Zadel goed voor deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:57

redison schreef:
Bizzybijtje schreef:
Denk dat je sowieso beter voor een 16" of 16,5" kan kijken dan deze... Hij oogt toch te lang...

Kan lang ogen; maar als de ruiter deze maat zadel nodig heeft dan heb je weinig keus! Inch maat is zit maat; dus de maat die voor de ruiter passend is; maat voor de pony kun je zo moeilijk bekijken. Maar als er een zadelmaker naar gekeken heeft mag je daar wel op vertrouwen hoor! Uitzonderingen daar gelaten.... Goed kijken of hij mooi blijft liggen tijdens het rijden; en de haargroei in de gaten houden of dit ook veranderd is altijd belangrijk!

Snap ik, maar dan moet het zadel toch ook echt nog wel op de pony kunnen :) Ondanks dat de ruiter het zadel ook moet passen.
Als het zadel dan te klein is vraag ik me af of de TS niet te groot is voor de pony.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:58

Tat_jana schreef:
ik denk dat je ook niet veel opschiet met naar achter leggen :n
het zadel lijkt goed op zn plek te liggen.
alleen de knie stukken zeg maar zijn echt veelte breed, en lijken op de schouder te liggen.

maar zoals ik al zei vanaf de foto kunnen wij dat nooit beoordelen, wij kunnen alleen maar zeggen wat we op de foto zien.
maar dat kan er met een andere foto weer heel anders uit zien.

+ dat wij niet kunnen kijken hoe vrij de schoft ligt hoe hij op de rug valt etc

de schoft ligt wel mooi vrij, ook voor knelt hij nergens.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:58

redison schreef:
Bizzybijtje schreef:
Denk dat je sowieso beter voor een 16" of 16,5" kan kijken dan deze... Hij oogt toch te lang...

Kan lang ogen; maar als de ruiter deze maat zadel nodig heeft dan heb je weinig keus! Inch maat is zit maat; dus de maat die voor de ruiter passend is; maat voor de pony kun je zo moeilijk bekijken. Maar als er een zadelmaker naar gekeken heeft mag je daar wel op vertrouwen hoor! Uitzonderingen daar gelaten.... Goed kijken of hij mooi blijft liggen tijdens het rijden; en de haargroei in de gaten houden of dit ook veranderd is altijd belangrijk!

het is waar en niet waar.
je kunt wel een 18 inch nodig hebben.
maar dat zegt niet of het dan niet te lang is voor je pony en het op de lenden ligt.

overigens denk ik dat het zadel niet te lang is, maar gewoon een verkeerd model heeft :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:00

zitake schreef:
Tat_jana schreef:
ik denk dat je ook niet veel opschiet met naar achter leggen :n
het zadel lijkt goed op zn plek te liggen.
alleen de knie stukken zeg maar zijn echt veelte breed, en lijken op de schouder te liggen.

maar zoals ik al zei vanaf de foto kunnen wij dat nooit beoordelen, wij kunnen alleen maar zeggen wat we op de foto zien.
maar dat kan er met een andere foto weer heel anders uit zien.

+ dat wij niet kunnen kijken hoe vrij de schoft ligt hoe hij op de rug valt etc

de schoft ligt wel mooi vrij, ook voor knelt hij nergens.

ja dat kun jij zeggen maar dat kunnen wij natuurlijk niet zien op de foto.
daarom is een goede gediplomeerde zadelpasser gewoon heel belangrijk.
en kan jou prezies vertellen hoe zo een zadel moet liggen en of deze goed ligt ja of nee of dat er evt wat aangepast kan worden.

een zadel ligt ZELDEN in 1 keer goed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:00

doei schreef:
Sorry ik heb het verkeerd gezegd...
2 vingers achter de schouder, bedoelde ik!

dat is al een stuk reeeler voor haar ;).

nogmaals, ik pas gerust ook op een 16 inch, en nee ik heb niet meer de ideale grootte voor deze pony, maar ik wil ze wel zelf in rijden en dat betekent dat er gewoon een passend zadel opmoet, die voor beide past dus.

Cemlys

Re: Zadel goed voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:02

Idd te lang is het zeker niet, laatste rib komt nog een stuk achter het zadel uit.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:02

Ik gamee met de rest. Zadel lijkt te lang, held wat achterover en het zweetblad ligt te veel op de schouder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een paar extra foto's.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:28

het zadel is duidelijk te smal voor de pony

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:31

Tat_jana schreef:
het zadel is duidelijk te smal voor de pony

en waar zie je dit aan, want ik dacht zelf mss kan het ietsje breder, ivm ietsje zakken dan, maar duidelijk te smal dacht ik nu ook weer niet aan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:36

dat zie je en aan het achterover hellen.
en ietsjes zakken bereik je met een bredere boom maat.

ook ligt de kamer te hoog op het paard, en staan de kussens te dicht bij elkaar.
vooral te zien op de 2e foto.
je moet er even een beetje een schoft tussen denken, dan zou het zadel "klemmen"

ik wacht nog even op andere reacties :) nooit uit gaan van 1 persoon mits deze gediplomeerd zadel maker is en bij je is geweest :)
kost een paar centen maar dan heb je ook wat :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:38

Tat_jana schreef:
.
je moet er even een beetje een schoft tussen denken, dan zou het zadel "klemmen"

er zit een schoft tussen hoor :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:43

de kamer is te smal daarom ligt het achterover. ook lijkt het me te lang voor deze pony haar rug en de schoudervrijheid laat te wensen over....mijn advies;niet aanschaffen zo

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:44

Zou als je twijfelt (en dat doe je ga ik vanuit anders plaats je dit niet) toch echt om een sec. opinion bij een zadelpasser/maker vragen.
Kan sowieso geen kwaad.
Voor mijn gevoel en zo op het zicht ligt het niet lekker. Of ie er echt last van krijgt weet ik niet, maar waarom uitproberen?
Succes!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:49

Ik zou er idd ook iemand anders naar laten kijken, MSFC is al genoemd, dan heb je iig een echt een goede ;)

Het zadel lijkt idd een te smalle boom te hebben, het zadel ligt echt te hoog op de schouders (laatste foto) verder ligt het zadel achterover, wat verkeerde druk verdeling geeft...

Staat je paard in de buurt van Breda? Anders weet ik wel een goede MSFC voor je...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:54

nee, buurt van groningen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:57

helaas, dat is wat te ver voor dr ;) maar op de site van master saddle fitting consultante kan je wel kijken wie er in de buurt zit..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:01

Idd is een optie, maar goed ik heb dit zadel pas gekocht, dus ik vind ook dat de zadelmaker eerst maar even met oplossingen moet komen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:03

helaas hebben veel zadelmakers niet echt verstand van passen ;) Is het een zadel waar dingen aan aangepast kunnen worden? Zoals andere boom ed?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:14

De boom kan idd aangepast worden bij dit zadel. Ik ga het in elk geval even overleggen, mailtje is al gestuurd, morgen ook nog even bellen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:23

Dat is fijn, waar je ook op kan letten is dat het zit gedeelte horizontaal ligt..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:55

zitake schreef:
doei schreef:
Sorry ik heb het verkeerd gezegd...
2 vingers achter de schouder, bedoelde ik!

dat is al een stuk reeeler voor haar ;).

nogmaals, ik pas gerust ook op een 16 inch, en nee ik heb niet meer de ideale grootte voor deze pony, maar ik wil ze wel zelf in rijden en dat betekent dat er gewoon een passend zadel opmoet, die voor beide past dus.

Nee 3 vingers (5 cm) dus geen 2 vingers of je moet hele dikke vingers hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:22

zitake schreef:
nee, buurt van groningen.

Waar heb je het zadel gekocht? Ik ken 2 winkels die Tekna verkopen, en van beiden heb ik geen hoge dunk op qua zadels passen.

Als je een stoelzit wilt krijgen moet je vooral in dit zadel gaan rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:36

Tja ik wou graag een Jc ivm goed passen op welsh pony's, maar er zaten geen JC zadels tussen om te passen, terwijl ik er wel specifiek om gevraagd had en dus ook net die winkel gebeld had omdat ze JC hadden. Al de rest wat mee was, lag helemaal voor geen meter, deze leek het moment zelf wel goed te liggen. Maar goed, nog geen antwoord op mail gekregen dus ik ga straks of morgen nog eens bellen. Want ik wil dit eigelijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:06

Ik ben er persoonlijk niet weg van maar ik ben geen zadelmaker. Het zadel is wat groot, ligt wat achterover en de zweetbladen lijken heel dicht achter de schouder te liggen (er vanuit gaande dat TS gelijk heeft dat t niet zo is). Heb je ook een foto waar je er op zit? Het lijkt me dat je zo een stoelzit krijgt. Zou een half inchje kleiner en dan een dressuur of vzh dat neigt naar dressuur niet fijner zitten voor beide? Ben benieuwd wat de zadelmaker er over zegt.