lekkerste singel voor je paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:41

foxy80 schreef:
Een anatomische bontsingel van Mattes +:)+

Maar verwacht geen wonderen van de ene dag op de andere, op een gegeven moment wordt singelnijd psychisch en dan kan het echt heeeeeel lang duren voor je paard er echt vanaf raakt.

Kan dit alleen maar beamen! Mijn merrie kreeg vanwege de dracht ook wat singelnijd en toen een anatomische bontsingel van Mattes gekocht en sindsdien nergens meer last van. Ander bijkomend voordeel is dat ze meer vrijheid bij de schouders/voorbenen hebben en daardoor fijner door het lijf bewegen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:48

Ik heb een anatomische wintec singel met lucht wat de druk op het borstbeen centreerd.
Met beide zijdes elastiek. Hetzelfde idee als de singel op de vorige pagina.

Dit is alleen wel kunstof/neopreen, dus dat word hem niet.
Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar een anatomische singel zonder, of met 2 zijdes elastiek.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:52

zorro schreef:
Ik heb de oplossing helaas nog niet gevonden. Mijn paard heeft ook singelnijd. Het zadel is nagekeken en past, toen heb ik er een osteophaat bij gehad, er was wel wat aan de hand, maar de singelnijd kon ze niet verklaren. Ik heb al ontzettend veel singels geprobeerd, ook FRA bijvoorbeeld, en andere merken die denken dat ze het probleem op kunnen lossen. Niets helpt. Bij mijn paard is het volgens mij gewoon psychisch.. Zeker omdat, als er iets interessants gebeurt tijdens het aansingelen, mijn paard er totaal niet op reageert.(op het aansingelen dan he? ;) ) Ik heb er nu een banaansingel aan, een vrij korte, zonder elastiek.

Uit een nieuwe studie is gebleken dat ook maagproblemen kunnen zorgen voor singelnijd.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:19

laura1987 schreef:
Cynthiaaapje schreef:
Singelnijd komt meestel bij het zadel weg en niet bij de singel. Ik zou mn zadel dus even laten checken..

Ze doet het ook bij de longeersingel, dus ik denk niet dat het daardoor komt.
Maargoed ik zal wel even opzoek gaan naar een goede zadelmaker in de buurt en dan er even naar laten kijken.

Singelnijd komt van de schofwervens/trapeziumspierregio vandaan. dus ook op het punt waar de longeersingel ligt.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:48

Dwyne schreef:
foxy80 schreef:
Een anatomische bontsingel van Mattes +:)+

Maar verwacht geen wonderen van de ene dag op de andere, op een gegeven moment wordt singelnijd psychisch en dan kan het echt heeeeeel lang duren voor je paard er echt vanaf raakt.

En ook ik ga hierin mee. Ook hier een tijdje geduurt maar daarna wil je niet anders meer.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:22

Ik denk dat dit een beetje paard afhankelijk is. De een zijn reageert beter op neopreen waar voor een ander leer weer fijner is.

Ik gebruik zelf graag een hoes met echt schapenbont om de singel heen. Dit is goed voor de warmte regulatie, drukplekken en tegen schuren.

Het zou voor mij de eerste optie zijn om te proberen bij een paard met singelnijd.

XAstorX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:39

Met een bontje doet het bij mijn paard het best!

anna_ziezo

Re: lekkerste singel voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:49

Ik had een verzorg pony die dit ook deed.
Ik heb een bontje gekocht en er was niets meer aan de hand.
Een half jaar later heb ik dit er af gehaald en hij deed niets meer.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:35

Quir schreef:
Gevonden, ik heb er hele hele goede ervaringen mee en ja het gaat echt singelnijd/dwang tegen. :j

Dit is de singel (dressuur):
Afbeelding

Edit: De naam: Elastische singel Eric le Tixerant

Die heb ik ook, echt een super singel!

Het schijnt trouwens dat katoenen koordsingels (ja die lelijke ouderwetse :P ) ook fijn zijn voor het paard.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:46

Ik heb ook die Eric Le Tixerant singel. Heerlijk zacht voor het paard!

horsedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:50

hallo ik gebruik bij mijn quarter een touwsingel meest flexibele van alles wat er te koop is. met een bontje erom heen zodat de huid niet tussen de touwtjes komt. Voor mijn paard het meest zacht omdat overal een harde kern inzit. Het duurt even maar het gaat steeds beter.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:58

ik heb een singel van thorowgood (die ook kunststof zadels maken) met elastiek erin aan de bovenkant.super zacht en na het rijden zo af te spoelen onder de kraan.Gaan erg lang mee (nu al zo'n 4 jaar dagelijks gebruik) lijkt net of er allemaal kleine gaatjes inzitten (is niet zo) kosten toen geloof ik iets van 29.95 euro en volgens mij zijn ze nog steeds te koop

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:06

Denk er wel om dat het elastiek niet is om strakker te kunnen aansingelen maar om het paard te kunnen laten ademen en bewegen. Als je de singel strak aantrekt heeft het elastiek dus helemaal geen nut.
Ik heb ook een singel met de doorlopende singelgespen. Ideaal systeem.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:17

moonfish13 schreef:
Ik heb een anatomische wintec singel met lucht wat de druk op het borstbeen centreerd.
Met beide zijdes elastiek. Hetzelfde idee als de singel op de vorige pagina.

Dit is alleen wel kunstof/neopreen, dus dat word hem niet.
Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar een anatomische singel zonder, of met 2 zijdes elastiek.

deze heb ik ook, super fijn! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:21

Grit schreef:
Ik vind de knight singels erg fijn en zacht. Gemakkelijk schoon te houden en blijven soepel en zacht
Afbeelding

Deze singel had ik ook, maar door de Hulsebos service afgeraden..
Er zit teveel elastiek in de singel wat nooit ophoudt zeg maar. Ik had goed aangesingeld en alsnog pastte er een Jack Russel bij in :+

Nu heb ik de singel van hulsebos en ik merk direct verschil.
Er zit beperkt elastiek in waardoor het wel meerekt maar ervoor zorgt dat je paard niet het zadel helemaal naar voren kan trekken als hij zijn hoofd naar beneden doet.
Dat had ik namelijk met de Knight singel, het zadel klapperde doordat het elastiek veelste veel meerekte.
Mijn paard loopt ook beter met de hulsebos singel, de singel is dik onderlegd en anatomisch gevormd waardoor hij niet tegen die spier onder de buik drukt. (Daar kunnen paarden last van hebben met aansingelen)

Weet niet of je inmiddels al een andere hebt, maar ik raad zeker de Hulsebos aan :D
Zit trouwens wel een prijskaartje aan... :+

Andere singels met beperkt elastiek kunnen natuurlijk net zo goed zijn, hulsebos raadt natuurlijk altijd hun eigen singel aan :P
maargoed, heb een Hulsebos zadel die voor hem aangepast is en met een singel erbij die voor die zadels gemaakt is moet het nu goed zijn :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:22

Nee ik heb nog geen singel.....
Wat is een prijskaartje ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:24

laura1987 schreef:
Nee ik heb nog geen singel.....
Wat is een prijskaartje ? :)

De singel is niet erg goedkoop..
Hij kosste 150 euro :P
Maargoed dan heb je ook wat :D

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:27

ik zweer bij de neopreen singel van kieffer: zacht neopreen, rolletjes op de gespen ( blijven je singel stoten lang goed mee en singelt makkelijk aan ) en die roesten niet! daarbij goede prijs kwaliteit verhouding, geloof ongeveer 55euro.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:32

dat is wel een prijsje pontifice :)

@charlottelot neophreen kan ze niet tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:36

Ik heb ook die dure singel , superfijn ding inderdaad , wel veels te duur , maargoed :P

Voor heel veel mensen en paarden is de FRA singel dè oplossing , geheel elastiek :)

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:41

Ik zou ook voor een singel met elestiek gaan.
Ik gebruik momenteel een rubberen van elestiek.
Fijne singel, paard heeft geen last van het aansingelen en de schuim van het zweet blijft niet tijdens het rijden zitten door de luchtgaten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:46

Ik las hier op bokt in een oud topic dat het materiaal wel hard is van de FRA singel.
Heeft niemand hier, daar last van gehad'????

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:51

Ik vind het in de idioot ruw materiaal van de FRA singel , waarschuw mensen daar ook voor maar vreemd genoeg heeft vrijwel geen 1 paard er last van.

Zelfs mensen die een paard hebben dat zich heel snel open loopt , zijn superenthousiast over de singel :)

Het is natuurlijk ook wel zo dat de singel heel erg dun is , als een soort 2e huid heel dicht rond de buik zit en amper uitsteekt , en dat is een enorm voordeel.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:54

Zou jij fra dan wel of niet aanraden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:06

Ik kan het aanraden , omdat ik zoveel goede verhalen ervan hoor vanuit de eerste hand , terwijl ik er heel sceptisch tegenover stond :)