Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Judith_ schreef:Ik denk dat je met bitten vooral even er achter moet komen wat het fijnst is. Mijn jonge pony liep vanaf het begin af aan heerlijk op een ongebroken knevel bitje terwijl een gebroken trens echt geen optie was voor hem. (reageerde hij niet goed op)
Lage neusriem heeft mijn voorkeur voor het beleren.
Myca schreef:Als je nog echt helemaal moet gaan beginnen met longeren zou ik als ik jou was eerst een longeersingel gebruiken en niet meteen een zadel.
Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten bij het aansingelen voor de eerste keer. Mocht je paard daar moeite mee hebben is het veiliger voor je paard en voor je spullen als je een longeersingel hebt. Als je door dat stadium heen bent kan je daarna wel met een zadel aan de gang. Meestal vindt een paard dat dan helemaal niet meer zo eng.
Ik heb in de eerste instantie altijd een ongebroken rubberen bitje gebruikt. Dat werkt zacht en kan je ook makkelijk in doen. Ik deed dan de eerste keren het hoofdstel om zonder bit en daarna het bitje aangespen. As je dan zover bent dat je er op gaat kan je een trensje gebruiken. Een hoofdstel met lage neusriem is inderdaad het prettigst en als je dat niet hebt bij een gecombineerd hoofdstel het sperriempje niet vergeten.
Als extra riem om de nek gebruikte ik altijd gewoon een beugelriem.
Dan is natuurlijk het belangrijkst dat je een goede support hebt van iemand die er ervaring mee heeft.
Boterfliegje schreef:Binnen enkele maanden begin ik te longeren met hoofdstel en/of zadel.
Daarom wil ik nu al rustig opzoek gaan naar alle spulletjes die ik nodig heb.
Nu hoor ik overal iets anders dus wil ik graag jullie mening.
Welk bit kan ik het beste gebruiken?
Wat voor soort hoofdstel?
Wat voor soort zadel?
Zijn er nog andere spullen die ik moet aankopen of waar ik op moet letten?
Alvast bedankt!
zoekend76 schreef:dubbelgebroken hoeft echt niet voor een zadelmakmaker. wij maken professioneel alles zadelmak met een zware (koperen) bustrens, deze ligt erg stil in de mond en wordt beter aangenomen. als het goed gaat wordt het naderhand vervangen door een enkel gebroken watertrens