aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:18

De neusriem/ sprerriem hoort niet strak dicht gesnoerd. Heb je de neusriem te strak blokkeer je juist de beweging in de onderkaak die je nodig hebt voor het aan de teugel lopen c.q. afbuigen in de wendingen.

Jeanine93

Re: aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:20

Mij is een keertje verteld dat als je de aansnoerneusriem lekker strak doet, het paard 't bit niet vast kan pakken? Nou vind het een beetje raar maar goed.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:31

een aansnoer neusriem heet zo
door het systeem waarmee deze dicht gaat

en dus niet omdat je hem aan moet snoeren

IEDERE neusriem moet je op het neusbeen
2 vingers plat tussen kunnen doen

dus laag hoog gecombineerd al dan niet aansnoer al dan niet bitloos

en dus ook niet 2 vingers in de kaak holte of naast het neusbeen op zachte deel
nee op het neusbeen

de neusriemen zijn tegen sperren en voor stillere ligging bit
ligt aan type bit en neusriem

maar nooit om een neus / kaak af te snoeren

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:41

Ik wist gelijk over welke tandarts dit forum ging. Marcel komt bij ons op stal ook, hij is echt wel goed in
z'n vak. Hij is super met paarden! Rustig en legt alles uit wat ie doet. Ik heb laatst met m'n hand even gevoeld
in de mond van mijn toenmalige bijrijdpaardje, wist nooit precies wat ze met haken bedoelde, nu wel hoor!!
Dit advies over de neusriem heeft ie mij ook eens gegeven(heb er niks mee gedaan verder).Paard zou dan het bit niet
vast kunnen pakken was zijn uitleg!!! En als tie t bit niet kon vast pakken zouden z'n kiezen niet zo afslijten.
Maar normaal is ie met betalen juist heel makkelijk! Als ie niks bij je paard hoeft te doen hoef je ook niet
te betalen. Goede tandarts,leuke,aardige man maar af en toe gekke onnodige tips!!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 07:00

over zijn werk heb ik verder ook niets te klagen hoor ;) mocht inderdaad ook voelen met haken en zonder haken hah maar vond zijn advies erg tegen mijn gevoel in druisen ..

en dan nog een vraag aan jou goldy : klopt het dat het alleen trekken en verdoven maar 20,- kost ?
heel verhaal ff kort maken :

mijn stalgenootje had gebeld voor haar 3 jarige merrie - belde weer af dus hij zou alleen voor mij komen ..... nam toch haar paard mee( zou alleen even kijken ) ik betaalde 55,-(haken wegveilen)-- mijn paard was echt super braaf en hij was ook zo klaar

en zij 20,-( verdoving - wolfstandje trekken was geen gemakkelijk paard( vroeg later aan haar dit is zeker een normale kwpner? nee zei ze dit is een painted black afstamming - hij ineens zeer spontaan en wow !! zou je niet zeggen - oja je moet nog betalen 10,- voor het trekken en 10,- voor het verdoven -- en is met haar paard langer bezig geweest) vond dit niet helemaal eerlijk i.v.m de voorrijkosten die bij mij erin zat .

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:31

Als je de neusriem goed strak doet kan het paard niet met zijn tanden met het bit spelen. Daardoor slijten de kiezen namelijk scheef af.
Ik heb mijn neusriem altijd een vingendikte onder het jukbeen en strak. Sperriem heb ik niet strak, die sluit gewoon aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:40

wahahaha die tandarts probeert het paard wel heel letterlijk de mond te snoeren :x

Lekker op je eigen manier blijven doen, veel aangenamer voor je paard :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:43

Ach, iedereen moet doen wat hij/zij zelf het beste lijkt en waar het beste op reageert.
Marcel weet echt wel waar hij over praat. Als je je neusriem strak doet ben je hier op bokt gelijk een dierenbeul. :=

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:47

Ik ben blij dat je zelf blijft nadenken en niet klakkeloos naar hem luistert.
Wat een idiote tip zeg! }:0

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:49

boemel schreef:
Mijn paardentandarts zegt juist dat 't los moet zitten. Volgens haar doet 't anders pijn doordat 't tandvlees ingedrukt wordt als 't paard toch wat scherpe randjes op de kiezen heeft zitten. Vond ik zelf wel logisch klinken eigenlijk.

Ook mijn ervaring en ook mijn tandarts waarschuwd om die reden dat de neusriem absoluut NIET te strak mag zitten. Voel zelf maar op de plek waar de neusriem zit. Dat is een dunne laag en je drukt zo tegen de kiezen aan. Zelfs al zou een paard geen scherpe randjes hebben, dan is een wang strak tegen je kiezen geen fijn gevoel. Ik zou als paard dan niet meer willen kauwen :+

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:00

onze tandarts heeft juist laten zien waarom je hem niet te strak moet doen, hij heeft mij uitgelegd en laten zien dat als je paard het hoofd in de lucht heeft een overbeet heeft en als deze nageeflijk gaat lopen,dan staan zijn tanden weer netjes recht op elkaar,als je die neusriem dan zo ontzettend strak doet kan dit niet en zal hij dus nooit nageeflijk kunnen lopen,hij houdt dan zijn hele kaak vast tot aan de oren en kan dan dus nooit ontspannen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:41

Een aansnoerneusriem heeft door het systeem de mogelijkheid de neusriem veel en veel strakker te kunnen trekken. Soort katrol werking, dus als je deze neusriem flink aan snoert, zit die ook echt heel strak.

Ik maak een gewone neusriem altijd zo strak mogelijk vast (dan kan er nog 1 vinger tussen). Een aansnoerneusriem trek ik niet aan, maar maak die vast tot er ruim 1 vinger tussen kan.

Overigens ligt het ook heel erg aan het paard. Een jonger paard (die net onder het zadel is), maak ik de neusriem iets strakker vast dan een wat ouder paard of 1 die langer onder het zadel is. Gewoon heel simpel om de reden dat de jonge paarden nog wel eens tong over het bit proberen te doen. Dit is vaak alleen in het begin en als ze door hebben dat het niet gaat, mag ie een gaatje losser! :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:53

opisop_shop schreef:
wahahaha die tandarts probeert het paard wel heel letterlijk de mond te snoeren :x

Lekker op je eigen manier blijven doen, veel aangenamer voor je paard :)

Inderdaad :j

Bij mij kunnen er altijd 1-2 vingers tussen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:57

Ik vind het een idiote 'tip'. Ook het kosten verhaal wat je verteld ind ik een beetje raar van de tandarts. Gewoon omdat hij haar paard beter vond? Misschien kunnen jullie de voorrijkosten alsnog delen? :)

Ik rijd trouwens altijd zonder neusriem, mijn paard oet zijn mond namelijk dan niet open. Als ik haar dichtsnoer (oftewel neusriem omdoe) probeert ze het juist wel. Soms hangt ze in mijn hand en doet ze wel haar mond open, maar ze hangt dan uit zichzelf.

Ik rijd dus lekker zonder, als ik een keer wedstrijd heb doe ik een hele dikke, zachte aansnoer (jaja :D ) neusriem om, waar twee tot drie vingers makkelijk tussenpassen. :)

Lekker naar jezelf luisteren dus, wat je paardje het fijnst vindt, laat de tandarts maar kletsen. Er zijn veel meer mensen die hun vak super verstaan, maar de tips die ze soms geven...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:58

het is niet voor niets een aansnoer neusriem. maar extreem straks hoeft hij niet natuurlijk..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:02

@ xDonja : ik heb hem dezelfde dag nog terug gebeld en gevraagt wat de voorrijkosten was omdat er wat onduidelijkheid erover was .... nee dat zat bij de 55,- er bij in ..dus weer de vraag aan hem wat is de prijs dan exl voorrijkosten ..gaf ie niet echt een antwoord op. en op mijn vraag waarom mijn stalgenoot veel goedkoper was dan mij was het antwoord : bij jou was ik langer bezig en hij haar niet ... erg raar maar goed .... had het idee van de prijs 55,- standaard als ie iets moet doen + 10,- verdoven dus had het voor haar volgens mij 65,- moeten zijn.

maar goed . heb ook tegen mijn stalgenoot gezegt laat maar ga ook niet gissen wat de voorijkosten zijn maar de volgende keer belt ze zelf maar naar een tandarts .. geen 2 de keer meer voor deze tandarts ;)

wil iedereen bedanken voor jullie meningen en reactie's in mijn topic !! :D

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:06

Hoi

Een aansnoerneusriem in bedoelt om je paard zijn mond dicht te snoeren. dussss heeeellllll strak.
Echter is het tegenwoordig een prachtige neusriem met veel fraai. en zijn we van de oude neusriemen afgestapt.

Goed mijn advies... Kijk wat je paard doet met zijn mond. vraag aan je instructeur wat hij/zij vind er van en IS HET NODIG? Is het nodig om de mond van je paard dicht te snoeren? Doet hij/zij: zijn mond open, wordt ie sterk, steekt ie zijn tong er uit? zo jah Dicht Snoeren!

Maar als je altijd met een dicht gesnoede neusriem rijd en je ziet dat je paard kwijlt. is dat een teken dat hij/zij niet kan slikken. dat kan komen idd door de neusriem maar ook door het bit.

Pff het is velemalen ingewikkelder dan wij denken. het is ook een kwestie van uit proberen en weten wat de functies zijn van je harnachement. en ook elk klein los dingetje moet je weten waarom het dient.

Dus vraag hulp van een gediplomeerd instructeur en probeer het met z'n 3tje uit. (jij, je paard/pony en je instructeur.

suc6

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:13

Ik zou nooit een neusriem dichtSNOEREN :n als dat de prijs is die een paard moet betalen opdat wij ze kunnen rijden, dan maar niet.

Ik rij liefst met een lage neusriem trouwens, simpelweg om bit stiller te laten liggen en absoluut niet om opendoen van de mond tegen te gaan.

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:18

hahaha. leuk je commentaar. zo te lezen rij je voor de lol wat ook erg leuk is. maar als je in de sport mee draait en hoger geklasseerd bent kom je dit soort dingen tegen dat je paard niet met een lange teugel kan en mag lopen. een lange teugel lijkt voor vele een goede oplossing maar ook hier schuilen gevaren achter. hoe dan ook. loop je paard lekker en heb jij en je paard het naar je zin zonder klachten van beide kanten, ben ik blij! veel plezier!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:18

shelty probeerd om aan de 25 te komen denk ik, zag d'r net ook al onzin posten in 2 andere topics :+

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:27

Nies_ mij boeit de 25 niet... jou blijkbaar wel. en als je geen verstand hebt van paarden en niet jezelf kunt verplaatsen in andere situaties dan kun je beter alleen lezen en leren dan dingen opschrijven waar niemand wat aan heeft. Mijn doel is dus niet de 25 behalen.. hoewel je het me erg makkelijk maakt op zo'n manier... mijn doel is om mensen die wel echt hulp kunnen gebruiken bij het vormen van een mening omdat ze zelf met ? zitten te helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:36

shelty21 schreef:
hahaha. leuk je commentaar. zo te lezen rij je voor de lol wat ook erg leuk is. maar als je in de sport mee draait en hoger geklasseerd bent kom je dit soort dingen tegen dat je paard niet met een lange teugel kan en mag lopen. een lange teugel lijkt voor vele een goede oplossing maar ook hier schuilen gevaren achter. hoe dan ook. loop je paard lekker en heb jij en je paard het naar je zin zonder klachten van beide kanten, ben ik blij! veel plezier!

Ik had tot voor kort een paard die ik 5 keer in de week dressuurmatig trainde, geen hoog niveau (iedereen moet leren e) maar toch wel ferm werken hoor. Een neusriem hoort voor mij er enkel bij om het bit stiller te laten liggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:36

En waar jij leest dat ik met lange teugel rijd? Leg een ander maar woorden in de mond en hou je vooroordelen voor jezelf, want het haalt je vorige posts naar beneden ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:37

ik wist gelijk bij je openingspost over wie je het had :+
Ook mijn tandarts, hele bekwame man, goed in zijn vak en rustig tegenover mijn paarden.
echter zou ik je eigen gevoel volgen hierin, ik rijd sommige ook met aansnoerneusriem,maar bind de mondjes niet dicht ;-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:32

shelty21 schreef:
Nies_ mij boeit de 25 niet... jou blijkbaar wel. en als je geen verstand hebt van paarden en niet jezelf kunt verplaatsen in andere situaties dan kun je beter alleen lezen en leren dan dingen opschrijven waar niemand wat aan heeft. Mijn doel is dus niet de 25 behalen.. hoewel je het me erg makkelijk maakt op zo'n manier... mijn doel is om mensen die wel echt hulp kunnen gebruiken bij het vormen van een mening omdat ze zelf met ? zitten te helpen.

Wat een zelfvertrouwen, jij hebt verstand en anderen niet, grappig.

Ik denk overigens ook niet dat je heel serieus genomen wordt, maar dat zou aan mij kunnen liggen, al denk ik het niet.