanneer ik eerst een brede plank op je rug leg en vervolgens op die plank ga staan? Zelfde gewicht (druk), maar wel een enorm verschil tussen puntdruk (naaldhak) en drukverdeling (plank).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:57

Ik begrijp je puntdruk en en druk verdeling.

En snap ook dat veel druk op een klein punt meer pijn doet dan de zelfde druk op een groot oppervlak.
(naar mijn mening ligt een bit niet alleen op de lagen maar ook op de tong van het paard en de lippen, bij grof gebruik van een bit raakt het zeker alleen de lagen maar dat is niet de bedoeling van een bit. een bit moet je met beleid gebruiken en niet aan rukken)

Maar het gaat mij niet om de HOEVEELHEID pijn die iets geeft.
Iets waar je steeds druk voelt is ook niet prettig. MEnsen die voorstander zijn van bitloos blijven ellenlang door gaan op de zenuwpunten en drukverdeling zoals jij bedoeld en blijven maar wijzen op de mond, maar erkennen niet dat ook druk (de druk die ik al eerder beschreven heb zoals ik het zie) heel vervelend kan zijn. Neem de druk achter de oren (zal zo`n 10 cm zijn?) de druk op de kaak en de rand aan de onderkant van de kaak (?), de druk inder de kin (dus de onderkant van het onderkaakbeen die in de mond zo kwetsbaar is, wel eens waar met een dun laagje vacht maar nog steeds dun, ZELFS DUNNER als het gedeelte in de mond) de druk op het neusbeen (a 5 cm?)
Begrijp je wat ik bedoel?

Wat zijn de ervaringen met de teugels eigenlijk? Ik heb hier en daar ervaringen gehoord dat deze moeizaam weer terug glijden waardoor er dus vaak onnodige spanning op staat. (De bandjes die onder de kin door lopen naar de oren)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:20

Als jullie deze theorie allemaal zo belangrijk vinden, mag ik dan ff weten waarom veel mensen die bitloos rijden wel met sporen rijden?

Franciska15

Re: Bitloos vs. Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 00:00

En dat vind ik dan wel weer een goed punt. Bovendien, heb ik nu meerdere filmpjes gekeken, ik denk dat bitloos en bit nu en de vriendelijkheid daarvan vooral ligt aan de ruiter en hoe hij/zij rijdt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:27

Franciska15 schreef:
En dat vind ik dan wel weer een goed punt. Bovendien, heb ik nu meerdere filmpjes gekeken, ik denk dat bitloos en bit nu en de vriendelijkheid daarvan vooral ligt aan de ruiter en hoe hij/zij rijdt.

DAt is het zeer zeker! Hier wil ik nog bij toevoegen dat de instructie van tegenwoordig ook wel verbeterd kan worden zodat de ruiters weer leren hoe ze moeten RIJDEN. Rijden doe je met je zit en gewicht. Dat wordt heel veel "vergeten".

Alle materialen die gebruikt worden bij dieren kunnen bij verkeerd of hard gebruik pijnlijk zijn bij dieren. Alle materialen die gebruikt worden om dieren b.v. iets te laten doen werken wel ergens op/in. Dit geld voor een bit en voor bitloos. Ik ben zeker van mening dat bitloos fijner is voor een paard. Ik ben alleen niet van mening dat een bitloos hoofdstel totaal niet inwerkt op een paardenhoofd zoals veel (lees goed: veel= niet allemaal) bitloosvoorstanders beweren. Een paard met optoming is niet natuurlijk en zal het naar mijn idee ook nooit worden. Een paard is een goedzak en doet heel veel voor zijn/haar maatje. Laten we dat met z`n allen gewoon koesteren en respect hebben voor die dieren.

Spoorgebruik bij bitloosrijders is een ander discussiepunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:55

Iedere vorm van druk kan inderdaad als onprettig worden ervaren.
Maar drukverdeling voelt altijd prettiger en lichter dan puntdruk. Zie de vergelijking naaldhak-plank.

Feit blijft daarnaast dat de mond gevoeliger is dan de huid. Dit vanwege de zenuwuiteinden die in de mond lopen, de gevoelige tong en gehemelte, de splinterdunne lagen, en ook omdat slijmvlies dunner en meer doorbloed is dan huid. Uitleg staat hier: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm
Huid is altijd dikker dan slijmvlies, óok de huid (met vacht) onder de kin is dikker dan slijmvlies.

Over het algemeen ligt het bit inderdaad ook op de tong. Maar wees je ervan bewust dat de tong - op de geslachtsdelen na - het gevoeligste orgaan van het paard is. Druk op de tong is dus niet prettig. En wanneer er door die druk ook nog spanning in de tong bestaat, werkt deze spanning door in het gehele lichaam. Meer over de tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

Wat de release van de teugels betreft, staat hier een artikel over: http://www.bitloospaardrijden.info/release.htm
Vergeet ook hier niet dat een bit nooit een release geeft.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:13

@ JoviBan:

Ik heb ook gezegt dat jouw druk verdeling prettiger is dan je puntdruk (zoals jij dat uitlegt). Dus dat punt steeds herhalen heeft voor mij geen zin.
Net zoals het weinig zin heeft mij steeds te verwijzen naar die site.. Als je met een andere site komt wil ik dat met volle aandacht lezen!

Ik heb ook gezegt dat ik van mening ben dat bitloos prettiger zal zijn voor een paard dan met bit. Ik ben het alleen niet eens met de mensen die zeggen dat bitloos rijden zonder irritatie gaat. Druk is ook vervelend (dat geef je zelf ook toe) En dat is precies het stukje waar het mij om gaat. Ik ben erg blij te horen dat een bitloosfan ook zegt dat druk niet fijn is :o

Ik ben blij dat je zo overtuigd bent van bitloos.
Jij hebt jouw mening, ik heb het mijne. :D

Anoniem

Re: Bitloos vs. Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:18

@No_No: ik schrijf niet specifiek voor jou hoor.
Er zitten nog meer mensen - en lezers - in het topic. ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

Ghehe :D Ik voelde me aangesproken :+