Waarmee zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:05

Als je nog echt helemaal moet gaan beginnen met longeren zou ik als ik jou was eerst een longeersingel gebruiken en niet meteen een zadel.

Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten bij het aansingelen voor de eerste keer. Mocht je paard daar moeite mee hebben is het veiliger voor je paard en voor je spullen als je een longeersingel hebt. Als je door dat stadium heen bent kan je daarna wel met een zadel aan de gang. Meestal vindt een paard dat dan helemaal niet meer zo eng.

Ik heb in de eerste instantie altijd een ongebroken rubberen bitje gebruikt. Dat werkt zacht en kan je ook makkelijk in doen. Ik deed dan de eerste keren het hoofdstel om zonder bit en daarna het bitje aangespen. As je dan zover bent dat je er op gaat kan je een trensje gebruiken. Een hoofdstel met lage neusriem is inderdaad het prettigst en als je dat niet hebt bij een gecombineerd hoofdstel het sperriempje niet vergeten.
Als extra riem om de nek gebruikte ik altijd gewoon een beugelriem.

Dan is natuurlijk het belangrijkst dat je een goede support hebt van iemand die er ervaring mee heeft.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:30

Judith_ schreef:
Ik denk dat je met bitten vooral even er achter moet komen wat het fijnst is. Mijn jonge pony liep vanaf het begin af aan heerlijk op een ongebroken knevel bitje terwijl een gebroken trens echt geen optie was voor hem. (reageerde hij niet goed op)

Lage neusriem heeft mijn voorkeur voor het beleren.

Ja, een lage neusriem ga ik zeker gebruiken.
Een bitje gaat zoeken worden vrees ik.. Ik ga ook eens kijken wat ze me hier in de ruitersport winkel aanraden.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:32

Myca schreef:
Als je nog echt helemaal moet gaan beginnen met longeren zou ik als ik jou was eerst een longeersingel gebruiken en niet meteen een zadel.

Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten bij het aansingelen voor de eerste keer. Mocht je paard daar moeite mee hebben is het veiliger voor je paard en voor je spullen als je een longeersingel hebt. Als je door dat stadium heen bent kan je daarna wel met een zadel aan de gang. Meestal vindt een paard dat dan helemaal niet meer zo eng.

Ik heb in de eerste instantie altijd een ongebroken rubberen bitje gebruikt. Dat werkt zacht en kan je ook makkelijk in doen. Ik deed dan de eerste keren het hoofdstel om zonder bit en daarna het bitje aangespen. As je dan zover bent dat je er op gaat kan je een trensje gebruiken. Een hoofdstel met lage neusriem is inderdaad het prettigst en als je dat niet hebt bij een gecombineerd hoofdstel het sperriempje niet vergeten.
Als extra riem om de nek gebruikte ik altijd gewoon een beugelriem.

Dan is natuurlijk het belangrijkst dat je een goede support hebt van iemand die er ervaring mee heeft.

Ja dat van de longeersingel ga ik zeker doen maar deze heb ik hier al dus moet niet meer aangekocht worden.
Alles lekker rustig aan, ik hoef niet perse binnen een half jaar op het paard te zitten.
De beugelriem ga ik zeker gebruiken, hier had ik zelf nog niet eerder aan gedacht.
Is het niet vervelend voor het paard dat hij dan al direct moet overschakelen van rubber naar een gewoon trensje?

petitparis

Re: Waarmee zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:40

ik heb het ook zo me m'n eerste paard gedaan eerst laten knabbelen op een ongebroken rubberbitje (aan het halster bevestigd, dus op de ideale plaats houden is wat moeilijker) zodat ik erop gerust was dat ze zich niet zou bezeren, en daarna een enkelgebroken bustrens.
Bovendien als ze niet gaan knabbelen en schuimen, kan rubber een branderig gevoel geven...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:20

Boterfliegje schreef:
Binnen enkele maanden begin ik te longeren met hoofdstel en/of zadel.
Daarom wil ik nu al rustig opzoek gaan naar alle spulletjes die ik nodig heb.
Nu hoor ik overal iets anders dus wil ik graag jullie mening.

Welk bit kan ik het beste gebruiken?
Wat voor soort hoofdstel?
Wat voor soort zadel?
Zijn er nog andere spullen die ik moet aankopen of waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Een passend zadel voor je jonge paard is het aller belangrijkste!

Bit, hoofdstel en ander spullen moeten passen en dat is soms uitproberen wat je paard het prettigste vind.

Longeren niet te veel en niet te lang, dit is erg belastend voor de pezen, banden en gewrichten. Je kunt ook aan de hand trainen, balkjes stappen (coordinatie trainen en spieren), gehoorzaamheid trainen aan de hand etc.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:01

Een passend zadel voor je jonge paard is het aller belangrijkste!

Bit, hoofdstel en ander spullen moeten passen en dat is soms uitproberen wat je paard het prettigste vind.

Longeren niet te veel en niet te lang, dit is erg belastend voor de pezen, banden en gewrichten. Je kunt ook aan de hand trainen, balkjes stappen (coordinatie trainen en spieren), gehoorzaamheid trainen aan de hand etc.[/quote]

Ik ga zeker een passend zadel kopen of eventueel op maat laten maken.
Het longeren doe ik bijna altijd 'los' in de piste, zo is het niet te belastend.
Aan de hand oefenen we zeker genoeg :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:13

Ik longeer de jonge paarden de eerste paar keren met een simpel trensje (dubbel gebroken) en een gecombineerde neusriem met daarover heen een (touw)halster. Touwhalster werken iets scherper in en dat kan handig zijn als je paard erg sterk is. Zo kan je paard wennen aan een bit in zijn mond, maar wordt niet direct in de mond gecorrigeerd.

Verder is alles ook al gemeld volgens mij.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:35

Ik twijfel nu nog tussen een dubbelgebroken kneveltrens en een Myler bitje.
Iemand een voorkeur en waarom?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:41

Wij rijden ponys in met een passend hoofdstel en bit (dubbel of enkelgebroken watertrens). Verder vind ik een wintec zadel erg fijn, lekker licht en past op veel pony's bij ons. Wij longeren ze in een afgezette longeercirkel met bijzet. We longeren vaak niet langer dan 15 minuten en als we er eenmaal opkunnen zelf maar 5 rondjes op elke hand. Dit omdat we zo snel mogelijk uit die cirkel willen.. :)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:43

dubbelgebroken hoeft echt niet voor een zadelmakmaker. wij maken professioneel alles zadelmak met een zware (koperen) bustrens, deze ligt erg stil in de mond en wordt beter aangenomen. als het goed gaat wordt het naderhand vervangen door een enkel gebroken watertrens

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:44

zoekend76 schreef:
dubbelgebroken hoeft echt niet voor een zadelmakmaker. wij maken professioneel alles zadelmak met een zware (koperen) bustrens, deze ligt erg stil in de mond en wordt beter aangenomen. als het goed gaat wordt het naderhand vervangen door een enkel gebroken watertrens

Waarom word de bustrens dan vervangen door een watertrens?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:55

of een dubbelgebroken bustrens met aurigan?
Het kiezen is zo vervelend..!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:04

je kunt ook een (on)gebroken appelbitje erin leggen, is lekker zacht

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:38

Pony's worden hier ingereden met een dubbelgebroken bustrens.
Worden ook eerst een paar keer gelongeerd met een longeersingel, en daarna met zadel. Onze ervaring is dat ze het dan minder eng vinden.