Hoevaak Wow aanpassen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:18

Leeglopen? Theoretisch zou het kunnen. Maar ik heb m'n korrectorpad met een beedje lucht erin al meer dan een jaar opgeborgen op zolder liggen. Deze is nog steeds niet leeggelopen. Terwijl juist banden e.d. leeglopen als je ze niet gebruikt. Dat had ik dus ook van de korrector verwacht.

Ik had mijn zaldi willen laten ombouwen met flair, maar ik zie nu al dat het zonde van m'n geld is en het gaat dus niet door: zadel is nu goed voor m'n 2.5 jarige. Dus dat gaat straks nooit meer passen als ik werkelijk op hem ga rijden.
Wie dus nog een Zaldi New Kent 18 inch met boom 32 zoekt, laat het maar weten.

Zadelboer, zijn er ook springruiters die met wow of flair rijden? Want die zie ik nooit in lijstjes voorbij komen.
Verder merk ik geen verschil, wol of lucht. Beiden zit even stabiel. Ik heb geen echte ervaring met springen met een luchtzadel. Wel een sprongetje gemaakt tot ong. 1 meter, maar geen heel parcours.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:48

germie schreef:
Leeglopen? Theoretisch zou het kunnen. Maar ik heb m'n korrectorpad met een beedje lucht erin al meer dan een jaar opgeborgen op zolder liggen. Deze is nog steeds niet leeggelopen. Terwijl juist banden e.d. leeglopen als je ze niet gebruikt. Dat had ik dus ook van de korrector verwacht.

Ik had mijn zaldi willen laten ombouwen met flair, maar ik zie nu al dat het zonde van m'n geld is en het gaat dus niet door: zadel is nu goed voor m'n 2.5 jarige. Dus dat gaat straks nooit meer passen als ik werkelijk op hem ga rijden.
Wie dus nog een Zaldi New Kent 18 inch met boom 32 zoekt, laat het maar weten.

Zadelboer, zijn er ook springruiters die met wow of flair rijden? Want die zie ik nooit in lijstjes voorbij komen.
Verder merk ik geen verschil, wol of lucht. Beiden zit even stabiel. Ik heb geen echte ervaring met springen met een luchtzadel. Wel een sprongetje gemaakt tot ong. 1 meter, maar geen heel parcours.

Vrienden hier hebben enkele wow springzadels.
Ik denk dat het vnl nog niet ingeburgerd is bij de springruiters, die vaak 1 zadel gebruiken voor al hun paard (of enkele).

De dressuur is gevoeliger voor een goed liggend zadel, omdat elke pas moet kloppen. Daarom dat dit publiek mss ook kritischer is op dat vlak. Waarmee ik niet wil zeggen dat springruiters er geen belang aan hechten; maar past het zadel op het eerste zicht is voor hen vaak de kous af.

naar het schijnt zouden ze toch ook al gemerkt hebben dat hun paarden een beter ruggebruik vertonen en sneller (reflex) wegzijn na de sprong

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:05

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:06

Misschien even een domme vraag :o maar hoe hard zijn bij jullie de kussens ( die op de paardenrug liggen)
bij je WOW zadel . Mijn dochter heeft vandaag op een pony gereden met een WOW zadel ( de echte)
en viel mij op dat deze heel zacht waren ik kan ze echt een paar cm inknijpen zeg maar....
....of is dat normaal :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:09

dat is normaal :)
de kussens mogen echt niet hard opgepompt zijn :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:15

Dat de kussens zacht zijn is juist goed, anders zit je op een opgeblazen ballon te stuiteren, en dat hoort niet..
Nu de kussens zo zacht zijn kan de lucht zich verplaatsen, en krijg je geen druk punten meer :D
Je kussens 'volgen' dus elke beweging van je paard.

Hier ook geen leeglopende kussens.. en zovaak heb ik mijn zadel het laatste jaar niet gebruikt..
Nu is hij aangepast op mijn nieuwe paard en kunnen we weer aan de slag.. :D

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:06

Oke bedankt voor het antwoord , ik had nl nog nooit zo'n zadel in mijn handen gehad :o
Kunnen we hem met een gerust had gebruiken :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:20

Ik laat mijn WoW-zadel om de 2 maanden controleren. Dat is geen extra moeite voor mij, want mijn instructrice is verdeler van WoW. Meestal hoeft er niets aan mijn zadel veranderd worden en is alles nog ok. Toevallig is de luchtvulling nog maar net vorige week aangepast en dat was een jaar geleden. Ik merk in ieder geval niets van leeglopende kussens... :n

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:01

ik meng me hier ook even, met name omdat ik zag dat Idefix4 ook had gepost. Ik heb je al eens aangeboden om op mijn WOW (s) te komen zitten, maar wat ik van jou steeds lees is dat je het niks vindt. DIt terwijl je er eigenlijk nog nooit op hebt gezeten, dus dat vind ik een beetje jammer. Meelopen bij iemand die het geintroduceerd heeft is iets anders dan er eentje op je paard leggen en mee rijden.

idefix4 schreef:
TS vindt dat leeglopen bezwaarlijk. Ik zie er steeds meer die lucht er uit laten halen en er weer wol in willen. Waarom rijden onze topruiters er eigenlijk nog niet mee als het dé oplossing is? Ik wil overigens niemand dwingen hoor, echt niet. Mijn excuses als het zo overkomt. :o

en dat zie ik nergens staan in haar OP hoor. HEt is wat jij er van maakt dat ze leeglopen en dat TS dat bezwaarlijk vindt, maar volgens mij heeft ze dat helemaal niet uitgesproken....

Over het nakijken: Mijn zadel is nu 2 keer nagekeken en ik heb het bijna 2 jaar. Ik ben juist blij dat je aan een WOW meteen merkt als hij niet meer optimaal ligt. Ik zit dan zelf niet meer fijn. Echt het kleinste verschil in bespiering (of vet :Y) ) merk je al.

HEt indrukken kan bij mij ook enkele cm's.
Leeglopen kan al helemal niet want die dingen zijn afgesloten met siliconen. Dus tenzij je kussen echt lek is, kan er echt niet zomaar lucht uit, het zijn geen ballonnen...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:17

Ik heb eigenlijk ook een vraag over een Wow en hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik hier zo kom binnen vallen :o
Ik zit heel erg te twijfelen of ik zal overstappen op een Wow, de reden dat ik twijfel is dat ik zelf rugpatiënt ben. Ik vraag me af of ik door de lucht in de kussens zelf niet te instabiel kom te zitten en daardoor zelf meer rugklachten krijg. Zijn hier ruiters met rugklachten die op een Wow rijden? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen namelijk!

Bubsj

Re: Hoevaak Wow aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:24

Ik stapte jankend het paard af op een (diepe) hulsebos, met een Wow nergens last van, ik kan zelfs pijnvrij doorzitten :D

Er zijn nog wel wat mensen met rugklachten die geen last op de Wow hadden, zelf denk ik dat een wat openere zitting ook meehelpt, ik heb nu een shallow en daarmee ontlast ik mijn rug toch op de een of andere manier :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:59

Ik heb mijn WoW nu 2,5 jaar.
Hij is op maat gevuld toen ik 'm (gebruikt) kocht en de lucht is nog steeds goed, nog niks aan gedaan...
er is alleen 2x een andere headplate in gegaan...

Ik laat 'm 1x per jaar nakijken, en bij twijfel, zoals een paar maanden terug een keer extra...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:06

ik heb mijn WOW nu 1,5 jaar en sindsdien geen rugpijn meer...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:26

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat het zo goed bevalt, ik denk dat ik mijn besluit genomen heb. Wordt dus even flink sparen :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:33

Ik ga dit even volgen.
Wegens niet goed passen bij het paard van mijn Stubben (eerlijk is eerlijk, ik had dit zadel gekocht bij mijn andere, gepensioneerde paard) en steenhard gevulde kussens en veel te smal kussenkanaal (en ik dacht een goede zadelmaker te hebben :( ) was ik ernstig op zoek naar wat anders. Ik heb meerdere (maat)zadels geprobeerd (o.a. Jeremy Rudge, Strada, Albion) en bij allemaal stond hij na 30 min te staken en naar het been te slaan. Mijn paard is behoorlijk breed direct achter de schoft, en is ook nog eens heel gevoelig, en daar kwam ik met deze zadels niet goed uit.

De reden voor mij om toen de Wow uit te proberen was o.a. de mogelijkheid van het kussen met een tab. Na mij helemaal ingelezen te hebben had ik het gevoel dat dat voor hem gewoon dé oplossing zou zijn. En lucht zit nooit in de weg, dat kunnen ze gewoon wegdrukken. Bij het uitproberen liep hij er eerst wel heel onwennig mee, maar wat begon hij fantastisch te marcheren op gegeven zeg <3 ! Hij liep voor het eerst onder het zadel net zo als in vrijheid in de wei. De keuze lag dus voor de hand, en sinds 2 juni heb ik mijn Wow. Binnenkort krijg ik weer bezoek voor de nacontrole. Geen overbodige luxe, want volgens mij is hij al behoorlijk gegroeid in de bespiering rondom schoft en punt van de schouder.

Ik had aanvankelijk ook wat bedenkingen tegen lucht, ik kreeg daar van die skippy-bal achtige ideeën bij :+ , maar het zit echt fantastisch. Je hebt veel beter contact met je paard.

Bijkomend voordeel is natuurlijk de geweldige aanpasbaarheid. Mijn paard is nu 5 en mijn ouwe paard is destijds tussen zijn 5e en 10e jaar nog wel 3 boommaten gegroeid. Jullie willen niet weten wat een gedonder ik heb gehad met dat dier om daar een passend zadel op te krijgen, en te houden }:0 . Ik wilde dat we toen al Wow hadden gehad, wat had me dat een ellende gescheeld zeg! Ik hoop dat nu te voorkomen , omdat de Wow mee kan groeien. Een ander kussen eronder of kopijzer erin is nog altijd goedkoper dan een nieuw zadel.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:22

Wanja schreef:
Ik heb eigenlijk ook een vraag over een Wow en hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik hier zo kom binnen vallen :o
Ik zit heel erg te twijfelen of ik zal overstappen op een Wow, de reden dat ik twijfel is dat ik zelf rugpatiënt ben. Ik vraag me af of ik door de lucht in de kussens zelf niet te instabiel kom te zitten en daardoor zelf meer rugklachten krijg. Zijn hier ruiters met rugklachten die op een Wow rijden? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen namelijk!

Geen rugpijn meer! :n
Als je voor het eerste op een luchtgevuld zadel zit, heb je het gevoel erg onstabiel te zitten maar dat gevoel verdwijnt snel. De meeste WOW's hebben een vrije zit, waardoor je ook zelf je houding kan zoeken. Eens je die hebt gevonden, zit je muurvast!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:25

Nou, mijn Korrektor loopt dus ook leeg. Ik had het ding al een tijd niet meer gebruikt, maar vol weggelegd. Nu was 1 compartiment leeg. Het kan dus wel dat ze leeglopen. Maar ik had het nooit eerder gemerkt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:00

de manier waarop de slangetje van een korrector dicht zit verschilt wel degelijk met de manier waarop de slangetjes van een wow dichtzit ;)

of heb jij silicone in de slangetjes gespoten?
Onze korrector zat gewoon dopjes op, en als die niet goed zitten dan loopt die leeg. Mijn wow zat silicone in de slangetjes en die loopt dus echt niet leeg..

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:45

Ik val ook even binnen als het mag! :+
Ook in ben ik het bezit van een Wow zadel, heb paard waar werkelijk NIKS oppast... en heb van Wow dan ook boommaat -1 (de kenners weten nu wel genoeg :o ) Het gaat overigens om een paard van 1.85m dus niet eens pony ofzo! Nou heb ik mijn Wow vorig jaar 2e hands aangeschaft, helemaal aan laten passen en ben gaan rijden.
Nu zie ik dat mijn paard echt drukplekken achterop zn rug krijgt van het zadel! ;(
Nu dan ook de vraag van mij: door wie kan ik het zadel het beste laten aanpassen? Het heeft geen haast want hij staat nu op rust ivbm peesblessure.
Ik woon in omgeving Zwolle dus het liefste iemand die redelijk dichtbij is. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Overigens voor de twijfelaars: ik ben super tevreden over het zadel! Past(te) perfect en mijn paard liep geweldig eronder! Ook kan ik er prima op zitten, het is even wennen in het begin en spierpijn heb ik zeker gehad, maar nu vind ik het geweldig zitten! 8-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:47

ma_rie_tje schreef:
de manier waarop de slangetje van een korrector dicht zit verschilt wel degelijk met de manier waarop de slangetjes van een wow dichtzit ;)

of heb jij silicone in de slangetjes gespoten?
Onze korrector zat gewoon dopjes op, en als die niet goed zitten dan loopt die leeg. Mijn wow zat silicone in de slangetjes en die loopt dus echt niet leeg..

Ik heb een Korrector met dopjes, maar die moeten wel gewoon sluiten, anders heb je er toch niets aan? Dan loopt er al lucht uit als je gaat rijden.
Ik heb mijn Korrector weer opgepompt, zal eens kijken of het nu nog goed is.
Want ook een Korrector mag niet leeglopen. En de dopjes zaten er uiteraard goed op.

Wat bedoel je met silicone? De slangetjes van Flair of een wow zijn dunner, maar nog zitten er stopjes op. De Korrector heeft dikkere slangetjes, met een draaidstopje. Slangetjes kunnen van siliconen gemaakt zijn, maar de slangetjes van de wow/flair zijn van hetzelfde materiaal als de Korrector. Maar het materiaal van de slangetjes is natuurlijk niet van belang of iets wel of niet leegloopt, tenzij deze lek zijn.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:37

nee Germie, de WOW zadels daar gaan siliconen in en daarna worden ze met stopjes afgesloten
het is dus niet hetzelfde als bij een korrektor, daar zitten nl alleen dopjes op en geen siliconen IN

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:35

Even voor de duidelijkheid, ik ben onwijs blij met mijn Wow zadel en ik heb bewust gekozen voor het Flair systeem.
Alleen ik vind het nadelig dat ik soms mijn zadelmaker nodig heb om er alleen een beetje lucht bij te doen.

Verder ben ik er dolblij mee dat het kopijzer veranderd kan worden.
Afgelopen winter had ik een 0 en nu een 3 dus dat scheelt nogal wat. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:02

Wow is hij zoveel gegroeid in bespiering ??!
Mijn paard heeft een kopijzer 0 .... is nog niet veranderd in al die 3 jaren wow ....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:19

Ik denk dat er een groot verschil kan zitten tussen mensen met een traditioneel zadel en luchtgebruikers. De eerste groep gooit een zadel op een paard en als er geen drukplekken komen dan past het dus. Hoogstens eens per jaar wordt het zadel nagekeken.
Wow-rijders hebben bewust voor het zadel gekozen en houden dus erg goed in de gaten of het zadel nog correct ligt. Dus zal er eerder iets aangepast worden. Daarbij wil je dat het paard net zo fijn kan blijven lopen als toen het zadel net pas was gemaakt.
Ik heb zelf wel problemen met mijn zit gehad. Heb echt een paar maanden niet goed kunnen doorzitten. Maar ik denk dat dat komt omdat ik mezelf dus vast hield in de rug en dan krijg je het effect (stel ik me voor) dat je met gestrekte benen op een trampoline land. Je stuitert dan weer flink omhoog. Terwijl je met gebogen knieën de beweging kan opvangen. Nu heb ik er geen last meer van tot ik vorige week mijn rug verdraaide. Mijn paarden merken dan gelijk dat ik niet lekker zit en houden zich ook vast.
Stabiliteit is erg goed. Draaien en wegspringen zit ik eigenlijk zonder moeite uit en blijf daarbij ook ontspannen. Klemmen is dus niet nodig.

Ik heb mijn Wow op twee paarden en nu dus wel het probleem dat de ene is afgevallen en de ander is aangekomen. Probeer dat maar op te lossen met een klein padje op de schoft en rug.
Vind het wel lastig om te bepalen wanneer het aangepast moet worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:25

lonnie schreef:
nee Germie, de WOW zadels daar gaan siliconen in en daarna worden ze met stopjes afgesloten
het is dus niet hetzelfde als bij een korrektor, daar zitten nl alleen dopjes op en geen siliconen IN

Is dat bij Flair ook zo? die pomp je immers ook gewoon op en zet er daarna een stopje op. Er zit niet nog een ander afsluitmechanisme in het systeem. En voor wat ik gezien heb, is het flairsysteem qua pompje e.d. gelijk aan wow. Een Korrector heeft een ander nippeltje, groter.
Maar dan nog, een Korrector hoort niet leeg te lopen.