Iemand nog suggesties? ik zoek een dressuurzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spelt

Re: Iemand nog suggesties? ik zoek een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:44

Ik heb een kieffer lech profi op mijn fries liggen, een heerlijk zadel met een redelijk zachte zit.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:49

wreckh schreef:
Ik ben toevallig naar net zo een zadel op zoek. :D

kimmie88 schreef:
Ik heb een Kieffer Munchen en deze bevalt mij erg goed.

Ik wilde graag een Kieffer, maar een zadelmaker vertelde mij dat deze meestal te smal zijn. Hoe is dat dan met jou Kieffer?

De zadelmaker raadde me een KN aan, maar deze is te ver boven mijn budget. Ik zit nu te denken aan een JC. Maar ik wil ook nog even langs de ruiterzaak om proef te zitten. Blijf dit wel even volgen.

Ik heb een Med boom, maar idd zoals TS zei, zei mijn zadelmaker ook dat als ze wat breder werd, dat het zadel aan te passen is.
Volgens mij is mijn zadel ook in een med/wijd, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:26

Ok, dank je. Dus misschien toch maar weer een kieffer. Maar ga ook is wat meer merken proberen. Heb alleen nog maar Kieffer en Wintec gehad, dus heb nog maar weinig ervaring zeg maar.
Hopelijk komen er nog meer goede tips binnen.

Heeft iemand ook een Rossner (montreal)? Zou dit wat zijn?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:49

Heb nu ook contact met iemand die een JC verkoopt voor niet zoeveel geld. Mensen ervaring dit zadel. Het is een JC Grand Granat.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:16

Siovette schreef:
Volgens mijn zadelmaker zijn Kieffer bomen doorgaans heel goed aan te passen/ te verbreden. Ik heb juist voor een Kieffer gekozen destijds omdat deze breed genoeg was voor mijn toch al niet zo'n smalle paard.
Nou ik heb zelf dus een Kieffer Wien DL met een medium boommaat en vorig jaar paste dat nog prima. Nu is ze 't zo goed gaan doen dat ze als 't ware uit haar jasje gegroeid is. Ben ik erg blij maar duur is't wel. Bij ons zit dus de crux erin dat als mijn boom verbreed wordt, de kamer hoogte minder wordt. Dit heeft tot gevolg dat de kamer dus dichter op de schoft komt te liggen. Verder moet mijn zadel ook van achter omhoog om het dieptepunt weer in het midden te krijgen -ligt nu te ver naar achter- hierdoor zal mijn zadel hoogstwaarschijnlijk vast op de schoft komen te liggen: ofwel wel schoudervrijheid maar vast op de schoft: Geen optie dus.

Waarom kan je eigen zadelmaker geen nieuw zadel aanmeten?

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:54

Schangah schreef:
Siovette schreef:
Volgens mijn zadelmaker zijn Kieffer bomen doorgaans heel goed aan te passen/ te verbreden. Ik heb juist voor een Kieffer gekozen destijds omdat deze breed genoeg was voor mijn toch al niet zo'n smalle paard.
Nou ik heb zelf dus een Kieffer Wien DL met een medium boommaat en vorig jaar paste dat nog prima. Nu is ze 't zo goed gaan doen dat ze als 't ware uit haar jasje gegroeid is. Ben ik erg blij maar duur is't wel. Bij ons zit dus de crux erin dat als mijn boom verbreed wordt, de kamer hoogte minder wordt. Dit heeft tot gevolg dat de kamer dus dichter op de schoft komt te liggen. Verder moet mijn zadel ook van achter omhoog om het dieptepunt weer in het midden te krijgen -ligt nu te ver naar achter- hierdoor zal mijn zadel hoogstwaarschijnlijk vast op de schoft komen te liggen: ofwel wel schoudervrijheid maar vast op de schoft: Geen optie dus.

Waarom kan je eigen zadelmaker geen nieuw zadel aanmeten?

Een nieuw zadel aanmeten kan wel, maar: 1. zit ik qua prijskaartje niet direct op een nieuwe te wachten 2. ik heb liever een 2e handse die goed past dan een nieuwe die niet zit. Daarom ga ik as woensdag ook naar hem toe om te zien wat hij inmiddels bedacht heeft. (een nieuwe, een 2e handse, welke type, merk, zit etc......) Ik heb deze vraag op bokt gesteld omdat ik graag zelf ook wil weten wat (zadels met de specificaties zoals in mijn 1e post gemeld) er te koop is en wat de ervaringen van een ieder zijn. 2 -of meer :) weten nu eenmaal meer dan 1...
ook kan mijn zadelmaker de boom van mijn huidige zadel verbreden maar daarmee lossen we het probleem nog niet direct op

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:55

Wat ik dan mis in je rijtje van specificaties is:
Wat voor een type boom zoek je en dat heeft weer te maken met wat voor een rug heeft je paard (week, vlak, hol overbouwd etc), hoge schoft, veel bespiering , ongelijke schouders etc. Hoeveel ruimte heeft je paard op zijn rug (gemeten tussen 3 vingers achter de schouder en de T18). Hoe is de beweging van je paard, hoe is je rijstijl.
Al deze vragen zijn ook belangrijk om tot de keuze van een zadel te komen en maakt het moeilijk om vanachter de computer een goed advies te geven.
Vraag er eventueel een zadelpasser bij . 2 weten meer dan 1, daar ben ik het helemaal mee eens maar dan wel ter plaatste waar dit allemaal direct bekeken kan worden.

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:25

Wij hebben zowel een BR (Leida Streik) als een Fryso (Legacy) zadel. BR is niet heel diep of zacht en heeft niet veel wrong. De Fryso zit als een luie stoel. De service van Fryso is echt super!! Degene die komt heeft er echt kijk op. Ze is met ons zadel ruim 1 uur aan het passen en meten geweest. Ze nam er echt de tijd voor. Wij hebben geen Fries (gewoon een KWPN'er) maar het ligt als een huis. Geen idee wat een 2e hands moet kosten maar nieuw rond de EUR 1.500,00.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:51

Schangah schreef:
Wat voor een type boom zoek je en dat heeft weer te maken met wat voor een rug heeft je paard (week, vlak, hol overbouwd etc), hoge schoft, veel bespiering , ongelijke schouders etc. Hoeveel ruimte heeft je paard op zijn rug (gemeten tussen 3 vingers achter de schouder en de T18). Hoe is de beweging van je paard, hoe is je rijstijl.
Al deze vragen zijn ook belangrijk om tot de keuze van een zadel te komen en maakt het moeilijk om vanachter de computer een goed advies te geven.
Vraag er eventueel een zadelpasser bij . 2 weten meer dan 1, daar ben ik het helemaal mee eens maar dan wel ter plaatste waar dit allemaal direct bekeken kan worden.

Hoi Schangah,
Mijn paard heeft een mooie rechte rug goed en is - na veel training- gelijk bespierd. De bespiering net achter de schouder kan nu helaas net niet mee komen omdat mijn huidige zadel haar daar beperkt, dus dat is nog niet op volle sterkte zeg maar. Helaas heeft ze een een hoge schoft. Ruglengte zou ik even op moeten meten. Ze heeft ruime, royale gangen met een superfijne bergopwaartse galop. Stijl van rijden is mn dressuurmatig met af en toe een sprongetje.
vwb 2 ben ik het met je eens daarom gaan we -mijn paard en ik- as woensdag ook naar mijn zadelmaker en zadelpasser toe.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:16

Ik heb nog niet zo lang geleden een Sommer type Hagen gekocht. Heel fijn zacht zadel en voor mij heel belangrijk: een verstelbare boom. Een van de weinige zadels die dit heeft. Prijs kwaliteit verhouding is prima en zit heerlijk. Kijk maar eens op;
http://sattelmacher.com/
Sommer is nog niet zo heel erg bekend in NL, maar vooral populair in Duitsland. Er zijn een paar importeurs in NL.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:10

Siovette schreef:
Schangah schreef:

Hoi Schangah,
Mijn paard heeft een mooie rechte rug goed en is - na veel training- gelijk bespierd. De bespiering net achter de schouder kan nu helaas net niet mee komen omdat mijn huidige zadel haar daar beperkt, dus dat is nog niet op volle sterkte zeg maar. Helaas heeft ze een een hoge schoft. Ruglengte zou ik even op moeten meten. Ze heeft ruime, royale gangen met een superfijne bergopwaartse galop. Stijl van rijden is mn dressuurmatig met af en toe een sprongetje.
vwb 2 ben ik het met je eens daarom gaan we -mijn paard en ik- as woensdag ook naar mijn zadelmaker en zadelpasser toe.

Ja nu begrijp ik ook de keilkussens omdat duitse zadels meestal te ronde bomen hebben voor een paard met een vlakke rug. Zou eerder eens richting een engels zadelmerk gaan kijken deze zijn in de ontwikkeling met betrekking tot zadelbomen veel verder.
Heb zelf een JR en heb afgelopen week de binnenkant van mijn zadel gezien (kussen moesten eraf) een prachtige vlakke boom die de recht, vlakke rug van mijn paard mooi volgt.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:41

MariekedH schreef:
Ik heb nog niet zo lang geleden een Sommer type Hagen gekocht. Heel fijn zacht zadel en voor mij heel belangrijk: een verstelbare boom. Een van de weinige zadels die dit heeft. Prijs kwaliteit verhouding is prima en zit heerlijk. Kijk maar eens op;
Sommer is nog niet zo heel erg bekend in NL, maar vooral populair in Duitsland. Er zijn een paar importeurs in NL.

Dank je. Mijn vorige zadel was ook Sommer (Somero VS). Het model Hagen ken ik zo niet, zal eens kijken op de site.:)

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:00

Je kieffer zadel is gewoon op maat te maken hoor :j

Zowel breder als smaller te maken, heb dit zelf ook bij mijn dressuur en vzh zadel gedaan en ligt weer super!

Ik heb wel die kieffer ingeruild bij de zadelmaker voor een Rossner, dit omdat het een ouder zadel was de Munchen dressuur en had weining toch niks wrong en ik heb nu dus de rossner en deze zit heerlijk, door zitten doe je hier ook echt in! en heeft meer wrong maar niet een gedwongen zit

En kwaliteit is ook goed, heb echt veel zadel gehad ook qua merken, maar die nieuwe types van jc worden de zweetbladen wel minder van dit heb je bijv bij de oudere types weer niet.

Heb nog wel steeds mij kieffer vzh zadel meer voor het springen buitenritten etc. Maar bevalt super! :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:49

Siovette schreef:
MariekedH schreef:

Dank je. Mijn vorige zadel was ook Sommer (Somero VS). Het model Hagen ken ik zo niet, zal eens kijken op de site.:)

Naar wat ik zo hoor is het binnenwerk nu niet echt een goede prijs-kwaliteit verhouding

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:49

Heb een Jorge Canaves saphir dressuur.
En is echt een heel fijn zadel en ook met een heel chique voorkomen.
Rijd echt heel fijn en heeft mooie dikke kussens.

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:33

Hulsebus of KN.
Hulsebos is meer gedwongen zit maar ik vind het heerlijk zitten.
KN is ook een erg fijn zadel, veel minder gedwongen zit en past vrijwel op alle paarden.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:33

nou inmiddels toch weer een KN geprobeerd en ik moet zeggen: echt super. Een ouder model met rode clipjes. Naar nu blijkt dat het model dat ik eerder geprobeerd heb weliswaar een symfonie maar een model met extra diepe zit was. Met als gevolg: giga zere rug.

Jammer genoeg was het zadel dat ik geprobeerd heb met een nauwe kamer, wat dan weer niet past op mijn paard...
Ben nu op zoek naar een KN met MK45 of WK45..... Iemand nog suggesties in Twenteland of Salland.... wel net zo handig ivm passen....

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:38

Ik heb zelf een Kieffer Wien, maar deze heb jij dus al gehad. Zou je het geen optie vinden om die weer te nemen, maar dan in een andere maat? Ik heb geen idee of het kan.

Verder rijd ik af en toe ook wel eens op een paardje die een KN Symfonie heeft.
Deze vind ik zelf iets fijner dan de Kieffer, omdat ik hier een betere zit en stillere beenligging in heb.
Het nadeel van de KN vind ik wel dat hij gigantisch kraakt en best zwaar is in vergelijking met de Kieffer,.
:)

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:18

nou daar heb ik wel aan gedacht maar waarschijnlijk gaat het dan gezien de hoge schoft van mijn paard nog niet passen en net wat jij zegt ook mijn beenligging en zit is beter in de KN.