hoofdschudden tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: hoofdschudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:43

Dubbelgebroken bustrens zegt niet zoveel daar heb je er 50 van

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:44

Drie weken geleden is het wel warmer geworden. De kans is groot, dat het dier last heeft van zweet waar het hoofstel ligt. Zweet kan jeuk geven.
O en heb je het haar geknipt waar het kopstuk zit?
Verder moet je met warm weer je hoofdstel extra goed schoonmaken, net als de plaatsen waar het hoofdstel ligt.

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:45

of het bit van nikkel is weet ik zo niet , zal ik eerst even moeten kijken.
nee naar mijn mening had de eigenaar geen strenge had maar dat kan ook best dat weet ik zo niet ;)
ze heeft voor dat ze bij mij kwam eerst tijdje recreatief gereden,
en toen ze bij mij kwam hebben het het dressuur en springen rustig opgebouwd.

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:45

ik heb het haar bij haar kopstuk weg gehaald , en ik zal voor je gaan kijken welk bit het is ;)

MinkaKroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:46

Gooit ze de tong ook niet over het bit?

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:47

Waar je haren weghaalt, groeien eerst stekels terug. En dat jeukt. Denk daar wat zweet bij, en het jeukt nog meer.

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:47

nee ze gooit de tong niet over het bit

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:48

Achter de oren van je paard liggen zenuwen die heel gevoelig kunnen zijn (kriebel maar eens!)
Je hoofdstel zal bij het kopstuk bestaan uit twee stukken leer/riempjes.
Een van het kopstuk zelf en een kleiner riempje eronder door van de bakstukken c.q. neusriem (ligt even aan wat voor soort hoofdstel je hebt).
Het kan zijn dat het brede gedeelte van het kopstuk drukt op het smallere gedeelte van het bakstuk en dit druk achter de oren geeft c.q gevoelig is op de zenuwen aldaar.
Dit omdat ze het met het halster nl. niet doet, wat maar uit 1 breder gedeelte bestaat en omdat je een hoofdstel 'strakker' vastmaakt dan een halster, dus meer druk op diverse plaatsen op het hoofd.

Je hebt hoofdstellen waar de riempjes van je bakstukken/neusriem over dit brede kopstuk gaan ipv eronder door.
Met een mexicaans neusriem hebben ze wat meer vrijheid onder de kaaklijn.

Ook heb je hoofdstellen waarvan het kopstuk wat meer naar achteren ligt en hier dus minder druk vormt achter de oren.
Deze zijn wel wat duurder ook omdat het wat anders inelkaar steekt dan een 'gewoon hoofdstel'.

Rijtechnisch kan het zijn dat de spieren nog niet lang genoeg zijn en dat dit is gevoelig en om die druk te ontlopen willen ze ook nog wel eens schudden, maar dan zou je het ook in de rug moeten voelen (niet of moeilijk kunnen doorzitten bijvoorbeeld).

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:48

Is het bit een normaal rvs kleurig bit?

Als ik jou was zou ik een bitje proberen waar iig geen nikkel in zit. Veel paarden en mensen zijn namelijk allergies voor nikkel

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:50

dat van die haren bij haar kopstuk heb ik idd ook algedacht , maar ik ga straks of vanavond weer even heen om te kijken en verschilldende dingen te proberen

doorzitten gaat verder heel makkelijk en ontspannen.
maar dat van haar kopstuk ga ik vanavondook zeker even naar kijken
jaa bit is een normaal rvs kleurig bit. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:51

spykie_13 schreef:
ze schud niet als je bitloos rijd.

Dan vind je hier je antwoord.
De oorzaak zit dus in de mond en/of het bit.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:52

je kan maar 1 ding tegelijk uitsluiten, om te beginnen kun je iets om het kopstuk heen doen, een stuk fleece, bijvoorbeeld. Als dat helpt hoef je ook niet naar het bit te kijken.
Werkt het niet, dan kun je eens kijken naar een ander bit.

Joviban, als ze bitloos rijdt, rijdt ze met een halster en niet met een hoofdstel. Dus dit zegt niet zoveel, het kan nog net zo goed aan het hoofdstel zelf liggen en niet aan het bit.

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:52

of het zit idd bij het kopstuk , wat ik best wel heel logies vind,
de paardentandarts is er eergister geweets die heeft niks gevonden.

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:53

ik ben ook idd al gegonnen met dingen uitsluiten.
als het dat van dat kopstuk niet is , zal ik gaan kijken naar een ander bit ,
mocht ik de oorzaak helemaal niet vinden dat bel ik toch echt de dierenarts maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:55

Dan zou ik iig een keer een cuprion of aurigtaan bit proberen. Het kan namelijk goed een nikkel allergie zijn.. Komt heel veel voor ;)

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:57

dat zal ik dan wel doen , mocht het dat van het kopstuk niet zijn,
alleen dan zou ze toch ook al eerder last moeten hebben gehad van dat nikkel ? als het een nikkel bit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:59

spykie_13 schreef:
dat zal ik dan wel doen , mocht het dat van het kopstuk niet zijn,
alleen dan zou ze toch ook al eerder last moeten hebben gehad van dat nikkel ? als het een nikkel bit is.

Nee hoor hoeft niet. Zelf heb ik bijv een riem met een gesp waar nikkel in zit. Die riem heb al 2 jaar(draag hem dagelijks) en sinds 2 weken heb ik een allergische reactie van mijn gesp. En dat jeuk heel erg. Dus het kan heel goed je bitje zijn.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:00

Bedoel je met bitloos met een speciaal bitloos hoofdstel of met een halster en een touwtje?

Omdat je nl. zegt dat ze met bitloos er geen last van heeft maar dat hoeft niet automatisch te maken hebben dat het aan
het bit ligt.
Met bitloos heb je nl. geen druk vanuit de bakstukken/teugels naar de oren (achter de oren) met bijv halster en touw en het hoofdstellen die daarvoor op de markt zijn.

Hoeft dus niet aan het bit/mond te liggen.

Zou idd meer dingen uit proberen.....zeker als het niet rijtechnisch is en de laatste weken is ontstaan.

Met jeuk zou kunnen maar niet van dat knippen achter dat stukje achter de oren dan zouden bijna alle paarden waar een stukje van de manen weggeknipt is met dit warme weer er last van moeten hebben en dat is écht niet het geval !!!
Wel kan het zijn omdat die haren daar nu weg zijn er directer contact is tussen zenuwen achter de oren en je hoofdstel (er is geen mooi dik laagje haren meer die beschermt!) en je paard daar nu veel gevoeliger is dan eerst.
Een bontje of ander hoofdstel qua riempjes is wat dat betreft de moeite van het proberen waard!

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:01

Sommige leersoorten bevatten chroom, dit kan ook klachten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:02

Torius16 schreef:
Bedoel je met bitloos met een speciaal bitloos hoofdstel of met een halster en een touwtje?

Omdat je nl. zegt dat ze met bitloos er geen last van heeft maar dat hoeft niet automatisch te maken hebben dat het aan
het bit ligt.
Met bitloos heb je nl. geen druk vanuit de bakstukken/teugels naar de oren (achter de oren) met bijv halster en touw en het hoofdstellen die daarvoor op de markt zijn.

Hoeft dus niet aan het bit/mond te liggen.

Zou idd meer dingen uit proberen.....zeker als het niet rijtechnisch is en de laatste weken is ontstaan.

Met jeuk zou kunnen maar niet van dat knippen achter dat stukje achter de oren dan zouden bijna alle paarden waar een stukje van de manen weggeknipt is met dit warme weer er last van moeten hebben en dat is écht niet het geval !!!
Wel kan het zijn omdat die haren daar nu weg zijn er directer contact is tussen zenuwen achter de oren en je hoofdstel (er is geen mooi dik laagje haren meer die beschermt!) en je paard daar nu veel gevoeliger is dan eerst.
Een bontje of ander hoofdstel qua riempjes is wat dat betreft de moeite van het proberen waard!

Maar met een halster heeft het paard geen last. En bij een halster ligt ook druk achter de oren. Dus ik vind druk achter de oren vrij onwaarschijnlijk..

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:03

jaaa zit wat in ,
ik zal vanavond nog even kijken.
ik ga sowiso meerdere dingen proberen ,
zo kom je uiteindelijk wel bij de oplossing ,
ik heb vanochtend met halster en touw geprobeerd om te kijken of ze het dan doet ,
maar dat deed ze niet

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:06

aurigtaan bit kan ik zeker aanraden hele fijne bitten!

Heb je geen gelkinketting beschermer?
Dat is gel en verdeelt de druk achter de oren

Of een koperbitje van iemand lenen? hier zit ook geen nikkel in dacht ik kan dat kloppen? Correctmeifwrong!

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:08

nee ik heb geen gelkinketting beschermer ,
maar ik ken wel iemand die er 1 heeft geloof ik.
of er in een koper bitje nikkel zit geen idee..

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:09

Moet je het een keer proberen zonder bit, het bit kan wel goed liggen maar misschien irriteert het haar.
En heeft ze het altijd al gedaan of pas?
<3

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:10

ze doet het sinds 3 week ,
hiervoor heeft ze het bij mij nooit eerder gedaan.
rij haar nu 2 jaar.