Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

wreckh schreef:Ik ben toevallig naar net zo een zadel op zoek.
kimmie88 schreef:Ik heb een Kieffer Munchen en deze bevalt mij erg goed.
Ik wilde graag een Kieffer, maar een zadelmaker vertelde mij dat deze meestal te smal zijn. Hoe is dat dan met jou Kieffer?
De zadelmaker raadde me een KN aan, maar deze is te ver boven mijn budget. Ik zit nu te denken aan een JC. Maar ik wil ook nog even langs de ruiterzaak om proef te zitten. Blijf dit wel even volgen.
Siovette schreef:Volgens mijn zadelmaker zijn Kieffer bomen doorgaans heel goed aan te passen/ te verbreden. Ik heb juist voor een Kieffer gekozen destijds omdat deze breed genoeg was voor mijn toch al niet zo'n smalle paard.
Nou ik heb zelf dus een Kieffer Wien DL met een medium boommaat en vorig jaar paste dat nog prima. Nu is ze 't zo goed gaan doen dat ze als 't ware uit haar jasje gegroeid is. Ben ik erg blij maar duur is't wel. Bij ons zit dus de crux erin dat als mijn boom verbreed wordt, de kamer hoogte minder wordt. Dit heeft tot gevolg dat de kamer dus dichter op de schoft komt te liggen. Verder moet mijn zadel ook van achter omhoog om het dieptepunt weer in het midden te krijgen -ligt nu te ver naar achter- hierdoor zal mijn zadel hoogstwaarschijnlijk vast op de schoft komen te liggen: ofwel wel schoudervrijheid maar vast op de schoft: Geen optie dus.
Schangah schreef:Siovette schreef:Volgens mijn zadelmaker zijn Kieffer bomen doorgaans heel goed aan te passen/ te verbreden. Ik heb juist voor een Kieffer gekozen destijds omdat deze breed genoeg was voor mijn toch al niet zo'n smalle paard.
Nou ik heb zelf dus een Kieffer Wien DL met een medium boommaat en vorig jaar paste dat nog prima. Nu is ze 't zo goed gaan doen dat ze als 't ware uit haar jasje gegroeid is. Ben ik erg blij maar duur is't wel. Bij ons zit dus de crux erin dat als mijn boom verbreed wordt, de kamer hoogte minder wordt. Dit heeft tot gevolg dat de kamer dus dichter op de schoft komt te liggen. Verder moet mijn zadel ook van achter omhoog om het dieptepunt weer in het midden te krijgen -ligt nu te ver naar achter- hierdoor zal mijn zadel hoogstwaarschijnlijk vast op de schoft komen te liggen: ofwel wel schoudervrijheid maar vast op de schoft: Geen optie dus.
Waarom kan je eigen zadelmaker geen nieuw zadel aanmeten?
weten nu eenmaal meer dan 1...Schangah schreef:Wat ik dan mis in je rijtje van specificaties is:
Wat voor een type boom zoek je en dat heeft weer te maken met wat voor een rug heeft je paard (week, vlak, hol overbouwd etc), hoge schoft, veel bespiering , ongelijke schouders etc. Hoeveel ruimte heeft je paard op zijn rug (gemeten tussen 3 vingers achter de schouder en de T18). Hoe is de beweging van je paard, hoe is je rijstijl.
Al deze vragen zijn ook belangrijk om tot de keuze van een zadel te komen en maakt het moeilijk om vanachter de computer een goed advies te geven.
Vraag er eventueel een zadelpasser bij . 2 weten meer dan 1, daar ben ik het helemaal mee eens maar dan wel ter plaatste waar dit allemaal direct bekeken kan worden.
Siovette schreef:Schangah schreef:Wat ik dan mis in je rijtje van specificaties is:
Wat voor een type boom zoek je en dat heeft weer te maken met wat voor een rug heeft je paard (week, vlak, hol overbouwd etc), hoge schoft, veel bespiering , ongelijke schouders etc. Hoeveel ruimte heeft je paard op zijn rug (gemeten tussen 3 vingers achter de schouder en de T18). Hoe is de beweging van je paard, hoe is je rijstijl.
Al deze vragen zijn ook belangrijk om tot de keuze van een zadel te komen en maakt het moeilijk om vanachter de computer een goed advies te geven.
Vraag er eventueel een zadelpasser bij . 2 weten meer dan 1, daar ben ik het helemaal mee eens maar dan wel ter plaatste waar dit allemaal direct bekeken kan worden.
Hoi Schangah,
Mijn paard heeft een mooie rechte rug goed en is - na veel training- gelijk bespierd. De bespiering net achter de schouder kan nu helaas net niet mee komen omdat mijn huidige zadel haar daar beperkt, dus dat is nog niet op volle sterkte zeg maar. Helaas heeft ze een een hoge schoft. Ruglengte zou ik even op moeten meten. Ze heeft ruime, royale gangen met een superfijne bergopwaartse galop. Stijl van rijden is mn dressuurmatig met af en toe een sprongetje.
vwb 2 ben ik het met je eens daarom gaan we -mijn paard en ik- as woensdag ook naar mijn zadelmaker en zadelpasser toe.
MariekedH schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden een Sommer type Hagen gekocht. Heel fijn zacht zadel en voor mij heel belangrijk: een verstelbare boom. Een van de weinige zadels die dit heeft. Prijs kwaliteit verhouding is prima en zit heerlijk. Kijk maar eens op;
http://sattelmacher.com/
Sommer is nog niet zo heel erg bekend in NL, maar vooral populair in Duitsland. Er zijn een paar importeurs in NL.

Siovette schreef:MariekedH schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden een Sommer type Hagen gekocht. Heel fijn zacht zadel en voor mij heel belangrijk: een verstelbare boom. Een van de weinige zadels die dit heeft. Prijs kwaliteit verhouding is prima en zit heerlijk. Kijk maar eens op;
http://sattelmacher.com/
Sommer is nog niet zo heel erg bekend in NL, maar vooral populair in Duitsland. Er zijn een paar importeurs in NL.
Dank je. Mijn vorige zadel was ook Sommer (Somero VS). Het model Hagen ken ik zo niet, zal eens kijken op de site.