Kleinste boomloze zadel dat te koop is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:21

Ik vind het persoonlijk ook te lang. Maar er zijn niet veel andere alternatieven...

Misschien kun je de cantle vullen met zachte vulling (wol of oude lappen)? Mocht 't ruitertje iets naar achter gaan zitten dan drukt de 'huidige houten cantle' in ieder geval niet zo sterk in de rug van de pony?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:44

De cantle is al van foam :) :

Afbeelding

Afbeelding

Maar zachter kan altijd natuurlijk :)

mirkip

Re: Kleinste boomloze zadel dat te koop is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:57

och :D haha
Ohja, bij torsion is die van hout!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:08

Sorry, ik vind hem te lang........

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:12

In mijn ogen oogt hij te lang maar zoals Pmarena zegt als ze niet achterin het zadel zitten komt daar geen of nauwelijks druk.
Er is ook een mogelijkheid om het zadel in te korten door de Cantle te verplaatsen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:16

Waar kun je dat laten doen? Zou je dan ook de achterkant wat kunnen laten inkorten of gaat dan het hele idee weg?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:46

capopjekop schreef:
Waar kun je dat laten doen? Zou je dan ook de achterkant wat kunnen laten inkorten of gaat dan het hele idee weg?

Waar, zie onderschrift ;)

Je kunt of alleen de Cantle verplaatsen of ook het zadel inkorten.

Is het barebackpadding van Ghost (spirit ofzo) niet iets :)*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:43

Ik kwam op bokt iemand met een shet tegen die een ghost phantom heeft. Ik ga even uitzoeken of ik daar een testzadel van kan krijgen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:51

Ik vind die 14 inch er op het foto-oog mooier op liggen dan de dry tex. Vanaf de foto gezien dan hè? Hier paste hij ook niets op onze Dartmoor en die is iets groter. Die loopt nu rond met een maatgemaakt zadel van Silhouette uit Engeland. Dat past wel. (eindelijk!) Kost ongeveer evenveel als een thoroughood. Volgens mij, zoals ik de foto zie, ligt de achterkant van de dry tex nu op de lendenen en dat is nie goe. Die in Engeland maakt zadels (welliswaar mét boom) vanaf 11 inch. Mss een optie nog? Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom je kiest voor boomloos.
Mij lijkt dat als je de 'harde' delen gaat vervangen voor zachte delen, dat je het rijcomfort ook onderuit haalt? Gevoel hoor! Ik kan het natuurlijk mis hebben. Hier is ie om die reden uit gegaan. Als ik nu kijk naar hoe mijn dochter op haar pony zit, zit ze met het Silhouette zadel beter dan met de Barefoot. Ze zit ook vaster op de pony nu. Bij die Barefoot hoefde hij maar een stap opzij te doen en ze lag er al naast en nu galoppeert ze door de bak en maakt nog net geen slidings en ze blijft er vrolijk opzitten. Ook de pony blaast zich nu niet meer op met singelen. Voor mij een teken dat het beter past. Een pinokkio past ook goed op deze pony, maar mijn dochter is daar inmiddels te groot voor. Ook iets om rekening mee te houden. :P
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 07-07-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:53

Een Phantom is nog een stuk groter dacht ik toch ? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:52

Durf ik zo niet te zeggen, ze meet hem van het weekend op.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:59

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:02

Ik denk niet dat die past en hoe veel ik ook van mijn shettie houd, ik ga geen zadel kopen van 1290 euro :=

De phantom is meer een bbp en dan zou de drukverdeling anders zijn?

Hier heb ik trouwens nog wat foto's met de drytex kids. Met ruitertje erop vind ik het zadel niet misstaan :o Vanavond voor de laatste keer mee rijden en dan leg ik hem nog iets naar achter.

[RIJ-ITP] Shetlander Hans aan het werk met zijn testzadel

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:00

De startrekk dressuur zal ook veel te lang zijn hoor, die gaat nooit passen.. Heb er zelf namelijk 1, dus ik kan het aardig inschatten.. Het blijft moeilijk he, zadels.. Ik heb zelf ook een shetje staan die binnenkort weer onder het zadel moet. Ik reed vroeger zelf met een pinokkio, maar dat wil ik er nu niet meer op hebben.. Had zelf ook de drytex kids in gedachten, maar als ik jou foto's zo zie heb ik mijn twijfels of dat gaat passen..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:42

Die ligt hier ook, die startrek en die zou ook niet op onze A passen. Die is al groter dan een shet, dus een shet wordt dan helemaal zadel, waar moet het paardje heen? :+

Aan de ene kant heb je gelijk hoor, zo veel geld voor een shet, maar ja, aan de andere kant? Een pony'tje verdient toch net zo goed een goed passend zadel als een paard? Hoe lang gaat de pony dienst doen? Onze Prince heeft een zadel van 950 euro op zijn rug, maatgemaakt. En dat is veel geld voor een pony, maar als ik dan bedenk, dat ie met een beetje geluk zeker nog 11 jaar hier dienst doet, dan verdient hij dat toch?
Veel paarden worden na 2 tot 3 jaar al weer verkocht en daar gooien we wel zo veel geld tegen aan? Is dit niet een beetje verkeerde zuinigheid? Vaak zijn die kleine pony's net zo breed als de C-ers en hoger, dus het kan dat je zo'n zadel probleemloos mee kan nemen naar een grotere pony. Je kan er dus jaren plezier van hebben! Ik zie het gewoon! Al het geld dat je bespaart op een minder goed passend zadel t.o. een goed passend zadel breng je naar de dierenarts vanwege de blessures die het te weeg kan brengen. Ja, ook bij een shettie.

En... een goed ponyzadel brengt 2ehands ook nog behoorlijk op! Alle shet-eigenaren zoeken zo'n zadel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 21:10

Hij wordt een keer per week een half uurtje gestapt. Als hij nu intensief iedere dag gereden zou worden vind ik het anders :) Maar ik ga voor de drytex, vind het zadel met de keer leuker worden. Rijden is gewoon leuk voor het meisje en Hans vindt het wel best allemaal. Maar de ambities met hem liggen in het mennen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:16

met een pony als deze spreek je sowieso over een licht ruitertje.
het lijkt met sterk dat die de lendenwervels te zwaar zou gaan belasten ;)
die paar cm zullen hier het verschil niet maken.
zolang je maar zorgt dat de ruggengraat mooi vrij blijft ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:55

fojoe: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook een lichte ruiter kan behoorlijk stuiteren en de wervels belasten. En in dat andere topic zie ik toch al wel een kleine meid met wat gewicht.
Een dikke ruiter kan zich heel licht maken en een dunne kan heel zwaar zijn. 't Is maar net hoe ze rijden.

Zadel op de lendewervels is ook voor een shettie belastend. Laten we die nou eens net zo netjes behandelen als al die andere dure paardjes hè? Omdat ie als shet op de wereld rondwandelt, zegt nog niet dat je moet bezuinigen op zijn rug.

In je topic vind ik hem ook helemaal niet zo verkeerd liggen zo op de foto gezien. In jouw schoenen zou ik hem iets naar achteren leggen en er lekker op rond laten blijven hobbelen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:25

idefix4 schreef:
fojoe: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook een lichte ruiter kan behoorlijk stuiteren en de wervels belasten. En in dat andere topic zie ik toch al wel een kleine meid met wat gewicht.
Een dikke ruiter kan zich heel licht maken en een dunne kan heel zwaar zijn. 't Is maar net hoe ze rijden.

Zadel op de lendewervels is ook voor een shettie belastend. Laten we die nou eens net zo netjes behandelen als al die andere dure paardjes hè? Omdat ie als shet op de wereld rondwandelt, zegt nog niet dat je moet bezuinigen op zijn rug.

wat heeft het er nu mee te maken of het een duur paard is of niet :?
voor de lendenwervels zitten ook wervels, die kunnen alleen wat meer belasting aan omdat daar ribben aan vasthangen :)*
zonder zadel rijden is imo slechter dan dit, maar daar heeft vrijwel niemand een probleem mee.
ik heb geen dure paardjes maar ben wél zuinig op hun rug dus ik rijd niet zonder zadel.

geen idee hoe zwaar die kleine meid is (ik heb het andere topic niet gelezen), maar als ze té zwaar is hoort ze niet op die shet, passend zadel of niet ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:44

Fojoe: Ik hoor het hier heel veel om me heen! 'Het is maar een pony, dus daar ga ik geen duur zadel op leggen.' Even vergetend dat het beestje vaak een dikke 5 tot 10 jaar trouwe dienst doet. Ik begrijp die instelling niet. Vandaar die mededeling. Mss nu misplaatst, maar die discussie zou ook best eens gevoerd mogen worden. Zeker in mijn omgeving. Absoluut niet generaliserend bedoeld, een tikkie of topic en al helemaal niet tegen de TS, want die is bewust met de pony bezig, maar Jan met de pet koopt tegenwoordig makkelijk een pony en dan wordt die nog verdedigd met de woorden dat het allemaal al zo duur is. Mijn mening is dan: ga tennissen ofzo. Ik vind het zo verdrietig dat zo'n pony na de aanschaf liever niks meer mag kosten. Een echte ruiter weet dat dan de kosten pas beginnen! Tussen heel duur en goed harnachement zitten natuurlijk nog vele euro's verschil. In Engeland mag je niet eens rijden met een slecht passend zadel bijvoorbeeld. De instructeur heeft daar net zo veel kijk op daar als hier de betere zadelverkoper. In NL kijkt de instructie er vaak niet eens naar. En helaas in mijn omgeving hebben er weinig instructeurs kijk op een zadel. Ook moet je al zelf behoorlijk wat kennis hebben en aan randvoorwaarden doen voor je uberhaupt een pony of paard mag kopen. Ik vind dat helemaal zo slecht nog niet.

En wat is te zwaar hè? Het ruitertje is niet te zwaar voor de pony, zeker niet, maar te licht is ze ook niet. Mits ze niet gaat spurten zie ik haar nog wel een jaartje en mss wel 2 rondhobbelen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:25

dat is niet alleen met pony's zo, ga maar eens kijken in veel maneges ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:04

idefix4 schreef:
Absoluut niet generaliserend bedoeld, een tikkie of topic en al helemaal niet tegen de TS, want die is bewust met de pony bezig, maar Jan met de pet koopt tegenwoordig makkelijk een pony en dan wordt die nog verdedigd met de woorden dat het allemaal al zo duur is.

Ik zie dat helaas ook wel in mijn omgeving. Maar je hoeft je geen zorgen te maken om mijn pony's (al doe je dat zo te lezen ook niet). Ik ben idd bewust met mijn pony's bezig. De 2 vriendjes van deze shet liggen nu uit de running door bevangenheid, de smid en de dierenarts zijn mijn beste vriend momenteel. Andere pony heeft een handgemaakt zadel. Maar voor mijn gevoel past dit zadel wel oke, dat vond de persoon van het testzadel ook. Ik ga niet iets aanschaffen als ik denk dat ik mijn dieren daar pijn mee doe. Maar ik wil mijn portemonnee ook niet meer pijn doen dan nodig is :D

Het ruitertje is idd niet de smalste, maar ze is niet te zwaar. Hopelijk groeit ze niet te snel, anders is de lol snel over. Ik vind het leuk dat zij plezier maakt met Hans, maar voor hem moet het ook leuk blijven.