Zadel klappert aan de achter kant, hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: Zadel klappert aan de achter kant, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:07

Wij doen standaard 1 keer per jaar APK, zadel na laten kijken, bloed na laten kijken, Gebit wordt vaker bekken want mn dochter is gebitsverzorgster, Masseren ook regelmatig want dat doe ik zelf haha. Maar echt alle andere dingen standaard 1 keer per jaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:13

zo snel mogelijk een zadelpasser/maker laten komen.

Het is vaak een foute veronderstelling dat als het zadel achteraan klappert, dat de kussens achteraan bijgevuld moeten worden. In veel gevallen is het zadel juist vooraan aan de schoft "breder" geworden of de vulling harder ineen geduwt waardoor het zadel dieper zakt en voorover kantelt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:20

De vulling van een zadel verandert ook naar mate het in gebruik is. Je geeft al aan dat de training van het paard verandert is.
Dit alles bij elkaar kan er voor zorgen dat het op maat gemaakte zadel nu niet goed passend meer is.
Je doet er goed aan om een zadelmaker te laten komen en het na te kijken.
Ik kan me vinden in een eerder geplaatste reactie, wees zuinig op de rug van je paard, een blessure is sneller ontstaan dan dat deze weer verholpen is. Ga je te lang door met niet passend tuig kan het paard zadeldwang krijgen, drukkingen en nog veel meer. Liever dan nu even niet rijden en starten en het probleem oplossen. Met longeren kan je je paard ook goed trainen en in conditie houden totdat het zadel weer goed passend is.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:06

heb ik ook last van,
mn pony is beetje dunner geworden omdat ie wat meer werkt.
maar hij moet echt weer aan komen en dan hopen dat ie weer past