Hoofdstel voor manegepony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:29

Ben_Hur schreef:
Een zadel past alleen maar op meerdere paarden, wanneer deze vrijwel identiek zijn gebouwd.

Verlengde kussens, is ook maar een raar verhaal. Daarmee komt de druk op plekken waar je juist geen druk moet hebben.

Op je eerste opmerking kan ik nog zeggen dat deze manege zelf fokt, waardoor er weinig verschillen in bouw zijn...

Verlengde kussen vind je raar? Ik zal je vertellen dat het zgn töltzadels zijn, of in ieder geval dat model. Die hebben ook verlengde kussen, is dat dan een slecht zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:29

ja maar je heb ook paarden met verschillende bouw he. zo als een lange rug en een korte rug, een vlakke en een holle rug. als er zadels zijn die op bijna allepaarden passen. waarom zijn er dag in godsnaam zo veel verschillende?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:30

kleinvosje: jij hebt duidelijk geen verstand van zadels... :x er is je iets aangepraat wat gewoon niet waar kan zijn.

daarnaast lijkt het me voor de TS lastig om zoals al eerder gezegd steeds bitten te moeten wisselen en op de juiste maat moet zetten. Daarnaast; wat nou als de pony na jou nog een uur moet lopen? ook nog alles verwisselen tijdens de leswisseling? gaat degene na jou echt niet blij mee zijn...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:30

Waarom zijn er zoveel verschillende auto's? Omdat iedereen een andere smaak en voorkeur heeft...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:32

fienHVJ schreef:
Quir schreef:
Qua maat kan het inderdaad, alleen mag je meestal niet een eigen hoofdstel gebruiken voor de manege pony('s). Alleen het eigen hoofdstel. :)

Je mag bij ons wel een hoofdstel gebruiken!! Maar bedankt voor de tip!

Vind ik wel heel tof van ze dat je wel een hoofdstel mag gebruiken :') Bij ons hadden we die luxe niet!

kleinvosje

MyrtheJ schreef:
kleinvosje: jij hebt duidelijk geen verstand van zadels... :x er is je iets aangepraat wat gewoon niet waar kan zijn.

Beetje bot vind je niet? Je weet niet wie ik ben, je weet niet over welke manege ik het heb, en van wie ik mijn kennis heb overgenomen.

Anoniem

haha, het gaat niet om hoe het eruit ziet en hoe de zitting is maar om de vorm van de rug van het paard zoals ik al eerder zei ;)

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:34

Hahahaha, ze fokken zelf dus er is weinig verschil in bouw?
En hoe zit het dan met bespiering? Geen twee paarden zijn hetzelfde gebouwd.
Ik weet wel wat je bedoelt met verlengde kussens, overigens zijn het geen kussens maar stegen. Zadels met de lange "kussens" zijn niet goed voor de druk verdeling, er komt te veel druk op het gebied waar bij het paard de nieren liggen. Te ver naar achteren gewicht is ongezond voor een paard.
Het zou wel erg handig zijn dat men paarden kan fokken in zadel-termen, dus je zou Kiefferpaarden krijgen, Stübbenpaarden, maar wat krijg je als je een manege hebt en alle paarden Kieffer-Aachen gefokt zijn, en er komt een klant die alleen maar op Hulsebos wil rijden?
Ik vind het wel heel grappig, dat je in zo'n verhaal trapt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:35

kleinvosje schreef:
Waarom zijn er zoveel verschillende auto's? Omdat iedereen een andere smaak en voorkeur heeft...

En daar gaat het bij zadels nou juist nièt om.
Een zadel is er voor het paard, nièt voor de ruiter
En er bestaat geen zadel dat op meerdere paarden past. Ook jouw "universele zadels" niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:37

Weet je, ik kan zeggen wat ik wil, het wordt toch niet geloofd. Prima, geloof wat je wilt geloven. De paarden op onze manege lopen er prima bij, hebben geen lichamelijke klachten en worden gemiddeld een jaar of 25. Lijkt me niet dat ze het zo lang volhouden met slechte zadels he...

Ik ben nergens in getrapt. Jammer dat je er zo over denkt. Het merk zadel wat ze gebruiken is Goertz, een niet super bekend, maar wel heel goed merk. Ik zeg ook niet dat er helemaal geen verschillen in bouw tussen de paarden zijn. Er zitten altijd wat verschillen in. En of je het nu kussens noemt of stegen, whatever.

Nogmaals, kom eens kijken en je zult zien dat het best kan!

LadyMadonna

Re: Hoofdstel voor manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:39

Jongens, wat een gedoe!
TS vind het leuk om een eigen hoofdstel aan te schaffen, laat haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:40

waarom had jij dan geen goertz zadel gekocht als die op bijna alle paarden goed lag, had je meteen garantie voor als je een eigen paard kreeg? waarom had je dan een kiefer VZH?
(niet aanvallend bedoeld)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:40

Universele zadels bestaan er helaas niet indd.
Of je moet die platte pannenkoekzadeltjes meerekenen die bijna op iedere shetlander passen :+

En door zelf fokken ook bijna dezelfde bouw, er staam hier 4 paarden op stal, allemaal familie van elkaar (moeder, dochter, zus, nichtje etc.) maar alle vier totaal verschillend gebouwd. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:42

Ga verder niet op de discussie in over hoe en wat met zadels of het past of niet, maar wel op wat je zei over paarden die oud worden en daarom maar geen slechte zadels hebben.

Ik ken katten die 18 jaar zijn en echt flutvoer (wiskas, tom poes enz) te vreten krijgen, dus een slecht aandeel in een dier zijn leven hoeft niet te betekenen dat ze daarom er niet onder lijden als ze oud worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:45

JoviBan schreef:
Een zadel is er voor het paard, nièt voor de ruiter
En er bestaat geen zadel dat op meerdere paarden past. Ook jouw "universele zadels" niet.

Als een ruiter in een zadel zit wat goed op het paard ligt, maar waardoor de ruiter niet meer kan zitten, schiet je nog niks op...
Mijn zadel past op meerdere paarden, past het niet, dan gebruik ik het niet of ga ik niet rijden. Zo blond ben ik ook wel.

Ik ga nu stoppen met mezelf en deze manege verdedigen, want zo voelt het. Ik heb jarenlang met veel plezier op deze manege gereden en ben nog steeds lid van de rijvereniging die erbij hoort. Het is dat ik niet makkelijk op weg kan met mijn paard, anders was ik nooit gestopt met lessen daar.

Denk erover wat je wilt, maar veroordeel een ander niet omdat hij of zij anders denkt. Een van jullie rijdt bitloos, dan ga ik toch ook niet zeggen dat je niet serieus te nemen bent omdát je bitloos rijdt? Ieder zijn meug...

Als laatste wil ik op de opmerking van Alou nog zeggen dat ik in samenspraak met de manege-eigenaar op zoek gegaan ben naar een geschikt zadel. Ik had een ander budget dan zij, en een andere voorkeur. Op advies van hun heb ik toen een Kieffer aangeschaft, omdat het een goed zadel was waar ik ook goed in zat. Het was geen impuls aankoop, heb me goed laten adviseren.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:47

Maar je zit niet op een kat, Millanka?

Goertz is een merk dat vooral IJslandzadels maakt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:54

Nee maar het ging meer om het principe van het hoeft niet persé goed te zijn, alleen omdat het dier oud word ;)

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:07

Nee, ik zit nooit op mijn kat, ik ben ook poes-loos geboren :P

Ik begrijp het verder wel, hoor.
Dingen hoeven inderdaad niet beslist voor goed door te gaan, omdat de dieren toevallig er oud mee zijn geworden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:16

Moderatoropmerking:
Mensen, TS heeft een vraag over een HOOFDSTEL, niet over een zadel. Vanaf hier aub alleen nog ontopic reageren dus over het kopen van een hoofdstel voor manegepony's, voor de discussie over zadels mag een nieuw topic geopend worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:15

Beetje jammer dat er in een topic opeens een hele andere discussie is!!!!!!

TS, ik denk dat maat pony goed zal zijn! En wat handig is, is om een hoofdstel te kopen met bakstukken waar clips aan zitten, zodat je het bit makkelijk kan omwisselen per pony! Heb je al een ideetje wat je wilt qua hoofdstel? :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:20

Sodeletuut, misschien moet je TS haar openingspost nog eens lezen. Eigenlijk stelt ze nl 2 vragen:
fienHVJ schreef:
hee,

Hopelijk staat het hier goed! Maar ik heb een vraagje! Ik zou graag een hoofdstel willen kopen voor de manegepony's waar ik vaak op rij! Alleen ik weet niet welke maat ik wil namelijk voor 3 pony's 1 hoofstel kopen! Zou dat kunnen? Als het niet kan doe ik het natuurlijk niet! 2 pony's zijn kleine c pony's en die andere is bijna een D pony die nog kan groeien! Kan ik dan 1 hoofdstel kopen? Zo ja welke maat?

Bedankt,

TS heeft 2 vragen:
1) Kan ik 1 hoofdstel kopen?
2) Zo ja, welke

Ik denk dat het merendeel haar hier heel goed bedoeld een advies op geeft met de gezondheid van het paard in ons achterhoofd ;-)! Want dat is wat daadwerkelijk belangrijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 05:58

Je kunt prima een eigen hoofdstel kopen hoor , had ik vroeger ook.

Wel is het goed dat gezegd wordt dat je op het bit moet letten , maar ga er niet blindelings vanuit dat het bit van de manege wel goed past....

Ik had zelf een hoofdstelletje omdat ik daar toch echt een fijner gevoel bij had dan bij die rommel van de manege :o

Die van mij was tenminste schoon / heel / soepel en zowel bit als hoofdstel de goede maat. En een glad en schoon bitje , niet zo'n aangekoekte hap.

Maarja , je moet wel zelf oog ervoor hebben of spullen goed passen of niet...... en als je dan iemand tegen het lijf loopt die je een verhaal wijsmaakt van "universeel passende" spullen :=

De ene C-pony heeft een bitje van 10 cm nodig , de andere een bitje van 12 cm.... de ene heeft een ponymaat hoofdstel nodig , de andere een Cob....

Je hebt nog het meeste aan een bitloos hoofdstel maat Cob denk ik , wel stoer als je zonder bit gaat rijden :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:22

Maar wat ik me dan inderdaad wel afvraag, hoe doe je dat als de pony in de les na jou moet lopen? Ga je het dan ter plekke even snel omwisselen? :? Dat zou ik wel storend vinden als volgende ruiter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:16

Millanka schreef:
Maar wat ik me dan inderdaad wel afvraag, hoe doe je dat als de pony in de les na jou moet lopen? Ga je het dan ter plekke even snel omwisselen? :? Dat zou ik wel storend vinden als volgende ruiter.

Ja, althans, deden wij vroeger ook altijd.
Ik vind nog steeds dat er erg overdreven gereageerd wordt. Alsof een paard ineens dood omvalt als er een ander hoofdstel in zit.
Gewoon hoofdstel kopen, omdoen. Riempjes voor je gevoel op de juiste maat zetten, en door je instructeur laten controleren.

Echt, ik zie echt het probleem niet? Je kan tegenwoordig niks meer lijkt het wel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:23

Moderatoropmerking:
Ik heb offtopic reacties moeten verwijderen. Dit is de laatste waarschuwing, TS stelt een vraag over een hoofdstel, voor iedere andere discussie mag een nieuw topic geopend worden. Wie er nu weer voor kiest de moderatoropmerking te negeren kan zeker een sanctie verwachten.