Bandages, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:42

Nies_ schreef:
judith370 schreef:
Dat vind ik altijd zo raar, een lapje stof dat meer bescherming/steun moet geven dan een harde kogel/pees beschermer?

Een bandage wikkel je om het been, je doet het niet met 2 klittenbandjes vast, daarom geeft het wel degelijk meer steun dan peesbeschermers. Ze beschermen ook tegen strijken, er zit namelijk een paar lagen stof om je paard z'n been, dat peesbeschermers beter beschermen tegen strijken lijkt me logisch, maar je moet niet doen of bandages enkel nut als oven hebben. Wat ik nog wil toevoegen is dat mijn pony echt niet warmer wordt met bandages dan met andere beenbescherming.

Heb jij dat gemeten dan?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:51

Citaat:
Een bandage wikkel je om het been, je doet het niet met 2 klittenbandjes vast, daarom geeft het wel degelijk meer steun dan peesbeschermers. Ze beschermen ook tegen strijken, er zit namelijk een paar lagen stof om je paard z'n been, dat peesbeschermers beter beschermen tegen strijken lijkt me logisch, maar je moet niet doen of bandages enkel nut als oven hebben. Wat ik nog wil toevoegen is dat mijn pony echt niet warmer wordt met bandages dan met andere beenbescherming.

ik ben het wel met jou eens. bandages beschermen wel degelijk tegen strijken. tenminste, als je maar onderlappen gebruikt. dit vergeten veel mensen en die bandageren gewoon zonder. dit is inderdaad slecht ja. over de warmte onder de bandages: die is gelijk aan die van de neoprene peesbeschermers hoor. en misschien worden ze daaronder nog wel warmer omdat het absoluut niet ademt. mijn pony rijdt ik altijd in de achterbandages omdat deze ooit een hele lichte blessure gehad heeft. met bandages heeft ze nergens last van. alleen het bandageren zelf is een kunst. als je ze niet goed omdoet kan het meer schade aanbrengen als je denkt. dat bandages in het negatief daglicht staan is voor mij nog wel eens onbegrijpelijk. waarom rijden alle topruiters er anders mee? lijkt mij dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn.

Gimli_

Re: Bandages, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:17

Je wilt dus bescherming tegen klappen op de pees van buitenaf als ik 't zo goed begrijp?
Daar kan ik me dan iets bij voorstellen, maar wat is er dan raar aan de benen van 't paard dat een 'gewone' peesbeschermer niet past?
Misschien heb je niet de goede maat, of wellicht een ander merk proberen?

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:46

Gebruik nooit bandages, enkel op transport, altijd peesbeschermers. Als je met bandages rijd en je bent klaar na intensief rijden moet je maar ééns nagaan hoeveel druk erop bandages soms staat en erg warm dat heb je met peesbeschermers niet, dus bandages hebben niet mijn persoonlijke voorkeur... Enne je kan ook gewoon bij Divoza o.i.d. vragen wat het beste bij jou past qua bandagering natuurlijk!

En waarom topruiters wel met bandages rijden omdat die grooms hebben die wel goed kunnen bandageren, en als je niet goed kan bandageren kun je het beter niet doen...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:05

Citaat:
En waarom topruiters wel met bandages rijden omdat die grooms hebben die wel goed kunnen bandageren, en als je niet goed kan bandageren kun je het beter niet doen...

ben ik het mee eens... staat ook in mijn tekst. het wordt te vaak fout gedaan. en dan richtten ze schade aan. maar het ging mij ook meer om het feit bescherming op dit punt. ik ben ook wel benieuwd waarom er geen enkele peesbeschermer om het paard past?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:01

Jantine_ schreef:
Toch grappig dat mensen zeggen 'geen bandages kopen', in hun profiel hun paard met bandages om hebben staan. Ahum, vind ik erg grappig :')

Er staat boven de foto's "shoot". Ik gebruk ook geen bandages bij het rijden, raad ze behoorlijk af, maar voor een fotoshoot wil ik ze ook nog wel eens om doen. ;)

Overigens vind je met behulp van de zoekfunctie ook ontzettend veel informatie hierover. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:03

lianne125 schreef:
Citaat:

ben ik het mee eens... staat ook in mijn tekst. het wordt te vaak fout gedaan. en dan richtten ze schade aan. maar het ging mij ook meer om het feit bescherming op dit punt. ik ben ook wel benieuwd waarom er geen enkele peesbeschermer om het paard past?

topruiters rijden ook rollkur. En daar van zijn ook al veel onderzoeken geweest dat het niet echt goed voor je paarden is. Zie de foto's power and paint. de amazonde daarvan Is ook een top ruiter maar dat lijkt mij zeker niet goed voor het paard. Dus wat jullie hier stellen is zeer zeker niet waar ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:08

Jij doet alsof jouw mening een feit is, een béetje irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:10

Nies_ schreef:
Jij doet alsof jouw mening een feit is, een béetje irritant.

Volgens mij zijn er ook al vele onderzoeken geweest over bandages dat ze heel heet worden. En vrij weinig doen. Dus het ook een soort feit ;) en als je het irritant vind ga je lekker na een ander topic ;) :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:12

Het eerste degelijke onderzoek moet ik er nog van zien, tot noch toe heb ik alleen 'onderzoeken' van fabrikanten van andere beenbeschermers gezien en/of sites waar een onderzoek opstaat wat ze zelf niet eens uitgevoerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:17

Nies_ schreef:
Het eerste degelijke onderzoek moet ik er nog van zien, tot noch toe heb ik alleen 'onderzoeken' van fabrikanten van andere beenbeschermers gezien en/of sites waar een onderzoek opstaat wat ze zelf niet eens uitgevoerd hebben.

Dat is ook prima. En als jij die onderzoeken niet goed genoeg vind om overtuigt te worden. Is dat prima. Maar voor mij zijn die onderzoeken voldoende om ze iig niet meer te gebruiken. Omdat ik dus niet geloof dat zo'n lapje stof een klap van een paar honderd kilo op vangt. En daarbij geloof ik niet dat een gezond paard "steun" nodig heeft(al betwijfel ik ook of ze dat uberhaupt geven ).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:19

Ik vind het ook prima dat je tegen bandages bent, maar ik kreeg een beetje het idee dat je jouw mening als feit ziet, en dat vind ik een beetje irritant.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:22

KBTP schreef:
Zo veel nuttige reacties dat is fijn! 'T probleem is ik heb al zoveel verschillende beschermers gepast... Extra hoog, Extra breed, XXL. De strijkkappen zijn het probleem niet achter heeft ie een vrij normale kogel maar voren! :O Ik rij nu inderdaad gewoon zonder iets. Maar hij heeft een flinke peesblessure gehad links voren en wil graag iets hebben wat toch die pees wat beschermt als we in het bos zijn oid. In het veld heeft hij ze ook niet om! ;) En nu vraag ik me af hoe bandages zijn met deze dingen eronder ? http://www.agradi.nl/product_pics_500/4061799.jpg
Of zijn er misschien mensen die andere ideeen hebben die kunnen helpen? :o

OJA! Hij heeft na het rijden wel stalbandages om. ;)

hoe die na het rijden zijn? warm ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:26

Nies_ schreef:
Ik vind het ook prima dat je tegen bandages bent, maar ik kreeg een beetje het idee dat je jouw mening als feit ziet, en dat vind ik een beetje irritant.

Nogmaals ik zie mijn mening niet als een feit. Ik zeg alleen dat die onderzoeken er zijn geweest en daar kwam iig uit dat het been zo warm werd dat het blessures kan veroorzaken. Dat lijkt mij best een feit. maargoed nu gaan we off topic dus hou ik er iig over op

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:27

MRIIIS schreef:
Hoewel ik zelf ook geen voorstander ben van bandages, moet mijn bijrijdpony ze wel om. Pony heeft een jaar geleden een peesblessure gehad en sindsdien zijn z'n pezen een zwakke plek en moet hij dus bandages om tijdens het rijden. Deze zouden volgens de eigenaresse meer steun geven dan peesbeschermers..

Dat is dus niet zo... Bandages geven geen enkele steun! Er stond 2 maanden geleden ook een heel artikel over in de Bit..
Het is onderzocht en bewezen dat bandages meer kwaad kunnen dan dat ze goed zijn.
De onderzoeker vond het ook erg raar dan zelf topruiters nog steeds met bandages rijden.
Bandages zijn echt alleen voor de sier nuttig, verder totaal niet. :j

Je kan beter peerbeschermers kopen ts!!

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:36

En die zijn natuurlijk ook nog veel sneller om te doen!!
Ik vind het geweldig mooi staan (bandages) maar wat een gepruts, je bent zo een kwartier verder..
Die tijd gebruik ik liever voor het rijden ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:08

Floortje88 schreef:
MRIIIS schreef:
Hoewel ik zelf ook geen voorstander ben van bandages, moet mijn bijrijdpony ze wel om. Pony heeft een jaar geleden een peesblessure gehad en sindsdien zijn z'n pezen een zwakke plek en moet hij dus bandages om tijdens het rijden. Deze zouden volgens de eigenaresse meer steun geven dan peesbeschermers..

Dat is dus niet zo... Bandages geven geen enkele steun! Er stond 2 maanden geleden ook een heel artikel over in de Bit..
Het is onderzocht en bewezen dat bandages meer kwaad kunnen dan dat ze goed zijn.
De onderzoeker vond het ook erg raar dan zelf topruiters nog steeds met bandages rijden.
Bandages zijn echt alleen voor de sier nuttig, verder totaal niet. :j

Je kan beter peerbeschermers kopen ts!!

Hier ben ik het mee eens. :j

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:14

Citaat:
Nogmaals ik zie mijn mening niet als een feit. Ik zeg alleen dat die onderzoeken er zijn geweest en daar kwam iig uit dat het been zo warm werd dat het blessures kan veroorzaken. Dat lijkt mij best een feit. maargoed nu gaan we off topic dus hou ik er iig over op

hoe verklaar jij dan dat mijn paarden met zeiknatte benen onder neoprene peesbeschermers vandaan komen en onder bandages geheel droog blijven en een stuk minder warm aanvoelen? en idd zo als jij je paard in je profiel gebandageerd heb maak je die benen van je paard kapot ja. zo moet het dus niet.

dit blijft uiteraard een eeuwige discussie. en als de ts voor bandages wil gaan is dat haar eigen keus. aan de ts: ik gebruik in het werk gewone nylon bandages. daar zit een hele lichte rek in. wel altijd met een onderlap bandageren voor de drukverdeling. de br event zijn ook nylon en lijken me prima geschikt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:42

Iedereen nou maar denken wat ik voor paard heb :') Ik heb een BWP'er van 1,80 met ENORME poten en daarbij komt ook nog s dat ie zo lomp is aangelegd en vaak niet nadenkt hoe hij ze neer zet. Ik ben een recreatieruiter de keren dat ik Dressuur rij met Niels zijn echt op 2 handen te tellen. ;) Buiten rij ik veel in het veld, maar als ik richting bos ga ed moet hij gewoon iets om hebben want dan kijkt ie zodanig om zich heen (op zijn nederlands Ouwe wijven :')) dat ik gewoon zijn hoef tegen de kogel hoor staan. Ik heb al veel geprobeerd zoals eerder vermeld XXL, XFull size, Extra breed, Extra hoog niks zit fatsoenlijk die elastieken staan zo enorm gespannen, dat kan gewoon niet fijn zijn voor het dier zelf. (achter is overigens geen probleem puur en alleen voren! ;)) En het lijkt me indd het beste idee om ze maar te laten aanmeten, leren peesbeschermers. En sowieso heeft ie na een 'zware' tocht stalbandages om met klei voor zwelling preventief tegen te gaan, en dat werkt als n tiet kan ik zeggen! :D Perfect :)

Iig iedereen bedankt voor de tips, meningen ed :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:52

Hahahahaaha!!!!!!!
Leuke uitleg zeg, werd ook steeds nieuwsgieriger naar jou paard ;)
Ik rijd zelf meestal met peesbeschermers maar ook regelmatig met bandages. Ik heb het artikel in Bit gelezen over bandages en weet niet precies wat ik ermee moet.......Onder de peesbescherming wordt het been ook erg warm en het neopreen neemt het vocht niet op, bandages wel.
Beschermers zijn handiger en sneller in gebruik, daarom gebruik ik bandages alleen als ik tijd genoeg heb en me niet hoef te haasten. Het is wel zaak dat het goed wordt aangelegd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:01

Ik zou toch gewoon voor 3-1 beschermers gaan.
Ik las hier ergens dat die hetzelfde doen als bandages, nou dan heeft die persoon volgens mij nog nooit een degelijke 3 in 1 beschermer vast gehad.
Waarom lopen alle westerntoppaarden dan met 3in1 beschermers rond? Skitboots, splittboots, noem maar op.
Als ze genoeg beschermen voor spins, stops en rollbacks,.. zullen ze zeker hun werk wel doen bij recreatieve ritjes.
Volgens mij wordt het onder harde peeskappen even warm als onder bandages en 3in1 beschermers.
Ik heb nog nooit een paard met peesblessures gehad en rij al jaren met 3-in1 en bandages.
Deze bescherming fout aanbrengen heeft wel serieuze gevolgen.
Ik ken ook paarden die die harde peeskappen niet verdragen, door niet passen. Er mogen nog zoveel maten zijn, het blijft een harde stof, dus je moet al veel geluk hebben dat die netjes passen. veel paarden krijgen blaasjes, door het dragen van peeskappen.
Een 3in1 of bandages, die kan je aanpassen aan het been van het paard.
Ik geloof niet dat het het paarden been ondersteund, maar zeker wel beschermd.
3in1 zijn dikker en steviger en beschermen dan ook beter tegen bijvoorbeeld het aantikken in de spin, maar ook met bandages heb ik al veel wondjes vermeden.
Ik heb vooraan de bandages verschillende sneetjes, waar je duidelijk ziet dat paard met ijzer of hoef langs geschuurd heeft. Paardenbeen had niets, enkel een sneetje in de bandage.

Wat ik wel altijd doe, is de benen afspuiten na een training, of ik nu met of zonder bescherming reed of het nu 30 graden is of 8 graden. Afkoeling is erg belangrijk voor de pezen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:12

Daar heb ik ook twee paar van (2x4) maar passen niet optimaal en hebben de neiging om te verschuiven. Daar rijd ik dan ook niet meer mee en gebruik ik alleen eventueel tijdens het longeren zodat ik ze, als het nodig is, weer even goed kan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:57

Dit is mijn lompe hond Niels. Ik heb geen duidelijke foto van zijn benen, zal die wel maken! Ook zal ik wel s filmen als ik erop zit, maak ik de camera aan het zadel vast dan zie je wat voor oud wijf 't is, maar om zich heen kijken en zien of er iets te beleven valt maar opletten waar hij die olifantenpoten van m neerzet? ho maar! :') Hij heeft laatst ook n kleiner paard gewoon ondersteboven gehobbeld, en dan staat ie echt zo van ow sorry! :) xD Onnozelaar.

Afbeelding

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:41

in de hoefslag stond laatst ook een artikel over peesbeschermers en bandage's.
er stond ook dat kwa warmte het niet zoveel uit maakt of je bandage;s of peesjes gebruikt.
wel ben ik het er mee eens dat je wel moet kunnen bandageren anders doet het echt meer kwaad dan goed!

ik wens je veel succes met het zoeken naar iets passends!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:47

lianne125 schreef:
Citaat:

hoe verklaar jij dan dat mijn paarden met zeiknatte benen onder neoprene peesbeschermers vandaan komen en onder bandages geheel droog blijven en een stuk minder warm aanvoelen? en idd zo als jij je paard in je profiel gebandageerd heb maak je die benen van je paard kapot ja. zo moet het dus niet.

dit blijft uiteraard een eeuwige discussie. en als de ts voor bandages wil gaan is dat haar eigen keus. aan de ts: ik gebruik in het werk gewone nylon bandages. daar zit een hele lichte rek in. wel altijd met een onderlap bandageren voor de drukverdeling. de br event zijn ook nylon en lijken me prima geschikt.

Nogmaals die foto's zijn 2 jaar oud. En daarbij heb ik ze toen ook nooit gebruikt met rijden omdat ik idd niet kan bandageren(hoe zeg je dat?).En nu wil ik het niet meer leren. Omdat ik inmiddels ouder ben en verstandiger. En gewoon simpelweg meer weet als toen ;) dus zullen we die discussie afsluiten?

En dat is heel makkelijk te verklaren. Bandage's nemen zweet op neopreen niet. Dus dat lijkt me niet zo moeilijk ;).

En verder is dit idd een eeuwige discussie. Waarin jij je behoorlijk aangevallen voelt zo te merken. Maar dat hoeft niet hoor als jij er van overtuigd bent dat je niets verkeerds doet. Waarom zou je je dan aan gevallen voelen ;)