Zadel op manegepaarden/pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:39

xXEviIXx schreef:
als het goed is maar niet alles is goed op bepaalde maneges...

Als ik het toespits op mijn eigen manege wel. :j

Ze hebben oudere zadels, maar wel A-merk en nieuwere Wintecs, die allemaal passen.
Dan vind ik het zonde en ook gevaarlijk om je eigen zadel mee te nemen.

Ik neem liever een dekkie mee.
Hoewel dat ook gevaarlijk is, voor ik het weet ben ik mijn geliefde ES-collectie kwijt aan mijn manege. :')

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:40

Nu moet iemand mij toch eens vertellen welke manege voor zijn paarden en ponies zadels laat aanmeten.
Met een franse slag een lucratief kijken en het zadel krijgt vaak zen fiat om te dienen.

Ben nu geen voorstander dat de mensen zelf een zadel meebrengen, maar als een amazone of ruiter steeds hetzelfde paard rijdt (of bvb least) dan kan ik me voorstellen dat ze iets comfortabeler willen. En dan een eigen zadel dat standaard redelijk past, waarom niet. wss past het beter dan het huidige zadel waar die anders heel der dagen mee moet rondlopen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:40

Manege waar ik vroeger gelest heb werd alles 2x per jaar netjes nagekeken en waar nodig werd een nieuw zadel aangeschaft... Of pony 1 kreeg het zadel van pony 2 enz. Paste altijd netjes. En voor t schoonmaken waren de ponykampjes errug geschikt hihi.

Denk als je op een manege rijdt waar de conditie van t tuig zo slecht is dat je zelf wil gaan aanschaffen, je jezelf nog is achter je oren moet krabben. Wij mochten maar zelden dekjes verwisselen zonder dat ze gewassen waren :P

Verder ff heel persoonlijk; tuurlijk is t leuk om iets te kopen wat dan helemaal van jezelf is, maar denk dat je t welzijn van t paard toch wel goed in t oog moet houden.. Hoewel t idd voor een lease-pony weer een ander verhaal wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:41

xXEviIXx schreef:
ja dat is waar...
ik ga idd ook niet 1000 euro voor een zadel betalen, maar hij moet wel echt perfect liggen!

Dan zie ik het probleem ook niet.. En bij een lease paard vind ik het toch ook wel iets anders

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:43

upendo schreef:
xXEviIXx schreef:
als het goed is maar niet alles is goed op bepaalde maneges...

Als ik het toespits op mijn eigen manege wel. :j

Ze hebben oudere zadels, maar wel A-merk en nieuwere Wintecs, die allemaal passen.
Dan vind ik het zonde en ook gevaarlijk om je eigen zadel mee te nemen.

Ik neem liever een dekkie mee.
Hoewel dat ook gevaarlijk is, voor ik het weet ben ik mijn geliefde ES-collectie kwijt aan mijn manege. :')

haha oke!
ja bij ons liggen ze ook goed hoor met dekentjes er onder, het zijn allemaal stubens maar sommige zitten zooo verrot!
en ze hebben bijv. ook een gloednieuwspringzadel voor een pony die nooit meer springt...
dus het gaat hun meer om het geld dan om het comfort van ruiter en paard...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:43

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
ja dat is waar...
ik ga idd ook niet 1000 euro voor een zadel betalen, maar hij moet wel echt perfect liggen!

Dan zie ik het probleem ook niet.. En bij een lease paard vind ik het toch ook wel iets anders

dat is ook zo hoor!
vveel volwassenen hebben een eigen zadel bij ons op de manege maar die hebben 9 van de 10 keer een vast paard..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:47

Bij een lease paard vind ik het idd ook normaler om een eigen zadel aan te schaffen.
Voor mijn verzorgpaardje heb ik een wintec gekocht, dit omdat ze zelf geen goed zadel had en ik de eigenaar niet in kosten wou brengen. (heeft het niet zó breed)
Heb een wintec, omdat daar de boom te verwisselen is wat super handig is want nu rijd ik met de mediumboom een dressuurpaard van 1.80 ipv mijn friesje van 1.56 met de breedste.

xMelissaa

Re: Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:48

grote onzin!
de paarden horen ieder een appart passend zadel te hebben
als een ruiter dat moet gaan betalen is dat een beetje vreemd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:48

maar wat is nieuw? Ik heb ooit een br jos lansink springzadel gehad, met een barstje vanvoor in de boom(van de vrachtwagen gevallen). Wilde het weggooien, maar de manege waar ik toen stond wilde dat nog hebben.

Tja qua uiterlijk zag dat er perfect uit, en al die manegeruiterkes wilde maar op dat ene paard met dat 'chique' zadel.(wat uiteraard ook goed zat)

Enkel om maar te zeggen dat vaak geld primeert op comfort van in dit geval dan een paard of anders ruiter en paard

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:51

__Astrid schreef:
Bij een lease paard vind ik het idd ook normaler om een eigen zadel aan te schaffen.
Voor mijn verzorgpaardje heb ik een wintec gekocht, dit omdat ze zelf geen goed zadel had en ik de eigenaar niet in kosten wou brengen. (heeft het niet zó breed)
Heb een wintec, omdat daar de boom te verwisselen is wat super handig is want nu rijd ik met de mediumboom een dressuurpaard van 1.80 ipv mijn friesje van 1.56 met de breedste.

Maar wat houdt bij jullie lease in.
Vroeger bij ons op stal hadden er ook meisjes een leasepony (of hier noemt dat half-pension)
Dat betekende dat ze voor een maandbedrag 3 vastgelegde dagen per week mochten komen rijden en doen.
Maar de rest van de week was dat dus een gewone manegepony/paard

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:57

Ik ken niet veel manege's waar het zadel regelmatig wordt gecheckt of het goed ligt, en zeker niet waar 2 x per jaar een zadelpasser komt.

Maar om dan direct te zeggen dat je niets van maneges moet hebben; we hebben toch (bijna) allemaal leren rijden op een manege?!
En ik snap ook wel dat een manege commercieel is ingesteld, alleen moet dat niet ten koste gaan van de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:59

san0123 schreef:
Ik ken niet veel manege's waar het zadel regelmatig wordt gecheckt of het goed ligt, en zeker niet waar 2 x per jaar een zadelpasser komt.

Maar om dan direct te zeggen dat je niets van maneges moet hebben; we hebben toch (bijna) allemaal leren rijden op een manege?!
En ik snap ook wel dat een manege commercieel is ingesteld, alleen moet dat niet ten koste gaan van de paarden!

Ik zeg niet dat ik er niets van moet hebben. Ik zeg alleen dat ik vaak niet zo dol ben op manege's (en daarmee bedoel ik de meeste manege's)
Het concept van een manege vind ik goed. Maar de uitvoering is vaak onder de maat(simpel weg omdat het te veel geld kost)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:06

Anoniem schreef:
san0123 schreef:

Ik zeg niet dat ik er niets van moet hebben. Ik zeg alleen dat ik vaak niet zo dol ben op manege's (en daarmee bedoel ik de meeste manege's)
Het concept van een manege vind ik goed. Maar de uitvoering is vaak onder de maat(simpel weg omdat het te veel geld kost)

Het was ook niet specifiek op jou gericht hoor!
Ik ben zelf ook geen groot fan van maneges, maar ik zie wel heel veel verschil!
Alleen al als je kijkt naar het voeren (merk voer en hoeveelheid afgestemd op wat paard nodig heeft), uitmesten (alleen opstrooien of echt uitmesten en dus helemaal schone stal), hoefsmidbezoek (1 x per 6 of 1 x per 12 weken)..
Uiteraard kost het geld, en ik vind niet dat dat ten koste mag gaan van de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:15

heb mijn mening al laten klinkenin het hoofdstel topic. maar ik vind het echt veel te ver gaan. het is niet mogelijk om een zadel te hebben als je op alle paarden van de manege rijd. als er zadels waren die op alle paarden passen, dan zouder er geen rug problemen DOOR het zadel komen, en zouden er ook niet 1000 verschillend zittende zaldels alleen al voor de paarden zijn. en dan gaat het nog niet eens om hoe het mens er op zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:38

Zonde van je geld. Ookal is het geen duur zadel maar dan nog hier op bokt roepen ze altijd dat goedkope zadels bagger zijn dus nee geen goed idee. Daarbij hoe wil je dat gaan doen neem aan dat je geen zadelmaker naar de manege laat komen en zelf kun je niet zo goed zien of het zadel goed ligt of niet. Dus wat doen je dan op goed geluk? Wat je zelf mooi vind of wat ze je wijsmaken in een winkel dat het zadel wel op zowat alle paarden past?

Snap ook niet waarom manege's dat toe zouden laten.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:04

Ik vind het echt niet goed. Zadels passen nooit op alle paarden, dus grote kans dat je de rug van je paard verpest, ook al laat hij/zij dat niet meteen weten... :n

En trouwens, waarom zou je als manegeruiter perse je eigen zadel willen hebben. Eigen hoofdstel vind ik eigenlijk ook al onzin. Dekje vind ik nog tot daar aan toen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:46

bulck schreef:
maar wat is nieuw? Ik heb ooit een br jos lansink springzadel gehad, met een barstje vanvoor in de boom(van de vrachtwagen gevallen). Wilde het weggooien, maar de manege waar ik toen stond wilde dat nog hebben.

Tja qua uiterlijk zag dat er perfect uit, en al die manegeruiterkes wilde maar op dat ene paard met dat 'chique' zadel.(wat uiteraard ook goed zat)

Enkel om maar te zeggen dat vaak geld primeert op comfort van in dit geval dan een paard of anders ruiter en paard

Heh? Heb je een zadel met een barst in de boom verkocht aan die manege? Terwijl je wist dat die barst daar zat? %)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:48

hestejente schreef:
bulck schreef:

Heh? Heb je een zadel met een barst in de boom verkocht aan die manege? Terwijl je wist dat die barst daar zat? %)

Ja dat vraag ik me ook af... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:48

hestejente schreef:
bulck schreef:

dat is wel heel appart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:50

Waarom zou hij het niet hebben verkocht?
Als de manege het wilt kopen, dan verkoop je het toch gewoon. Ik ga er even van uit dat de manege wist van het barstje, maar als het zadel voor de rest nog goed is en hun vinden het kunnen, is het toch hun 'probleem'?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:52

Als je aan de paarden denkt doe je zoiets niet, lijkt me, omdat je weet dat het paard er last van kan gaan krijgen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:09

Als het mijn manege zou zijn zou ik het niet goed vinden dat ruiters met een eigen zadel rijden op mijn paarden.

De paarden maken een groot deel van het bedrijfskapitaal van een manege uit, ze kunnen zich niet veroorloven dat er paarden uitvallen door problemen met een zadel.
Op een goede manege worden de zadels bij de paarden gezocht, dat zijn natuurlijk niet altijd nieuwe zadels. Met een goede passende 2e hands is niks mis, liever een goede 2e hands, dan een goedkope nieuwe.
Komen ze er zelf niet uit dan wordt er echt wel een zadelmaker bij gehaald, eerder om een bestaand zadel opnieuw te vullen/passend te maken dan om nieuwe zadels aan te meten.

Hoofdstellen en dekjes zou ik ook niet goed vinden, een dekje hoort bij het paard en met dekjes van anderen weet je maar nooit wat ze meeslepen(schimmel etc.)
Ik ken een manege waar ruiters zelf borstels mee naar toe nemen, die gebruiken ze dan ook voor hun verzorgpony, zo onhygiënisch.

Daarnaast is er nog het aspect van aansprakelijkheid, stel er breekt een singelstoot of beugelriem van een eigen zadel en er gebeurt een ernstig ongeluk??

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:10

Em, nee. De een heeft een holle rug, de ander weer niet zo, denk ook aan de schoft, en hoe lang wil je dat dat zadel meegaat? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:15

Asyaa schreef:
Waarom zou hij het niet hebben verkocht?
Als de manege het wilt kopen, dan verkoop je het toch gewoon. Ik ga er even van uit dat de manege wist van het barstje, maar als het zadel voor de rest nog goed is en hun vinden het kunnen, is het toch hun 'probleem'?

Nou misschien wel omdat het niet alleen interessant is wat "hun" vinden maar ook wat de paarden vinden en wat je zelf eigenlijk vindt?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:16

Ik ken wel een aantal mensen die een eigen zadel hebben gekocht voor op 1 manege pony/paard. Dit komt omdat ze het paard leasen, en je eigen zadel vaak toch lekkerder zit dan een Wintec-zadel (vind ik dan, en blijkbaar meer mensen).
Op de manege hier in de buurt worden de zadels minstens 2 keer per jaar nagekeken, en hebben de paarden en pony's allemaal hun eigen, goedliggende zadel. Geen extra dekentjes/bontjes nodig om te zorgen dat het zadel goed ligt (gelukkig :) )